Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM pro předškolní vzdělávání VŠICHNI ZA JEDEN PROVAZ 1. ZÁKLADNÍ ÚDAJE O ŠKOLE Sídlo školy: Štolcova 21, Brno, 618 00 Název: Mateřská škola, Brno, Štolcova 21, příspěvková organizace Právní forma: příspěvková organizace Zařazení do sítě škol: 1. 9. 2004 Ředitelka školy: Hana Palátová Šípková IČO: 64327507 Telefon: 539008014, 539008016 Mobil: 604317290,733730738 E-mail: msstolcova21@msstolcova21.cz Web: www.msstolcova21.cz Zřizovatel: Úřad městské části města Brna Brno – Černovice Bolzanova 1, 618 00 Brno Zpracovatel programu: Hana Palátová Šípková a kolektiv MŠ, Brno, Štolcova 21 1. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 2. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY, POČET TŘÍD, HISTORIE Původní budova, ve které byla umístěna mateřská škola, byla postavena v roce 1910 pro německé děti. Českým dětem byla přidělena v roce 1918. Mateřskou školu zde zřídili v roce 1929. V současné době je zde škola pro děti s autizmem. Tato černovická škola byla dvojtřídní a patřila k jedné z nejlépe vybavených škol v pátém obvodu. V období války sloužila mateřská škola jako celodenní německá škola. Po osvobození Brna v dubnu 1945 se začaly opravy a úpravy poničené budovy, aby se do ní mohly vrátit české děti. Trvalo pouze měsíc a děti mohly do své školy nastoupit. V poválečném období procházela škola spoustou úprav. Společně s rodiči vytvářely učitelky pro děti prostředí, ve kterém se cítily spokojeně. Pracovaly podle svých možností i podle možností pro tuto dobu dostupných. V roce 1951 byla dětem předškolního věku přidělena budova, kde původně sídlila obvodní rada, na Štolcové 21. Dne 15. února 1952 byla mateřská škola slavnostně otevřena. Do celodenního provozu docházelo 40 dětí pracujících matek. Postupně se počet navýšil na 52 dětí. Aby mohly být děti rozděleny do dvou tříd, začíná v létě roku 1953 přístavba další třídy z ulice, do provozu byla uvedena v březnu 1954. Počet přijímaných dětí se postupně zvyšuje. V roce 1957 je zde zřízena kuchyně, která vyvařuje pro 4 černovické mateřské školy. Začátkem 60. let se mateřská škola stává po úpravách trojtřídní. Počet zapsaných dětí je 93. V 60. létech docházelo do mateřské školy kolem 70.dětí. V roce 1986 – 1987 byla mateřská škola na dobu jednoho roku uzavřena. Proběhla zde rozsáhlá rekonstrukce, z trojtřídní školy na školu dvojtřídní. Rekonstrukci budovy prováděl tehdejší podnik První brněnská strojírna, kterému škola patřila. Chodilo do ní 50 dětí rodičů, zaměstnaných v tomto podniku. Provozní zaměstnance přijímala a financovala taky PBS. Počátkem devadesátých let vrátil podnik mateřskou školu městu Brnu, následně městské části Brno – Černovice. Snížil se počet provozních a taky dětí - na 46. Je zrušena kuchyně, zprovozněna výdejna stravy. Ta se dováží z MŠ Elišky Krásnohorské. 1. ledna 1996 přešla škola do právní subjektivity. Zřizovatel školy je ÚMČ Brno – Černovice. Mateřská škola sama hospodaří s jí svěřenými dotacemi na provoz. Dovybavuje a vylepšuje prostředí budovy i zahrady. Rodiče přispívají měsíčním školným na neinvestiční náklady MŠ. V roce 2001 probíhá v období letních prázdnin oprava střechy, financovaná obecním úřadem. Oprava je velmi finančně nákladná, ale výsledek stojí za to. V plánu je rekonstrukce části budovy I. třídy, kde jsou nevyhovující prostory pro pobyt dětí i hygienické zázemí. Do rozpočtu na rok 2003 je schválen návrh na rekonstrukci. Ta se uskutečňuje v době od 16. 6. – 15. 8. 2003. V půdních prostorách se zřizuje velká místnost pro hru i odpočinek dětí, rozšiřuje a modernizuje se hygienické zázemí. K 1. 9. 2003 může nastoupit k docházce 50 dětí. Další rekonstrukce, podpořená státní dotací ve výši 8 000 000 korun, začala koncem června 2004 a trvala tři měsíce. Z dvojtřídní mateřské školy se vybudováním třídy v půdních prostorách nad hlavní budovou školy stala trojtřídka s 25 dětmi v jedné třídě. Logopedická třída vzniká v prvních třech měsících roku 2007 ve zbylé části půdních prostor. Provoz zahajuje 3. 9. 2007 s počtem 13 zapsaných dětí. V současné době má mateřská škola čtyři třídy, celkem 75 zapsaných dětí. 2. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 V roce 2008 začíná celková rekonstrukce zahrady, která pokračuje až do roku 2015. Je vybudováno jednoduché dopravní hřiště, na zahradu jsou umístěny nové herní prvky, podporující přirozený pohyb dětí. Úpravami budovy i zahrady se rozvíjí a prohlubuje estetické cítění dětí. V říjnu 2013 vznikla rekonstrukcí půdních prostor Školička s polodenním provozem. Její součástí je třída Kapičky s deseti dětmi. Provoz je prodloužen od 1.9.2016 do 14.15 hodin. 3.PODMÍNKY PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 3.1Věcné podmínky Budova mateřské školy slouží dětem už od roku 1952. Je součástí zástavby rodinných domů. Zahrada s ovocnými stromy a prostor pro volný pohyb dětí je situována do soukromých zahrad. Její součástí je malé dopravní hřiště, plastový bazén s pískovým filtrem, hřiště s umělým povrchem, částečně kryté pískoviště, lezecká stěna a průlezky, splňující bezpečnostní požadavky, přístřešek s lavičkami a stoly, který je využíván v teplejších měsících pro účely stravování dětí ( svačinky a přesnídávky), nebo pro výtvarné a tvořivé hry dětí. Dvě třídy jsou v přízemí, tři nově zbudované v podkrovních prostorách jsou vybaveny klimatizací. Tvar budovy MŠ je do písmene L. Vstupy do tří tříd jsou z průjezdu, do jedné ze školní zahrady. Z průjezdu do haly a odtud do třídy Planetek. Třída Hvězdiček a třída Kosmíků ( logopedická) je v půdních prostorách a vstupuje se do ní po dřevěném schodišti z haly MŠ. Ze školní zahrady přijdete do třídy Sluníček. Dětský nábytek, tělocvičné nářadí, zdravotně hygienické zázemí i vybavení pro odpočinek dětí jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, odpovídají počtu dětí, jsou zdravotně nezávadné a bezpečné, jsou estetické. Vybavení hračkami, pomůckami, náčiním, materiály a doplňky odpovídá počtu dětí a jejich věku. Je průběžně doplňováno a obnovováno. Pedagogové jej plně využívají. Hračky a pomůcky jsou umístěny tak, aby si je mohly samostatně brát. Děti se podílejí na výzdobě prostor MŠ. Jsou ke shlédnutí dostupné i pro rodiče. Záměr: Nadále doplňovat vhodné pomůcky a hračky podle zájmu dětí. Zkvalitňovat prostředí zahrady, dbát hygienických a bezpečnostních pokynů. 3.2 Životospráva Při vytváření jídelníčku je dbáno jak na kvalitu / biolog. hodnota potravin, časové rozvržení příjmu potravy během dne/, tak i na kvantitu / energetická hodnota potravin/. Je dbáno na snižování především živočišných tuků. Děti mají denně čerstvou zeleninu a ovoce, několikrát za týden zeleninové saláty. Dodržujeme dostatečnou délku pobytu venku, nejméně 2 hodiny denně. Některé aktivity přenášíme hlavně v teplejším období na zahradu. Po dohodě s rodiči a na základě konzultací s pediatrem otužujeme děti vodou. Organizace dne v mateřské škole zajišťuje pravidelné střídání pohybu a odpočinku. Dětem je umožněno čistění zoubků po obědě. 3. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 Všem je poskytována vyhovující a dostatečná strava, mají dostatek tekutin. Je vytvářeno radostné a klidné prostředí. Při volné hře mají děti optimální prostor i čas pro hru. Jsou zařazována zdravotní, dechová a relaxační cvičení, cvičíme jógu. Jsou vytvářeny a upevňovány hygienické a společenské návyky. Záměr: Vytvářet a upevňovat u dětí návyk pití v průběhu dne. Dbát na zajištění klidu u jídla / ze strany provozních pracovnic zajistíme, aby respektovaly individuální tempo dětí při jídle /. Posilovat obranyschopnost organismu proti onemocnění pravidelným pobytem venku. Vést rodiče k tomu, aby spolupracovali s učitelkami při otužování dětí, oblékali děti přiměřeně počasí, vhodně do teplé místnosti a pro pobyt venku. Otužování dětí vzduchem zajistit při vhodných meteorologických podmínkách, co nejvíce pobytu venku, přenášení různých aktivit na zahradu. Zajistíme dostatečné větrání místností po odchodu dětí na pobyt venku. 3.3 Psychosociální podmínky Děti nacházejí v mateřské škole potřebné zázemí, klid a bezpečí. Pro nové děti je vypracován adaptační program. Plánování vychází z potřeb a zájmů dětí, diagnostiky a zpětné vazby. Počty dětí ve třídách nejsou překračovány. Děti mají dostatek volnosti a svobody, která je vyvážena nezbytnou mírou omezení, vyplývající z nutnosti dodržovat potřebný řád / hygiena, stravování, pobyt venku/. Denní řád je dostatečně pružný. Záměr: Pro lepší adaptaci dětí na nové prostředí dále umožňovat rodičům návštěvy v mateřské škole při pořádání zahradních slavností i jiných akcí. Využívat před adaptační dny v MŠ. 3.4. Organizace chodu Rodiče přivádějí dítě do mateřské školy v čase od 6.30 – 8.30 hodin. Jsou stanovena srozumitelná pravidla chodu MŠ a soužití ve skupině - pravidla soužití ve třídě vytváří učitelka spolu s dětmi. Bezpečnost dětí je zajištěna. Vstupní dveře se zamykají ve stanovenou hodinu. Pozdější příchod dítěte ( nebo dřívější odchod z MŠ ) rodiče nahlásí předem. Záměr: Důsledněji trvat na dodržování školního řádu rodiči. Trvat na vytváření hygienických a společenských návyků / nutná spolupráce s rodinou. / Rytmický řád dne přizpůsobovat měnícím se podmínkám. Dobu odpoledního odpočinku přizpůsobovat potřebě dětí - pokud dítě neusne, zařadit nespací aktivity. 4. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 3.5. Řízení MŠ Povinnosti, pravomoci a úkoly všech zaměstnanců jsou vymezeny. Je vytvořen funkční informační systém. Na plánování se podílí celý kolektiv. Všechny pedagogické pracovnice pracují v týmu. Ředitelka dává možnost každému vyjádřit se k problémům, projevuje zájem o názory druhých a o výsledky jejich práce, snaží se vytvářet ovzduší respektu, důvěry a bezpečí. Věnuje pozornost každému, s kým jedná. Vytváří příležitosti ke vzájemnému předávání zkušeností a konzultacím. Záměr: Apelovat na vztahy mezi pedagogickými a provozními zaměstnanci. Otevřenost v jednání, nebrat připomínky jako kritiku, hovořit o nich a řešit je. Je třeba se vždy snažit pomoci a najít z nenadálé situace východisko. 3.6 Personální zajištění Provoz mateřské školy zajišťují pedagogičtí a provozní zaměstnanci. * Kvalifikované učitelky * Speciální pedagogové * Asistenti pedagoga * Provozní zaměstnanci Učitelky mateřské školy jsou součástí celého kolektivu ve třídě s tím, že svými odbornými přístupy a metodami usnadňují dětem dělat to, co je jim příjemné. Paní učitelky nevnucují dětem své vědomosti, pouze poskytují informace a ponechávají na dítěti jejich zpracování. Činnosti s dětmi promýšlí tak, aby je co nejvíce oslovily. Další vzdělávání o nových poznatcích v pedagogice, psychologii, zdravotnictví, jsou součástí dalšího vzdělávání učitelek jak samostatným studiem, tak účastí na kurzech a seminářích. MŠ se zařazuje do projektů: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně, Šablony-výzva OP VVV. Co je pro nás důležité: * Individuální přístup k jednotlivci * Prožitkové učení * Hra, která je účinný pomocník výchovy a socializace dítěte * Individuální adaptační program * Dítě je spolutvůrce výchovného procesu * Dostat příležitost k rozvoji vlastní tvořivosti * Hodnotit dítě zdůrazněním úspěchu a pozitiv * Neřešit za dítě problém, který může zvládnout samo * Umět se vcítit do pocitu druhého * Sladit a vzájemně vyvážit potřebu svobody a potřebu řádu * Otevřeně hovořit a spolupracovat s rodinou * Začlenit MŠ do života obce * Spolupracovat se ZŠ – nenásilný přechod do ZŠ * Cíleně se zaměřit na rozvoj hrubé a jemné motoriky Záměr: Nadále chceme dalším vzděláváním získávat dostatek nových poznatků k práci s dětmi, navzájem si hospitovat, pokračovat v práci s diagnostikou dětí podle Dr. Šmardové a Dr. Bednářové a respektovat názory rodičů a dětí. 5. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 Vytvořit podmínky nadaným a talentovaným dětem Pracovat s dětmi s odkladem školní docházky na základě individuálních plánů Vytvořit podmínky pro práci s integrovaným dítětem na základě individuálních plánů Stabilizovat kolektiv zaměstnanců mateřské školy Vytvářet vhodné materiální, organizační a prostorové podmínky pro jejich práci Respektovat jejich schopnosti a zaměření Vytvářet vhodné podmínky pro uspokojování jejich individuálních potřeb 3.7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností Dny otevřených dveří Aktivní účast a pomoc rodičů při zahradních slavnostech v průběhu roku Konzultační hodiny pro rodiče Zprostředkování odborné pomoci při řešení výchovně-vzdělávacích obtíží (konzultace s PPP Kohoutova a SPC Veslařská) Záměr: Zapojit rodiče do příprav akcí pro děti Pomoc rodičů při opravách a úpravách prostor školy a zahrady 4. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ Do MŠ jsou přijímány děti od tří let věku. Ředitelka může udělat výjimku, pokud se jedná o dítě zaměstnané matky, které je zralé pro přijetí do MŠ a je mladší tří let. Děti jsou přijímány formou „ Zápisu do MŠ“. Ten probíhá v měsíci květnu pro následující školní rok. Nově přijaté děti začínají docházku do MŠ vždy v den zahájení nového školního roku. Pokud se v MŠ uvolní v průběhu školního roku místo, může nastoupit nové dítě, pokud splní podmínky nástupu do MŠ. Výběr dětí do speciální třídy pro děti s vadami řeči probíhá souběžně se zápisem do běžných tříd MŠ. Děti projdou odborným vyšetřením psychologů a logopedů a na základě jejich doporučení jsou přijaty. Spolupracujeme se ZŠ Kneslova, ZŠ Řehořova, ZŠ Štolcova 16, Statutárním městem Brno, MČ Brno-Černovice, Pedagogicko-psychologickou poradnou Kohoutova, SPC Veslařská, Základní uměleckou školou Charbulova, Sociálním domem Charbulova. Našimi partnery jsou rodiče dětí MŠ, kteří se nejen zúčastňují akcí pořádaných školou, ale zapojují se do její činnosti, sledují informace o dění v MŠ, podílejí se na programu MŠ. V roce 2007 se stáváme Fakultní mateřskou školou. Znamená to, že zde v průběhu roku konají praxi studentky pedagogické fakulty MU Brno pod odborným vedením cvičných učitelek. Speciální pedagogové MŠ zajišťují prevenci narušených komunikačních schopností u dětí z běžných tříd. Učitelky v předškolní třídě Planetek ve druhém pololetí vedou Edukativně stimulační skupiny. V průběhu roku pracujeme s interaktivními tabulemi. 6. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 V rámci spolupráce je realizován keramický kroužek rodičů a dětí v keramické dílně MŠ. Externí specializované firmy zajišťují předplaveckou výuku, výuku flétny, seznamování s angličtinou, poznávání přírody, canisterapii a speciální pohybové aktivity. Mimoškolní aktivity, které nejsou součástí výchovně vzdělávacího procesu, jsou směřovány do odpoledních hodin. Jejich nabídku určuje zájem rodičů. Otužujeme děti nejen vzduchem a pohybem, ale i vodou. Pro děti zajišťujeme divadelní představení, návštěvy planetária, muzea, výchovných programů a koncertů, jezdíme na výlety a pravidelně na školu v přírodě. Zařazování do tříd: Sluníčka: 3-4 leté Hvězdičky: 4-5 leté Planetky: 5-6 leté a odklady školní docházky Kosmíci: smíšená třída logopedická. Na zvláštní přání rodičů je dítě zařazeno do třídy, kterou si vyberou. Počty dětí ve třídách jsou pro každý rok jiné, záleží na věkovém složení přijatých dětí. 5.CHARAKTERISTIKA PROGRAMU 5.1 Filozofie programu Pracujeme podle vlastního školního vzdělávacího programu s názvem VŠICHNI ZA JEDEN PROVAZ, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu. Předškolní vzdělávání uskutečňujeme ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu pobytu dětí v MŠ vyskytnou. Naším záměrem je mít kolem sebe šťastné a spokojené děti. Vést je už od útlého věku k přátelství a úctě nejen k lidem, ale i k sobě, ke zdraví a k praktickým dovednostem chránícím zdraví. Citlivě vést děti k poznávání krásy okolí, kouzla přírody, učit je estetice svého zevnějšku. 5.2 Cíle programu Rozvíjet samostatnou osobnost se základy zdravého sebevědomí a důvěru ve vlastní schopnosti, působící na své okolí. Osvojit si základní pravidla chování a životních hodnot v mezilidských vztazích. Umět pečovat o své zdraví. Umět se učit, být tvořivý. Mít vztah k přírodě i kultuře a chránit je. Umět spolupracovat, umět řešit problémy. Naučit se vážit si práce druhých, nejen kamarádů, ale i dospělých. Dbáme na to, aby předškolní vzdělávání obsahovalo všechny oblasti rozvoje osobnosti: 1. Biologická – Dítě a jeho tělo 2. Psychologická – Dítě a jeho psychika 3. Interpersonální – Dítě a ten druhý 4. Sociálně kulturní – Dítě a společnost 5. Enviromentální – Dítě a svět 7. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 5.3. Prostředky k dosažení * Prožitkové učení – nesmírně důležité pro celkový vývoj dítěte v tomto období, dítě získává přirozeně poznatky o všem, co ho obklopuje, s čím se potkává. * Hra je nedílným a velmi účinným pomocníkem při výchově a socializaci dítěte. * Individuálně přistupovat ke každému jedinci. * Uspokojovat vhodnou formou potřeby dětí. * Vytvářet dětem podnětné prostředí. * Posilovat sebedůvěru ve vlastní schopnosti. * Respektovat soukromí dětí. * Dát dětem prostor pro otevřenost, vytvářet pocit blízkosti. * Umět se vcítit do pocitů druhých. * Být dětem osobním příkladem – všichni zaměstnanci MŠ. * Autoevaluace, evaluace. * Spolupráce s rodičovskou veřejností na základě otevřenosti a vzájemné úcty. * Podílet se na akcích organizovaných obcí. 6. VZDĚLÁVACÍ OBSAH . Charakteristika integrovaných bloků školní rok 2016/2017 ROK BAREVNÉ POHODY Naším záměrem je, aby u nás byly děti šťastné, veselé a spokojené, abychom prohlubovali vzájemnou spolupráci s rodiči a vytvářeli tak prostor pro vzájemnou důvěru a otevřenost. V průběhu celého roku nás čeká mnoho zábavy, soutěží, písniček, tance, milých dárků a společných oslav. MOTTO: „ Závodím, ale nezáleží mi na tom, zda jsem první nebo poslední, nejde o cíl, ale o zábavu a hru. Nejde o to, kdo vyhraje. Vyhrávám tehdy, když vyhrají všichni“. BABÍ LÉTO Začátek školního roku je plný změn, které se týkají nejen dětí, ale i dospělých. Proto je tento blok určen pro adaptační období a jeho záměrem je usnadnit novým dětem vstup do mateřské školy. Chceme pomoci nejen dětem, ale i jejich rodičům orientovat se v novém prostředí, poznat nové přátelství, navodit radostnou atmosféru na společné zážitky a utvářet si mezi sebou pěkné vztahy. V životě je důležitá radost a přátelství. A to je pro nás významným cílem dětem ukázat. Vše zahájíme v našem prvním společném setkání s názvem “ Príma párty“ BÍLÁ ZIMA Zimní období je ve znamení adventu. Období stvořené k rozvíjení citových vztahů k rodině, přátelům a okolí. Těšíme se na Mikuláše, vánoční svátky, seznámíme se s tradicemi a zvyky tohoto období. Budeme zpívat koledy, péct vánoční cukroví, vyrábět dárečky a přání a taky si užijeme zimních radovánek. V tomto období se snažíme obdarovat a překvapit. Motivujeme děti k posunu „je lepší dávat, než brát“. Hledáme, čím bychom udělali druhému 8. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 radost. Nezapomeneme i na naše rodiče, kteří si mohou s námi zpříjemnit adventní čas a přijít si zazpívat při společném posezení pod vánočním stromečkem. Koledy, básničky, pohyb, tanec a pohádky nás budou doprovázet celý vánoční čas. Na závěr tohoto bloku oslavíme Masopust. Vyrobíme společně masky, vyzdobíme třídy a pustíme se do karnevalového reje. BAREVNÉ JARO Jaro je za dveřmi. Těšíme se, že svlékneme zimní kabáty, uvidíme první jarní květiny a uslyšíme zpívat ptáky. Teplé sluneční paprsky probudí jarní přírodu a my se společně rozhlédneme kolem sebe a všechny jarní změny budeme pečlivě pozorovat. Naučíme se jarní písničky a říkadla, která nám prozradí, že se blíží Velikonoce a s nimi známé lidové tradice. Na školní zahradě si zajezdíme na koloběžkách, seznámíme se s dopravními značkami a pravidly silničního provozu. Není to tak dávno, co naše mateřská škola slavila 60 let od doby, kdy první předškolák překročil její práh.V letošním roce si připomeneme další významné výročí. Tentokrát půlkulatiny – 65 let. ZLATÉ LÉTO Blíží se začátek léta a konec školního roku. Rozkvetlá májová příroda nám připomene, že brzy oslavíme svátek našich maminek, pro které připravíme překvapení v podobě dárečku. Budeme poznávat prostředí rodiny, vzájemné vztahy a sounáležitost ke společenství nejbližších. Červen zavoněl prvním lákavým ovocem a my si chceme užívat krásných letních dnů pobytem na zahradě, hrát si v pískovišti, koupat se v bazénu. Oslavíme svátek dětí s dobrou náladou a sportovními hrami a soutěžemi. Budeme se radovat z účasti na olympijských hrách mezi školkami z Černovic. Pojedeme na výlet a slavnostně se rozloučíme s našimi nejstaršími předškoláky. Na úplný závěr školního roku zamáváme naší školce na zahradní slavnosti pro všechny děti, rodiče a naše nejbližší. 7.EVALUAČNÍ SYSTÉM MŠ 7.1 Způsoby evaluace * Pozorování dětí * Rozhovory s rodiči, dotazníky pro rodiče * Komunitní a diskuzní kruhy s dětmi * Diskuze na pedagogických radách * Konzultace učitelek na třídě * Hospitační činnost ředitelky školy 9. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 7.2 Kritéria pro evaluaci 1/Kriteria pro hodnocení učitelek: * Aktivní, tvořivý a pozitivní přístup k dětem a všem zaměstnancům * Otevřené vyjadřování názorů na pedagogických poradách * Úroveň spolupráce učitelek na třídě * Zájem o další vzdělávání * Iniciace a zavádění nových podnětů do práce * Kvalita a smysluplnost plnění obsahu TVP * Plnění cílů ŠVP * Odpovědné plnění mimopedagogických povinností * Zodpovědný přístup k prezentaci MŠ * Schopnost vytvořit bezpečné sociální prostředí dětem * Úroveň komunikace s rodiči * Úroveň řízených činností neomezující samostatné myšlení dětí * Dodržování jednotných postupů v jednání s dětmi * Individuální přístup k jednotlivci 2/Kritéria pro hodnocení dosaženého vzdělání dětí: * Úroveň dosažených kompetencí předškolních dětí * Samostatnost a zodpovědnost v jednání * Úroveň řešení konfliktů * Úroveň komunikace s dětmi i dospělými * Schopnost pracovat v týmu a dělat kompromisy * Umět samostatně vyhledávat informace * Dovednost hájit svůj názor * Úroveň sociální adaptace * Spontánnost projevu dítěte a emoční uvolnění 3/Kritéria pro hodnocení podmínek: * Snaha zaměstnanců upevňovat duševní zdraví a jít příkladem * Upevňovat bezpečnou a přátelskou atmosféru * Dát dětem dostatek prostoru pro spontánní hru a volný pohyb * Zajistit bezpečné sociální prostředí * Dodržovat zásady zdravé výživy * Kvalita týmové práce a spolupráce * Úroveň komunikace a spolupráce s rodičovskou veřejností * Kvalita, kvantita a estetika didaktického a jiného vybavení * Kvalita komunikativních dovedností celého týmu 10.