Etické otázky výzkumu Eticky problematické studie v historii Tuskegee syphilis study Milgramova studie poslušnosti Syphilis Victims in US. Study Went Untreated for 40 Years By JEAN HELLER WASHINGTON, July 25—For ■:0 years the United States Public Health Service has conducted a study in which human beings with syphilis, who \ induced to serve as guinea pigs, have gone without medical treatment for the disease and a few have died of its late effects, even though an effective therapy was eventually discovered. The study was conducted to determine from autopsies what the disease docs to the humar body. Officials of the health service who initiated the experiment have long since retired. Current officials. who say they have serious doubts about the morality of the study, also say that it is too late to treat the syphilis in any surviving participants. Doctors in the service say they are now rendering whatever other medical services they can give to the survivors while the study of the disease's effects continues. Dr. Merlin K. DuVal, Assistant Secretary o! Health, Education and Welfare for Health and Scientific Affairs, expressed shock on learning of the study. He said that he was making an immediate investigation. The experiment, called the Tuskegee Study, began in 1912 with about 600 black men, Diederik Stapel - Studie vlivu čistoty prostředí na projevy rasismu a několik desítek dalších studií Belmot report (1979) • Formulace tří hlavních zásad směrem k účastníkům výzkumu, jejichž dodržování je posuzováno: • Respekt • Prospěšnost • Spravedlnost Respekt • Dobrovolný souhlas x donucení • Poučený souhlas x klamání (vynechání informací, "krycí" příběh, lživá zpětná vazba) • Možnost kdykoli souhlas odvolat Prospěšnost • Prospěšnost a (potenciální) rizika pro účastníka / společnost • Důsledná anonymizace dat Spravedlnost • Zátěž a výhody spojené se studií jsou rovnoměrně rozděle • Žádná sociální skupina není protěžována • Ochrana zranitelných skupin Další zásady: Punch, K. (2004) Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. Šeďová, K. & Švaříček, R. (2007) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. • Důvěrnost • anonymizace, bezpečné ukládání dat • Zpřístupnění práce účastníkům výzkumu • Vlastnictví dat a publikace výsledků • Použití a zneužití výsledků • Vyhnout se: • Konfliktu zájmů • Přílišnému vlivu osobních postojů Výzkum ve speciální pedagogice Výzkumný soubor Specifické oblasti: Poučený souhlas Prospěšnost Použití a zneužití výsledků Podpo Stigmatizace ra stereotypního vnímání Marginalizace Bezmocnost Etický kodex • ČAPV nemá vlastní etický kodex • Britská asociace pedagogického výzkumu (2004) • Americká pedagogická asociace (Revised Ethical Guidelines for Educatioinal Research, 2004) • Etický kodex Masarykovy univerzity • Etické kodexy dalších oborů (psychologie, sociologie) Etické aspekty vědecké práce (1) • Je nepřijatelné: • Zamlčí-li autor zdroj, který v práci použil (chlubí-li se cizím peřím) • Opomene-li záměrně uvést zdroj, který není v souladu s názory/závěry autora • Uvádí-li prameny, se kterými se skutečně neseznámil • Použije-li materiál k doložení něčeho, co z něj jednoznačně nevyplývá • Uvádí-li v seznamu literatury i práce, které s problematikou nesouvisí • lnterpretuje-li autor zjištěné údaje nepřesně a nezodpovědně nebo přecení-li vědecký význam závěrů Etické aspekty vědecké práce (2) • Plagiátorství • Prisvojení výsledků vědecké práce někoho jiného • Parafrázování bez uvedení informací o původním zdroji/auto • Hrubé porušení etických principů a autorských práv • viz. Disciplinární řád pro studenty PdF MU Etické aspekty vědecké práce (3) •Vyjednávání spolupráce a vstupu do terénu •Představení výzkumu •Navázání spolupráce •Po skončení výzkumu: •Opuštění terénu •Data •Komunikace Porušení etických zásad při zpracování dat: • HARKING (Hypothesizing After Results are Known) • Hypotézy odpovídají získaným datům • P- HACKING • Snaha o získání potřebné p-value • CHERRY PICKING • Z výzkumu vybíráme pouze určité závěry - např. 2 ze 4 experimentů nebo 2 ze 3 závisle proměnných • SELECTIVE OMISSION • Záměrné vynechání výsledků, které nepotvrzují hypotézu • DATA SNOOPING • Data sbíráme tak dlouho, až je „p" dostatečně nízké Zlaté pravidlo • Zaznamenat a poctivě popsat rozhodnutí, která měla vliv na výslednou podobu dat a jejich zpracování.