Prediktory možného vzniku dysfluence prediktory možného vzniku koktavosti ´biologické ´přetrvávání problémů (3 měsíce) ´predispozice, mužské pohlaví, odchylky CNS, příznaky námahy Prediktory možného vzniku koktavosti ´psychické – náznaky tenze, úzkostnost, netrpělivost ´sociální – nevhodná interakce, reakce okolí ´lingvistické – kvalita a kvantita dysfluence, opožděný vývoj fonologických dovedností ´ Incipientní koktavost terapeutické postupy ´Tenze – preventivní terapie ´Námaha – behaviorální techniky – prvky systematické desenzibilizace, prvky dětské jógy ´Neplynulost – fonograforytmika – terapie tvoření plynulosti ´ ´ ´ ´ ´ ´https://www.youtube.com/watch?v=rw04IXYpQgQ Incipientní koktavost psychická tenze ´Snaha předejít tenzi ´Snaha zabránit, aby u dítěte vzniklo vědomí handicapu ´ ´Doporučení ´Eliminace tlaku, stresových situací Incipientní koktavost nadměrná námaha ´Cíl – narušené koverbální chování – pod vědomou kontrolou ´Sledování záznamu vlastního narušeného koverbálního chování ´ ´Vytipování zátěžových situací ´Stav relaxace – hraní rolí ´Prvky dětské jógy ´Pantomima Incipientní koktavost dysfluence ´Fonograforytmika ´Podpora integrace pravohemisférového ´ a levohemisférového systému Fonograforytmická metoda podle Lechty ´východisko – koktavost je výsledkem asynchronnosti pravohemisférového a levohemisférového systému ´vzniká z normálních vývojových neplynulostí a zážitku časového tlaku a ztráty kontroly nad způsobem realizace vlastní promluvy Textové pole: sedm základních kroků sedm základních kroků 1.fonologická analýza slov na slabiky – rytmické vytleskávání 2.přičlenění grafických ekvivalentů slabik – obloučky 3.přičlenění grafických ekvivalentů slov – úsečka (slova, věty, dialog) 4.pragmatizace – používání fonograforytmiky v dialogu, laserový pointer 5.imaginace – představa písma bez konkrétní realizace 6.fixace – fluentní komunikace v konkrétních komunikačních situacích, přítomno více účastníků konverzace 7.transfer ve hře s různými rolemi Fixovaná koktavost ´6.-13. rok života ´Strach před koktatovstí – uvědomění si obtíží v řeči ´Nadměrná námaha – bloky a tlačení ´Dysfluence – převažující repetice a prolongace ´ ´Spolupráce - rodiče – učitel – logoped – balbutik fixovaná koktavost PROLAM-GM ´Cullata a Golgberg (1995) ´ ´1.fyziologická adaptace ´2.manipulace rychlosti řeči ´3.operační podmiňování ´4.manipulace délky a složitosti projevu ´5.změna postoje ´6.sebemonitorování a kontrola ´7.generalizace a fixace ´ ´ověřován i v našich podmínkách – děti předškolního věku 1. fyziologické úpravy ´fonační regulace – lehký hlasový začátek ´redukce stresu – progresivní relaxace ´opožděná sluchová zpětná vazba – Lee-efekt ´farmakoterapie ´eliminace sekundárních charakteristik – narušené koverbální chování 2. manipulace rychlosti řeči ´používání pomalé řeči zvětšuje prostor k časování artikulačních pohybů ´koordinace respirace, fonace a artikulačních systémů ´motivace – želví mluvení, hlemýždí tempo, pomalé a lehké mluvení ´opožděná sluchová zpětná vazba – využití ´fonograforytmika – zpomalení řeči – navození fluence 3. operační podmiňování ´součást behaviorálních přístupů ´trest? 4. manipulace délky a složitosti projevu ´narůstání délky projevu – zvýšení náročnosti ´koordinace dýchání, fonace, artikulace ´vzrůstá sémantická a syntaktická složitost ´ ´začíná se plynulou výslovností izolovaných souhlásek a samohlásek ´dvojslabičná a víceslabičná slova ´logický postup k delším projevům ´věty, souvětí, příběh podle obrázku, konverzace... ´postup podle lingvistické hierarchie 5. změna postoje ´pocity a postoje ´rozvoj pozitivních postojů ke komunikaci a k sobě jako ke komunikátorovi ´přecházet k činnostem zaměřeným přímo na koktavost až tehdy, kdy dítě ´ akceptuje rozhovory o dysfluenci ´vybudování otevřeného vztahu ke koktavosti ´reagovat méně emotivně na neplynulost – desenzibilizace ´posměch spolužáků – „Ano, koktám!“ ´hraní rolí, modelové situace – skupinové aktivity ´eliminace vyhýbavého chování ´ 6. sebemonitorování a kontrola ´zvýšení koncentrace pozornosti ´převzetí kontroly nad vlastní řečovou produkcí ´sladění „zručnosti“, které je třeba k mluvené řeči 7. generalizace a fixace (maintenance) ´přenos výsledků terapie do přirozených komunikačních situací ´transfer aktivity ´použití osvojených strategií ´definice hierarchie ohrožujících situací ´využití různých prostředí k transferu ´využití změny počtu posluchačů ´ ´fixace ´realizace domácích aktivit ´redukce sezení – týdenní/dvoutýdenní/měsíční ´pravidelný kontakt s logopedem – týdenní/měsíční telefonické konzultace ´videozáznamy konverzace v přirozeném prostředí – hodnocení s dítětem Chronická koktavost ´Psychická tenze – rozvinutá logofobie ´Nadměrná námaha – narušené koverbální chování a jeho zamaskování ´Dysfluence – prolongace a bloky ´ ´ ´Individuální a skupinová forma ´Svépomocná skupina ´10 přikázání MIDVAS – chronická koktavost ´motivace ´identifikace ´desenzibilizace ´variace ´aproximace ´stabilizace Chronická koktavost další přístupy k terapii ´Terapie zaměřovaná na tvarování plynulosti řeči ´Zpomalení tempa řeči ´Lehký hlasový začátek ´Hladké přechody mezi jednotlivými slovy BREPTAVOST TUMULTUS SERMONIS ´Není izolovanou nozologickou jednotkou – syndrom ´Kombinace narušení: ´psychických (koncentrace pozornosti, chaotičnost myšlení) ´lingvistických (neplynulost řeči, dysgramatismus) ´fyziologických (respirační dysrytmie) ´ různorodost obtíží ´ ´ ´https://www.youtube.com/watch?v=LfXgh3dQH1M&list=PLyI3P7xTuJi0LF66zjxndMriojDS-bTLh ´https://www.youtube.com/watch?v=eVtkox3KwWc&index=3&list=PLyI3P7xTuJi0LF66zjxndMriojDS-bTLh ´ BREPTAVOST – TUMULTUS SERMONIS ´NKS, kterou si daná osoba neuvědomuje ´má malý rozsah pozornosti ´narušena je: ´percepce ´artikulace ´formování výpovědi breptavost ´narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic ´breptavost je projevem centrálních poruch řeči (central language disbalance) ´působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování ´ Komplexní diagnostika ´provádí tým odborníků ´foniatr, psycholog, logoped, neurolog ´důležitá vyšetření ´EEG – elektroencefalografické ´EMG – elektromyografické ´ ´EEG – organický podklad breptavosti ´EMG – odlišení od koktavosti – spasmy Diagnostika ´pátrání po příčinách ´analýza symptomů ´sledování okolností ´analýza symptomů na řeči a v postoji ke komunikaci ´analýza koverbálního chování ´ ´vyhodnocení úrovně mentálního vývoje ´zhodnocení jazykové schopnosti ´vymezení korelace mezi mentálním a řečovým vývojem ´stanovení případné disproporce mezi inteligencí a lingvistickou schopností ´ Diagnostika ´intelekt ´osoba s breptavostí má normální intelekt ´odlišení od MP – sémantická úroveň ´při MP – chudé myšlení ´při breptavosti – dezintegrované myšlení – intelekt v normě ´Míra jazykových a intelektových schopností Klíčová kritéria při diagnostice ´Výskyt symptomů neplynulosti ´Normální intelekt ´Výrazná disproporce mezi intelektuálními možnostmi a jazykovou schopností ´Nespastický základ symptomů neplynulosti řeči další postupy ´rozhovor, hlasité čtení ´psaní ´reprodukce vět ´zpěv a recitace ´vyšetření motoriky a muzikálních schopností ´testová vyšetření ´testy inteligence ´testy jazykového vývoje Diferenciální diagnostika ´Mentální postižení ´Schizofrenie ´Afázie ´Balbuties ´ ´Koktavost – narušení dynamiky řeči ´Breptavost – narušení tempa řeči Terapie breptavosti ´ ´ ´breptaví si svůj nedostatek neuvědomují, stačí upozornit – dosáhneme zlepšení ´obnovení akustické a motorické zpětné vazby ´Korigování vlastního projevu ´dýchání – artikulace – tempo – uvědomění ´redukce extrémně rychlého tempa řeči – rytmizované čtení ´nácvik správného čelistního úhlu – většinou je extrémně malý ´nácvik čtení a psaní – nácvik elementárních grafomotorických vzorců ´odstraňování dysprozódie – řečnická cvičení – zdůrazňování rytmu a melodie ´cvičení koncentrace ´ Stabilizace správného tempa řeči ´porovnávání zvukových záznamů výpovědi osoby s breptavostí se správnou výpovědí ´slabikování ´společné čtení textu ´čtení textu s cloněním ´současné čtení a psaní Rozvoj hudebních schopností ´rozpoznávání stále složitějších hudebních struktur ´přehnané akcentování náležitých slabik ´zpěv odstraňování potíží se čtením ´tendence k povrchnímu čtení ´čtení textu cloněním - okénko ´ ´současné psaní a čtení ´dokonalejší percepce textu a zpomalení řeči Rozvoj vyjadřovací „zručnosti“ ´hlasité a zřetelné čtení textu ´recitace ´dotváření a tvorba textu ´např. popis obrázku, dotvoření nebo odpovědi na otázky dle vyslechnutého textu ´ ´návyk - „rozmysli se, než něco povíš“