Tvorba a realizace projektu v oblasti surdopedie Podzimní semestr 2016, specializace: SP4MP_RKS2, SP4MP_RKZ2 (PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D., PhDr. Radka Horáková, Ph.D.) · v rámci výuky předmětů SP4MP_RKS2 a SP4MP_RKZ2 v podzimním semestru 2016 bude součástí samostatná práce studentů předmětů SP4MP_RKS2 a SP4MP_RKZ2, která bude spočívat v přípravě, tvorbě a realizaci projektu, který studenti vytvoří ve vzájemné spolupráci ve skupinách. Skupiny budou tvořeny studenty slyšícími (ideálně 4) a studentem se sluchovým postižením (1), tzn. ve skupinkách s počtem 5 studentů. Na začátku semestru bude třeba skupinky sestavit a dohodnout si plán práce. · Projekty budou vytvořeny na téma: Jaké je to neslyšet, Jaké je to neslyšet a nevidět, … apod., název projektu a jeho obsah je plně v kompetenci skupiny studentů. Každá skupina vytváří projekt sama v nezávislosti na ostatních skupinách. Tematicky se mohou projekty překrývat. · V případě potřeby konzultace k obsahu projektu je možné využít čas ve výuce či konzultačních hodinách, na základě předchozí domluvy. · Projekt je možné realizovat v běžných základních školách, popř. v mateřských školách, kde je či není přítomno dítě / žák se sluchovým postižením. (Školu je možné dohodnout s vyučujícím předmětu – již předem dohodnutá spolupráce, popř. si může skupina studentů vybrat školu vlastní). · Cílem projektu je primární prevence problémů při začleňování dětí a žáků se sluchovým postižením do běžných škol v rámci inkluzivního vzdělávání. · Cílem předmětu bude především také podpora studentů v hledání cesty k pochopení společenské inkluze – sociálního začlenění jedinců se sluchovým postižením mezi jedince slyšící. · V běžných školách budou voleny aktivity, při nichž budou hravou a interaktivní formou předávány informace a dovednosti spojené s komunikací a životem jedinců se sluchovým postižením, popř. s hluchoslepotou. Vítáno vždy bude propojení obou cílových skupin, směřující k inkluzi v rámci společnosti. · Cílem projektu bude také ukazovat vyučujícím na daných školách možnosti šíření informací o sluchovém postižení, popř. o sluchovém a zrakovém postižení a možnosti podpory osvojování různých dovedností dětí a žáků (zejména v oblasti komunikace) mezi nimi a slyšícími jedinci či jedinci se sluchovým postižením. Tyto aspekty by se pak mohly stát součástí obsahu učiva v rámci mezipředmětové spolupráce. · Realizace projektu v terénu by měla proběhnout v podzimních či zimních měsících, nejpozději do konce ledna 2017. · Prezentace projektu, jeho realizace a průběhu, proběhne ve zkouškovém období, resp. v měsíci únoru 2017. · Studenti mají možnost využít zapůjčení odborné literatury v knihovně či u vyučujících, z níž budou moci čerpat během přípravy a realizace projektu (soubor CD-Romů, DVD, slovníky znakového jazyka, pohádky ve znakovém jazyce, atd.) a další názorné materiály a pomůcky - kompletní sada materiálů k problematice surdopedie, problematice týkající se sluchového postižení, neslyšících, českého znakového jazyka, tlumočení a výuky českého znakového jazyka a jiných komunikačních systémů neslyšících - Česká komora tlumočníků znakového jazyka, nástěnné výukové tabule „Člověk / sluch / čich / chuť“, „Člověk / zrak / hmat“, anatomický model sluchového analyzátoru, sada na ošetřování sluchadel, ochranná sluchátka, hlukoměr, apod.) Příklady bakalářských a diplomových prací, v rámci kterých byly různé projekty realizovány: · Bc. Jana Knoflíčková (obhájeno v roce 2011) – diplomová práce: Zvyšování informovanosti o problematice hluchoslepoty přednáškovou a osvětovou činností u žáků prvního stupně základních škol · Bc. Michaela Neplechová (obhájeno v roce 2011) – diplomová práce: Podmínky a možnosti inkluze neslyšících osob v sociokulturním prostředí · Bc. Hana Vaculíková (obhájeno v roce 2011) – bakalářská práce: Veřejné knihovny a jejich uživatelé se sluchovým postižením · Miriam Rozehnalová (obhájeno v květnu 2012) – bakalářská práce: Povědomí žáků základních škol Jihomoravského kraje o problematice sluchového v postižení · Bc. Milena Halová (obhájeno v květnu 2012) – diplomová práce: Uplatnění vzdělávacího programu "Ve světě ticha" v běžné základní škole · Bc. Helena Pšejová (obhájeno v květnu 2012): Interakce a způsoby komunikace mezi dětmi se sluchovým postižením z mateřské školy pro sluchově postižené a dětmi slyšícími z běžné mateřské školy