Spolupráce s poradenskými zařízeními Zora Syslová Poradenská zařízení nPedagogicko-psychologická poradna (PPP) nSpeciálně pedagogické centrum (SPC) n Poskytování poradenských služeb nPoradenské služby dětem, žákům, studentům, jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením nBezplatné poskytování standardních poradenských služeb nPoradenské služby jsou poskytovány na žádost žáků (plnoletých), jejich zákonných zástupců, škol nebo školských zařízení nPodmínkou je písemný (informovaný) souhlas zákonného zástupce žáka Pedagogicko-psychologická poradna nPoskytuje psychologické a speciálně-pedagogické poradenství nPracuje ambulantně a návštěvami zaměstnanců PPP ve školách nPersonální obsazení: psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník Služby PPP pro předškolní věk nposouzení vývojové úrovně dítěte nposouzení laterality nposouzení školní zralosti npomoc při adaptačních problémech v MŠ npomoc při emočních (citových) a výchovných problémech v rodině a v MŠ npomoc s rozvojem dílčích schopností a dovedností Spolupráce PPP se školami, učiteli nkonzultační pomoc - osobní, telefonické či písemné konzultace při řešení výukových či výchovných problémů žáků n informační pomoc – vzdělávací programy pro učitele nmetodickou pomoc – pomoc speciálního pedagoga (nebo psychologa) při vypracování individuálních vzdělávacích plánů Speciálně pedagogické centrum nPoskytuje poradenské služby dětem a žákům se zdravotním postižením nebo znevýhodněním (dle vyhlášky č. 27/2016, Sb.) nČinnost se uskutečňuje ambulantně, návštěvami pedagogických pracovníků ve školách, v rodinách, v zařízeních pečujících o žáky se zdravotním postižením nSPC funguje ve složení psycholog, speciální pedagog (dle specializace SPC), sociální pracovník, spolupracuje s lékaři n Typy SPC nSPC pro děti a žáky (3-18 let): ns vadami řeči nse zrakovým postižením nse sluchovým postižením ns tělesným postižením ns mentálním postižením ns poruchami autistického spektra nhluchoslepé nvíce vadami Společné (vybrané) činnosti SPC nDepistáž žáků se zdravotním postižením nKomplexní diagnostika žáka nKonzultace a metodická podpora pro zákonné zástupce a učitele nSociálně-právní poradenství nZapůjčování odborné literatury, rehabilitačních a kompenzačních pomůcek nUcelená rehabilitace nPomoc při integraci žáků se ZP nVedení dokumentace klientů n n Inkluze = společné vzdělávání n nVyhlášení ve Sbírce zákonů pod č. 82/2015 Sb. nDne 17. dubna 2015 = platnost zákona nÚčinnost zákona - 1. května 2015 n§ 16 a následující – vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami – účinnost odložena od 1. září 2016 n PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY NAVAZUJÍCÍ NA NOVELU n nVyhláška k § 16 – náhrada za vyhlášku č. 73/2005 Sb. (27/2016) nNovela vyhlášky č. 72/2005 Sb. nNovela vyhlášky č. 364/2005 Sb., o dokumentaci škol a školských zařízení nNovela vyhlášky o krajských normativech (vazba na nezbytné změny ve financování RgŠ) n n NOVÝ § 16 školského zákona nVzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami („§ 16“ § 19 a navazující dílčí změny) nOdklon od kategorií „zdravotní postižení“, „zdravotní znevýhodnění“, „sociální znevýhodnění“ nDůraz na potřebu „podpůrných opatření“ nNová úprava výstupů poradenských služeb nSpojení se stávajícím systémem financování RgŠ n § 16 odst. 1 n nZachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“. nVazba na individuální potřebu podpůrných opatření (PO). nÚčelem PO je umožnit žákovi naplnění jeho vzdělávacích možností a realizaci práva na vzdělání na rovnoprávném základě. nPO = nezbytné úpravy ve vzdělávání s ohledem na zdravotní stav žáka, kulturní prostředí nebo jiné životní podmínky (tím se umožňuje formulovat PO i pro někdejší sociální znevýhodnění). nNárok na bezúplatné poskytování PO školou nebo školským zařízením (bez ohledu na zřizovatele). n § 16 odst. 3 n n5 stupňů PO – do stupňů se zařazují podpůrná opatření, nikoli žáci nHledisko organizační, pedagogické a finanční náročnosti. nUmožňuje se kombinování PO z různých stupňů i PO různých druhů dle odstavce 2 nSeznam PO ve vyhlášce jednotlivé stupně vymezuje tak, aby na sebe navazovaly. PO nižšího stupně se tedy ve vyšších stupních nebudou opakovat. n § 16 odst. 4 až 6 vPrvní stupeň – bez doporučení školského poradenského zařízení, bez informovaného souhlasu zákonného zástupce, bez peněz - viz § 19 písm. b). vDruhý až pátý stupeň – lze použít jen na základě doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zákonného zástupce. vOd doporučení se lze odchýlit – zvolit jiné opatření stejného stupně – dočasně či trvale (v takovém případě nutno projednat se školským poradenským zařízením a opatřit si informovaný souhlas zákonného zástupce). vUkončení PO druhého až pátého stupně – je-li z doporučení jasné, že PO již není potřeba. Nevyžaduje se informovaný souhlas zákonného zástupce, ale pouze projednání s ním. n § 16a odst. 2 nPovinnost ředitele školy doporučit zákonnému zástupci návštěvu školského poradenského zařízení, vyžaduje-li to zájem dítěte. nŘeditel školy nadále nemůže využití poradenské pomoci zákonnému zástupci nařídit (krajní řešení prostřednictvím OSPOD). nSpolupráce školy před přiznáním PO s externími subjekty – realizuje se přiměřeně k povaze věci. Vyhláška č. 27/2016 Sb. n(1) Individuální vzdělávací plán zpracovává škola, vyžadují-li to speciální vzdělávací potřeby žáka. Individuální vzdělávací plán se zpracovává na základě doporučení školského poradenského zařízení a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. n(2) Individuální vzdělávací plán je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka, přičemž vychází ze školního vzdělávacího programu a je součástí dokumentace žáka ve školní matrice. n(3) Individuální vzdělávací plán obsahuje údaje o skladbě druhů a stupňů podpůrných opatření poskytovaných v kombinaci s tímto plánem, identifikační údaje žáka a údaje o pedagogických pracovnících podílejících se na vzdělávání žáka. Obsah IVP na) úpravách obsahu vzdělávání žáka, nb) časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání, nc) úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka, nd) případné úpravě výstupů ze vzdělávání žáka Plán pedagogické podpory nVýznamnou pomocí při zpracování plánu může být Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění (http://katalogpo.upol.cz/), který nabízí ucelený přehled možných prostředků podpory ve vzdělávání. n(§10 odst. 1.) n Asistent pedagoga n(1) Asistent pedagoga poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rozsahu podpůrného opatření nebo podle § 18 odst. 1. Asistent pedagoga pomáhá jinému pedagogickému pracovníkovi při organizaci a realizaci vzdělávání, podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání, včetně poskytování školských služeb. n(2) Asistent pedagoga pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. Hlavní činnosti na) pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a s komunitou, ze které žák pochází, nb) pomoc žákům v adaptaci na školní prostředí, nc) pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku; žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti, nd) nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby, ne) další činnosti uvedené v jiném právním předpise1). nPřipravuje se tzv. balíček „Balíček pro společné vzdělávání v PV“ – obdoba jako pro ZV •