OKRUHY – SURDOPEDIE 1. Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie. 2. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, diagnostika - metody vyšetření sluchu, screeningová vyšetření, osobnost jedince se sluchovým postižením. 3. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, charakteristika hlasového projevu u jedinců se sluchovým postižením. Recepce psaného textu u jedinců se sluchovým postižením. 4. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy osob se sluchovým postižením – přehled a popis, audio orální komunikační systémy – mluvená řeč, odezírání; vizuálně motorické komunikační systémy – český znakový jazyk, znakovaná čeština, prstová abeced, pomocné artikulační znaky. 5. Individuální sluchová protetika, přístroje pro individuální logopedickou péči, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a kochleárním implantátem. 6. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, zdravotnická péče, depistáž, orientační a diagnostická vyšetření, situace rodičů dítěte se sluchovým postižením, formy rané péče, výběr školského zařízení. 7. Organizace vyučování u žáků se sluchovým postižením, orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog. Vzdělávací systém v ČR, integrace dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením. 8. Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, kluby neslyšících a nedoslýchavých, volnočasové aktivity, časopisy zaměřené na problematiku sluchového postižení, socializace a možnosti profesionální orientace, tlumočnické služby. 9. Pojetí a klasifikace hluchoslepoty, etiologie, možnosti vzdělávání, organizace pro jedince s hluchoslepotou, charakteristika komunikačních forem osob s hluchoslepotou. 10. Průkopníci vzdělávání neslyšících (obd. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o jedince se sluchovým postižením v českých zemích, novodobá historie - 20. a 21. století, osobnosti ve světě osob se sluchovým postižením.