Základní škola a Mateřská škola Brno, Chalabalova 2, příspěvková organizace Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání ŠKOLA PRO VŠECHNY Vytvořil kolektiv zaměstnanců MŠ v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, v souladu se zákonem o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání č. 561/2004 Sb. – školský zákon v platném znění, vyhláškou č.14/2005Sb., o předškolním vzdělávání v platném znění. ŠVP byl schválen na pedagogické radě 26.8.2015 a je závazný od 1.9.2015 Jana Šlapanská – zástupkyně pro předškolní vzdělávání Obsah: 1.Představení školy 1.1. Základní údaje o škole 2.1. Charakteristika a umístění školy 2.Podmínky vzdělávání 1.2. Věcné podmínky 2.2. Životospráva 3.2. Psychosociální podmínky 4.2. Organizace 5.2. Řízení mateřské školy 6.2. Personální a pedagogické zajištění 7.2. Spoluúčast rodičů 3. Organizace vzdělávání 4. Charakteristika vzdělávacího programu 5. Vzdělávací obsah 6. Evaluační systém 7. Slovníček 1. Představení školy 1.1. Základní údaje o škole Právnická osoba: Základní škola a Mateřská škola Brno, Chalabalova 2, příspěvková organizace IČ: 485 13 245 Adresa školy: Chalabalova 2, 623 00 Brno Zřizovatel školy: Statutární město Brno – Městská část Kohoutovice, Balného 36, 623 00 Brno Právní forma: příspěvková organizace Ředitel ZŠ a MŠ: PhDr. Vladimír Moškvan Zástupkyně pro předškolní vzdělávání: Jana Šlapanská Odloučené pracoviště: Mateřská škola Libušina třída 15, 623 00 Brno Číslo telefonu: 547 220 045, 547 422 646, 547 422 654 E- mail: jslapanska@chalabalova.cz Kapacita MŠ Libušina třída 15: 72 dětí Kapacita MŠ Chalabalova 2: 48 dětí Název ŠVP : „Škola pro všechny“ 1.2. Charakteristika a umístění školy Základní škola a Mateřská škola Brno, Chalabalova 2 v sobě zahrnuje Mateřskou školu Libušina třída 15 a Mateřskou školu Chalabalova 2. Mateřská škola Libušina třída 15 byla slavnostně otevřena 31.srpna 1976 jako první předškolní zařízení v Brně-Kohoutovicích. Od 1. ledna 2001 je mateřská škola součástí ZŠ a MŠ Chalabalova. Budova je umístěna na okraji lesa přímo na zastávce MHD. Je stavbou účelovou –sídlištního typu. Budova je patrová s přilehlou školní zahradou. V přízemí je umístěna třída, lehárna, šatny dětí, kuchyně (nyní výdejna stravy), sklady, kotelna , kanceláře, sociální zařízení . V 1. patře budovy se nachází dvě třídy a k nim přilehlé samostatné lehárny, šatny dětí a sociální zařízení. Během minulých let prošla MŠ různými opravami, rekonstrukcemi a bylo postupně zakoupeno nové vybavení tříd, čímž byly vylepšeny podmínky pro činnost předškolního zařízení. Jedná se např. o celkovou rekonstrukci kotelny, výměnu oken, zateplení budovy, novou fasádu, obezdění venkovního schodiště, opravu všech sociálních zařízení , osvětlení , zakoupení nových lehátek, stolů a židliček pro děti, nové parapetní desky se zabudovanými kontejnery pro hračky. MŠ má k dispozici školní zahradu umístěnou ve velice pěkném prostředí. Zahrada průběžně prochází různými etapami regenerace – multifunkční dřevěná sestava, pokládka pryžového povrchu apod. Strava se dováží z kuchyně základní školy. Od 1.9.2006 se mateřská škola rozrostla o další třídu, která je umístěna v budově základní školy – tuto třídu navštěvují zejména předškolní děti a děti s odloženou školní docházkou. Mateřská škola Chalabalova 2 má k dispozici samostatnou část pavilónu umístěnou v přízemí školy. Děti mají k dispozici třídu, lehárnu, jídelnu a sociální zařízení. 1.9.2015 se slavnostně otevřela další třída a školní hřiště na MŠ Chalabalova 2 . MŠ je zařazena od září 2008 jako fakultní škola Pedagogické fakulty Brno, v síti škol zabývajících se ekologickou výchovou Mrkvička, v ekologickém projektu Sbíráme s panem Popelou a od 1.ledna 2007 v pilotním projektu MMB Výuka angličtiny pro děti předškolního věku. Škola se zúčastňuje různých mezinárodních projektů. Celý kolektiv je vstřícný a tvořivý při uplatňování programů a projektů školy za spolupráce rodičů a dětí. Ve všech aktivitách, jakožto škola řadící se mezi tzv. inovativní, uplatňujeme zejména principy daltonského plánu - zodpovědnost - samostatnost- vzájemnou spolupráci. Snahou všech pracovnic kolektivu je vytvářet co nejkvalitnější podmínky pro individuální rozvoj každého dítěte. Našim cílem jsou šťastné a spokojené děti. MŠ Libušina třída 15 MŠ Chalabalova 2 2. Podmínky vzdělávání RVP PV nastavuje podmínky, které podmiňují kvalitu poskytovaného vzdělávání. V dlouhodobém záměru chceme vytvářet dětem takové prostředí, kde se budou cítit bezpečně a kde jsou respektovány, což jim umožňuje chovat a vyvíjet se zcela přirozeně. Dovést dítě na konci předškolního období k tomu, aby si v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost, základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zároveň se přizpůsobit sociální komunitě. Chceme děti vybavit zdravými návyky, dovednostmi a postoji. 2.1 Věcné podmínky § MŠ se nacházejí v klidném prostředí a mají každá vlastní školní zahradu § technický stav budov odpovídá jejich stáří a je průběžně sledován ( dle možností jsou prováděny jednotlivé opravy) § ve třídách jsou vytvořeny hrací kouty pro děti tzv. centra aktivit § děti si zdobí třídu i přilehlé prostory vlastními výtvory § vnitřní i venkovní prostory odpovídají hygienickým a bezpečnostním normám (dostatečně velké prostory, zajištění vhodných mikroklimatických podmínek, osvětlení je odpovídající, dětský nábytek odpovídá antropometrickým požadavkům) § děti mají možnost brát si hračky samy z otevřených polic § hračky jsou podnětné a funkční § výtvarný a pracovní materiál mají děti volně k dispozici § v budově MŠ Libušina třída 15 není k dispozici dostatečný prostor jak pro pedagogické, tak provozní zaměstnance (chybí sborovna, dostatečně vybavená úklidová místnost (výlevky) pro provozní pracovnice ) Záměry: - postupně regenerovat školní zahradu na MŠ Libušina třída 15 (úprava záhonu, vybavení dřevěnými herními prvky, vzhledem k velikosti pískoviště pokusit o jinou možnost ochrany před znečištěním - vybavit třídy novým dětským zejména tělovýchovným náčiním, zajistit více materiálu a pomůcek pro experimentování, vybavit jednotlivé třídy pomůckami pro dramatickou výchovu - průběžně sledovat stav budov a tyto dle možnosti opravovat (např. prolínající svody dešťové vody, rozvody vody, apod) - nové oplocení školní zahrady MŠ Libušina třída 15 2.2 Životospráva § dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava, tekutiny mají děti připraveny v nerezových termosech v průběhu celého dne. Jsou průběžně doplňovány. Děti se obsluhují samy podle potřeby. § děti mají každý den na jídelníčku ovoce, syrovou zeleninu nebo salát § stolují v klidné pohodové atmosféře, odnášejí po sobě použité nádobí, mladší děti používají příbor dle vlastní volby § dětem je dán dostatek prostoru pro hru, pohyb, relaxaci, spontánní řízené činnosti, respektujeme biorytmus dítěte, a to jak v prostorách MŠ, tak při pobytu venku § respektujeme individuální možnost spánku, umožňujeme dětem chodit na WC na základě vlastních potřeb § děti vstávají individuálně podle momentální potřeby § v jednotlivých třídách je stanoven denní rytmus a řád (viz příloha ŠVP) § režim dne může uč. uzpůsobit potřebám dětí, výchovným záměrům, probíhajícím činnostem, případně počasí, přičemž by měla dodržet požadovanou délku pobytu venku § dopolední i odpolední činnost může uč. plnit při pobytu venku Záměry: - děti mají možnost říci si o velikost porce - pokusit se o intenzivnější spolupráci s pracovnicemi ŠJ v ZŠ, motivace personálu se zaměřením na děti z mateřské školy - více se zaměřit na motivaci dětí, aby ochutnaly jídlo, které nemají rády, ale je pro ně zdravé - umožnit dětem mít dostatek času k jídlu - podávat jídlo esteticky upravené 2.3 Psychosociální podmínky § navozování atmosféry pohody, klidu, určitého řádu, pocitu bezpečí a jistoty je základním předpokladem úspěšné a plnohodnotné práce s dětmi § nutnost kvalitní práce a pohody podmiňuje rovněž vzájemná a vstřícná atmosféra mezi pedagogickými a provozními pracovnicemi, každý má v MŠ jinou úlohu a přitom jsou všechny pro děti důležité § nově příchozím dětem je umožněna postupná adaptace, včetně adaptace před nástupem do MŠ i ZŠ § jsme si vědomy, že je téměř plně v rukou učitelky a personálu, aby bylo s dítětem zacházeno rovnocenně, bez ohledu na jeho sociální zázemí, materiální a prestižní postavení jeho rodičů (dítě si nemůže své rodiče vybrat) § důležitá je i rovnocennost zacházení i s ohledem na individualitu dítěte § jakékoliv projevy podceňování, zesměšňování, nerovnosti jsou v MŠ nepřípustné § všechny učitelky si uvědomují (viz seminář respektovat a být respektován), že pokud dítěti dáme „nálepku“, ať již kladnou nebo zápornou, vždy si ji odnáší dál do života, neboť ji přijímají i osoby kolem něj a většinou ji samo přijímá a není v jeho silách se jí zbavit § uč. spolupracuje s třídní kolegyní na všech problémech výchovy i vzdělání, které se ve třídě vyskytnou § spolu s dítětem hledáme řešení tak, aby pocítilo a uvědomilo si následky svého chování § naší snahou je, aby děti chodily do MŠ rády § pravidla soužití vytváříme společně s dětmi § snažíme se naplňovat potřeby jednotlivých dětí podle Maslowovy hierarchie potřeb § sledujeme cíleně vztahy mezi dětmi ve třídě (prevence šikany a sociálně patologických jevů) § snažíme se respektovat identitu a zvyklost rodiny § snažíme se, aby děti nové poznatky, zkušenosti a dovednosti získávaly především vlastní aktivitou, experimentováním, prožitkovým učením a pracovaly svým tempem, využíváme k tomu nových přístupů a metod § používáme prostředky pozitivní motivace § zařazujeme komunitní a diskuzní kruhy § nutnost kvalitní práce a pohody podmiňuje rovněž vzájemná a vstřícná atmosféra mezi pedagogickými a provozními pracovnicemi, každý má v MŠ jinou úlohu a přitom jsou všechny pro děti důležité Záměry: - vytvořit ve všech třídách pestré, variabilní prostředí pro spontánní hru dětí - hlouběji se zabývat modely potřeb (Maslow, Langmeier a Matějček) – vnímat je v souvislosti dítě-rodič-pedagog (např. potřeba bezpečí u rodiče a adaptační program), rozvíjení komunikačních dovedností dětí i dospělých (např. dítěte a provozního zaměstnance), učit děti chápat zodpovědnost za své jednání, nechávat jim pocítit přirozené následky a poskytovat zpětnou vazbu 2.4 Organizace * v jednotlivých třídách je stanoven denní rytmus a řád (viz příloha ŠVP) * dětem je dán dostatek prostoru pro hru, relaxaci, spontánní i řízené činnosti, respektujeme biorytmus dítěte * uč. se snaží, aby děti nové poznatky, zkušenosti a dovednosti získávaly především vlastní aktivitou, experimentováním, prožitkovým učením a pracovaly svým tempem * uč. využívá různé formy práce, dává přednost skupinovým a individuálním činnostem, i přesto, že je to pro učitelku náročnější * při své práci respektují možnost, že se dítě společných akcí neúčastní § hra není násilně ukončena – je využíván signál, rozehranou hru si mohou děti ponechat, své výrobky mají možnost vystavit § dechové, psychomotorické, smyslové, ale i zdravotně preventivní aktivity zařazujeme cílevědomě, realizujeme předplavecký výcvik § při vstupu i před nástupem do MŠ je uplatňován adaptační režim § třídy jsou naplňovány pouze do výše kapacity a kolektiv se snaží minimalizovat spojení tříd Záměry: - zapojení dětí do organizace činností a plánování ve větší míře (viz pracovní plán) - větší nabídka činností podporujících vlastní aktivitu a experimentování dětí 2.5 Řízení mateřské školy § ZŘŠ – dává prostor zaměstnancům k samostatnému rozhodování a realizaci vlastních nápadů § umožňuje další vzdělávání všem § je spravedlivá v hodnocení zaměstnanců a oceňování jejich výsledků § přichází s náměty a podněty k rozvíjení programu školy § uvědomujeme si, že všichni zaměstnanci jsou v MŠ pro děti § každý zná své kompetence ( pracovní náplň, mimořádné povinnosti,směrnice, řády školy) § učitelky se vzájemně informují a domlouvají na požadavcích, které mají na chování, pracovní postupy , vytváření návyků dětí § na vytváření ŠVP se podílejí všichni členové týmu § ZŘŠ spolupracuje s představiteli obce a dalšími orgány státní správy a samosprávy, škola spolupracuje s PPP, ZŠ, knihovnou, atd. § je vytvořen tzv. demokratický plán soužití v MŠ § vnitřní informační systém- porady plánované, operativní, informativní, nástěnky, osobní jednání, měsíční plány, kalendáře činností § vnější informační systém – informace rodičům jsou předávany formou informativních třídních schůzek, nástěnek, měsíčních kalendářů, blogu školy apod. Záměry: - osobní zodpovědnost každého pracovníka za plnění úkolů a dodržování termínů 2.6. Personální a pedagogické zajištění § učitelky v mateřské škole jsou všechny s potřebnou kvalifikací pro práci v mateřské škole § každá učitelka je zodpovědná za výsledky výchovně vzdělávací činnosti ve své třídě vzhledem k hlavním cílům školy § integrované bloky (tematické celky) školního vzdělávacího programu dávají učitelkám velký prostor pro vlastní tvůrčí přístup k práci s dětmi * další vzdělávání je umožněno všem (v závislosti na finančních prostředcích) * zást. ŘŠ – dává prostor zaměstnancům k samostatnému rozhodování a realizaci vlastních nápadů * zaměstnanci v náročných situacích ochotně nabízejí své síly * plně se věnujeme dětem, svým životním stylem se snažíme jít dětem příkladem * spolupracujeme s odborníky (speciálními pedagogy, logopedy. apod.) * rozvrh přímé pedagogické činnosti je stanoven tak, aby byla dětem zajištěna optimální pedagogická péče Záměry: - dále rozšiřovat odborné vzdělání pedagogů, - porovnávat své metody a formy práce a zároveň získávat nové poznatky a motivaci pro vlastní vzdělávání v rámci mezinárodních projektů 2.7 Spoluúčast rodičů · spolupráce - rodičům je dána možnost aktivně se účastnit dění v MŠ Ø odpoledne s rodiči Ø vstupování do tříd v době adaptace dětí Ø učitelky denně poskytují rodičům nejdůležitější informace o dítěti , o jeho pokrocích Ø uč. respektují požadavky rodičů v ind. přístupu k dětem (jídlo, potřeba spánku) Ø rodiče jsou zváni na další akce pořádané školou Ø rodiče pomáhají např. drobné práce * spolurozhodování -rodičům je dána možnost podílet se na vytváření koncepce, programu MŠ Ø na schůzkách rodičů Ø v dotazníku Ø osobními návrhy a připomínkami * informační činnost - rodiče jsou pravidelně informování o životě v MŠ Ø o průběhu vzděl. programu ŠVP - nástěnky v šatnách - téma, obsah,básničky, písničky, .... Ø akce, schůzky, organizace provozu - poutače na dveřích Ø stravování - samostatná nástěnka Ø další informace - řád školy, osvěta, apod. - nástěnky v šatnách Ø výtvarné práce dětí- nástěnky, prostory MŠ Ø aktuální dění v MŠ mohou rodiče sledovat v blogu MŠ * oblast výchovného poradenství Ø MŠ pomáhá rodičům v péči o dítě, např. logopedická prevence Ø vzájemná spolupráce rodič x MŠ x PPP Ø zapůjčování odborných knih, publikací Záměry: - využívat společných akcí ke zlepšení informovanosti o MŠ - více vtáhnout rodiče do dění v MŠ 2.8. Organizace vzdělávání Počet tříd: 5 Počet dětí: 120 Rozdělení dětí se provádí dle celkového věkového složení dětí v daném školním roce (respektujeme dle možností přání rodičů – sourozenci, kamarádi) (zpravidla) kapacita MŠ Libušina třída 15: třída 1 . Berušky 3 -5 leté děti 24 třída 2 Sluníčka 3 -5 leté děti 24 třída 3. Zajíčci 3 -5 leté děti 24 MŠ Chalabalova 2: třída 4. Veverky 4-7 leté děti 24 třída 5. Sovičky 4-7 leté děti 24 (zejména předškolní děti + děti s odloženou školní docházkou) Provozní doba: 6.30.- 16.45hod. MŠ Libušina třída15 6.30.- 16.45hod. MŠ Chalabalova 2 Počet pedagogických pracovníků : 10 Počet provozních pracovnic: 4 Počet pracovnic ŠJ: 2 Denní rytmus - (členění viz. uspořádání dne ve třídách v příloze tohoto dokumentu) Denní řád je pružný,umožňuje reagovat na změny, akce mateřské školy (např. výlety, divadelní představení, koncerty, plavání dětí apod.) Pravidlem je, aby mezi jednotlivými podávanými pokrmy byl dodržen maximálně tříhodinový interval. Uspořádání dne se přizpůsobuje počasí, přání dětí a úvaze učitelky. Děti přítomné kterémukoliv podávání jídla se musí stravovat v MŠ Způsob a kritéria přijímání dětí do MŠ Děti se do MŠ přijímají na základě zápisu, který probíhá zpravidla v únoru. Termín zápisu bývá zveřejněn v místním kohoutovickém Kurýru, na plakátech, na nástěnkách a na webu školy. Do MŠ se přijímají děti zpravidla od 3let. MŠ se naplňuje do maximální kapacity stanovené pro naše zařízení, což je 120 dětí. Pokud se přihlásí více dětí, než které lze přijmout rozhoduje o jejich přijetí či nepřijetí ředitel školy podle stanovených kritérií pro daný šk. rok. Děti jsou přijímány k docházce vždy na základě doporučení pediatra, zpravidla na zkušební dobu tří měsíců. Pokud rodiče dítě přihlásí během školního roku je přijímáno na případně uvolněné místo do max. kapacity. Adaptace § Začátek docházky do MŠ se řídí po domluvě s rodiči individuálně přizpůsobeným adaptačním programem § Dny otevřených dveří § Hrajeme si ve školce – adaptační program pro nově přijaté děti Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí mimořádně nadaných Včasnou diagnostikou se snažíme odhalit u dětí mimořádné schopnosti či nadání a rozvíjet jej formou rozmanité vzdělávací nabídky. V MŠ se snažíme o to, aby náš vzdělávací program uspokojoval základní i speciální potřeby dítěte, vytvářel optimální podmínky pro jeho individuální osobnostní rozvoj a přirozené prostředí pro získávání životních kompetencí. A proto se nebráníme myšlence integrace dětí se zdravotním postižením do společnosti a inkluze - splynutí v jednu společnost, ve které se všichni vzájemně respektujeme. Jsme přesvědčeni, že školní docházka společně s dětmi bez postižení hendikepovaným dětem výrazně pomáhá v pěstování zdravého sebevědomí a začlenění se mezi ostatní. Dětem bez postižení pak pomáhá soužití s těmito dětmi naučit se bez problémů přijímat lidi s nějakou odlišností a umět se k nim chovat přirozeně. Chceme všechny děti připravovat na to, aby bylyschopny se aktivně vyrovnávat s přirozenou stávající životní realitou. Uvědomujeme si, že zdárný průběh a celkový úspěch integrace dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami je závislý na systematickém přístupu k dítěti a rodině i na spolupráci rodiny, školy a školského poradenského zařízení. V rámci školy realizujeme činnosti, které jsou běžnou součástí naší práce pro všechny děti: Motivovaná zdravotní cvičení a relaxaci jako prevenci vadného držení těla, pro radost z pohybu a procvičení všech svalových skupin. Angličtina do škol – v rámci projektu MMB Nad rámec těchto činností nabízíme další nadstandardní činnosti pro přihlášené děti, které však nejsou uplatňovány na úkor rozsahu a kvality školního vzdělávacího programu: Edukativně stimulační skupiny Angličtina -jako první seznamování s cizím jazykem Logopedie Plavání- pod vedením odborných lektorů v plavecké škole 4. Charakteristika vzdělávacího programu 4.1. Filozofie vzdělávacího procesu Mateřská škola pracuje podle vlastního školního vzdělávacího programu. Při jeho zpracování jsme vycházeli z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) . Vzdělávání organizujeme tak, aby vedlo k rámcovým cílům a prostřednictvím dílčích cílů k rozvoji klíčových kompetencí u dětí Rámcové cíle RVP PV 1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání 2. osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost 3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí Tyto tři principy se vzájemně doplňují a prolínají celým programem. Týkají se nejen dětí, ale i učitelek, provozních zaměstnanců, rodičů a ostatních partnerů školy. „Porozumět si, neznamená přizpůsobit se jeden druhému, ale pochopit navzájem svou identitu“ V. Havel Rámcově vzdělávacím programem prolínají principy Daltonského plánu – zodpovědnost - samostatnost – spolupráce Zodpovědnost – dětem nabízíme činnosti, pro které se mohou svobodně rozhodnout a splnit si je během týdne. Mluvíme o svobodě s hranicemi, která předpokládá důvěru učitele k dítěti a naopak .(zodpovědnost) Samostatnost: motivujeme dítě tak, aby bylo samostatné ve všech oblastech a naučilo se hledat řešení. Učitelka příliš často nezasahuje, nezahlcuje příkazy, aby dítě neztratilo nadšení do další práce a aby neovlivnila jeho autonomii. Spolupráce : vytváříme podmínky pro práci ve skupinkách, pro společné diskutování a hledání řešení úkolů. Spolurozhodování založené na komunikaci a důvěře pozitivně ovlivňuje kvalitu výchovy 4.2.Dlouhodobé záměry rozvoje Vytvářet dětem takové prostředí, kde se budou cítit bezpečně a kde jsou respektovány, což jim umožňuje chovat a vyvíjet se zcela přirozeně. Dovést dítě na konci předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost, základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zároveň se přizpůsobit sociální komunitě. Jelikož hodnota zdraví je pro nás prioritní, chceme děti vybavit zdravými návyky, dovednostmi a postoji. Oblasti rozvoje dětské osobnosti a cíle, které si klademe: Dítě a jeho tělo – oblast biologická – dítě zná svoje tělo a využívá je le svých možností k dalšímu vývoji motoriky a samostatné denní potřeby Dítě a jeho psychika – oblast psychologická – dítě si uvědomuje svou identitu, umí vyjádřit své pocity a přání, přiměřeně řeší problémy a důvěřuje si. Je schopno soustředit se na určitou dobu. Dítě a ten druhý – oblast interpersonální -dítě navazuje kamarádské vztahy, je schopno komunikovat bez zábran, srozumitelně, umí naslouchat. Dítě a společnost – oblast sociálně – kulturní– dítě respektuje pravidla, orientuje se v nejbližším okolí, chápe různé sociální role. Dítě a svět – oblast environmentální– dítě vnímá různorodost světa a zaujímá k němu kladný postoj Metody práce - vycházejí ze seminářů, studia literatury, praxe apod. · prožitkové učení · metoda komunitního a diskuzního kruhu · psychomotorické a smyslové hry · prvky dramatické výchovy Formy práce Zásady využívání forem - vzdělávání dětí je realizováno různými formami - střídání forem práce je vyvážené - upřednostňujeme činnosti skupinové a individuální - všechny činnosti a situace, které dítě ve školce prožívá dává možnost učitelce jeho vzdělávání - dítě se vzdělává v činnostech spontánních i řízených, ve kterých učitelka naplňuje předem stanovený konkrétní specifický cíl - učitelky myslí na to, že nejlépe se děti učí od sebe navzájem Obsah vzdělávání je prostředkem rozvoje dítěte a spočívá v nejpřirozenější činnosti dětí ve hře Naše priority · nechat děti · dovolit dětem · naučit děti snít zvolit si sám hledat hrát si zkoušet prozkoumávat prožívat přemýšlet nacházet tvořit být samo sebou pomáhat druhým mít rád Motto: Je naší povinností vrátit dítěti právo na dětství se vším co k tomu patří. Nechceme brát děti jako nedokonalou bytost, která teprve čeká na dospělost, ale jako právoplatného člena našeho života. Východiskem našeho vztahu mezi dítětem a učitelkou není podřízenost, ale partnerství, ne křik a příkazy, ale převládající klid, cit a humor. Základem komunikace je pro nás rozhovor. V řešení pedagogických situací nechceme jít cestou snižování dítěte, ale posilováním důvěry a víry v jeho životní perspektivu. 5. Vzdělávací obsah Vzdělávací obsah tvoří čtyři tématické celky: · 1. Co viděla jedna kapka vody na podzim · 2. Co viděla jedna kapka vody v zimě · 3. Co viděla jedna kapka vody na jaře · 4. Co viděla jedna kapka vody v létě Protože tyto integrované bloky spojuje určité téma, nazýváme je v našem ŠVP „tematické celky“. O tyto tématické celky se opíráme při tvorbě třídních vzdělávacích programů. Na úrovni tříd učitelky plánují tzv. tematické části. Pro účely našeho ŠVP je tematická část výběrem vzdělávací nabídky z jednotlivých tematických celků. Podoba zpracování a časové rozpětí tematické části je plně v kompetenci učitelek na třídách. Vycházíme při tom z evaluace (dílčích cílů, tematických částí…), z rytmu roku, potřeb dětí, ale také z jejich zážitků, nepředvídaných, nahodilých událostí, z toho, co je zaujalo, oslovilo. Vznikají tedy kromě předem plánovaných, také neplánované, náhodné tematické části. Některým činnostem se věnujeme denně, proto je neplánujeme jako řízenou činnost (kulturní, hygienické návyky, sebeobsluha..). Snažíme se plánovat i hodnotit, co jsme se naučili, objevili společně s dětmi. Důležité je, aby učitelky během školního roku nabídly dětem činnosti ze všech tematických celků. 1. Co viděla jedna kapka vody na podzim (Ze života rostlin a živočichů) Charakteristika tématického celku Prostřednictvím tohoto tématického celku děti získávají poznatky, dovednosti, rozvíjí své schopnosti, hodnoty a postoje (tedy získávají kompetence) z těchto okruhů: · ekosystémy - převážně takové, které mohou najít ve svém okolí (les, zahrada, louka, rybník, řeka…) a život v nich · význam rostlin a živočichů pro život člověka – dýchání, potraviny, byliny, koření…ale i relaxace, kterou nám umožňují · život, růst, rozmanitost rostlin a živočichů, rodina ve světě zvířat · nebezpečí, které mohou některé rostliny a živočichové přinést člověku (jedovaté, dravé…) · nebezpečí, která jim způsobuje člověk (vypalováním trávy, přemístěním z přirozeného prostředí, nepřiměřeným kácením stromů, odpadky…) Cíl, záměr tématického celku Vzdělávací nabídka, činnosti dětí jsou zaměřeny na poznávání, zkoumání života rostlin a živočichů v jejich přirozeném prostředí, na vytváření a ochranu vhodných podmínek pro jejich život. Záměrem je vzbuzení zájmu dětí o rostliny a živočichy a podpoření pečovatelských schopností dětí o ně. Děti se učí vnímat rostliny a živočichy jako součást svého života a uvědomují si, jak se život rostlin , živočichů a člověka vzájemně ovlivňuje. Způsobilosti, ke kterým směřujeme (klíčové kompetence) 1. Kompetence k učení · soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů · má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije. 2. Kompetence k řešení problémů · všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem · řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého 3. Komunikativní kompetence · ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog · v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou 4. Sociální a personální kompetence · uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky · spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim 5. Činnostní a občanské kompetence · spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat · ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit · dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské) Podporujeme (dílčí vzdělávací cíle): · získávání relativní citové samostatnosti, vytváření prosociálních postojů (rozvoj tolerance, empatie, respektu, přizpůsobivosti apod.) · rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách · seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků a prostředí v němž dítě žije · osvojení si věku přiměřených praktických dovedností (sebeobsluha, osobní hygiena, stolování) · seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému (pravidla společenského soužití), učit se vzájemné pozitivní komunikaci · rozvoj přirozených pohybových schopností a dovedností K rozvoji dětí ve všech vzdělávacích oblastech, k rozvíjení všech kompetencí nabízíme v tomto tématickém celku dětem např.: · smyslové hry (ochutnávky, příprava čajů z bylinek, pozorování a dotyk s rostlinami, zvířaty) · návštěvy obory (lesní zvěř), hájenky (domácí zvířata), ekocenter apod. · besedy s odborníky ve školce – canisterapie, policejní, myslivecký pes… · pěstitelské a chovatelské činnosti - péče o rostliny ve třídě, o zahradu (zalévání, shrabování, vytrhávání plevele, založení kompostu); výroba herbářů, knih o rostlinách a zvířatech · využívání encyklopedií, atlasů · vytvoření sbírky hmyzu (nálezy mrtvých těl hmyzu), pozorování lupou · hry a činnosti zaměřené na poznávání a rozlišování zvuků (zvuky v přírodě, hlasy ptáků…) · cvičení se v projevování citů, v sebekontrole, sebeovládání (např. líbí se mi květina, ale nebudu ji trhat) · spoluvytváření smysluplných pravidel · přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, sledování rozmanitostí · poučení o možných nebezpečných situacích, jak se chránit 2. Co viděla jedna kapka v zimě (Země – modrá planeta, vesmír) Charakteristika tématického celku Prostřednictvím tohoto tématického celku děti získávají poznatky, dovednosti, rozvíjí své schopnosti, hodnoty a postoje (tedy získávají kompetence) z těchto okruhů: · neživá příroda (kámen, písek, nerosty…) · látky a jejich vlastnosti (voda a vzduch, nerosty, kovy, přírodní materiály a jejich vlastnosti…) · přírodní jevy a děje (podnebí, počasí, roční období, změny v přírodě, přírodní a povětrnostní jevy život ohrožující…) · povrch Země (hory, sopky, oceány, řeky, pouště, pralesy, země ledu) · světadíly a život na nich · vesmír (hvězdy a Slunce, Měsíc, Země a další planety…) · historie Země (dinosauři, zkameněliny, uhlí…) · životní prostředí a jeho ochrana (vliv člověka na životní prostředí, na okolní krajinu, péče o okolí a životní prostředí, ochrana přírody) Cíl, záměr tématického celku Vzdělávací nabídka, činnosti dětí směřují k zamyšlení se nad vzájemným vlivem člověka a Země, resp. celého vesmíru. Děti z praktických činností získávají poznatky o vývoji Země (vesmíru), o přírodních zákonech, o zemském povrchu, o přírodním bohatství. Záměrem je vytvoření povědomí o tom, co člověk ovlivňuje a co ne (jaké měl možnosti dříve a jaké má dnes), jak může ovlivnit svoji situaci z hlediska bezpečí, do jaké míry může zasahovat do přírodního bohatství apod. Způsobilosti, ke kterým směřujeme (klíčové kompetence) 1. Kompetence k učení · klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo · učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům 2. Kompetence k řešení problémů · problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost · při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích 3. Komunikativní kompetence · průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím 4. Sociální a personální kompetence · ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy · napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí · chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování 5. Činnostní a občanské kompetence · svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat · odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem · zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění Podporujeme (dílčí vzdělávací cíle): · rozvíjet kulturní vnímavost a kreativitu · seznamování s různými druhy kultury a umění (hudba, poezie, výtvarné umění, apod.) · posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem ( v rodině, v MŠ, v dětském kolektivu, apod.) · poznávání národních tradic a zvyků · rozvoj a užívání všech smyslů · vytváření zdravých životních návyků · posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování a učení) K rozvoji dětí ve všech vzdělávacích oblastech, k rozvíjení všech kompetencí nabízíme v tomto tématickém celku dětem např.: · činnosti relaxační a odpočinkové (např. piknik v přírodě) · sezonní činnosti (bobování, turistika…) · pobyt venku i za přiměřeně „horšího“ počasí – prožitek z deště, sněhu, větru, mlhy · příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů, osobního bezpečí (ztratil jsem se, kam se schovám před bouřkou…) · vypravování zážitků z přírody, z prázdnin u moře, v horách… · spontánní hra, volné hry a experimenty s materiály a předměty · návštěva Antroposu, muzea, jeskyní (zkameněliny, horniny, drahé kameny, jeskyně pravěkých lovců…) · návštěva planetária, pozorování hvězdné oblohy · uspořádání výstavky ve školce s nasbíraného materiálu, ve spolupráci s rodinou · práce s knihou, s obrazovým materiálem, diktafonem · práce s globusem, mapou, kompasem, dalekohledem, turistické značky… · vytváření vlastních map (kudy teče řeka, kde je les, kde je poušť a moře, sopka…) · hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i rovině · výlety do okolí (i s rodiči) – hledání „vzácných“ kamenů, skály, jeskyně · vyprávění, četba pohádek a příběhů o přírodních jevech, o pralese, o vesmíru…. · praktické činnosti ze světa lidí přibližující dětem ekologické povědomí · přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě (sledování teploty, jak vypadá země, když má žízeň; vyvrácený strom; slehnutá tráva; vylitá voda z břehů; podemleté břehy…) - poučení o možných nebezpečných situacích · kognitivní činnosti (kladení otázek, hledání odpovědí, diskuze nad problémem) · zdolávání přírodních překážek při pobytu venku 3. Co viděla jedna kapka na jaře · pozorovat, vnímat a hodnotit vliv člověka na stav přírody a životního prostředí · rozvíjet poznatky o přírodě · rozvoj fyzické a psychické zdatnosti · učit se ochraně svého těla, prevence proti nemocem, úrazům, nezdravým návykům a závislostem · rozvíjet komunikační schopnosti a dovednosti (verbální i neverbální) · rozvíjet schopnosti k učení – soustředění, pozornost, logika, paměť, atd. · rozvoj schopnosti citové vztahy vnímat, vytvářet je, rozvíjet, rozlišovat a ovlivňovat (Člověk, lidé, národy) Charakteristika tematického celku Prostřednictvím tohoto tématického celku děti získávají poznatky, dovednosti, rozvíjí své schopnosti, hodnoty a postoje (tedy získávají kompetence) z těchto okruhů: · moje tělo (jak vypadá, jak funguje, jeho vývoj a změny v průběhu života, vnímání a rozvoj smyslů…) · bezpečnost a ochrana zdraví (zdravé životní návyky, sport, relaxace, předcházení úrazům,…) · sebeobsluha · kdo jsem, jaký jsem, co mě baví · všude žijí lidé (multikultura, respektování rozdílů, zvyků…) · tradice, svátky, oslavy, historie lidstva · rodina a domov · škola mateřská a základní (adaptace, pravidla, každý jsme jiný, ale máme něco společného, seznamování, spolupráce, už budu školákem…) · obec a země Cíl, záměr tématického celku Vzdělávací nabídka, činnosti dětí směřují k uvědomění si sebe sama, k prožívání své identity a osobních rolí, jimiž dítě prochází. Dále činnosti směřují k prožívání a zvládání dějů i změn ve společenstvích v nichž dítě žije, s respektem k životu a právům lidí z jiných skupin, kultur a národností. Způsobilosti, ke kterým směřujeme (klíčové kompetence) 1. Kompetence k učení · odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých 2. Kompetence k řešení problémů · chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit · nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu 3. Komunikativní kompetence · dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.) · domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci · ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku 4. Sociální a personální kompetence · dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost · při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout · je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem 5. Činnostní a občanské kompetence · má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat · uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu Podporujeme (dílčí vzdělávací cíle): · pozorovat, vnímat a hodnotit vliv člověka na stav přírody a životního prostředí · rozvíjet poznatky o přírodě · rozvoj fyzické a psychické zdatnosti · učit se ochraně svého těla, prevence proti nemocem, úrazům, nezdravým návykům a závislostem · rozvíjet komunikační schopnosti a dovednosti (verbální i neverbální) · rozvíjet schopnosti k učení – soustředění, pozornost, logika, paměť, atd. · rozvoj schopnosti citové vztahy vnímat, vytvářet je, rozvíjet, rozlišovat a ovlivňovat K rozvoji dětí ve všech vzdělávacích oblastech, k rozvíjení všech kompetencí nabízíme v tomto tématickém celku dětem např.: · komunitní a diskusní kruhy · adopce na dálku (naše Philomena z Indie) · mapování a měření těla (obkreslování těla, otisky ruky, nohy,…) opakované měření – sledování změn · cvičení na kladině, žebřinách, trampolíně, s padákem, balančními míči… · dechová cvičení (flétna, …) · různé hudební a pohybové činnosti · zdravotně zaměřené činnosti ( relaxační cvičení, prvky jógy) · smyslové a psychomotorické hry · prohlížení lupou vlasu, pokožky · vyhledávání v encyklopediích, atlasech, mapách, hra s globusem (život jiných národů, obecní a státní znaky a vlajky…) · prohlížení fotografií · každodenní provádění hygieny, stolování, sebeobsluhy · využívání průlezek na školní zahradě a přírodního terénu při pobytu venku · námětové hry (sportovci, lékaři, hasiči, policisté,... na domov v různých situacích – jedeme k babičce, narodil se mi sourozenec, opravujeme auto…) · dramatická cvičení a hry (Co uděláš, když…; rozlišování emočních stavů dle tělesných projevů jako je výraz obličeje, poloha těla… hry na cizince – neverbální komunikace) · dokončování příběhů · hry s hledáním shody a rozdílu · společenské hry · oslavy narozenin a svátků dětí, tradiční společné akce MŠ a rodiny, tradice v Brně – Kohoutovicích (účast na Vánočním zvonění) · obdarovávání se, chystání překvapení · spoluvytváření pravidel třídy · práce s literárními texty (pohádky jiných národů, příběhy dětí z jiných zemí…) · návštěva místní knihovny, radnice, základní školy,… · využívání rozpočitadel, jiných dohodnutých pravidel při určování, kdo začne… · pravidelné vykonávání určitých povinností (úklid hraček, skládání lůžkovin…) · samostatné řešení (modelových) situací (např. nález pohozené injekční stříkačky, úklid rozbitého talíře,…) 4. Co viděla jedna kapka v létě (Stroje, technika, věda) Charakteristika tematického celku Prostřednictvím tohoto tematického celku děti získávají poznatky, dovednosti, rozvíjí své schopnosti, hodnoty a postoje (tedy získávají kompetence) z těchto okruhů: · předměty a jejich vlastnosti (velikost, barva, tvar, materiály, chutě, vůně, zvuky, funkce předmětů) · věci kolem nás (předměty denní potřeby, hračky, pomůcky, sportovní náčiní a nářadí, výtvarné pomůcky, hudební nástroje…) · přístroje, nářadí, nástroje · zaměstnání, povolání, řemesla · doprava a bezpečnost v dopravním provozu · číselné a matematické pojmy (číselná řada, číslice, základní geometrické tvary, množství…) · prostorové pojmy a souvislosti (v rovině i v prostoru, uspořádání předmětů…) · časové pojmy a souvislosti (teď, dnes, včera, zítra, roční období, rok…) · ekologické chování člověka (mytí aut, praní, topení…), recyklace Cíl, záměr tematického celku Vzdělávací nabídka, činnosti dětí jsou zaměřeny na poznávání a zkoumání různých materiálů a předmětů ze světa lidí, na manipulaci a experimentování s nimi. Děti získávají povědomí o jejich vlastnostech, uspořádání, funkci a s ní spojenými řemesly a povolání lidí. Dále se děti učí vnímat souvislost mezi výrobou, používáním a následnou likvidací (recyklací) těchto materiálů a předmětů. Způsobilosti, ke kterým směřujeme (klíčové kompetence) 1. Kompetence k učení · získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení · pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí 2. Kompetence k řešení problémů · zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti · rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit 3. Komunikativní kompetence · ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní · dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon, atp.) 4. Sociální a personální kompetence · samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej 5. Činnostní a občanské kompetence · dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky · chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá · má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých · chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky Podporujeme (dílčí vzdělávací cíle): · rozvíjet kolektivní spolupráci, přijímat úspěch a neúspěch, učit se zodpovědnosti za svá rozhodnutí · poznávání jiných kultur, učit se orientovat ve svém prostředí a okolním světě · zúčastňovat se dětských kulturních programů, zábavných a sportovních akcí · verbálně i neverbálně projevovat svoje prožitky · vytváření základů pro práci s informacemi · vnímání a rozlišování smyslových vjemů K rozvoji dětí ve všech vzdělávacích oblastech, k rozvíjení všech kompetencí nabízíme v tomto tematickém celku dětem např.: · diskusní kruhy · manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem; třídění, přiřazování, uspořádání, odhad, porovnávání… · experimenty s předměty, fyzikální a chemické pokusy · činnosti a příležitosti seznamující děti s různými sdělovacími prostředky (noviny, časopisy, audiovizuální technika), hry na reportéry · využívání encyklopedií a knih s vědeckou tematikou a pokusy (Už vím proč, Otázky a odpovědi, Můj první počítač, Co dokážu s matematikou…) · konstruktivní a grafické činnosti, hry s velkými stavebnicemi · kooperativní hry (rozdělení rolí, cvičení organizačních dovedností…) · grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen; užívání piktogramů · hry a aktivity na téma dopravy · námětové hry na různé profese · přímé pozorování technických objektů, pozorování práce na stavbě, na pile · výstavky dětských prací · získávání praktické orientace v obci (vycházky do ulic, návštěvy obchodů, pošty, radnice…) · tvorba plánů, mapy města, okolí mateřské školy, bytu · dramatická cvičení (na prostorové cítění, na pohotové chování…) · jízda na koloběžkách a motokárách po školní zahradě · nácvik chůze ve dvojicích (úloha prvních a posledních) · návštěva technického muzea, letiště… · práce se dřevem (zatloukání hřebíků, smirkování, pilování…) · zpracování různých materiálů (plast, korek, drátky…) · vytváření a řešení bludiště · hry se zrcadlem · hry s názvy věcí v angličtině (pexesa…) · sběr, třídění, zpracování materiálů · třídění odpadu na třídách, úklidové činnosti · přímé pozorování technických objektů, pozorování práce na stavbě, na pile 5. Evaluace Ø Formy, způsoby hodnocení, evaluace - obecně Ø kontrola dohled, dozor, přezkoumání - dodržování norem, pokynů, příkazů, jaký je průběh a výsledky Ø hodnocení vzhledem k osobám, určování pozitivního nebo negativního Ø sebehodnocení (sebereflexe) vzhledem k vlastní osobě Ø evaluace(autoevaluace) vzhledem k projektům, k práci Vnitřní evaluace a hodnocení MŠ 1.Obecné roviny hodnocení a evaluace Ø vnitřní evaluace (obecná rovina hodnocení a evaluace) § Co budeme hodnotit? § Proč se bude hodnotit? § Kdo bude hodnotit? § Kdy bude hodnotit? § Jakým způsobem - metodou bude hodnotit § Jakým způsobem bude hodnocení a evaluaci vyhodnocovat? § Jak se bude získaných poznatků využívat pro další postupy? Rozpracováno v evaluačním plánu 2. Situační (jevové) roviny hodnocení a evaluace Ø autoevaluace podmínek a zásad ŠVP § autoevaluace naší MŠ - s jakou úspěšností se nám daří naplňovat námi deklarované cíle, priority, záměry § kritéria hodnocení, jsou dána vlastními cíli, prioritami o 1x ročně Ø autoevaluace vzdělávacího obsahu (tematických celků) a jeho realizace § s jakou úspěšností se nám daří prostřednictvím činností dětí naplňovat cíle v pěti oblastech o po ukončení tématické části Ø hodnocení individuálních vzdělávacích výsledků § jaký je přínos vzdělávacího procesu pro děti § sledování a zaznamenávání ind. rozvoje a pokroku dětí v učení § včasné zachycení nedostatků, nerovnoměrnosti oprůběžně Ø hodnocení podmínek vzdělávání § materiálně tech. podm. - jejich funkčnost, účelnost, efektivita, stimulace dětí, zajištění bezpečnosti, psychohygieny a estetiky prostředí § personální podmínky- sled. růstu ped. i provoz. zam., efektivita přenosu poznatků do praxe ov pololetí a na konci šk.roku Ø hodnocení práce pedagogů § sebehodnocení zást. ŘŠ a pedagogů § hodnocení pedagogů zást. ŘŠ o1x ročně oprůběžně Ø hodnocení třídního programu o každodenní vyhodnocování o zpětná vazba tématické části o v pololetí a na konci šk. roku Ø hodnocení školního programu okontrolní a hospitační činnost - průběžně ohodnocení školy - 1x za rok oevaluační zpráva - 1x za 2-3 roky Ø základní dokumenty kontrolní činnosti § plán řízení a kontroly § plán hospitační činnosti zást. ŘŠ § výchozí dokumentace