Přístupy k výuce OV • Sociální výuka • Deduktivní vyučování • Induktivní vyučování • v praxi se často nevyskytují odděleně, v průběhu hodiny se mohou navzájem prolínat Sociální výuka • Základem je vzájemná interakce mezi žáky, • typickou organizační formou je skupinová práce • metody výuky - inscenační, simulační, didaktické hry • úloha učitele-zprostředkovatel, moderátor, facilitator Skupinová a kooperativní výuka • Podstatou je vzájemná spolupráce při řešení zadaného úkolu - problému, mělo by docházet ke vzájemnému sdílení názoru, zkušeností • Kooperativní výuka - pozitivní závislost členů skupiny X • Kompetitivnívýuka - úspěch jedince (skupiny) je spojen s neúspěchem druhého • Fáze skupinové výuky: • I. Přípravná • II. Realizační • III. Prezentační • Optimální velikost skupiny 3-7 členné • Skupiny homogenní, heterogenní (intelektová výkonnost, pohlaví) • Doporučuje se vytváření heterogenních skupin, které přispívají ke většímu rozvoji sociálních a komunikačních dovedností • V začátcích je vhodné vytvářet stabilní heterogenní skupiny (2-4 členné) -závislost na sociálních vztazích ve třídě. • Možnosti vytváření skupin: • I. Dobrovolné • II. Náhodně • III. Vytvořené učitelem • Role ve skupině Hraní rolí • Sociální učení v modelových situacích, účastníci edukačního procesu jsou sami aktéri předváděných situací • Fáze: přípravná realizační hodnotící • Inscenace tzv. strukturované a nestrukturované • Alterace • Charakterizace Mnohostranné hraní úlohy Simulace • Komplexní učební činnost představující zjednodušený model reality • Rozdělení klíčových rolí z hlediska předváděného děje • Výsledky aktivity vyplývají vždy z předcházejících kroku a činností, nemají být předem stanoveny • Rozvíjejí odpovídající dovednosti, postoje, slouží k hlubšímu pochopení fungování systémů, organizací Části simulace • Motivace aktérů • Uvedení pravidel simulace • Provedení simulace • Reflexe Didaktické hry • Sociální interakce s danými pravidly zaměřená na dosažení výchovně vzdělávacích cílů • Struktura: • Úkol (cíl) • Pravidla Vlastni hravá činnost • Závěr, vyhodnocení hry