Inkluzivní vzdělávání - V průběhu celého života Modely postižení: ¨ porucha (impairment) znamená chybění tělesné části nebo celé končetiny nebo poškození končetiny, organismu nebo fungování těla, ¨ postižení (disability) jakékoli omezení nebo narušení (pramenící z postižení) schopnosti vykonávat činnosti způsobem, který je považován za obvyklý; ¨ handicap – znevýhodnění sociálního charakteru, které jedinec zažívá v důsledku svého postižení, a které omezuje nebo znemožňuje vykonávání obvyklých rolí (v závislosti na věku, pohlaví, sociálních a kulturních faktorech). Historický vývoj: Mezinárodní dokumenty: Všeobecná deklarace lidských práv (OSN, 1948) ¨ „Každý má právo na vzdělání. Vzdělání nechť je bezplatné, alespoň v počátečních a základních stupních. Základní vzdělání je povinné. Technické a odborné vzdělání budiž všeobecně přístupné a rovněž vyšší vzdělání má být stejně přístupné všem podle schopností.“ Úmluva o právech dítěte (1989) ¨ zabezpečení práv všem dětem „bez ohledu na tělesnou a duševní způsobilost“ ¤ (článek 2) ¨ „zabezpečit v největší možné míře zachování života a rozvoj dítěte“ ¤ (článek 6) ¨ V ČSFR přijata v 1991, v ČR od 1993 Světová deklarace vzdělání pro všechny (Jomtien, 1990) ¨ „zvláštní pozornost vyžadují vzdělávací potřeby postižených osob. Kroky musí být učiněny tak, aby všem kategoriím postižených lidí byl poskytnut stejný přístup ke vzdělávání, který musí být nedílnou součástí jeho systému“ Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994) ¨ 92 zemí ¨ Zaměření na legislativní změny s cílem podpory inkluzivního vzdělávání ¨ Poprvé inkluze i pro žáky s postižením / znevýhodněním ¨ Podpora žáků se SVP Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (2006) ¨ „osoby s postižením mají právo na inkluzivní, kvalitní a bezplatné primární a sekundární vzdělání ve stejné míře, jako ostatní členové jejich komunity“ (článek 24) ¨ V ČR ratifikována v září 2009 Vývoj v ČR do 1989 ¨ segregované vzdělávání ¨ osvobození od školní docházky ¨ Zákon č. 95/1948 Sb. Ústavodárného Národního shromáždění o základní úpravě jednotného školství ¤ “děti, které podle úředního zjištění nelze vzdělávati pro těžkou nemoc anebo duševní nebo tělesnou vadu, nejsou povinny choditi do školy“ ¨ Zákona č. 564/1990 Sb. České národní rady o státní správě a samosprávě ve školství ¤ možnost integrace žáků s postižením ¨ Vyhláška 291/1991Sb. o základní škole ¤ možnost ředitele zřizovat speciální a specializované třídy ¨ Směrnice MŠMT k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení z 6.6.2002 Současný stav v ČR: ¨ ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009) ¨ na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením ¨ Akční plán inkluzivního vzdělávání (APIV) na období (2016 – 2018) – na vědomí vládou přijat 29.7.2015 ¨ Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zákona č. 472/2011 Sb.) ¨ ve znění pozdější předpisů ¨ novela - zákon č. 82/2015 Sb. ¨ § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP ¨ § 116 Školská poradenská zařízení Akční plán inkluzivního vzdělávání ¨ Strategie vzdělávací politiky ČR do r. 2020 ¨ Priority v r 2015 ¤ Zrušení přílohy RVP ZV – LMP ¤ Revize RVP ¨ Inkluzivní a kvalitní vzdělávací systém ¤ Inkluze přínosem pro všechny ¤ Vysoce kvalifikovaní odborníci ¤ Podpůrné systémy ¨ Ze školy do práce Možnosti vzdělávání podle současné legislativy ¨ Nově definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. - § 19 ¤ upřednostnění ve škole, která není zřízena pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona) za využití podpůrných opatření à ideálně ve škole hlavního vzdělávacího proudu ¤ pokud nepostačují à na základě doporučení PPP, SPC vzdělávání ve škole pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona) ¤ možnost vzdělávání žáků i s jiným druhem znevýhodnění (max. ¼ z počtu žáků) ¨ netýká se žáků s mentálním postižení ¨ dříve vyhláška č. 73/2005 Sb. – platnost do 1.9.2016 Definice školní integrace: ¨ Je to snaha o co možná společnou edukaci postižených a nepostižených žáků ¨ Je to snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedinců se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám Nejméně restriktivní prostředí ¨ Integrační proces se považuje za pokračující redukci distance ¨ Rozsah společného vyučování je určen potřebami jednotlivých žáků ¨ Ne vždy je optimální vyučovat žáka s postižením v běžné třídě Integrace vs. inkluze ¨ V hlavním vzdělávacím proudu vytvořeny podmínky pro všechny děti, včetně dětí/žáků se zdravotním a sociálním znevýhodněním ¨ Děti plně zapojeny v heterogenních skupinách (běžné třídy) ¨ Vytvořeny podmínky pro optimální rozvoj vzdělávacího potenciálu, sociálních vztahů, osobnosti (MŠMT) Další faktory úspěšného inkluzivního vzdělávání – žák se SVP: Ø charakter a závažnost základního postižení Ø osobnostní vlastnosti dítěte Ø zdravotní stav Ø zevnějšek dítěte, jeho odlišnost od normy Ø rodina, ze které dítě pochází Formy integrace: ž školní ¡ individuální ¡ skupinová ž dle Farrell a Ainscow, in Lechta, 2010, s. 30 ¡ lokalizovaná (speciální třídy lokalizované v prostorách běžných škol; žáci s postižením se v podstatně nekontaktují s intaktními) ¡ sociální (dochází ke kontaktu v rámci některých sociálních aktivit – stravování, doprava, zbytek vyučování v segregaci) ¡ funkční – děti s postižením umístěny do běžných škol Sociální aspekty integrace/inkluze ¨ Fyzická integrace/inkluze – prostá přítomnost ¨ Funkční integrace/inkluze – spolupráce ¨ Sociální integrace/inkluze – jedna skupina ¨ Společenská integrace/inkluze – skutečná sounáležitost Literatura: ž Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009 ž Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010 ž A. Sander (2008) ž Mühlpachr, P. Geneze inkluzivní pedagogiky. In Bartoňová, M, Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. 2009, s. 27 ž M. Horňáková, Inklúzia – nové slovo, alebo aj nový obsah? In Efeta, 2006 ž Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů ž Vyhláška č. 73/2005 ve znění vyhlášky č. 147/2011 Raná péče n Poznatky o pozitivním vlivu stimulace v raném věku dítěte a o důsledcích deprivace n sociální služba n poskytovaná / zaměřená ¡ na podporu dítěte a rodiny ¡ dětem se zdravotním postižením ¡ dětem ohroženým v důsledku nepříznivé sociální situace ¡ podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby n zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách - §54 ¡ RP je terénní, popř. ambulantní služba n základní myšlenka ¡ domácí prostředí ¡ klíčový pracovník ¡ systematická péče n do 7 let věku dítěte n poskytovatelé – NNO à Pracoviště rané péče à Střediska rané péče (SRP) Cíle RP n snížit negativní vliv postižení nebo ohrožení na rodinu dítěte a na jeho vývoj n zvýšit vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postiženy nebo ohroženy n posílit kompetence rodiny a snížit její závislost na sociálních systémech n vytvořit pro dítě, rodinu i společnost podmínky sociální integrace Vymezení: n zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách - §54 ¡ RP je terénní, popř. ambulantní služba n základní myšlenka ¡ domácí prostředí ¡ klíčový pracovník ¡ systematická péče n do 7 let věku dítěte n poskytovatelé – NNO à Pracoviště rané péče à Střediska rané péče (SRP) Základní poskytované služby: n dle § 54 n výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, n zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, n sociálně terapeutické činnosti, n pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. Oblasti podpory: n Psychologická – přijmout problémy týkající se dítěte, zmenšit zklamání rodičů i dítěte, vyhnout se izolaci, která rodiče postiženého dítěte obklopuje n Pedagogická – pomoc při volbě vzdělávacího programu, metod a forem práce n Sociální – zaměřená na životní podmínky rodiny, potřebné pomůcky, informace o finanční a odborné pomoci n Praktická – provádět domácí činnosti, na které nebyli zvyklí n Technická – zvládat užívání kompenzačních pomůcek (např. sluchadlo) Principy RP: n …důstojnosti n …ochrany soukromí klienta n …zplnomocnění n …nezávislosti n …práva volby n …týmového přístupu, komplexnosti n …přirozenosti prostředí n …kontinuity péče Společnost pro ranou péči n nestátní organizace n poskytuje odborné služby, podporu a pomoc n služby poskytované dětem se zrakovým a kombinovaným postižením a jejich rodinám prostřednictvím Středisek rané péče n celorepubliková působnost n www.ranapece.cz Střediska rané péče n poskytovatel sociálních služeb n centra pro podporu a provázení rodin n nabídka služeb ¡ rodinám dětí s postižením zraku od narození do 4 let ¡ rodinám dětí s kombinovaným postižením (zrak + další) od narození do 7 let n př. pro děti se sluchovým postižením ¡ Středisko rané péče Tamtam, Praha ¡ Centrum pro dětský sluch Tamtam, Olomouc n tým: ¡ dle potřeb střediska ¡ speciální pedagog, psycholog, sociální pracovník, terénní pracovník ¡ popř. instruktor zrakové stimulace, fyzioterapeut, atd. n Práce s rodinou n Práce s dítětem n Práce s veřejností Formy služeb: n návštěvy, konzultace v rodinách n semináře / setkání pro rodiče n rehabilitační pobyty pro rodiny n ambulantní zraková stimulace n setkání rodičů n půjčování hraček, pomůcek, literatury n pomoc při výběru předškolního zařízení n instruktáž pracovníků zařízení n depistáž – úzká spolupráce s lékaři n přijetí klienta do péče n diagnostika n poskytování služeb ¡ ambulantní ¡ terénní n intervence převážně v rodinách n význam rané péče n podpora celkového vývoje dítěte – stimulující prostředí, rozvoj schopností n podpora rodiny n pedagogické, psychologické a sociální poradenství n multidisciplinární tým n přechod dítěte do vzdělávacího zařízení n ukončení péče Ucelená rehabilitace ■ dětský vs. dospělý věk ■ Původně doména lékařství ■ Nyní důraz na celostní pojetí mezioborovou spolupráci ■ Dle WHO: “včasné, plynulé a koordinované úsilí o co nejrychlejší a co nejširší zapojení občanů se zdravotním postižením do všech obvyklých aktivit života společnosti s využitím léčebných, sociálních, pedagogických a pracovních prostředků.“ (1969) Pokud nemůže být dosaženo odstranění nemoci nebo postižení…. Cíle u OZP: ■ Začlenění do společnosti ■ Dosažení optimální kvality života (objektivní / subjektivní) ■ Autonomie ■ Vyrovnávání příležitostí s osobami bez ZP ■ Týmová práce ■ zejména lékařů, sester, fyzioterapeutů, ergoterapeutů, psychologů, logopedů, speciálních pedagogů, sociálních pracovníků, dalších odborníků Zásady pro účinnou a hospodárnou rehabilitaci: ■ včasnost ■ komplexnost, návaznost, koordinovanost ■ dostupnost ■ individuální ■ multidisciplinární ■ součinnost ■ Bobath koncept ■ Kabatova metoda ■ Vojtova metoda ■ Synergická reflexní terapie – zejm. Pro následky MO ■ Metoda dle Mojžíšové ■ atd. Erogterapie ■ V angl. Occupational therapy ■ Cíl: dosažení maximální soběstačnosti a nezávislosti klientů v domácím, pracovním a sociálním prostředí --- zvýšení QOL ■ Nutná spolupráce s fyzioterapeuty, lékaři, popř. speciálním pedagogem, soc. pracovníkem, zaměstnavatelem, atd. ■ Prostředky: – Diagnostické – Preventivní – Terapeutické Logopedide ■ Cíl: terapie řečových funkcí ■ Nejčastější DG v rehabilitaci (Votava, 2003): – Dysartrie, řečová apraxie, balbuties, tumultus, afázie, dysfagie – Příčiny: ▪ Porucha řečových mechanismů ▪ Poruchy kognitivní a fatické (dorozumívací) ■ Dechová cvičení ■ Fonační cvičení ■ Rezonanční cvičení ■ Artikulační cvičení ■ Rytmizační cvičení ■ Cvičení hybnosti mluvidel ■ Cvičení prozódie a větné intonce ■ Kompenzační postupy ■ Technické pomůcky LTV ■ Individuální ■ Podobné jako fyzikální terapie ■ Skupinová – Cvičení na míčích – Jóga – Relaxační cvičení – Pilates Reminiscenční terapie ■ Aktivizační metoda ■ Dlouhodobá paměť zůstává dlouho zachována Trénink paměti ■ Trénování paměti slouží k procvičení krátkodobé i dlouhodobé paměti. Rozvíjí či udržuje také schopnost soustředění a vyjadřovací schopnosti. ■ Individuální nebo skupinová forma Sociální rehabilitace ▪ Soubor činností směřujících k dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti osob, a to rozvojem jejich specifických schopností a dovedností, posilováním návyků a nácvikem výkonu běžných, pro samostatný život nezbytných činností alternativním způsobem využívajícím zachovaných schopností, potenciálu a kompetencí. (par. 70) ▪ Zakotvena v Zákoně o sociálních službách 108/2006 Sb. ▪ Z části se překrývá se sociálními službami MPSV a ostatními složkami UR ▪ Terénní a ambulantní služby nebo pobytové služby ▪ Služba zahrnuje: ▪ Nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti, atd. vedoucí k sociálnímu začlenění ▪ Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím ▪ Výchovné, vzdělávací, aktivizační činnosti, ▪ Pomoc při uplatňování práv, obstarávání záležitostí ▪ Nabídka služeb: ▪ http://www.fokusopava.cz/hradecka_socialni_rehabilitace.php ▪ http://www.bona-ops.cz/rehabilitace ▪ Důležitou součástí je poradenství ▪ V případě potřeby osobní asistence ▪ Cíl: ▪ Dosažení maximálního stupně sociální integrace ▪ Omezení sociálního vyloučení ▪ Kvalita života ▪ Ekonomická soběstačnost ▪ Samostatné bydlení ▪ Zájmové činnosti ▪ Přístup k informacím Pracovní rehabilitace ■ Souvislá činnost zaměřená na získání a udržení vhodného zaměstnání osoby se zdravotním postižením (dle zákona o zaměstanosti OZP) ■ Zabezpečuje ÚP ve spolupráci s jinými subjekty ■ Upravuje ji zákon 435/2004 Sb. o zaměstnansti (par. 69) ■ Navazuje na léčebnou a sociální rehabilitaci ■ Cíl: Rozvoj specifických vědomostí, schopností, dovedností a návyků potřebných ve zvolené profesi (pro uplatnění na trhu práce Pedagogická rehabilitace ■ cílem je dosáhnout u OZP co nejvyššího vzdělání a optimální kvalifikace a podpořit tak jejich aktviní zapojení do společenského života ■ Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním….vzdělávání - právo každého vzdělávat se po dobu celého života s cílem rozvoje osobnosti jedince a další relevantní školská legislativa ■ celoživotní vzdělávání ■ v případě rehabilitace - také socializace, enkulturace a pracovní zařazení