Etické otázky výzkumu Belmot report (1979) • Formulace tří hlavních zásad směrem k účastníkům výzkumu, jejichž dodržování je posuzováno: • Respekt • Prospěšnost • Spravedlnost Respekt • Dobrovolný souhlas x donucení • Poučený souhlas x klamání (vynechání informací, “krycí“ příběh, lživá zpětná vazba) • Možnost kdykoli souhlas odvolat Efekt perseverance Prospěšnost • Prospěšnost a (potenciální) rizika pro účastníka / společnost • Důsledná anonymizace dat Spravedlnost • Zátěž a výhody spojené se studií jsou rovnoměrně rozděleny • Žádná sociální skupina není protěžována • Ochrana zranitelných skupin Další zásady: Punch, K. (2004) Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. Šeďová, K. & Švaříček, R. (2007) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. • Důvěrnost • anonymizace, bezpečné ukládání dat • Zpřístupnění práce účastníkům výzkumu • Vlastnictví dat a publikace výsledků • Použití a zneužití výsledků • Vyhnout se: • Konfliktu zájmů • Přílišnému vlivu osobních postojů Výzkum ve speciální pedagogice • Výzkumný soubor • Specifické oblasti: • Poučený souhlas • Prospěšnost • Použití a zneužití výsledků Stigmatizace Podpora stereotypního vnímání Marginalizace Bezmocnost Děti osoby s postižením rodiny osob s postižením Lidé na okraji společnosti Etnické a náboženské minority Etický kodex • ČAPV nemá vlastní etický kodex • Britská asociace pedagogického výzkumu (2004) • Americká pedagogická asociace (Revised Ethical Guidelines for Educatioinal Research, 2004) • Etický kodex Masarykovy univerzity • Etické kodexy dalších oborů (psychologie, sociologie) Etické aspekty vědecké práce (1) • Je nepřijatelné: • Zamlčí-li autor zdroj, který v práci použil (chlubí-li se cizím peřím) • Opomene-li záměrně uvést zdroj, který není v souladu s názory/závěry autora • Uvádí-li prameny, se kterými se skutečně neseznámil • Použije-li materiál k doložení něčeho, co z něj jednoznačně nevyplývá • Uvádí-li v seznamu literatury i práce, které s problematikou nesouvisí • Interpretuje-li autor zjištěné údaje nepřesně a nezodpovědně nebo přecení-li vědecký význam závěrů Etické aspekty vědecké práce (2) • Plagiátorství • Přisvojení výsledků vědecké práce někoho jiného • Parafrázování bez uvedení informací o původním zdroji/autorovi • Hrubé porušení etických principů a autorských práv • viz. Disciplinární řád pro studenty PdF MU Etické aspekty vědecké práce (3) Vyjednávání spolupráce a vstupu do terénu Představení výzkumu Navázání spolupráce Po skončení výzkumu: Opuštění terénu Data Komunikace Zlaté pravidlo • Zaznamenat a poctivě popsat rozhodnutí, která měla vliv na výslednou podobu dat a jejich zpracování.