Porucha chování některé z charakteristických projevů Porucha chování jako bariéra  Specifické projevy, které v důsledku redukují životní příležitosti dítěte  Příležitosti  Vzdělávací  Individuální (naplňování potřeb, uspokojení)  Sociální – interakce s okolím, vztahy Porucha chování jako bariéra Malá stabilita chování  Vnější – vůči okolí, agresivita, nevyváženost  Vnitřní – vůči sobě samému, stažení se do sebe, sociální izolace Obojí má vliv na sociální vztahy dítěte. Často až vyloučení z přirozených skupin. Porucha chování jako bariéra Negativní ladění vztahů  Vůči druhým  Vyvolávají nelibé pocity  Provokují k negativní reakci (někdy až jakoby si říkali o trestání)  Nízká míra oblíbenosti  Zkušenost se školním neúspěchem  Málokdy jsou přirozenými vůdci skupin  Častá zkušenost s odmítáním druhými Porucha chování jako bariéra Negativní ladění vztahů  Vůči sobě  Považují se za smolaře  Nízké sebevědomí  Rozhodnutí často impulzivní, snaha rychle dosáhnout cíle  Předem a opakovaně se vzdávají svých cílů, rezignují na své aspirace  Častější je krátkodobá motivace  Vzdálenější cíle bývají pro ně nedosažitelné  Často aktivita narušena/přerušena lákavým podnětem  Neumí se radovat z drobných úspěchů Porucha chování jako bariéra V důsledku jsou jejich vztahy charakteristické  Napětím  Konflikty  Nedorozuměními  … a negativními reakcemi, které problém dále utužují Co to vše může vypovídat o kvalitě jejich života?