Mgr. Zuzana Lenhartová Metody zpracování dat v pedagogických výzkumech Četností a rozložení četností Mgr. Zuzana Lenhartová Metody zpracování dat v pedagogických výzkumech Četností a rozložení četností Kroky při zpracování výzkumných výsledků ■■ uspořádání dat a sestavení tabulek četnosti • grafické znázornění naměřených dat výpočet charakteristik polohy (měr centrální tendence) výpočet charakteristik rozptýlení (měr variability) Uspořádání dat Jaké hodnoty máme v datech? • Jaké hodnoty proměnné/ých se v datech vyskytují? -Jaké různé odpovědi jsme získali na tu kterou otázku dotazníku? - Jaké různé počty sledovaných chování se při pozorování vyskytly? • Kolik kterých hodnot máme? - četnosti -Je některých víc, jiných míň? - Zdá se být v četnostech jednotlivých hodnot nějaký labulka četnosti -čárkovací metoda Studium statistiky Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent Valid Missing Total mě asi bude bavit by mě možná mohlo bavit 11 28 12,2 31,1 12,9 32,9 12,9 mě asi bavit nebude mě rozhodně bavit nebude Total nedokážu říci 36 10 85 5 90 40.0 11.1 94,4 5,6 100,0 42,4 11,8 100,0 88,2 100,0 Frequency = četnost Cumulative percent = kumulativní Tabulka četnosti (frekvencí) hodnota/ interval (absolutní) četnost Minimum / íntervall velikost vzorku Konven od nej menší h i pro chybějící klcrc jsou soč; v i. a 2. sl. (u al hodnoty u relativních č pokud máme ( používáme jed u spojiLých pr< volba šířky int více) aby byl je Tabulka četností (frekvencí) • seřadíme si proměnné od nejmenší po největší • pokud je naše proměnná spojitá (může nabývat nekonečně mnoho hodnot), místo jednotlivých hodnoťpoužíváme intervaly • tabulka četností zobrazuje všechna data, která jsme získali Obvykle 4 sloupce: • absolutní četnost (kolik kterých hodnot se vyskytlo) • kumulativní četnost (součty absolutních četností do daného řádku) • relativní četnost (v %) • kumulativní relativní četnost tabulky četnosti diskrétní data (kategorické proměnné): BSti . - obvykle používáme sloupcový diagram nebo sloupcový diagram s Lřídčním - dá se používat i koláčový diagram - nedoporučuje se (neukazuje rozložení) spojitá data (metrické proměnné) - histogram - případně také diagram stonek a list Sloupcový diagram 40H 30H J20- 1CH mě asi bude bavit by mě možná mohlo bavit mé asi bavit nebude Studium statistiky mé rozhodné bavit nebude Sloupcový diagram s tříděním Histogram 40i 30H Í201 Kolikrát v životě jste dostal(a) pokutu od policisty, strážnika, revizora apod.? Rozdíly mezi histogramem a sloupcovým digramem mezery:) ve sloupcovém grafu není osa x osou v pravém smyslu ve sloupcovém grafu je šířka sloupců jen věcí mého vkusu v histogramu je osa x opravdovou intervalovou osou, která zahrnuje všechny ne/myslitelné hodnoty (proto chybí mezery) / histogram je opravdový graf (plocha sloupců nese význam) Mgr. Zuzana Lenhartová Metody zpracování dat v pedagogických výzkumech Četností a rozložení četností