Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, Holečkova 4, Praha 5 Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2013/2014 zpracovaná podle vyhlášky 15/2005 Sb. v platném znění 2 1. Základní údaje o škole 1.1. Název, sídlo a charakteristika školy, zřizovatel školy, vedení školy, adresa školy, údaje o školské radě 1.1.1.Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, Holečkova 104/4, Praha 5 (dále jen škola) 1.1.2.Sídlo školy: Holečkova 104/4, 150 00 Praha 5 1.1.3. Charakteristika školy: Škola vzdělává a vychovává těžce sluchově postižené žáky, žáky s kombinovanými vadami a také žáky s mentální vadou od zjištění sluchové vady do vyučení nebo složení maturitní zkoušky a uvedení do praktického života. V mateřské a základní škole se používá bilingvální nebo orální metoda vzdělávání, na střední škole probíhá výuka orální metodou s podporou znakované češtiny. 1.1.4. Součásti školy: - Speciálně pedagogické centrum - Mateřská škola - Základní škola - Střední škola - Internát - Školní jídelna 1.1.5.Zřizovatel školy: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy České republiky, Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 1.1.6. Vedení školy: ředitel školy: Mgr., Mgr. Václav Chmelíř statutární zástupce ředitele: Mgr. Vlastimil Vácha zástupce ředitele: Bc. Jitka Králová zástupce ředitele: Miroslava Černíková vedoucí vychovatelka: Mgr. Ivana Jirků vedoucí mateřské školy: Mgr. Pavel Rozlívka vedoucí provozních zam.: Věra Strašlipková vedoucí školní jídelny: Jana Randáčková 1.1.7.Adresa pro dálkový přístup: skoly.sp@post.cz 1.1.8.Internetové stránky školy: http://www.skolaholeckova.cz 3 1.1.9.Údaje o školské radě:  Školská rada byla zřízena od 1.1.2006  Nyní pracuje školská rada ve složení:  předseda: Mgr. Eva Duchaňová  místopředseda: Mgr. Josef Brožík  členové: PaedDr. Jarmila Klugerová, Mgr. David Kolačný, Jana Předotová, Jakub Šamman 2. Přehled oborů vzdělání: 2.1.Mateřská škola: - Školní vzdělávací program Mateřské školy pro sluchově postižené zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání – orální způsob komunikace - Školní vzdělávací program Mateřské školy pro sluchově postižené zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání – bilingvální způsob komunikace 2.2.Základní škola: o Školní vzdělávací program Základní školy pro sluchově postižené zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání- orální způsob komunikace -Školní vzdělávací program Základní školy pro sluchově postižené zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání- bilingvální způsob komunikace - Školní vzdělávací program Základní školy praktické pro sluchově postižené zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením 2.3. Střední odborná škola: - Studijní obor SOŠ „Gastronomie“ školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 65-41-L/51Gastronomie - Studijní obor SOŠ „Hotelnictví a turismus“ školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 65-42-M/01 Hotelnictví - Studijní obor SOŠ „Podnikání“ školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 64-41-L/51 Podnikání 4 2.4.Střední odborné učiliště: učební obory: - Čalouník - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 33-59H/01 Čalouník, - Malíř a lakýrník - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 39-41H/01 Malíř a lakýrník, - Kuchař - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 65-51H/01kuchař – číšník, - Strojní mechanik - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 23-51- H/01Strojní - Pekař - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 29-53H/01 Pekař - Cukrář - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 29-54H/01 Cukrář 2.5.Odborné učiliště: učební obory: - Cukrářské práce - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 29-51-E/01 Potravinářská výroba - truhlářské a čalounické práce - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 33-56-E/01 Truhlářská a čalounická výroba - Kuchařské práce - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 65-51-E/01Stravovací a ubytovací služby - Malířské a natěračské práce od 1.9.2010 Školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 36-57-E/01 malířské a natěračské práce - Šití oděvů - školní vzdělávací program zpracovaný podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání 31-59E/01 šití oděvů 5 Přehled pracovníků školy. 2.6. počet pracovníků přepočtený na plně zaměstnané celkem k: 30.6.2014 1.9.2014 Učitelů 40 43 Vychovatelů 11 11 Asistentů 7 7 Pomocných vychovatelů 7 7 Nepedagogických Z toho: - administrativa - provoz - kuchyň 18 5 7 6 19 6 7 6 2.7. Kvalifikovanost a aprobovanost učitelů Všichni zaměstnanci SPC a ZŠ splňují podmínky kvalifikace podle zákona 563/2004 Sb. v platném znění. Problémy jsou s požadovanou kvalifikací některých učitelů SŠ, kde se nám stále nedaří zajistit dostatek vysokoškolsky vzdělaných odborníků dané profese s pedagogickou kvalifikací a s kvalifikací ze speciální pedagogiky a znakového jazyka. V současné době si kvalifikaci doplňují vysokoškolským studiem učitelé MŠ, kterým kvalifikace schází a kvalifikaci si doplňují i učitelé střední školy. 2.8. Aprobovanost výuky v procentech  MŠ - 80%  ZŠ - 1. stupeň - 100%  ZŠ - 2. stupeň - 100%  SOŠ – 85 %  SOU – 75 %  OU – 70 % 2.9. Počet nových absolventů učitelského studia, kteří nastoupili během školního roku 2013/2014 – Žádný nový absolvent nenastoupil. 6 3. Údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a o následném přijetí do školy: 3.1. Do základní školy byli přijati 4 žáci. 3.2. Do střední školy byli přijati: Přijímací zkoušky na střední školu pro školní rok 2014/2015 Obor přihlášených přijatých SOU Kuchař 65-51-H/01 4 žáci 4 žáci SOŠ 65-42-M/01 Hotelnictví 4 žáci 4 žáci SOU 23-51-H/01 Strojní mechanik 4 žáci 4 žáci SOU 29-54-H/01 Cukrář 5 žáků 5 žáků OU 29-51-E/01 Cukrářské práce 9 žáků 9 žáků OU 65-51-E/01 Kuchařské práce 5 žáků 5 žáků OU 36-57-E/01 Malířské a lakýrnické práce 3 žáci 3 žáci OU 31-59-E/01 Šití oděvů 4 žáci 4 žáci OU 33-56-E/01 Truhlářské a čalounické práce 5 žáků 5 žáků Celkem žáků na SOU 13 žáků Celkem žáků na SOŠ 4 žáci Celkem žáků na OU 26 žáků Celkem přijatých žáků na SŠ pro školní rok 2014/2015 43 žáků 7 4. Údaje o výsledcích vzdělávání žáků 4.1. Zhodnocení kvality výuky, plnění učebních plánů, učebních osnov a školních vzdělávacích programů Kvalitu výuky, plnění učebních plánů a osnov kontroluje průběžně vedení školy. Případné problémy a nedostatky jsou projednávány na metodických sdruženích a na pedagogických radách. Pro žáky jsou dle potřeby vypracovávány individuální vzdělávací plány. Výsledky vzdělávání žáků ve sledovaném období odpovídaly cílům stanoveným vzdělávacími programy vyjmenovanými ve 2. kapitole této výroční zprávy. Od školního roku 2006/7 pracujeme podle Školního vzdělávacího programu v mateřské škole. V souladu s potřebami a možnostmi a v souladu se získanými zkušenostmi je tento program průběžně upravován, vždy však tak, že tyto úpravy jsou předepsaným způsobem schváleny a nabudou platnosti vždy od následujícího školního roku. Od školního roku 2013/14 pracujeme v mateřské škole podle dvou školních vzdělávacích programů. Původní bilingvální vzdělávací program je zachován pro děti s těžkým sluchovým postižením a navíc byl zpracován nový školní vzdělávací program zaměřený orálně. Tento program je určen hlavně pro děti, jejichž vada je kompenzována sluchadlem nebo kochleárním implantátem a pro které je z hlediska dalšího uplatnění výhodnější orální komunikace. Od školního roku 2007/8 vyučujeme podle Školního vzdělávacího programu na základní škole a na základní škole praktické.Na základě výsledků výzkumu NÚV vydalo MŠMT doporučení ohledně výuky cizích jazyků u těžce sluchově postižených dětí. V souladu s tímto doporučením byly upraveny ŠVP pro bilingvální vzdělávání. Protože na ZŠ přibývá žáků kteří preferují komunikaci orální řečí byl vypracován nový školní vzdělávací program, který platí od školního roku 2013/14 a ve kterém je orální komunikace preferována. Od školního roku 2009/2010 vyučujeme na střední škole podle ŠVP obory SOŠ Hotelnictví a turismus, a obory SOU Pekař, Cukrář a Kuchař. Od školního roku 2010/2011 vyučujeme na střední škole podle ŠVP obory SOŠ Podnikání, a obor SOU Strojní mechanik. Od školního roku 2011/12 došlo ve spolupráci s NÚV na postupný přechod všech učebních a studijních oborů našich středních škol na školní vzdělávací programy vytvořené podle Rámcových vzdělávacích programů jednotlivých oborů. Zpracování velkého množství ŠVP a jejich úpravy v souladu s RVP a možnostmi a potřebami našich sluchově postižených žáků bylo velice náročné. 8 4.2. Zpráva o maturitních zkouškách ve školním roce 2013/2014 Jarní termín: Písemné maturitní zkoušky: 2. 5. - 6. 5. 2014 Praktické maturitní zkoušky: 20. 3. 2014 Slavnostní tabule Praktické maturitní zkoušky: 27. 3. 2014 Banket na téma „Den učitelů“ Ústní maturitní zkoušky: 16. 5. – 20. 5. 2014 Obhajoba praktické MZ: 21. 5. 2014 Podzimní opravný termín: Písemné maturitní zkoušky: 1. 9. – 4. 9. 2014 Ústní maturitní zkoušky: 11. 9. 2014 Rozpis maturitních zkoušek ve školním roce 2013/2014 Datum Termín Obor Počet žáků Hodnocení 2. 5. – 21.5. 2014 Jarní 65-41-L/51 Gastronomie 4 žáci 2x prospěli 2 x neprospěli 65-42-M/01 Hotelnictví 6 žáků 4x prospěli 2x prospěli 1. 9. – 11.9. 2014 podzimní 65-41-L/51 Gastronomie 2 žáci 2x prospěli 65-42-M/01 Hotelnictví 2 žáci 1x neprospěla 1x se nedostavil Celkové hodnocení jarního termínu MZ 6 x prospěli 4 x neprospěli, v podzimním termínu MZ 2x prospěli 1 x neprospěla 1 žák se nedostavil k MZ. 9 4.3. Zpráva o závěrečných zkouškách ve školním roce 2011/2012 Škola: Obor: Kód oboru: Počet žáků: SOU Cukrář 29-54-H/01 5 žáků SOU Kuchař- číšník ŠVP: Kuchař 65-52-H/01 10 žáků SOU Čalouník 33-59-H01 1 žák SOU Malíř 39-41-H/01 1 žák Celkem žáků 17 žáků OU Potravinářská výroba ŠVP: Cukrářské práce 29-51-E/01 3 žáci OU Stravovací a ubytovací služby ŠVP: Kuchařské práce 65-51-E/01 8 žáků Celkem 11 žáků Celkem žáků 28 žáků Předsedkyně ZZ - paní Blanka Šternerová pro obory KCH, KCHP, CK, CKP Předseda ZZ - Zdeněk Brzobohatý pro obory ČA, MA Závěrečné zkoušky ve školním roce 2013/2014 se konaly v následujícím pořadí: 1. písemné 2.6.2014 2. praktické 3.-5.6.2014 3. ústní 13.6.2014 4. slavnostní ukončení ZZ – předávání výučních listů absolventům 20.6.2014 Zhodnocení ZZ . ZZ vykonávalo celkem 28 žáků 25 žáků prospělo, 2 žákyně neprospěly a 1 žák pro nemoc nekonal praktickou a ústní zkoušku. 10 Opravné závěrečné zkoušky se konaly v učebních oborech: 17. září 2014 - praktická závěrečná zkouška 18. září 2014 - ústní závěrečná zkouška Škola : Obor: Kód oboru: Počet žáků: SOU Cukrář 29-54-H/01 1 žákyně SOU Kuchař 65-51-H/01 1 žákyně SOU Celkem žáků 2 žákyně OU Stravovací a ubytovací služby ŠVP: Kuchařské práce 65-51-E/01 1 žák OU Celkem žáků 1 žák Celkem žáků SOU a OU 3 žáci Všichni 3 žáci v podzimním termínu opravných závěrečných zkoušek prospěli. 4.4. Zabezpečení speciální výchovy a vzdělávání Škola vzdělává a vychovává děti s nejtěžšími sluchovými vadami a s kombinovanými vadami. Výuka na škole probíhá bilingvální metodou vzdělávání. Péče o žáky a pomoc jejich rodičům začíná v SPC. Kromě standardních činností jako je raná péče o sluchově postižené, vedení rehabilitačního procesu, péče o integrované žáky a studenty, se v SPC realizovaly následující akce: * SPC se v průběhu školního roku 2013/14 podílelo na realizaci projektu Integrativní vzdělávání žáků s postižením, který byl financován grantem sociálního fondu EU. V rámci tohoto projektu proběhlo 9 osmihodinových seminářů. Účastníky seminářů byli učitelé a ředitelé pražských základních škol, kteří integrují postižené žáky a chtěli se s touto problematikou seznámit podrobněji. Součástí projektu bylo i vydání metodické příručky Žák se sluchovým postižením v běžné škole, kterou obdrželi všichni účastníci. * Zaměstnanci školy zajišťovali přednášky na kurzu pro pedagogické asistenty a sociální pracovníky, který organizovala Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí. V SPC jsou zaměstnáni odborníci, kteří zajišťují počáteční speciální výchovu a vzdělávání. Jsou to surdoped, logoped, psycholog, sociální pracovnice, pediatr, foniatr a dětská sestra. Ve školním roce 2013/14 mělo SPC ve své péči 80 klientů s nejrůznějším typem a stupněm sluchového, nebo kombinovaného postižení ve věku od 9 měsíců do 27 let. Zaměstnanci SPC se pravidelně účastní akcí organizovaných ostatními organizacemi a zařízeními pro sluchově postižené a spolupracují s nimi (např. pobytové kurzy SNN ČR, CKID, IPPP, kurzy Národního pedagogického institutu atp.). 11 Pro zajištění odpovídající úrovně speciální výchovy a vzdělání našich žáků zpracovává škola projekty pro získání dotací a grantů. Pro kalendářní rok 2014 připravuje škola projekty pro zajištění speciální výchovy a vzdělání. Podmínky personální – většina učitelů SPC, MŠ, ZŠ a SŠ jsou absolventy VŠ, speciálními pedagogy, absolventy vysokoškolského studia znakového jazyka. Určité rezervy máme stále v zajištění kvalifikované výuky odborných a praktických předmětů. Všichni vychovatelé jsou absolventy středoškolského pedagogického studia. Všichni asistenti jsou rodilí mluvčí znakového jazyka a splňují tak požadavky kvalifikace. Podmínky materiální - škola je dobře vybavena speciálně pedagogickými pomůckami, budova školy je velmi vhodně umístěna a má dostatečné prostorové možnosti pro výchovu a vzdělávání žáků. Ve více než 110 let staré budově školy probíhá rozsáhlá rekonstrukce tak, aby prostory školy byly v souladu s vyhláškou 410/2005 Sb. v platném znění. Byly vybudovány nové internáty a učebny, kompletně byla zrekonstruována kuchyně. Byla dokončena rekonstrukce oken, proběhla obnova fasády, připravuje se rekonstrukce elektroinstalace a vody proběhla regulece topení. Škola každoročně organizuje den otevřených dveří, kdy má veřejnost možnost se seznámit se školou a její činností. V rámci „Minimálního preventivního programu“ se každým rokem uskutečňují besedy zaměřené na prevenci sociálně – patologických jevů (např. byly besedy s tématy :“Právní vědomí“, „Šikana“, „Drogy“, a další). 5. Příprava k volbě povolání Příprava k volbě povolání probíhá v průběhu celého školního roku. Na prvním stupni je to zejména v prvouce a v českém jazyce, vlastivědě, výtvarné a dramatické výchově. Na druhém stupni převážně v občanské výchově a v českém jazyce. Na podzim školního roku 2013/14 žáci 2. stupně vycházejících ročníků navštívili Úřad práce v Berouně (IPS), kde se seznámili s profily jednotlivých povolání, o která měli zájem. V rámci přípravy žáků k volbě povolání jsou vedeny individuální pohovory s žáky i rodiči. Kromě výše uvedených exkurzí se uskutečnily pro žáky besedy s následujícími tématy: - volba povolání - svět práce a dospělosti 12 6. Činnost mateřské školy Celoroční návštěvy knihoven, pohádka se čte, tlumočí do ZJ a dramatizuje http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/navsteva_knihovny_-_O_Smolickovi_17.9.2013/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/navsteva_knihovny_- _Boudo%2C_budko_2.11.2013/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Knihovna_-_Sipkova_Ruzenka_27.11.2013/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Navsteva_knihovny_- _O_pernikove_chaloupce_8.1.2014/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Navsteva_knihovny_- _O_pejskovi_a_kocicce%2C_jak_pekli_dort_5.2.2014/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Navsteva_knihovny__O_pejskovi_a_kocicce%2C_ jak_psali_dopis_5.3.2014/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Knihovna_-_Krtek_a_raketa_2.4.2014/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Navsteva_knihovny__O_pejskovi_a_kocicce%2C_ Jak_si_myli_podlahu_14.5.2014/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Navsteva_knihovny_- _O_slepicce_a_kohoutovi_4.6.2014/ 13 Money’s gym: Cvičení v tělocvičně s lektory…. Celá MŠ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Monkey_s_gym_8.10.2013/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_Monkey_s_gym_11.12.2012/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Monkey_s_Gym_15.1.2014/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/MONKEY_S_GYM_28.5.2014/ 1) Září akce v oboře hvězda, složky záchranného týmu... zúčastnil se internát MŠ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Skolni_rok_2013_2014_-_internat_MS_zari_2013/ 2) Září Internát Mš na návštěvě u skautů http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_navsteva_skautu_25.9.2013/ 3) Internát MŠ - návštěva výstavy Merkur (24.9.2013) http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_navsteva_vystavy_Merkur_24.9.2013/ 4) Učení na interaktivní tabuli http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/prace_s_interaktivni_tabuli_4.11.2013/ 14 5) internát na Václavské pouti – září http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Vaclavska_pout_14.10.2013/ 6) Říjen – akce pro děti v tiché kavárně – pohádka + hry a soutěže http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_Ticha_kavarna_24.11.2013/ 8) Podzimní dílny pro celou MŠ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Podzimni_dilny_7.11.2013/ 9) Internát MŠ na lampiónovém průvodu – listopad http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_Lampionovy_pruvod_7.11.2013/ 10) Listopad – výstava autobusů http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_vystava_autobusu_14.11.2013/ 11) Listopad – vyrábíme krmítka pro ptáky http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Trida_Rybicky_-_krmitka_pro_ptaky_15.11.2013/ 12) Výlet do Kunratického lesa – celá MŠ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Trida_Slunicko_-_Kunraticky_les_19.11.2013/ 13) Výroba ozdob a zdobení Vánočního stromu před školou http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Zdobeni_stromecku_29.11.2013/ 14) Taneční kroužek v MŠ – vede Kristýna Havlová http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Tanecni_krouzek_3.12.2013/ 15 15)Výtvarný kroužek pod vedením Zuzany Chvátalové http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Vytvarny_krouzek_4.12.2013/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Vytvarny_krouzek_18.12.2013/ 16)Mikuláš a čokoládová fontána – prosinec http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Mikulas_v_MS%2C_cokoladova_fotana_5.12.201 3/ 17) MŠ v ZOO – Trója http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_ZOO_Troja_16.12.2013/ 18) Vánoční besídka http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Vanoce_v_MS%2C_vystoupeni_v_kapli_20.12.20 13/ 19) Sáňkování – leden http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Sankovani_27.1.2014/ 20) Vaření v MŠ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Trida_Slunicko_- _PV_vareni_zeleninova_polevka_6.2.2014%2C_ovocny_salat_12.2.2014/ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Trida_Slunicko_-_PV_-_vareni/ 21) Celá MŠ cvičí v tělocvičně http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Cviceni_v_telocvicne_12.2.2014/ 22) Internát MŠ v Olympijském parku 16 http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_- _Olympijsky_park%2C_Letna_12.2.2014/ 23) Masopust a soutěže – společně s 1. stupněm http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Masopust_MS_ZS_13.2.2014/ 25) Výstava motýlů . internát MŠ – Husova knihovna http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_vystava_motylu_- _Husova_knihovna_9.4.2014/ 26) Velikonoce v MŠ – divadélko, vyrábění http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Velikonoce_v_MS_16.4.2014/ 27) Čarodějnice (hry, opékání buřtů, spaní ve třídě) - 24.4.2014 http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Carodejnice_hry%2C_opekani_burtu%2C_spani_ ve_tride_-_24.4.2014/ 28) Fata Morgana – motýli http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_Fata_Morgana_29.4.2014/ 30) Návštěva MŠ v Radotíně, vystoupení klauna, společné hraní, vyrábění, lesní školka http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Navsteva_skolky_Petrklic_v_Radotine_15.5.2014/ 31) Mš ve žlutých lázních http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_Zlute_lazne_21.4.2014/ 32) MŠ na bambiriádě 17 http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Internat_-_Bambirada_22.5.2014/ 18 33) Na výletě do Stromovky http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/vylet_do_Stromovky_23.5.2014/ 34) Den dětí organizovaný MŠ Praha 5 http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Den_deti_28.5.2014/ 35) V divadle S+H http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Divadlo_Spejbl_a_Hurivnek_3.6.2014/ 36) Škola v přírodě – Radostice u Trocnova (celá MŠ) http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Radostice_u_Trocnova_2014/ 37) Canisterapie v MŠ http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Canisterapie_v_MS_18.6.2014/ 38) Výlet na zámek Berchtold http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Vylet_-_zamek_Berchtold_24.6.2014/ 39) Prevence dětem, přednáška záchranářů Hl. města Prahy za účastí radní pro sport a kulturu Mgr. Ludmily Štvánové http://skolkaholeckova.rajce.idnes.cz/Prevence_detem_- _navsteva_zachranaru_26.6.2014/ 7. Činnost základní školy září - Národní divadlo - "Vidím, nevidím" - Škola v přírodě - Churáňov říjen - Sportovní den - Zapojení do celoročního programu Dopravní výchovy na Praze 4 (teorie DV a praxe DV) prosinec - Vánoční dílny - Vánoční besídka leden - chlapci 4.A se účastnili na M-ČR v alpském lyžování neslyšících v Koutech n.Desnou, na Pradědu únor - chlapci 4.A se účastnili soustředění v lyžování v Krkonoších 19 březen - Výstava Kelty - tlumočené do znakového jazyka, program Muzea hlavního města Prahy duben - Tvořivé dílny "Velikonoce" květen - prohlídka + historický program Muzea hlavního města Prahy " Staroměstská mostecká věž", tlumočené do znakového jazyka červen - Akce "Den dětí" - Praha 5 - Poznávací pobyt u moře - Francie - 50.Celostátní sportovní hry SPŽ v Ostravě - jednodenní výlet s třídou - Karlštejn - Prohlídka "Pražský hrad" tlumočené do znakového jazyka, program Muzea hlavního města Prahy Všechny fotky akcí jsou na http://tridamiluska.rajce.idnes.cz/ V květnu 2014 se žáci ZŠ i SŠ zúčastnili ozdravně poznávacího zájezdu do Francie. Zájezd se jako vždy vydařil a žáci si odnesli množství nových poznatků a životních zkušeností. 20 Škola organizovala besídky – čarodějnice, mikulášská, vánoční. Žáci ve svém volném čase využívají tělocvičnu, FIT centrum, školní hřiště i školní zahradu ke sportovním, relaxačně pohybovým i společenským činnostem. 8. Činnost střední školy Žáci střední školy oboru kuchařské práce se zúčastnili soutěže Gastrománes Kroměříž, v soutěži obsadili 3. místo. Žákyně školy při pódiovém vystoupení na soutěži Gastro Mánes. 21 Škola se zúčastnila cukrářské soutěže sladké opojení v Kroměříži, kde se žáci našeho odborného učiliště umístili na pěkném čtvrtém místě. Soutěžní výrobek „Salát paní účetní.“ Slavnostní tabule se soutěžními výrobky 22 Soutěže Gastro Mánes se zúčastnilo celkem 13 škol z České republiky Žáci hotelové školy se zúčastnily několika exkurzí v pražských hotelích, kde měli možnost se podívat na hotelové prostory, prostory pro kongresový cestovní ruch. Žáci se zúčastnili se kurzů flambování, ukázky prostírání slavnostních tabulí pro různé příležitosti v hotelu Internacionál. Pro žáky hotelové školy a potravinářských oborů proběhl kurz přípravy rautu, výroba minidezertů, výroba výrobků z čokolády a belgických pralinek a kurz přípravy suši které pro naši školu uspořádala asociace kuchařů a MHMP v rámci projektu „Řemeslo žije“. Stejně jako každý rok organizovali učitelé tělesné výchovy podzimní, vánoční a velikonoční turnaj ve florbalu a turnaj v badmintonu. Školní výlety organizovali pro žáky i učitelé základní školy. Žáci si na výletech rozšiřovali slovní zásobu a seznamovali se s historií Českých zemí. 23 Stejně jako každý školní rok pořádala naše škola lyžařský výcvikový kurz v Krkonoších. Žáci školy tak mají možnost osvojit si a procvičit lyžařské techniky. Škola organizovala maturitní ples a absolventský ples. Součástí plesu byla i soutěž v tanci a bohatá tombola. 24 9. Mimoškolní aktivity 9.1. Činnosti internátů Volný čas žáků zjišťují internáty školy (MŠ,ZŠ.SŠ,SOU a OU). Internáty jsou umístěny v rekonstruovaných půdních prostorách školy,děti MŠ mají internát v přízemí budovy. Žáci ZŠ jsou ubytováni ve třílůžkových pokojích.Každá výchovná skupina má svoji klubovnu a kuchyňku.Odpočinek,příprava na vyučování,hry a další výchovně vzdělávací činnost dětí probíhají v klubovně.Klubovny jsou vybaveny televizorem s teletextem,DVD,počítači,pomůckami pro hry,vzdělávání a další činnosti. Studenti SŠ a učebních oborů mají dvoulůžkové pokoje s vlastním sprchovým koutem a WC.Klubovny slouží ke studiu a relaxaci žáků.Jsou vybaveny TV s teletextem,počítači a dalšími pomůckami.Studenti mohu také využívat vlastní notebooky.Své schopnosti mohou planit také v kuchyňkách při vlastní přípravě jednoduchých jídel. Internát také plní funkci školní družiny pro externí žáky ZŠ. Výchovně vzdělávací činnost na internátech je zaměřena na osvojování a dodržování zdravotně-hygienických návyků a zásad,uplatnění metod a technik tělesné i duševní práce a to při přípravě na vyučování i při zájmových činnostech.studenti žáci jsou soustavně vedeni k pomoci a ohleduplnost ke slabším a malým dětem,k úctě k dospělým a starším lidem. Činnosti na internátech jsou celoročně zaměřeny na ochranu zdraví,přírody,životního prostředí,zdravou výživu,společenskou (chování,stolování,odívání,…) a zdravotnickou osvětu.Pravidelně se konají preventivní besedy na téma nebezpečí drog a dalších návykových látek,problémy šikany a dalších sociálně patologických jevů. Na internátech pracovaly různé zájmové kroužky – sportovní, výtvarný,poznávací,kopaná pro mladší žáky,pantomima a nejmladší žáci ZŠ absolvovali také kurz plavání. Studenti a žáci se zúčastnili různých soutěží se slyšícími i sluchově postiženými dětmi z ostatních škol v Praze.Navštívili různé výstavy,kulturní akce,na vycházkách poznávali Prahu historickou i současnou.Uskutečnily se různé besídky,karnevaly a diskotéky. Žáci a studenti také využívají tělocvičnu,posilovnu,školní hřiště i školní zahradu ke sportovním,relaxačně pohybovým i společenským činnostem. 25 10. Údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků - všichni pedagogičtí pracovníci byli průběžně informováni o nabídce dalšího vzdělávání a podle doporučení vedoucího pracovníka (doplnění a rozšíření kvalifikace), podle svého uvážení a podle svých potřeb navštěvují přednášky a semináře - vybraní pedagogičtí pracovníci se účastní tematických zájezdů, výstav a seminářů - zájemci z řad pedagogických pracovníků se v letošním roce účastnili speciálních přednášek a seminářů pořádaných odbornými spolky a organizacemi, účastníkům přednášek a seminářů hradí škola cestovné a poplatky (např. „Drogy a krádeže“, „Poruchy chování“, a mnohé další) - ve škole probíhá kurz znakové řeči pro nově přijaté zaměstnance pod vedením pana Valáška a pro rodiče žáků pod vedením slečny Trávníčkové. 11. Údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti Spolupráce s ostatními školami a organizacemi pro sluchově postižené Škola spolupracuje s ostatními školami pro sluchově postižené jak v ČR, tak i v ostatních Evropských státech a se všemi odbornými organizacemi a spolky, které se zabývají problematikou sluchových vad. Ve škole probíhá bilingvání vzdělávání sluchově postižených a jsou zajišťovány materiální i personální podmínky pro tento způsob vzdělávání. Výsledky jsou ve spolupráci s NÚV, PedF UK a MŠMT ČR průběžně vyhodnocovány. Škola je fakultní školou PedF UK. Sportovní akce Celý školní rok se žáci připravovali na CSH SPM a CSH SPŽ. 26 33.celostátní sportovní hry sluchově postižené mládeže byly 28. - 30. 4. 2014 ve Valašském Meziříčí. Zúčastnilo se jich 6 dívek a 8 chlapců Medaile : Stolní tenis 1. místo Běh 4 x 100m 3. místo Hod oštěpem 3. místo Celkové hodnocení 3.místo ze 7 škol Dne 15. října 2013 proběhl Podzimní turnaj v malé kopané, jehož se zúčastnila celkem 3 družstva. Každé družstvo bojovalo s každým. Turnaje se účastnilo celkem 20 soutěžících žáků. Vítězem turnaje se stalo družstvo v sestavě: 1. Gorol Vojtěch - KCH4A 2. Kitsul Nazar - KCH4A 3. Vodrážka Filip - KCH4B 4. Zajíček Vlastimil - KCH4B 5. Chalupa Daniel - KCH3 6. Ingr David - KCH3 Ve dnech 3.,10. prosince 2013 proběhl Vánoční turnaj v badmintonu, kterého se zúčastnili zvlášt´ chlapci v počtu 14 osob a divky v počtu 12 osob. Soutěže probíhaly na zádkadě systému vylučování, kde každý prohrávající byl z turnaje automaticky vyloučen. Výsledky soutěže: Chlapci Dívky 1. místo - Skorkovský M. - GST3 1. místo - Němečkova D. - GST3 2. místo - Gorol V. - KCH4A 2. místo - Gorolová D. - KCH2 3. místo - Holec M. - Č4 3. místo - Majd´áková D. Ve dnech 28. ledna, 4. února 2014 proběhl Jarní turnaj ve florbalu, jehož se zúčastnilo 5 soutěžících družstev. Každé družstvo bojovalo s každým. Turnaje se zúčastnilo celkem 26 žáků. Vítězem turnaje se stalo družstvo v sestavě: 1. Chalupa D. - KCH3 2. Ingr D. - KCH3 27 3. Gorol V. - KCH4A 4. Kitsul N. - KCH4A 5. Zajíček V. - KCH4B Dne 11. února 2014 proběhl Jarní turnaj ve florbalu na ZŠ, jehož se zúčastnilo 4 soutěžících družstev. Každé družstvo bojovalo s každým. Turnaje se zúčastnilo celkem 23 žáků. Vítězem turnaje se stalo družstvo třídy 5A. Dne 22. dubna 2014 v naši škole proběhla výberová soutěž, ve které se rozhodovalo o reprezentaci naši školy v Turnaji ve stolním tenisu na 33 celostátních sportovních hrách sluchové postižené mládeže ve Valašském Meziříčí dne 29. dubna 2014. Soutěže se účastnilo 6 děvčat a 10 chlapců. Reprezentanty naši školy se stali žáci: Gorol V.(KCH4A), Chalupa D.(KCH3), Šírová V.(CK4). 28 Exkurze a školy v přírodě, které se uskutečnily ve školním roce 2013/2014 a) Úřad práce Beroun b) Výstava Gastro – Letňany- přehlídka prací žáků učňovských škol c) Návštěva Senátu ČR a prohlídka Valdštejnského paláce d) Odborná exkurze Úřad práce – živnostenský úřad e) Návštěva Městské knihovny hl. m. Prahy – čítárna f) Dopravní výchova pro ZŠ g) Beseda s policií ČR na téma šikana h) Beseda s policií ČR na téma drogy i) Beseda pro vycházející žáky s APPN na téma „Svět práce a dospělosti“ j) Ozdravný pobyt Francie k) Petřín – bludiště l) ZOO – Trója m) Vyšehrad n) Hrad – katakomby o) Pedagogické muzeum J.A.Komenského p) Galerie v Mostecké ulici q) Muzeum gastronomie – prezentace výroby palačinek našimi žáky r) Škola v přírodě Churáňov s) Dopravní soutěž Valašské Meziříčí t) Návštěvy akcí Národního muzea 12. Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí Ve školním roce 2013/14 nebyla ve škole prováděna inspekční činnost podle §174 odst. 2 písm. a)b)c) zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů. 13. Základní údaje o hospodaření školy v roce 2013 Jsou zpracovány v příloze této zprávy. 29 Výroční zprávu o činnosti školy předložil ředitel pedagogické radě k projednání dne 6. října 2014 Mgr. Václav Chmelíř ředitel Výroční zpráva o činnosti školy byla schválena školskou radou dne 24. října 2014. Mgr.Eva Duchaňová předsedkyně školské rady Výroční zpráva o činnosti školy byla odeslána Ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy dne 24.října 2014. Přílohy: Základní údaje o hospodaření školy v kalendářním roce 2013. 30 ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA o hospodaření školy v r. 2013 ___________________________________________________________________________ V roce 2013 škola obdržela od MŠMT neinvestiční dotaci na provoz 44.093.000,00 Kč. Provozní náklady školy a mzdy ………………………………………44.093.000,00 Kč Všechny přidělené finanční prostředky byly vyčerpány. Škola obdržela dotaci od MŠMT na pořádání Celostátních sportovních her pro sluchově postižené žáky v roce 2013………………………..……………….…….150.000,00 Kč Z toho bylo vyčerpáno 86 649,86 Kč. Škola nevyčerpala celou dotaci, na účet MŠMT č.6015-821001/0710 bylo vráceno 63.360,14 Kč. Škola získala prostřednictvím projektu Leonardo da Vinci z NAEP grant v hodnotě 14.320,00 Euro – po přepočtu 367.881,00 Kč. Z projektu Leonardo da Vinci nebylo vyčerpáno 93,57 Euro tj 2.404,80 Kč, z toho 90 EU bylo vloženo na účet školy a 3,57 Euro tj. 91,80 Kč vloženo do pokladny. Škola dostala v rámci operačního programu Adaptabilita z celkové částky 2.529.793,66 Kč dvě zálohy v celkové výši 935.547,00 Kč. Nevyčerpaná částka ve výši 329 349,84 Kč byla proúčtována do rezervního fondu. V roce 2013 škola nedostala investiční dotace. Z FRM DDHM pořídila dataprojektory, tabule, reproduktory za 349.852,00 Kč Z FRM DHM pořídila myčku do školní jídelny a interaktivní tabule za 122.846,90 Kč Do FKSP bylo odvedeno 1% z mezd ……………………….. 270.438,00 Kč. Výnosy (mimo dotací MŠMT) škola vykázala ve výši 2.510.038,16 Kč. Z toho - tržba za vlastní výrobky a práci žáků činí 276.967,- Kč - tržba za prodej vlastních služeb (stravné, ubytování, nájemné) činí 1.176.376,- Kč - úroky u ČS – 600,71 Kč, cenové rozdíly 21 851,05 Kč - čerpání vlastních fondů 1.034.243,40 Kč. Další výnosy z doplňkové činnosti školy činily celkem 681 723,00 Kč. Jedná se o výnosy z pronájmu a energie spojené s pronájmy prostor školy. Všechny uvedené výnosy byly použity na krytí nákladů na provoz školy, na které nestačila dotace od MŠMT. Konečné zůstatky na fondech k 31. 12. 2013: Fond odměn 900,00 Kč FKSP 47 699,51 Kč Fond rezervní 542 913,52 Kč Fond reprodukce majetku 2 363 630,04 Kč Hospodářský výsledek …………………………………. 87 657,92 Kč. V Praze dne 6. 10. 2014 Vypracovala : Ing. Alena Bartošová 31