Hodnocení v OV – vybrané teze Literatura: Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha1999. Kolář, Šikulová. Hodnocení žáků. Praha 2005. Čapek, R. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Kalhous. Školní didaktika. Skalková. Obecná didaktika. Petty. Moderní vyučování. HODNOCENÍ VE ŠKOLE JE „zaujímání a vyjadřování kladného nebo záporného postoje k různým činnostem a výkonům žáků ve vyučování“ FUNKCE HODNOCENÍ motivační informativní výchovná regulativní prognostická diferenciační TYPY HODNOCENÍ formativní finální normativní kriteriální Formy hodnocení Klasifikace – forma kvantitativního hodnocení Slovní hodnocení – forma kvalitativního hodnocení KLASIFIKACE – kvantitativní, kodifikovaná forma hodnocení (zákon č. 561/2004 Sb., Vyhláška č. 48/2005, vyhláška č. 256/2012 Sb.), vychází z oficiálních dokumentů, upravena v ŠVP a klasifikačních řádech. Pro potřeby klasifikace se předměty dělí na předměty: s převahou teoretického zaměření, s převahou praktických činností, s převahou výchovného zaměření. Důvodová zpráva aplikace školského zákona V předmětech výchovného zaměření (například výtvarná, hudební, tělesná výchova nebo pracovní činnosti) bude prováděno jen slovní hodnocení, nebudou známkovány (klasifikovány). Výjimkou z uvedeného principu bude předmět občanská výchova (pokud bude jako samostatný předmět), což bude také uvedeno v rámcovém vzdělávacím programu. Portál o školství a vzdělávání INFO.EDU.CZ provozovaný Ústavem pro informace ve vzdělávání Komentář ke školskému zákonu k tomuto problému uvádí: "Slovní spojení "předměty výchovného zaměření stanovené rámcovým vzdělávacím programem" je nepřesné, neboť RVP pro základní vzdělávání nestanoví předměty, ale pouze vzdělávací oblasti a vzdělávací obory. Předměty výchovného zaměření je tedy nezbytné stanovit s ohledem na to, jaké vzdělávací oblasti a vzdělávací obory jsou těmito předměty naplňovány (v praxi půjde především o vzdělávací obory Výchova k občanství, Hudební výchova, Výtvarná výchova, Výchova ke zdraví a Tělesná výchova). Hodnocení z těchto předmětů výchovného zaměření tedy nemá vliv na postup žáka do vyššího ročníku. Uvedené vychází z toho, že žák může svůj výkon v těchto předmětech ovlivnit pouze částečně s ohledem na své vrozené dispozice či nadání." zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon (http://info.edu.cz/cs/node/3380) SLOVNÍ HODNOCENÍ – kvalitativní forma hodnocení, slovní vyjádření o výkonu žáka, informuje o sociální kvalifikaci (procesy vedoucí k dosažení cíle). Formy slovního hodnocení: ústní písemná (sumativní) v jeho rámci „práce s chybou“ (detekce,identifikace,interpretace, korekce) Klady a zápory forem hodnocení Klasifikace: jednoduchost, umožňuje srovnávat, statistické zpracování, nepostihuje širší sociální dovednosti, nesděluje příčiny neúspěchu, „škatulkování“. Slovního hodnocení: vyšší informační hodnota, povzbuzuje žáka ke zlepšení, přibližuje se individualitě žáka, časově náročné, neumožňuje porovnávat, riziko schematismu.