Týden 1 - Úvod do kurzu
V prvním týdnu má student/studentka povinnost seznámit se se sylabem předmětu.
Při zahájení kurzu obdržíte informační email obsahující organizační pokyny, pokyny pro ukončení předmětu a doporučení pro studium. V průběhu kurzu je student povinen nastudovat si kromě obsahu interaktivních osnov také povinnou literaturu.
V prvním týdnu se v rámci našeho kurzu zabýváme: Základní terminologií, historií oboru a vývojem tzv. slepeckého písma.
Základní terminologie oboru
Speciální pedagogika
- Jako samostatný obor uznána na přelomu 19. a 20. století
- Původně se této problematice věnovali lékaři. Pedagogickým oborem se stává až od poloviny 20. století.
Odborník ve speciální pedagogice
- Speciálně vyškolený pedagogický pracovník se znalostmi základů zdravotních a přírodních věd, psychologie, sociologie a schopností kritického myšlení
- K pochopení potřeb osob s konkrétním druhem postižení je nezbytná znalost jejich anatomie, fyziologie a patologie, a to objektivní i subjektivní
Oftalmopedie (ophtalmos = oko; paidea = výchova)
- obor speciální pedagogiky, zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením
- stejně zaměřený obor se také na jiných univerzitách (UK, UP) nazývá: Tyflopedie (tyflos = slepý) X tento název může zkreslovat celkové zaměření oboru
Cílová skupina: žák, dospělý, senior se zrakovým postižením
Terminologie: správně - osoba se zrakovým postižením X špatně - zrakově postižený, handicapovaný
Posun v pohledu na osoby se zrakovým postižením
Změna proběhla se zavedením nové klasifikace Světové zdravotnické organizace: Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví (ICF) - odkaz: www.who.int
dosavadní medicínský model chápání postižení se změnil na funkční integrovaný biopsychosociální model
⇒postižení je vnímáno jako univerzální lidská zkušenost, důraz je kladen na funkční schopnosti člověka
Cíl oftalmopedie???
Zamyslete se nad tím jaký je cíl oftalmopedie.
Historie péče o osoby se zrakovým postižením
Starověk
Sparta, Řím – legální ukončení života dětí s postižením - shazování ze skal; vzdělání se dostalo pouze členům vyšších vrstev
Asie - v Číně byl přístup k osobám se zrakovým postižením odlišný - např. nevidomí hudebníci (3. stol. př. n. l.)
Středověk
Evropa
Péče o slepé se rozšiřuje se zvyšujícím se vlivem křesťanství a s výstavbou klášterů
Církevní řády plní významnou společensko-sociální úlohu
Vliv sociálních vrstev
sociálně slabší vrstvy: žebráci, potulní zpěváci
sociálně silnější vrstvy: možnost vzdělání, začátek rozvoje speciálního písma
Asie
9. stol. n. l. - Japonsko – nevidomí mají privilegium na provozování masérství
Novověk - renesance
- objevují se významné snahy vzdělání nevidomých a zabránění jejich špatnému sociálnímu postavení
- objevují se pokusy o vytvoření speciálního slepeckého písma - 1560 vyřezávání latinských písmen do dřeva (tzv. vyřezávaná latinka)
- chudí nevidomí, kteří nejsou umístěni v klášterech stále žebrají
18. století
1784 založení významného Pařížského ústavu (1. ústav pro osoby se zrakovým postižením v Evropě)
19. století
založeny ústavy ve Vídni (Vídeňský ústav), v Berlíně, v Praze (Hradčanský ústav), v Brně ...
20. století
V roce 1910 založen Deylův ústav v Praze – zaměřen na vyučování dětí, vyučování probíhá v Českém jazyce, z ústavu vznikla do dnes existující Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené
Od roku 1976 se konají první kurzy prostorové orientace a samostatného pohybu - Pavel Wiener
Od roku 1990 existuje Společnost pro ranou péči (http://www.ranapece.cz/), která se věnuje dětem s vrozeným zrakovým postižením a jejich rodinám
Od roku 1990 vznikly také další sociální a sociálně rehabilitační organizace jako např.:
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS) - http://www.sons.cz
Tyfloservis, o.p.s. - http://www.tyfloservis.cz
Krajská tyflocentra - http://www.tyflocentrum.cz
LORM - organizace věnující se péči o hluchoslepé - http://www.lorm.cz
Vzdělávání osob se zrakovým postižením
První ústav pro osoby se zrakovým postižením založen ve Francii, v Paříži.
Pařížský ústav
založen: 1784, klade se důraz na: řemesla, hudba, nauka
zakladatel: Valentin Haűy (spoluzakladatel dalších evropských ústavů)
významný chovanec (klient): Luis Braille
Vídeňský ústav (První ústav v Rakousko-Uhersku)
založen: 1804
zakladatel: Johann Wilhelm Klein
Berlínský ústav (První ústav v německých zemích)
založen: 1806
zakladatel: August Zeune
Perkinsův ústav
založen: 1829 (USA)
Vzdělání v českých zemích
Hradčanský ústav (První ústav v českých zemích)
založen: 1807
zakladatel: Aloys Klár - filolog a vysokoškolský učitel (později zakládá Klárův ústav)
Klárův ústav (Ústav pro dospělé, zaměřen na výuku řemesel)
založen: 1832
vnuk Aloyse Klára - Rudolf Mária Klár založil mateřskou školu pro nevidomé děti
V roce 1835 byl založen ústav pro osoby se zrakovým postižením v Brně.
V roce 1846 byl založen Moravskoslezský ústav.
V roce 1910 byl založen Deylův ústav v Praze. Později z něho vznikla Deylova konzervatoř.
zakladatel: Jan Deyl - lékař
Přelom 20. a 21. století v České republice
Raná péče – r. 1990 – Terezie Hradilková + Markéta Skalická – Společnost pro ranou péči (SPRP) Praha
Koncepce péče o hluchoslepé – r. 1993/94 Libuše Ludíková, Eva Souralová – PdF Olomouc
Zraková terapie – r. 2004 – kniha o zrakové terapii autorky Dagmar Moravcové, CZV Praha
Významné osobnosti v rámci oftalmopedie
Valentin Haűy - zakladatel Pařížského ústavu, propagátor reliéfní latinky
Johan Wilhelm Klein - zakladatel Vídeňského ústavu, propagátor propichované latinky
Luis Braille - chovanec Pařížského ústavu, propagátor šestibodového slepeckého písma
Aloys Klár - zakladatel hradčanského ústavu, zakladatel Klárova ústavu
Jan Deyl - zakladatel Deylova ústavu v Praze
Karel Emanuel Macan - hudebník a nevidomý učitel Klárova ústavu, zakladatel knihovny s texty v Braillovu písmu a časopisu Zora psaném v Braillovu písmu, autor českých knih v Braillovu písmu
prof. Ján Jesenský – významná osobnost 20. století - pedagog, vědec - zabýval se péčí o seniory a později osleplé
Pavel Wiener - rozpracoval koncepci výuky prostorové orientace a samostatného pohybu http://books.google.cz/books?id=AvGdtgAACAAJ&dq=prostorov%C3%A1+orientace+a+samostatn%C3%BD+pohyb&hl=cs&sa=X&ei=NyK-UsDUMcKAywOdq4GICw&ved=0CDMQ6AEwAA
Terezie Hradilková + Markéta Skalická - zakladatelky Společnosti pro ranou péči
Dagmar Moravcová - rozpracování problematiky zrakové terapie
doc. Lea Květoňová - vedoucí katedry Speciální pedagogiky PdF UK, jedna z vedoucích osobností rozvoje oftalmopedie v České republice
V rámci studia se podívejte na přiložené video (viz. odkaz). Při následném opakováném pozorování si všímějte prvků školní inkluze, působení rodiny jako proinkluzivního prvku a využívaných speciálních pomůcek. Přemýšlejte o výhodách a nevýhodách školní inkluze u osob se ZP. Závěry vaší práce si představíme během kontaktní výuky.