Jak psát odborný text Typy závěrečných prací  Původní dokument - obsahuje z větší části nové informace  Sumarizační dokument - shrnuje, uspořádává nebo zobecňuje poznatky převzaté z jiných dokumentů, sumarizací se vytváří nová hodnota.  Kompilační dokument – opakuje informace převzaté z jiných dokumentů. Informace jsou však přizpůsobeny novému cíli. Kompilace Tip: Při psaní kompilační práce je vhodné srovnávat nejrůznější přístupy k danému tématu a názory (i protichůdné) významných autorů. Kvalitní systematické shrnutí dostupných faktů k tématu tvůrčí přístup výsledkem je přehled bádání v určité tematické oblasti Nekvalitní spojení převzatých poznatků bez logické návaznosti , neuspořádaný přehled nekoncepční přístup postrádá vyjádření stanoviska autora Odborný text:  Co je a není odborný text?  Jaké zdroje jsou vhodné pro vědeckou práci? Struktura odborného textu  Komunikace ve školní třídě a žákovské učení  „Od lokální k cikánské škole“: homogenizace školní třídy a měnící se role učitele Struktura odborného textu:  IMRAD: Introduction – Methods – Results – Discussion Jaký problém byl studován? ----- ÚVOD Jak byl problém studován? ----- METODY Co se zjistilo? ----- VÝSLEDKY Co tato zjištění znamenají? ----- DISKUSE  + Abstrakt, Klíčová slova, Literatura Projekt závěrečné práce  Kdy a proč jej zpracováváme? Z pohledu čtenáře (potenciálního vedoucího práce) Pro naši další práci na bakalářské práci  Struktura dle pokynu děkana:  Autor:  Téma práce ČJ/AJ Vypisuje vedoucí nebo volí student sám CHYBY: téma je z jiného vědního oboru (Podmíněné tresty odnětí svobody u mladistvých) téma je příliš široké (Inkluzivní vzdělávání na základní škole) téma je příliš úzké (Dopad finanční pomoci na coping u osob zasažených povodní v roce 2002)  Klíčová slova Fráze či sousloví, úzce souvisí s a vystihují zkoumané téma Umberto Eco ve své dnes již klasické monografii „Jak napsat diplomovou práci“ uvádí k výběru tématu práce tyto rady:  téma odpovídá studovanému oboru a zájmům diplomanta  prameny nutné pro zpracování tématu jsou dostupné  zpracovatelnost tématu odpovídá kulturní úrovni diplomanta  metodologické předpoklady výzkumu odpovídají zkušenosti diplomanta  „Kdo chce psát diplomovou či dizertační práci, musí si najít takové téma, které je schopen zpracovat“  Osnova:  Vymezení řešené problematiky a základních pojmů  Proč je téma důležité a zajímavé pro obor?  Jak je téma začleněno do struktury vědního oboru?  Jak je téma zastoupeno v odborné literatuře?  Jaké problémy bude práce objasňovat?  Základní pojmy – zejm. ty, které jsou obsahem výzkumných problémů  Shrnutí dosavadního stavu řešení – rešerše, východiska, formulace výzkumného problému  Rozdílnost výchozího a požadovaného stavu  U kvantitativního výzkumu – konkrétní výzkumný problém, popř. hypotézy  Cíl práce  Co je smyslem úsilí, musí být adekvátní  Pracovní postup – metody a techniky sběru dat  Volba výzkumné strategie – kvalitativní nebo kvantitativní  Je závislá na povaze sledovaného jevu a formulaci výzkumného problému  Předpokládané využití výsledků  Časový harmonogram  Anotace projektu – do ISu  Seznam literatury Anotace stručně charakterizuje obsah dokumentu (a popř. informuje o autorovi, zaměření, vědecké nebo umělecké hodnotě dokumentu )  bibliografická citace publikace + klíčová slova.  Cílem textu je nastínit řešenou problematiku (ne popsat závěry - srov. abstrakt)  Délka anotace je zpravidla 5 - 10 řádků.  Většinou se uvádí ve dvou jazycích.  Je vložena v ISu Abstrakt  Abstrakt si přečte každý, kdo práci otevře!  Na začátku práce, popř. samostatně  Obsahuje: Zkoumaný problém metodologii výsledky a závěry.  zpravidla 150 – 250 slov. Struktura práce Z formálního hlediska vstupní oddíl (např. obálka, titulní list, abstrakt, poděkování, a klíčová slova) hlavní oddíl (úvod, jádro práce, závěr, soupis bibliografických citací, přílohy) koncový oddíl (např. rejstříky, resumé) Úvod (1)  Vyložit podstatu problému  Zhodnotit dosavadní literaturu  Popsat metodu výzkumu  Uvést základní výsledky  Konstatovat závěry  Jedna z nejtěžších částí  Nenechávejte čtenáře na pochybách. Bakalářská práce není detektivka. Teoretická část  Aktuální poznatky ke zkoumané oblasti  Relevantní aktuální literatura  Adekvátní šíře, nezačínejte „od Adama“ Např. kapitola: Speciální pedagogika nebo Mentální postižení v práci věnující se zaměstnávání dospělých osob s mentálním postižením v chráněných dílnách Výzkumná část  Struktura výzkumné části závisí na zkoumaném problému a zvolené strategii výzkumu.  Společné části (nikoli podkapitoly apod.):  Téma  Výzkumný problém  Výzkumné otázky  Volba výzkumné strategie  Techniky sběru dat  Zkoumaný soubor a způsob jeho výběru Popis dat Analýza dat Reflexe role výzkumníka Kvalitativní Formulace hypotéz Konceptualizace a operacionalizace Vyhodnocení hypotéz Kvantitativní Limity výzkumu Závěr a diskuse Limity výzkumu  Nezbytná součást výzkumné části práce  Výzkumná skepse  Role výzkumníka  Omezení studie plynoucí z redukce populace na vzorek/kontinua na časový bod/počtu proměnných  … Závěr  Stručné shrnutí práce a hodnocení jejich výsledků.  Lze zahrnout podněty pro další výzkum či návrhy na zlepšení metodologie.  Chyba: volné navázání na myšlenky hlavního textu pokud závěr s textem nesouvisí Vyhledávání vhodných zdrojů (1)  Tištěné  Ve studovně PdF MU, FF MU, FSS MU  ALEPH  Národní knihovna v Praze http://www.nkp.cz/  Moravská zemská knihovna http://www.mzk.cz  Elektronické časopisy s přístupným archivem  Studia Paedagogica  Orbis Scholae  Pedagogická orientace  Časopis Komenský  Sociální pedagogika  E-pedagogium  Sociologický časopis  Sociální práce  Andragogika  Andragogická revue  Biograf  Life-long learning Vyhledávání vhodných zdrojů (2)  Internetové vyhledávače:  Google Scholar  Katalogy v knihovně PdF MU:  http://katedry.ped.muni.cz/knihovna  EBSCO  ERIC  Science Direct  IS MUNI – archiv závěrečných prací (ALE BP a DP nevhodné jako primární zdroj, naleznete však disertační a habilitační práce) Proč citovat?  Navázání na předchozí výzkum  Potvrzení vlastní argumentace  Kontrola původu textu  Rozšíření obzorů čtenáře Kdy citovat?  Necitují se obecně známá fakta (př. V ČR byla povodeň v roce 1997 a 2002)  Pokud si nejme jisti, citujeme  Šanderová (2005) doporučuje citovat každý převzatý zdroj. Jak citovat?  Pokyn děkana č. 1/2010 (brzy bude č.?/2015) K realizaci závěrečných (bakalářských, diplomových, rigorózních) prací  Dostupné z: http://is.muni.cz/do/ped/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1- 2010__2_.pdf  Citační norma ČSN ISO 690  Dostupné z: http://www.citace.com/download/CSN-ISO-690.pdf Citace mimo normu  Závěrečné práce  Tvůrce. Název. Vedlejší názvy. Místo vytvoření, rok vytvoření. Rozsah. Druh práce. Název školy.  ALE. V práci pokud možno necitujeme jiné bakalářské a diplomové práce.  Zákony a vyhlášky  ČESKO. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). In: Sbírka zákonů České republiky. 1998, částka 39, s. 5388-5419. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/sbirka/1998/sb039-98.pdf. ISSN 1211-1244.  Slovníková hesla  Sociálně patologické jevy. In: ABZ.cz: slovník cizích slov [on-line]. Radek Kučera & daughter, 2005. [cit. 15.5.2012]. Dostupné z: http://slovnik-cizich- slov.abz.cz/web.php/slovo/socialne-patologicke-jevy  ALE. Není to vhodný zdroj vědeckých informací do závěrečné práce Pravopisná úskalí  Uvozovky  „Prosím?“  Číslovky  18ti jamkové hřiště 18jamkové hřiště  od 15-ti let od 15 let  3-tí místo 3. místo  Procenta  5 % = 5 procent 5% = pětiprocentní  další:  Spousta, Vladimír (ed.). Vádemekum autora odborné a vědecké práce. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2387-2, str. 107-120  Čmejrková, S., Daneš, F., Světlá, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80- 85927-69-1, str. 240-247. Chyby v odborném textu  Přehnaná snaha o vědecký sloh na nesprávném místě  Samotná data budu z textu získávat skrze perspektivu relevance ke zvoleným výzkumným otázkám.  Retorický či přehnaně literární sloh (X čtivost a plasticita textu)  Mlácení prázdné slámy, klišé Kritéria hodnocení bakalářské práce (pokyn děkana)  Téma a název práce  Cíl práce  Struktura práce  Metodologie  Odborné obsahové hodnocení  Naplnění cílů práce  Originalita  Jazyková úroveň a stylistika  Korektnost citací a práce se zdroji  Rozsah práce (BC min. 45 normostran) Doporučené texty:  Šeďová, K., & Švaříček, R. (2013). Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478–510. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478  Mareš, J., & Vlčková, K. (2013). K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 23(4), 455–477. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-455