Edukační proces edukační roviny etopedie, fáze a úkoly Etopedie se zabývá edukací, reedukací a zkoumáním jedinců s PCHE , formami a prostředky edukačních aktivit pro ovlivňování jejich chování, činnností školských zařízení pro jedince s ÚV a OV a zařízení preventivně výchovné péče (srov. Průcha, 2000; Vocilka, 1994; Hillendbrand, 1999) Cíle etopedie • Optimalizace životních perspektiv jedince • Vytvoření takových podmínek, které vedou k aktivnímu přístupu k vlastnímu vzdělávání, dosáhnutí na vlastní vzdělávací potenciál Fáze edukačního procesu 1. Prevence 2. Intervence 3. Rehabilitace Prevence • soubor opatření, který se zaměřuje na předcházení vzniku a prohlubování poruch chování • Primární- zamezit vzniku antisociálního chování, jeho upevnění jako ustálený vzor chování • Sekundární - náprava a zlepšení ustálených vzorů antisociálního chování Úkoly fáze prevence • podpora pedagoga v přirozeném školském prostředí – cílem je podpořit setrvání žáka v přirozeném edukačním prostředí, • podpora jedince s problémovým chováním – orientace ve vlastních reakcí a projevech, ve vztazích, v reakcích okolí na vlastní chování, • podpora sociálního okolí jedince – spolužáci, rodiče, orientace v reakcích, v budoucích možných řešeních, • odstraňování ohrožujících a škodlivých aspektů v jeho sociálních podmínkách Intervence/ Rehabilitace hledání cesty pro úpravu vztahů jedince s PCHE popř. v riziku, posilování fungování vztahů tak, aby se mohl jedinec začlenit do sociálních aktivit • udržet celistvost pedagogického působení • opětovně stabilizovat • potřeba orientace v situaci • potřeba jistoty • potřeba stability • vyvést žáka z bludného kruhu • aktualizovat potencialitu osobnosti Úkoly fáze intervence • eliminovat, odstranit zdroje nežádoucích vlivů • vytvářet důvěru v sebe sama, sebeúctu, • probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity • posilovat pozitivní sociální vztahy Úkoly fáze rehabilitace • Poskytnout korektivní zkušenost • Zprostředkovávat nové zážitky a podněty - pocit kompetence • poskytnout mu prostor pro pochopení vztahových souvislostí, hodnot • pomoci mu vidět vlastní perspektivu – orientace na budoucnost Edukační roviny etopedie • Osobnostní vývoj • Kritické životní události • Sociální vztahy Osobnostní vývoj – individualita dítěte • odlišnosti v charakteristikách souvisejících s intelektem, nadáním, psychickým a emocionálním prožíváním, temperamentem, pokud tyto zvláštnosti nejsou způsobené vývojovými zvláštnostmi provázejícími období, ve kt. se dítě nachází • s těmito odlišnostmi pedagog pracuje ve všech fázích edukačního procesu – cílem není odstranit, ale spíše se o ně opřít, popř. je využít ve prospěch perspektivy dítěte Kritické životní události - biografie • úvahy o zkušenostech dítěte s vlastním chováním z interakce s jinými – hypotézy o příčinách problémového chování • poskytuje východisko pro úvahy o možném dalším vývoji chování Sociální vztahy • poznatky o schopnosti a dovednosti dítěte navazovat uspokojivé sociální vztahy a) s vrstevníky b) s osobami blízkými c) s autoritou • informace pro intervenční aktivity s ohledem na možnosti využití sociálních vztahů k posílení dítěte a sebekatualizace jeho postojů a motivací Klasifikace poruch chování Bio – psycho – sociální model funkčnosti - fungování a postižení chápe jako výsledek interakce… (WHO, ICF,2001) I. MEDICÍNSKÉ hledisko Klasifikace vychází z MKN 10.revize z roku 1993  hyperkinetické poruchy (F90)  poruchy chování (F91)  smíšené poruchy chování a emocí (vázány na citovou labilitu)(F92)  emoční poruchy (F93)  poruchy sociálních funkcí (F94) II. DIMENZIONÁLNÍ hledisko  poruchy chování  osobnostní problémy, psychické problémy  nevyzrálost  socializovaná agrese III. SOCIÁLNÍ hledisko  porucha chování se sociálním základem - disociální chování  asociální porucha chování  porucha chování antisociálního rázu, delikvence IV. ŠKOLSKÉ hledisko  poruchy chování vyplývají z konfliktu  poruchy chování spojené s násilím  poruchy chování související se závislostí V. klasifikace MYSCHKERA  poruchy chování s externími vlivy  poruchy chování s interními vlivy  nezralé sociální vztahy  socializovaná delikvence • Edukační proces edukační roviny etopedie, fáze a úkoly - http://prezi.com/mga1_j9rkeca/present/?auth_key=55mdmhk&follow=h w1308mua8fm&kw=present-mga1_j9rkeca&rc=ref-12289834 • VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573. • VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591.