Etopedie základní informace SPOLEČNÉ RYSY ETOPEDIE S OSTATNÍMI SPP DISCIPLÍNAMI  Sbližování konceptů jednotlivých disciplin  Obecně se směřuje k individualizaci edukace – přímá vazba na schopnosti, dovednosti a strategie učení konkrétního dítěte  Překonávání bariér ve vzdělávání  Speciálně pedagogické postupy a metody  Inkluzívní přístup SPECIFIKA ETOPEDIE V terminologii • ne tolik medicínská jako spíše sociologická, psychologická, právní… V charakteru postižení • převažují jedinci s poškozením získaným v průběhu života • Významnější je vnitřní předpoklad ke změně než intenzita poruchy (Pokorná) V segregační tendenci intervence • v etopedii je segregace jedním z intervenčních opatření SPOLEČNÝ ZÁJEM  Hledání cest podpory dítěte v edukačním procesu – schopnost překonávat bariéry bránící v rozvoji individuálního potenciálu  Využití prostředků výchovně vzdělávacího procesu – kompetence, učební strategie…  V podmínkách výchovně vzdělávacího procesu – hledají možnosti zlepšování efektivity edukace a zvýhodnění ETOPEDIE JAKO PODPORA  Posilování dítěte v jeho sociálních vztazích  Pro reedukaci/rehabilitaci je klíčová kvalita vztahů  úroveň rodiny  úroveň školí třídy, školy, vrstevníků  Posilování vztahů, které fungují  Vytváření odolnosti dítěte vůči riziku  Důraz na motivaci a vůli jedince LITERATURA Vojtová, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno, MU, 2008.