nof oka mam ýzkqdbrhá 07ázr Mgr. Zuzana Lenhartová Logika kvantitativního výzkumu Kvantitativní výzkum vs. Kvalitativní výzkum Lineární postup Kdy zvolit kvantitativní přístup? * Fenomén, o kterém máme nějaké informace * Aplikace teorie Máme v úmyslu provést standardizované srovnání, určit tvar a dimenze, kvantifikovat vztahy mezi proměnnými a popsat variabilitu Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné Obecný výzkumný postup 1. vymezení problému a volba přístupu 2. plán výzkumu 3. sběr dat 4. analýza a interpretace 5. výzkumná zpráva Schéma postupu kvantitativního výzkumu 1. stanovení problému 2. formulace hypotézy 3. testování (verifikace, ověřování) hypotézy 4. vyvození závěrů a jejich prezentace • motiv realizace výzkumu • možnosti a limity výzkumu • cíl výzkumu • časové možnosti výzkumu • potřeby pro úspěšnou realizaci výzkumu Kroky v kvantitativním ^ #: výzkumu • formulace problému a výzkumné otázky • informační příprava výzkumu • formulace hypotéz • rozhodnutí o populaci a vzorku • pilotní studie • rozhodnutí o technice sběru informací • operacionalizace • konstrukce nástrojů pro tento sběr; • před výzkum; • sběr dat, zpracování dat • analýza dat • interpretace • závěry Výzkumná otázka Co to je? • promyšleně formulovaná otázka • odpověd na ni se snažíme nalézt svým výzkumem w Základní pravidla: • přiměřenost naší práci • nelze zodpovědět pouhým "ano" či "ne" • lze na ni odpovědět více způsoby • obsahuje vztah mezi dvěma koncepty • jsme k ní schopní získat dostatek Příklady: 1. Je koncept bazálni stimulace využíván pedagogickými pracovníky na základních školách speciálních u žáků s mentálním a kombinovaným postižením? 2. Jaký je postoj občanů České republiky ke vzdělávání žáků s hluchoslepotou? 3. Jaký je vztah mezi příjmem žákovy rodiny a výborným prospěchem žáka? Dobrá výzkumná otázka 1. Je zodpověditelná. - sledované jevy musejí být měřitelné 2. Je formulována otázka, ne pouze téma - je jasné, co chceme zkoumat? K čemu chceme dospět? 3. Je přiměřeně úzká. 4. Je hodnotná, smysluplná, není banální. 5. Otázka není etickým nebo politickým problémem. Příklady 1. Inkluzivní vzdělávání podporují nejčastěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? 2. Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? 3. Život s postižením. 4. Funguje české inkluzivní vzdělávání? 5. Měla by být osobám s dědičným tělesným postižením umožněna asistovaná reprodukce? zaKiaani chyby pri formulování výzkumné otázky • Malá nebo žádná orientace v literatuře (neznalost zdrojů, málo času na studium) • Nesystematické zpracování literatury (vše, co mi přišlo pod ruku) • Studium jen domácí literatury (neznalost jazyka nebo víra v dostatečnost domácích zdrojů) • Nekvalitní zdroje (studium učebnic, neodborných časopisů, pochybných internetových zdrojů) Jaké výzkumné otázky mohu mít? - odvozeno od základních cílů vědeckého snažení: • deskripce (popis) • predikce • explanace [vysvětlení) Deskriptívni výzkumný projekt Co je to? Kolik toho je? Jak často se to vyskytuje? Prediktivní (korelační) výzkumný projekt Zda a jak těsně spolu jevy souvisejí? (Umožňuje predikci jevů). Experimentální výzkumný projekt Co zapříčiňuje co? (Umožňuje identifikovat kauzalitu vztahu). 1. Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků k učiteli? 2. Jaký je vztah mezi socioekonomickým zázemím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na ZS? 3. Je nízké sebehodnocení způsobeno docházením do praktické školy? ;vorbu i iě formulovanou na proměnnými ínné :hr vztazích nebo ; hypotézu Um vice času trávi matka ve společnosti Lidi, tím měně Irpi sociálni deprivari. Možnost komunikovat se sl/šiqimi je pro sluchově postiženě přínosem, integrace posiluje rovnost možnosti rozvoje a tSebeuplatnění. Hypotéza Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie • Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi ľ*. ^ dvěma jevy "v- & • Hypotéza je odpověd na výzkumnou otázku^ íf;i K. R. Popper: Falzifikace • • Ve výzkumu bychom neměli usilovat o dokazování pravdivosti hypotéz, ale pouze o jejich falzifikaci (prokázání nepravdivosti), tj. hledání důkazů a faktů svědčících o její neplatnosti. Žádný empirický výzkum totiž nemůže hypotézu jednoznačně a definitivně dokázat. Hypotéza je vyvrácena / přijata. ~ Role pracovních hypotéz Príklady - co 1. Studenti prvního ručr měně informaci o lupéi pátého ročníku. 2. Pod pojmem zcotera respondente pFecUtäfvi 3, Pokud se změní spok se využiti inkluiivního \ základních školách o 9C Pracc konkrétnější výzk Definice: (Disman, 2002) 1. Pracovní hypoté souvislostí mezi d 2. Všechny prome operační definici, 3. Soubor praco vr proměnné reprezi proměnně, které i testovaných vztaí Pasa 1. Formulace PH je testem, zda je výzkum vůbec možný. Dá se náš problém přelož it do jazyka hypotéz, čili cperadonalizovať^ 2. PH jako důležitý nástroj pro optimální redukci informaci. Pravidla pro tvorbu hypotéz • Je oznamovací, jednoznačně formulovanou větou • Obsahuje vztah mezi dvěma proměnnými (závislou a nezávislou) • Obsahuje měřitelné proměnné • Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích • Na konci výzkumu musíme hypotézu přijmout nebo vyvrátit. Příklady hypotéz • Cím větší kontakt mají lidé s osobami s postižením, tím pozitivnější k nim mají postoj. • Mladší učitelé mají pozitivnější postoje k inkluzi než starší učitelé. • V současných příručkách pro rodiče je více prvků liberální výchovy než v příručkách starších. • Zvýší-li učitel počet pochval, výuka bude efektivnější. • Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků. • Na alternativních ZŠ učitelé komunikují s žáky více partnersky než na běžných ZS. Časté chyby 1. Hypotéza není výrokem o vztazích mezi dvěma jevy • Na vybrané ZS Rynárec se šikana nevyskytuje. • Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká. • Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků. 2. Hypotéza není ověřitelným výrokem • Pokud se mezi žáky kyberšikana objeví, žáci nebudou vědět jak na tuto situaci správně zareagovat. • Čím více bude doba pokrokovější (ekonomicky), tím méně bude lidí věncích. i velmi dadnu ičelnou a ků. v Časté chyby 3. Odhadujeme výsledky výzkumu S drogami se již na ZS setkalo více než 70 procent žáků. 4. Snažíme se vysvětlit výsledky výzkumu Zäci s postižením neužívají drogy příliš často, protože nemají šanci se k nim dostat. 5. Samozřejmá tvrzení Sociálně silnější rodiny si mohou dovolit lepší, nákladnější technologie pro své děti se sluchovým postižením. ^ / ^t^jfft^* Čím více času tráví matka ve společnosti lidí, tím méně trpí sociální 1. Studenti prvního ročníku medicíny mají méně informací o lupénce než studenti pátého ročníku. 2. Pod pojmem zooterapie si většina \ respondentů představí nejčastěji psa a koně. 3. Pokud se změní společenské klima, zvýší se využití inkluzivního vzdělání na A základních školách o 90%. Pracovní hypotéza konkrétnější hypotézy, které budeme ve výzkumu přímo ověřovat Definice: (Disman, 2002) 1. Pracovní hypotéza je tvrzení, předpovídající existenci souvislostí mezi dvěma nebo více proměnnými. St v v y 2. Všechny proměnné zmíněné v hypotéze musí mít validní operační definici. 3. Soubor pracovních hypotéz musí zahrnovat nejen proměnné reprezentující zkoumané koncepty ale i ty proměnné, které mohou významně zkreslit interpretaci testovaných vztahů. le pracovních hypotéz Role pracovních hypotéz ~ v. 1. Formulace PH je testem, zda je výzkum J^v^ vůbec možný. i & E £ Dá se náš problém přeložit do jazyka hypotéz, čili operacionalizovať 2. PH jako důležitý nástroj pro optimální redukci informací. > Musíme si být jisti, že jsme vybrali alespoň ty nejdůležitější proměnné, ovlivňující zkoumaný problém a zároveň se vyhnout sbírání nepotřebných informací. 3. PH obsahují základní informaci pro rozhodnutí o technikách výzkumu Umožní odhadnout, jaký typ statistických operací budeme potřebovat -zjednodušeně zda stačí kalkulačka, či bude potřeba statistický program. 4. PH jsou základem pro odhad rozsahu výzkumu Kolik toho budeme ověřovat? - umožňuje časové a finanční plánování výzkumu. (Disman -Vynásobte svůj pesimistický odhad třemi.")