Co je to etopedie? Defektologická definice Defektologický slovník charakterizuje etopedii jako vědní odvětví, zabývající se výchovou, vzděláváním a výzkumem sociálně narušené mládeže – obtížně vychovatelné (pojem „obtížná vychovatelnost“ je třeba chápat ve smyslu pedagogickém, nemá diagnostický charakter, jde o syndrom se širokou příčinnou základnou). (Slomek) Současná definice Etopedie je speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá edukací dětí v riziku a s poruchami emocí a chování. (Vojtová) Edukace – výchova a vzdělávání Rozdíl je v pojetí Normativní vymezení - zaměření na defekt, na odklon od normy. x Pragmatické vymezení - zaměření na rozvoj, speciální potřebu.  Změna směru pozornosti od postižení a znevýhodnění k funkčním kompetencím a zdraví jedince (ICF). Rozdíl je v pojetí  Perspektivní orientace edukačních aktivit v intervenci a rehabilitaci.  Vzdělání jako prostředek k uspokojivé socializace a prevence rizika sociálního vyloučení. Nač se zaměřujeme a s čím pak pracujeme. „Pozitivní překlad“ – „neposednost“ = „aktivita“ - „tvrdohlavost“ = „cílevědomost“ Základní východiska současné etopedie  Porucha chování – bariéra v perspektivní životní cestě dítěte k dospělosti  Naplnění individuálního potenciálu – srov. s potřebou seberealizace (viz Maslow) Základní východiska současné etopedie  Osobnostní pojetí dítěte v kontextu edukace (Helus)  Model funkčnosti (WHO)  Perspektivní přístup (Kauffman)  Životní cesta dítěte (Říčan) s ohledem na úkoly a rizika socializačního procesu Použitá literatura  Slomek, Z. 2006. Speciální pedagogika: Etopedie. Zdravotně sociální fakulta jihočeské univerzity v ČB.  Vojtová, V. 2008. Úvod do etopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Paido. Brno.  Vojtová, V. 2008. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 2., přepracované a rozšířené vydání. MU. Brno.