1 KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE CÍLOVÁ SKUPINA - původně děti a mladí lidé s těžkým a kombinovaným postižením - nyní i těžce postižení a nemocní dospělí (v bezvědomí, kóma, po poranění hlavy, mozku, po tonutí, umírající atd.) PRIMÁRNÍ (BAZÁLNÍ) ZKUŠENOSTI 2 LIDÉ S OMEZENOU SCHOPNOSTÍ… vnímání pohybu komunikace CO JE TO TĚŽKÉ POSTIŽENÍ ? Vytvořte vlastní definici/charakteristiku! TĚŽKÉ POSTIŽENÍ • potřebují tělesnou blízkost, aby mohli vnímat ostatní kolem sebe; • potřebují jiné lidi, kteří jim jednoduchým způsobem přiblíží okolí; • potřebují jiné lidi, kteří jim umožní pohyb a změnu polohy; • potřebují někoho, kdo jim bude rozumět a bude se o ně spolehlivě starat. A. Fröhlich 3 OSOBY S TĚŽKÝM POSTIŽENÍM POTŘEBUJÍ DRUHÉ OSOBY… • v každodenním životě a většinou po celý život, • pro podporu vnímání, • pro umožnění pohybu a změnu pohybu, • pro navazování kontaktů a vybudování pro obě strany srozumitelné komunikace Fröhlich, A., Heinen, N. Lamers, W. 2001 BAZÁLNÍ STIMULACE – POTŘEBY • fyziologické potřeby • podněcování smyslů • náklonnost, komunikace • uznání, sebeúcta • aktivita a pohyb • nezávislost • jistota Základní potřeby ELEMENTÁRNÍ ZKUŠENOSTI • zažívat a prožívat sebe sama, • pocítit hranice svého těla, • vnímat svět okolo sebe (mimo tělo), • cítit přítomnost jiného člověka 4 Vnímání kůží, klouby, svaly Dotek, tělo, tlak Somatické podněty Možné vnímat od 4. měsíce těhotenství SOMATICKÉ VNÍMÁNÍ • Povrch těla, kůže • Specifické receptory – změna tlaku až po bolest, změna teploty, sensibilita svalů a kloubů • Vliv na vnímání vlastního těla a sebevědomí Vnímání vibrací, chvění Pocítit a procítit Vibrační podněty Je možné vnímat již před narozením Celým tělem 5 VIBRAČNÍ VNÍMÁNÍ • Kmitání (frekvence, amplituda) • Náš nosný aparát přenáší vibrace (při chůzi, mluvení) • Rytmické pocity, pozornost • Vliv na svalový tonus a pocity při pohybu Vnímání, podpora rovnováhy Uvědomování těla v prostoru Vestibulární podněty Orgán rovnováhy Zrak a rovnováha VESTIBULÁRNÍ VNÍMÁNÍ • Od 9. týdne prenatálního vývoje • Orientace v prostoru, změna polohy, rovnováha • Propojení tělo – postavení hlavy (centrum rovnováhy) – oči 6 Stimulace v oblasti úst Péče o ústní dutinu Orální podněty Podpora vlastní aktivity Přijímání jídla, komunikace https://www.youtube.com/watch?v=dEWQO2244VE OLFAKTORICKÉ VNÍMÁNÍ • Čich a chuť řídí přijímání a zpracovávání jídla (tvorba slin) • Taktilní vnímání v oblasti úst, zejména jazyka – informace o teplotě, množství a konsistenci jídla • Jazyk má obrovskou schopnost znovupoznání Seznamování s předměty, tvary, velikostí Dotek, uchopování Taktilně-haptické podněty Bolest, teplota Vlastní doteky, vlastní tělo 7 Stimulace zvuky, hudbou Navazování kontaktu, vnímání vnějšího světa Auditivní podněty Zvuky, lidské hlasy Rozlišování v prostoru Vnímání světla a jeho variací Orientace v prostoru, možnost kontroly Vizuální podněty Výrazový prostředek Rozpoznávání PROSTŘEDKEM KOMUNIKACE… …u jedinců s těžkým postižením… …je… DOTEK 8 Video Bazální stimulace, pořad Klíč (3.8.2010) http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107- klic/210562221700003/ BAZÁLNÍ STIMULACE – CÍLE • Zachování života, doprovod vývoje • Pociťování vlastního života • Prožívání jistoty a budování důvěry • Rozvoj vlastního rytmu • Seznamování s vnějším světem • Navazování vztahu a vytváření setkání • Smysluplnost a význam • Vytváření vlastního života • Autonomie a zodpovědnost PŘÍSTUP • celostní přístup • adekvátnost nabídek, elementární, ale vhodné k věku, zkušenostem… • cizí osoby mají jiný přístup • není terapie, poskytování podnětů • není vázáno na určitý prostor https://www.youtube.com/watch?v=Mmx7OZ7LIjoBiografie 9 ZDROJE FRÖHLICH, A. (2001). Basale Stimulation – Das Konzept. Düsseldorf: Verlag Selbstbestimmtes Leben. FRÖHLICH, A., HEINEN, N., LAMERS, W. (Hrsg.) (2001). Schwere Behinderung in Praxis und Theorie - ein Blick zurück nach vorn. Texte zur Körper- und Mehrfachbehinderten-pädagogik. Düsseldorf: verlag selbstbestimmtes leben. FRIEDLOVÁ, K. (2007). Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada. HÁJKOVÁ, V. (ed.) a kol. (2009). Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost. LUDÍKOVÁ, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého. VIDEA Pořad Klíč Bazální stimulace (3.8.2010) a další díly k tomuto tématu http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107- klic/210562221700003/ Děti z krabičky (2008) – dokument o předčasně narozených dětech http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10169621309-deti-z- krabicky/20856226638/ Práce s biografií u lidí na lůžku, zejména lidí s demencí (Biografiearbeit) https://www.youtube.com/watch?v=Mmx7OZ7LIjo