Týden 5 - Bariéry a Facilitátory pro osoby se ZP, Pomůcky pro slabozraké / nevidomé
Úvod
V rámci této kapitoly si představíme nejvýznamnější bariréry pro osoby se zrakovým postižením.
Po prostudování materiálů si při vaší běžné cestě všímejte bariér - pokuste se některé zdokumentovat a navrhnout řešení. Uvažujte nad tím, které bariéry jsou z vašeho pohledu ty nejvýznamnější a tyto úvahy srovnejte s přiloženými dokumenty.
Politický problém
Inkluzívní vzdělávání se opírá o legislativní normy nadnárodního i národního charakteru
Inkluzívní trendy jsou prosazovány nadnárodními organizacemi, které hlídají stav demokracie a lidských práv ve společnosti (Inkluze nikoliv pouze ve smylu inkluze školní, ale i sociální.)
Důležití činitelé
Evropská unie - vnitřní normy
Organizace spojených národů
UNICEF
Národní úroveň
Listina základních práv a svobod (ústava ČR)
Školský zákon
Stavební zákon
Vyhlášky ministerstva práce a sociálních věcí
Vyhlášky ministerstva pro místní rozvoj
Společenský / kulturní problém
Tendence k inkluzi - tzn. též toleranci a ohleduplnosti, vychází také z kulturních, společenských a historicých východisek dané společenosti. V případě ČR jsou pak postoje bez pochyby ovlivněny nedávnou totalitní historií.
Problémem může být samotné vnímání lidí s postižením, kteří se odlišují od nějaké společností přijatelné normy - nevidí, neslyší, nechodí či vypadají odlišně ....
Východisko z tohoto může být vnímání každého jedince jako bytost, která je od druhého odlišná. Naučme se přijímat odlišnost jako jednu z charakteristických vlastností každého jedince.
Více naleznete v literatuře (dobrovolně):
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s. ISBN 80-7260-125-3.
Jinakost - postižení - kritika :společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. Edited by Kateřina Kolářová. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. 581 s. ISBN 9788074190506.
Bariéry
Základní členění bariér
Bariéry rozdělujeme na MĚKKÉ A TVRDÉ (soft x hard)
Měkké bariéry:
Legislativa - místní, státní, mezinárodní
Postoje společnosti
Postoje odborníků
Veřejné mínění
Absence odhodlání ke změně dosavadní praxe
další ...
Tvrdé bariéry:
Neoznačené přechody pro chodce
Absence chodníků
Absence vodicích linií
Neoznačené prostředky hromadné dopravy
další...
Facilitátory
Úpravy veřejného prostoru:
umělá vodicí linie - navazuje na přirozenou vodicí linii a plní její funkci v místech, kde přirozená absentuje
Zdroj: www.braillnet.cz
signální pás - navádí přes přechod pro chodce, navazuje na vodicí linii
Zdroj: www.project-athena.cz
varovný pás - označuje nebezpečný úsek - přechod mezi chodníkem a vozovkou
Zdroj: tvstav.cz
orientační bod - tvrvalý bod na trase, spojuje jednotlivé úseky trasy
orientační znak - nestálý typický znak na trase - šum stromů, hluk silnice, vůně pekárny, atd.
Další úpravy
kontrastní prvky na skleněných a splývajících plochách
Zdroj: home.tiscali.cz
kontrastní vodicí linie
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv
reliéfní plány složitých míst
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (náměstí)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (nástupiště městské dopravy - Benátky)
alternativní úprava přechodu pro chodce - doplňkové určení směru (Jyväskylä, Finsko)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv
popisky v Braillovu písmu
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv
světelné vodicí linie
a další ...
Facilitátory v případě měkkých bariér:
Zařazení výuky k jinakosti
Etická výchova
Popularizační reportáže v médiích
Popularizační články
Inkluzívní vzdělávání jako odborný problém
Proinkluziví politika státu
Rozvoj Dissability studies
Pomůcky
Klasifikace pomůcek:
- Dle stupně postižení:
- Pro nevidomé, typický
- Pro slabozraké
- Poruchy binokulárního vidění (JBV)
- Dle účelu:
- Kompenzace
- Reedukace
- Rehabilitace
- Odstraňovaní bariér běžných dnů
- Dle školních předmětů
- Dle náročnosti zácviku (obtížné / neobtížné)
Neoptické pomůcky- Např. detektor hladiny, detektor barev Colorino, akustický vyhledávač předmětů, akustický maják pro výuku prostorové orientace, bílá hůl, vodicí pes ...
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor hladiny)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor barev - Colorino)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický vyhledávač předmětů)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický maják pro výuku prostorové orientace)
- Optické - Lupy mohou pomoci např. i při nakupování
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (Sokos, Finsko)
Práce s bílou holí
- chůze podél vodicí linie - pohyb s holí zhruba na šířku ramen + jištění vodicí linie
- chůze ze schodů - kontrola schodu - podrobná do kříže / v případě známého místa pouze orientační
- chůze do schodů - tužkové držení hole a kontrola schodu
- chůze podél umělé vodicí linie - přejíždění bílou holí po vodicím pásu a zároveň vykrývání oblouku v šířce ramen
Externí odkaz autorského video: http://www.youtube.com/watch?v=S7nDvsuQcCk&feature=youtu.be
Poklady pro přednášku