Jak zahájit výzkum výzkumná otázka Kde začít? • Pro koho je výzkum určen? Komu prospěje? • Přináší přidanou hodnotui? • Co je motivem realizace výzkumu? (objevit, porozumět, prozkoumat, popsat zkušenost, zpracovat, atd.) • Jaké jsou možnosti a limity výzkumu? • Jaký je cíl výzkumu? • Jaké jsou časové možnosti? • Co potřebujeme pro realizaci? • Výzkumný problém • Výzkumné otázky Model/plán výzkumu (Punch, 2006: 49) • Co? • Jak? • Proč? Nebo Odpověď na otázky V případě použití hypotéz Hierarchie konceptů Plán výzkumu Výzkumná oblast Výzkumné téma Obecné výzkumné otázky Specifické výzkumné otázky Otázky při sběru dat Výzkumná oblast • Záškoláctví na SOŠ • Život s Downovým syndromem • Osoby trpící Alzheimerovou nemocí • … • … • … Plán výzkumu Výzkumná oblast Výzkumné téma Obecné výzkumné otázky Specifické výzkumné otázky Otázky při sběru dat Výzkumné téma • Oblast: Osoby trpící Alzheimerovou nemocí • Téma: • Kvalita života osob s Alzheimerovou nemocí • Podpora samostatného života osob s Alzheimerovou nemocí Plán výzkumu Výzkumná oblast Výzkumné téma Obecné výzkumné otázky Specifické výzkumné otázky Otázky při sběru dat Obecné a specifické výzkumné otázky • Téma: Podpora samostatného života osob s Alzheimerovou nemocí Obecné VO: Jaká je role rodiny v podpoře samostatného života osob s AN? Specifické VO: Jaký vliv má rodinná hierarchie na způsob poskytování podpory rodinným příslušníkům s AN? Jaký vliv má vzdělání primárních pečovatelů na….? Plán výzkumu Výzkumná oblast Výzkumné téma Obecné výzkumné otázky Specifické výzkumné otázky Otázky při sběru dat Výzkumná otázka • Výzkumná otázka jako „olovnice“. • Určuje výběr metody a vice versa. • „výrok, který identifikuje zkoumaný jev“ a určuje, na co se chceme zaměřit, na jaké „dění“ a „průběh“ • Promyšleně formulovaná otázka • Odpověď na ni hledáme pomocí výzkumu Zásady dle Skutila (2011: 52): - Přiměřená typu práce - Nelze na ni odpovědět pouze ano/ne - Lze odpovědět více způsoby - Obsahuje vztah mezi dvěma koncepty - Jsem schopni získat dostatek televantních informací • Zásady pro KVALITATIVNÍ výzkum dle Švaříčka (2014: 69-70): • Jsou dostatečně široké • Pracují s obecnějšími koncepty (proměnné identifikuje v průběhu výzkumu) • Neptají se na četnost jevů ani sílu vztahů mezi proměnnými • Detailně zkoumají povahu jevů, a to nejčastěji z perspektivy aktérů • Vyhýbají se a priori přijatým předpokladům Dobrá výzkumná otázka: • Je zodpověditelná (sledované jevy musí být měřitelné) • Je formulována jako otázka, nikoli pouze téma • Je přiměřeně úzká • Je hodnotná, smysluplná, ne banální • Otázka není politickým nebo etickým problémem Základní chyby: • Nedostatečná orientace v literatuře • Nesystematické zpracování literatury • Práce s nekvalitními zdroji • Spoléhání pouze na tuzemskou produkci Základní cíle vědeckého zkoumání • Deskripce • Predikce • Explanace • Typy výzkumných otázek Deskriptivní výzkumný projekt • Co je to? • Kolik? • Jak často se to vyskytuje? • Jaké je sebehodnocení žáků základních škol praktických? Predikce • Zda a jak těsně spolu javy souvisejí? ---- umožňuje predikci jevů • Souvisí sebehodnocení žáků s docházkou do střediska výchovné péče? Explanace • Experimentální výzkumný projekt • Co zapříčiňuje co? Umožňuje identifikovat KAUZALITU vztahu • Je nízké sebehodnocení způsobeno docházkou do základní školy praktické? Research Question Checklist: • Is my RQ something that I am curious about and that others might care about? Does it present an issue on which I can take a stand? • Does my RQ put a new spin on an old issue, or does it try to solve a problem? • Is my RQ too broad, too narrow, or OK? • Is my RQ researchable… • o …within the time frame of the assignment? • o …given the resources available at my location? • Is my RQ measurable? What type of information do I need? Can I find actual data to support or contradict a position? • What sources will have the type of information that I need to answer my RQ (journals, books, internet resources, government documents, interviews with people)? www.vanderbilt.edu/writing