Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková Vědecké zkoumání je • Empirické • Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie …………………………….. • Systematické, organizované, plánované • Respektující pravidla • Objektivní • Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) • Otevřené kontrole • Kumulativní Přírodní vs. sociální věda 4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) an = a1 + (n - 1)d s = v . t • Deterministické závěry x pravděpodobnostní závěry • Univerzální platnost závěrů x omezená platnost závěrů • Kauzalita x obtížné nalezení důkazů o kauzalitě (3 podmínky kauzality) (Disman, 1998:15) Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem Korelace = statistický vztah mezi proměnnými Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínky kauzálního vztahu) • Co na to vědci? • Výzkumníci z Juan March institutu v Madridu varují: • Muži, kteří doma zastávají domácí práce, mají méně sexu s partnerkou. • Muži, kteří uklízejí, jsou pro ženy sexuálně méně přitažliví. • Muži, kteří se ženským pracím v domácnosti nevěnují, mají sexu téměř dvakrát tolik. www.blesk.cz Proč? • Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách (mnoho faktorů, různé typy zkreslení) • Aktér, který má své motivy, záměry, cíle (subjektivita aktéra) • Výzkumník jako součást zkoumaného světa (subjektivita výzkumníka) • Většinu jevů nelze zkoumat přímo, ale zprostředkovaně Co z toho vyplývá? Nelze dosáhnout úplně popsaného přirozeného systému, pracujeme vždy s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek) Experiment „Abyste mohli zjistit, co se stane, když něco změníte, je nezbytné to opravdu změnit“. (Box, Hunter, Hunter 1978:3) Pomůže nám experiment? Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) Klasický experiment 1. Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2. Měření 3. Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4. Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? Lze použít experiment? • Vliv dramaterapie na socializaci osob bez domova • Srovnání lázeňské a medikamentózní léčby epilepsie • Co lépe působí na rozvoj vědomostí a znalostí žáků: týmové nebo tradiční vyučování? • Jaké dítě dosahuje lepších školních výsledků, dítě vychované chůvou, nebo rodiči?