• Základy etopedie • Michaela Fialová • Americká oficiální federální legislativa (IDEA, 1981) pro definici poruch chování používá tu, jež byla vytvořena Elim Mikem Bowerem, která je nejčetněji využívána i v českém prostředí. U emocionálně hendikepovaného dítěte se musí projevovat jedna nebo více charakteristik pro poruchu chování najednou (Kauffman, J. M. 1997 s. 26): • Neschopnost dítěte se učit, přičemž tento stav není vysvětlitelný intelektuálními, smyslovými nebo zdravotními faktory apod. • Neschopnost budovat a udržovat uspokojivé interpersonální vztahy s vrstevníky, učiteli apod. • Nevhodné typy chování nebo pocitů za běžných situací. • Celkově nešťastná a depresivní nálada apod. • Tendence rozvíjet fyzické symptomy, bolest nebo strach, které jsou spojovány s osobními nebo školními problémy. • ,,Děti, které prožívají a projevují ve svém chování běžné problémy každodennosti, jež souvisejí s vývojem, růstem, poznáváním prostředí, vyrovnáváním se s realitou. • Děti, u nichž se rozvíjí větší počet a vyšší stupeň emočních problémů, které jsou důsledky normálních krizí nebo stresujících zkušeností – úmrtí blízké osoby, narození sourozence, rozvod rodičů, tělesný úraz, úraz mozku, dospívání nebo vstup do školy. • Děti, u nichž mírné projevy emočních problémů přetrvávají s tím, že v jisté míře překračují hranici běžných očekávání, ale zároveň jsou tyto děti schopny zvládnout adekvátní přizpůsobení se školnímu prostředí. • Děti se zafixovanými a opakujícími se symptomy emoční nepřizpůsobivosti, které s pomocí mohou těžit ze školní docházky a v rámci školního prostředí udržovat vztahy pozitivní. • Děti se zafixovanými a opakujícími se projevy emočních obtíží, které budou pravděpodobně nejlépe vzdělavatelné v pobytovém školním prostředí nebo dočasně v domácí péči‘‘ • Školská klasifikace • Poruchy chování vyplývající z konfliktu • - záškoláctví, lhaní, krádeže • Poruchy chování spojené s násilím • - agrese, šikana, loupeže, juvenilní kriminalita a prekriminalita • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/405235100011004-narod-nezleti lych-vrahu/titulky • Poruchy chování související se závislostí • Záškoláctví, lhaní, krádeže • Typy záškoláctví • impulzivní • • předem neplánuje • • reaguje náhled, nepromyšleně, odejde v průběhu vyučování • • někdy absence trvá i několik dnů než se o situaci dozvědí rodiče • • dítě často pokračuje v absencích ze strachu z následků, neví, co by mělo dělat • plánované • • účelové, plánované • • nejrůznější záminky • • v situaci před zkoušením, neoblíbeným předmětem, neoblíbeným učitelem • Pravé záškoláctví – žák se ve škole neukazuje, ale rodiče si myslí, že do školy chodí • Záškoláctví s vědomím rodičů – na této formě se podílí několik typů rodičů, jejichž hlavními charakteristikami je buď odmítavý postoj ke škole nebo přílišná slabost ve vztahu k dítěti či závislosti na pomoci a podpoře dítěte v domácnosti • https://www.youtube.com/watch?v=g2pHBMm444w • Záškoláctví s klamáním rodičů - existují děti, kteří dokážou přesvědčit rodiče o svých zdravotních obtížích, po které nemohou jít do školy a rodiče jim absenci omlouvají pro tyto zdravotní důvody, tento typ záškoláctví je však obtížně rozlišitelný od záškoláctví s vědomím rodičů • Útěky ze školy – žáci do školy přijdou, nechají si zapsat přítomnost a během vyučování na několik hodin odejdou, přičemž zůstávají v budově školy nebo ji na krátkou dobu opustí • Odmítání školy – některým typům žáků činí představa školní docházky psychické obtíže, např. v důsledku problémů ve škole souvisejících s obtížností učiva, při strachu ze šikany, či výskytu školní fobie nebo deprese • ¨ hodiny byly nudné • ¨ práce v nich byla moc těžká • ¨ atmosféra ve škole byla příliš přísná • ¨ žáci měli problémy s některými učiteli • ¨ měli pocit, že je škola odmítá • ¨ škola se jim dostatečně nevěnovala • ¨ byli šikanováni • ¨ chtěli trávit čas s kamarády nebo chtěli být sami • ¨ nelíbily se jim učební osnovy školy • Co s tím? • ¨ vedení lepší dokumentace o problému • ¨ lepší pomoc žákům s rizikem chození za školu • ¨ osnovy, které lépe vyhovují zájmům a potřebám žáků • ¨ informovanost o důsledcích (právních, vzdělávacích) • ¨ intervenční programy proti záškoláctví • Motivační prvky • ¨ odměny pro ty, kteří si v určitém období udrželi 100% docházku –diplomy, psací potřeby, lístky do kina, vstupenky na fotbal, do bazénu • ¨ soutěž v docházce mezi třídami s týdenním vyhodnocením • ¨ umožnění práce v programu proti záškoláctví pro žáky s omluvenými absencemi (peer program?) • ¨ příprava aktivit, při kterých se zdůrazní rodičům jejich úloha při dodržování docházky • ¨ péče o klima školy • Lhaní • Lhaní - je způsobem úniku z osobně nepříjemné situace, kterou dítě nedovede vyřešit jinak. • Pravá lež – charakteristická úmyslem a vědomím nepravdivosti. Jde o obranný mechanismus, který má jasný cíl. • Dětská bájná lhavost – uspokojuje alespoň na symbolické úrovni ty potřeby, které ve skutečnosti uspokojeny nejsou. V tomto případě se o poruchu chování nejedná do 7. roku dítěte. • Mytomanie - nutné odlišit jiná psychiatrická onemocnění (bludy, obsese - nutkání atd.), u dětí většinou samovolně s věkem odezní, léčba je vždy obtížná a dlouhodobá, nutná pomoc psychologa, ev. psychoterapie, farmakologicky antidepresiva. • Lhaní u dětí po 7. roku • Vzpoura. • Jedním z důvodů je touha vymanit se z vlivu dospělých. • Nedůvěra. • Když řekne pravdu, už předem ví, že bude zamítnuta. Je přece lehké vymyslet si to, co rodiče chtějí slyšet • Pohodlí. • Často bývá příčinou nepravdivých tvrzení obyčejná lenost • Nejistota. • Teenager může lhát i proto, že si není jistý v zátěžových situacích. Možná má strach. • Co dál? • Zkuste zjistit proč. Možná, že až objevíte důvod jeho výmyslů, budete znát i řešení. • Místo trestu odpovědnost. Dítě je připraveno, že za svou lež bude potrestáno. Nedělejte to, ale nechte je nést následky jeho chování. • Zaveďte "nerovnováhu". Lež by se neměla vyplatit, pravdu je naopak třeba odměnit. Stačí projevit svou radost nebo dítěti upřímně poděkovat a říci mu, že si jeho pravdomluvnosti vážíte. • Dejte jasná pravidla. Dítě by mělo vědět, že příště už nastanou sankce. Hned si také ujasněte jaké • Krádeže • Jedná se o chování, na které lze nahlížet z několika úhlů pohledu – podle účelu krádeže. Nicméně vždy je tímto chováním způsobena škoda druhé osobě. • Krádeže často doprovází jiné typy rizikového chování. Například jde o způsob, jak získat prostředky na návykové látky, nebo může být krádež motivována rasistickými předsudky a podobně. Důležité je zjistit, zda dítě krádež předem plánovalo, nebo zda se jednalo o impulzivní reakci na jeho aktuální potřebu. • Typy krádeží • Dítě krade pro sebe – v rámci uspokojení svých potřeb či získání si pozornosti okolí, zejména rodičů, a jde tedy o takzvané „volání o pomoc". • Dítě krade pro druhé – ve snaze získat přátele, zvýšit svůj společenský status. • Dítě krade v partě – často se jedná o vstupní rituál do party, jeden z možných projevů šikany. • Agrese, šikana, loupeže • agresivita • Agresivitu klasifikujeme jako vnitřní pohotovost jednat útočně (rys osobnosti). Je to sklon (tendence) k útočnému jednání, které se transformuje do různých podob. V přírodě je to vlastně přirozená a nutná vlastnost živočichů, aby přežili. Agresivita je způsob reakce na podkladě strachu, přání (frustrace, žádosti), heredity (dědičnosti), opuštění nebo tyranie. • Agrese • Agrese je chování, které vědomě a se záměrem (úmyslně) ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci. • Agrese • agrese bez vnějších projevů, probíhá pouze v myšlení dítěte • agrese, která se projeví navenek, např. nadávkou, hrubým slovem, výhrůžkou • agrese, která se projevuje destruktivním chováním – bouchnutím dveří, rozbíjením předmětů • fyzické napadení druhé osoby • šikana Metodický pokyn MŠMT definuje šikanu takto: • „Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhé osobě, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků.“ • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/211562222000001-polosero-sikana • šikana • 1. stádium ostrakizmu • 2. stádium fyzické agrese a přitvrzování manipulace • 3. stádium vytvoření jádra • 4. stádium kdy většina přijímá normy • 5. stádium totalita (dokonalá šikana) • šikana • Vztah oběti a agresora??? • - návyk • - pseudosvědomí • - identifikace • Prevence šikany • http://www.odyssea.cz/soubory/e_kurzy/jak_zlepsit_vztahy_v_nasi_tride_2_stupen_zs.pdf • Primární • Sekundární • Terciárlní • Loupeže • Kdo proti jinému užije násilí, nebo pohrůžky bezprostředního násilí v úmyslu zmocnit se cizí věci • výchova • Nařízená ústavní výchova • Uložená ochranná výchova • Výchovná opatření • Ochranná opatření • Trestní opatření • Trestní opatření • Obecně prospěšné práce • Domácí vězení • Zákaz vstupu na sportovní, kulturní a jiné akce • Peněžité opatření • Peněžité opatření s odkladem • Propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty • Zákaz činnosti • Vyhoštění • Odnětí svobody podmíněné • Odnětí svobody nepodmíněné • Provinění • Čin jinak trestný • Kolik může dostat mladistvý nebo dítě maximální trest odnětí svobody nepodmíněně? • šikana • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/405235100011004-narod-nezleti lych-vrahu/titulky • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/211562222000001-polosero-sikana • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/211562222000003-polosero-utekari • Závislostní chování • Tradiční typy závislostního chování • drogová závislost • závislost na alkoholu • tabakismus • závislost na hracích automatech • Drogová závislost • alkoholovo-barbiturátový typ (alkohol, hypnotika, trankvilizéry - sedativa, anxiolytika) • amfetaminový typ (látky obsahující efedrin, pervitin) • cannabisový typ (látky obsažené v konopí, THC, hašiš, marihuana) • halucinogenový typ (LSD, meskalin, psylocybin) • kathový typ (látky v listech catha edulis) • opiátovo-morfinový typ (morfin, heroin) • solvenciový typ ( toluen, benzin, inhalační narkotika) • tabákový typ • kofeinový typ • antipyretiko-analgetikový typ • neuroleptikový typ (antipsychotika, léky upravující chorobně narušené myšlení) • antidepresivový typ • Drogová závislost- motivace • interpersonální (uznání, komunikace, vzdor) • sociální (identifikace se subkulturou) • fyzická – přání fyzického uspokojení, uvolnění, odstranění fyzických potíží • senzorická – stimulace zraku, sluchu, hmatu, chuti, smyslová sexuální stimulace • emocionální – uvolnění od psychické bolesti, „řešení“ problémů • politická – akt protestu, sympatizace s politickým hnutím • intelektuální - únik z nudy, snaha produkovat originální nápady, zkoumání sebe sama • kreativně estetická – vylepšení umělecké tvory (malování, hudba) • filozofická – hledání smyslu života, nové pohledy na svět • antifilozofická – zklamání při hledání smyslu života • spirituálně mystická – získávat boží vize, komunikace s bohem (bohy) • specifická – dobrodružství, ocenění... • Závislost na alkoholu • společenská droga, součást mnoha sociálních rituálů • naše společnost – proalkoholní • alkohol jako tzv. průchozí droga k nebezpečnějším látkám • přitom alkohol – tzv. tvrdá droga, nicméně společensky tolerovaná • Závislost na alkoholu - fáze 1) počáteční stádium • poznal účinky alkoholu, pocit dobré nálady • zvyšuje se tolerance (vydrží stále více) • alkohol je stále drogou, která dává a nic nebere 2) varovné stádium • nejen podnapilost, ale i opilost – občas se to může stát každému • hledá společníky • zvyšuje se tolerance 3) rozhodné stádium • jde víceméně o závislost, „okénka“ • alkohol je součástí metabolických procesů, ztráta kontroly • racionalizacční systém omluv svého pití 4) konečné stádium • výrazné snížení tolerance alkoholu, málo vydrží, rychle se opije • opilost i několikadenní (tahy), alkoholické psychózy – delirium tremens • Tabakismus – typologie kuřáků • příležitostný kuřák – občas, zvyk, necítí potřebu, ale objeví-li se, uspokojí ji, bez komplikací v případě abstinence • návykový kuřák – kuřácké zvyklosti, zatím bez psychické závislosti, lze ukončit bez větší námahy • psychicky závislý kuřák – vůně, chuť, kuřácký ceremoniál, snaha o uvolnění, uklidnění, odstranění dysforie a pocitu prázdnoty • psychicky a fyzicky závislý kuřák – farmakodynamické účinky nikotinu, emočně vegetativní prožitky, tělesná závislost – bušení srdce, návaly pocení, třes a neklid při abstinenci • Závislost na hracích automatech • automaty – zábavní a výherní • hra – základ patologického hráčství – zdroj zábavy a osvěžení • gambler • srov. s karbaníci • Závislost na hracích automatech - kritéria • progresivita procesu, posun hodnot a koncentrace na získání financí na další hru • nerespektování mezí přijatelných ztrát, zaujetí hrou natolik, že ztrácí pojem reálné hodnoty peněz a diferencuje peníze na hru od financí na běžný život • impulzivita v rozhodování o hře, podlehne okamžitým rozhodnutím navzdory racionální úvaze • ambivalence k penězům, nevnímá tržní hodnotu peněz, hraje, když peníze má, ne aby je získal, neukončí hru, když vyhrává • hráč dělá dluhy, ale bez agrese, zaplétá se do lží konstrukcí k zakrytí důvodů dluhů • Závislost na hracích automatech - fáze 1) stadium výher – občasné hraní, fantazie velké výhry, přehnaný optimismus, zvyšování sázek, chlubí se nereálnými výhrami 2) stadium prohrávání – již patologické hráčství, neschopnost se hrou přestat, ztráta kontroly, hraní skrývá, financuje z dluhů, splácení odkládá, nárůst problémů v rodině i zaměstnání 3) stadium zoufalství – výrazné odcizení od rodiny, přátel, tendence obviňovat okolí za své jednání, trestné činy, rozpad rodiny, těžké duševní stavy, suicidální fantazie a pokusy • Nové formy závislostního chování • netomanie – závislost na internetu • závislost na televizi • sexuální závislost • závislost na práci • patologické nakupování • bulimie • Netomanie • psychická závislost • nicméně i fyzické potíže – krční páteř, špatné držení těla... • obtížnější soustředivost • sociální rovina – internet jako náhražka „skutečných“ interakcí a komunikace • únik do nereálného, virtuálního, světa • „bezpečná“ virtuální realita – dojem anonymity • často sociální kontext – prohlížení emailů, příspěvků v sociálních sítích • Závislost na televizi • podobné charakteristiky jako tzv. počítačoví narkomani • uzpůsobování životního programu televiznímu programu • pasivita, apatie, snížená empatie, izolace • nedostatek pohybu, vadné držení těla, ochablost, riziko očních onemocnění • Sexuální závislost • akcelerace nutkavého neklidu a zvyšující se četnost různých sexuálních aktivit při zmenšující se satisfakci • shodné rysy s drogovou závislostí v sociální oblasti – utajování, vina, dvojí život, výčitky • pravděpodobně – endorfiny (podobné opiátům) - fyziologická souvislost mezi drogovou závislostí a závislostmi, které nejsou vázány na nějakou látku • spouštěčem je zřejmě slabé sebevědomí, pocit méněcennosti • Závislost na práci - workoholismus • workoholici - nesourodá skupina • negativní dopad na vztah, zejména k blízkým • práce je považována za osobní přednost, zdroj nadřazenosti Typologie * urputný dříč – neustále pracuje, ať je to potřeba či ne, únava, vyčerpání, chybné úkony, úrazy, nemoci, riziko nesprávného rozhodování * záchvatový typ – bez objektivních důvodů, apatie – záchvat, neschopnost podávat dlouhodobý požadovaný výkon * hyperaktivní typ s poruchami pozornosti – činnost, ale bez soustředění, bez dokončování, atmosféra rozruchu a zmatku * pracovní labužník - pedant, perfekcionista, nepřiměřený čas i energie, očekává to i od druhých, problém je-li vedoucím * opečovávač – silný altruista, obětuje se, často okázale • Patologické nakupování - oniomanie • velká obchodní centra • 2 – 10% procent dospělé populace, muži i ženy • často souvislost se sebeobrazem (móda, kosmetika, šperky, elektronika) • nutkání a silná touha nakupovat, nákupní tahy • často věci, které nevyužije, nejčastěji se to děje v zimním období • finanční problémy, zadlužení • Bulimie – patologické přejídání * porucha obživného pudu • výlučně v tzv. vyspělých zemích • nutně nemusí souviset s obezitou • mentální bulimie (MKN) – syndrom charakterizovaný opakujícími se záchvaty přejídání a přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti, které vedou jedince k aplikaci krajních opatření, aby zmírnil tloušťku, vyvolanou účinky požité potravy • neustálé zabývání se jídlem, neodolatelná touha po jídle • snaha potlačit účinek jídla – zvracení, laxativa, hladovění, léky – anorektika • chorobný strach z tloušťky • Netolismus… • Historie • Závislost na počítačí • Kniha ,,Computer Addiction? A study of computer dependency‘‘ v roce 1989 • M. Shotton – 1989 první výzkumné šetření • Závislost na internetu • 1995 – I. Goldberg pojem závislost na internetu • „nemyslím si, že závislost na internetu existuje o nic víc, než závislost na tenisu, bingu nebo televizi. Lidé mohou přehánět všechno. Nazývat to poruchou je omyl.“ • K. Young – 1996 první definice, popis problému a diagnostické nástroje • Terminologie • Terminologie je nejednotná • NETOLISMUS • - Někteří autoři řadí pod tento pojem vše co se týká technologií (IAD, PC, MAD, TVAD, hraní her, hazard…) • - Další skupina používá tento pojem ve spojení zejména s MMORPG - massively multiplayer online role play game • - Poslední výklad poukazuje na fakt, že pod pojmem netolismus řadíme IAD a PCAD • Terminologie • Další názvy, využívané ve výzkumném prostředí • - virtuální drogy • - netomanie • - závislosti na technologiích • - ….. atd. • Závislostní chování nesubstančního charakteru spojené s užíváním informačních a moderních technologií • Patologické hráčství • - silné puzení ke hře • - upřednostňování hry před jinými zájmy • - pokračování ve hře, i když jedinec ví o škodlivosti • Děti a mladiství • - vznik závislosti za velmi krátkou dobu • - dostupnost her (např. hazard již nemá specifické prostředí) • Závislost na online hrách • - online hry mají vysokou dostupnost • V nedávné době proběhly médii varovné zprávy o úmrtí korejského hráče online hry Starcraft4 na selhání srdce plynoucí z vyčerpání v internetové kavárně, poté co hrál padesát hodin bez větší přestávky. • Podobná historka se udála i v Číně, kde třináctiletý hráč MMORPG World of Warcraft5 spáchal sebevraždu skokem z výškové budovy. Ve svém dopise na rozloučenou napsal, že se chce připojit k hrdinům hry, kterou zbožňoval. • První zkušenost v roce 2004 - 8,82 let (N=1097) • 2011 - některé studie uvádí i ,,dvouleté“ hráče • MMOrpg závislost • - hra nikdy nekončí • Studie z roku 2004 • - i když mají hráči MMORPG větší tendenci k trávení více času hraním a často shledávají virtuální svět příjemnějším a uspokojujícím více než realitu, nehledají ve hře způsob jak si zvýšit sebedůvěru, zabavili by se i kdyby MMORPG nehráli a necítili by se podráždění, kdyby nemohli jeden den hrát. • Toto poukazuje na fakt, že hráči MMORPG nejsou na hře závislí. Pro většinu je hra jen alternativním způsobem vyhledávání a navazování sociálních kontaktů. • Mmorpg – vznik závislosti • - flow stav (zážitek zábavy) nemá vliv na vzniku závislosti • Na vzniku závislostního chování se podílí dva mechanismy • • Honba za uznáním (opakované hraní s cílem nashromáždit nejlepší možné vybavení, úroveň postavy, získat nejvyšší místa v ratingu apod.) • • Utváření vztahů a jejich udržování • Jedná se tedy o MMORPG závislostní chování? • Závislostní chování a naše potřeby • Maslowova pyramida potřeb • Závislostní chování a naše potřeby • 11 let • Chodí do školy • Nemá výraznější schopnosti • Ve třídě na pomyslném chvostu • A co jeho potřeby?? • Závislostní chování a naše potřeby • Postava ve WoW • A co její potřeby? • Další typy patologického hráčství • - online hazardní hraní • - offline hry • Závislost na internetu • - terminologie: netomanie, IAD (internet addiction Disorder) • Formy závislostního chování na internetu * Online komunikace a kybervztahy * Hraní online her * Přetížení informacemi * Internetové kompulzivní chování * Závislost na kybersexu * Závislost na počítači aj. • Rizikové faktory u dětí a mladistvých * ADHD * Sklony k agresi a násilí * Mladí patologičtí hráči * Introverti * Jedinci s nějakým typem zdravotního postižení, či znevýhodnění • Závažné rizikové faktory • Podle Saisan, Smit, Robinison a Seagal (2016) * Úzkosti a deprese * Koexistence jiných závislostních poruch * Nedostatek sociálních vztahů * Celková nešťastnost * Menší společenská a profesní vytíženost * Vysoká míra stresu • Jiné technologické závislosti • Závislost na mobilním telefonu • - The Washington Post: průměrný uživatel mobilu zkontroluje svůj telefon 150x denně • - Nomofobie • - Fantomova vibrace • - F63.8 - jiné nutkavé a impulzivní poruchy • Mobilní telefon u dětí – sociální prestiž • Fad - Facebook Addiction Disorder • Michael Fenichel, který v roce 2009 definoval poruchu pomocí těchto průvodních jevů: • - Noční užívání Facebooku • - Uživatel tráví na Facebooku více než hodinu denně • - Obsese starými láskami a expartnery • - Užívání Facebooku na úkor práce a pracovních povinností. • - Odloučení od největší sociální sítě v uživateli vzbuzuje pocity úzkosti a stresu.