17. 6. 2016 1 Autismus Podpora dospělých osob s autismem Autismus • Pervazivní vývojová porucha, poruchy autistického spektra • Projevy: vnímání , komunikace, sociální chování • Triáda příznaků (Wing, L. 1989): • Vzájemná společenská interakce • Komunikace • Stereotypní jednání, představivost • Potíž porozumět symbolům (Gillberg, Ch., Peeters, T. 2003) • DETAIL 17. 6. 2016 2 Dětský (Kannerův) autismus (F84.0) / Aspergerův syndrom (F84.5) 17. 6. 2016 3 Autismus a dospělost • Stále více informací, i v češtině, poznatky z praxe, zejména o dětech; o dospělých (autobiografické, AS) • Chybí specializovaný přístup a podpora respektující potřeby autistů (v dospělosti) Specifika obtíží v dospělosti • Během života dochází k pokrokům, určité problémy zůstávají do dospělosti • Postižení má dopad na běžný život • Problém využít v praxi osvojené znalosti a dovednosti • Problém najít pracovní uplatnění, vhodné samostatné bydlení, volnočasové aktivity • Vedle rodiny nedostatek blízkých přátel 17. 6. 2016 4 Problémy v komunikaci • Porozumění – smysl slovních spojení, doslovná interpretace sdělení • Problémy s mluveným slovem – intonace, nevhodné užití slov, echolálie, repetitivní užití jazyka • Abstrakce – vyvolává nejistotu a strach, neschopnost mluvit o emocích • Nedostatek reciprocity – neschopnost respektovat partnera, mluvení pro radost Komunikace – strategie, jak správně postupovat • Zlepšit vyjadřování komun. partnerů – srozumitelné pokyny, sdělení, krátké věty, žádné abstraktní výrazy, ironie, nadsázka • Vizuální podpora – verbální sdělení nestačí, při neporozumění opakují  vizualizace odstraní nejistotu, je konkrétní • Stanovení pravidel – ulpívání na tématech  oblíbená konverzace (kde, kdy, s kým) 17. 6. 2016 5 Sociální vztahy • Adolescence – často vzestup problémů jako hypoaktivita, sebezraňování a stereotypní chování • Dospělost – vyhraněný životní styl: • autisticky uzavřený osamělá sociální interakce • aktivní, ale zvláštní aktivní (zvláštní) soc. interakce • pasivní a přátelský pasivní soc. interakce formální sociální interakce (Gillberg, Ch., Peeters, T. 2003) / (Čadilová, V., Jůn, H., Thorová, K. 2007) Problémy v sociálních vztazích • Neschopnost sdílet pozornost, chápat city jiných • Obtíže přetrvávají i v dospělosti, někteří autisté vyhledávají kontakty, společenské aktivity, … • …ale nerozumí a nezachovávají základní pravidla, není schopnost interpretace (gesto, výraz obličeje apod.) 17. 6. 2016 6 Problémy v sociálních vztazích • Rigidita, neschopnost přizpůsobit se okolnostem, nepochopení souvislostí • Problémy při přechodu z domova (bezpečné prostředí) do chráněného bydlení, dílny (nové prostředí) • „všichni mají stejné znalosti“ – autisté vedou monology na oblíbené téma • Neschopnost využít znalosti v praxi Sociální vztahy – strategie, jak správně postupovat • Utváření sociálních vztahů od raného věku – vzory chování s ohledem na vhodnost v dospělosti • Nácvik pravidel spol. chování – analýza situace, vhodné chování ve vhodnou chvíli • Osobní hygiena, udržování pořádku • Nácvik chápání složitějších vztahů – přátelství, vztahy, „oddanost“, riziko zneužití 17. 6. 2016 7 Sociální vztahy – strategie, jak správně postupovat • Respekt k individuálním rozdílům – některá specifika zůstávají do dospělosti • Úprava prostředí – individuálně, nejen samota, ale možnost stáhnout se, něco vizuálně • Využití zvláštních dovedností – náplň pracovní a volnočasová, úspěšnost  zvýšení sebehodnocení Problémy v chování • Rituální, repetitivní • Čím více strachu, nejistoty, tím více rituálů • Sbírání předmětů  sbírání informací, faktů • Nechuť k (větším) změnám • Rutinní chování – organizace času, problém při změně (bydlení, práce, průběhu dne apod.) • Motorické stereotypy – obvykle mizí • Úzkost, strach, fobie 17. 6. 2016 8 Problémy v chování – strategie, jak správně postupovat • Náprava pomalá a zdlouhavá • Eliminace jednoho rituálu může vyvolat nový; vytvořit kroky, postupujeme pomalu • Eliminace příčiny nevhodného chování • Úprava prostředí (tam, kde to jde) • Pravidla – dodržování od obou stran • Předvídatelné změny – zvládání Videa 17. 6. 2016 9 Specifika podpory dospělých osob s autismem - funkčnost Pracovní uplatnění • chráněná pracovní místa, zpočátku vhodná podpora (např. podporované zaměstnávání) • vhodné pracovní oblasti: • Restaurace, bistra (mytí nádobí, příprava a úklid stolů, příprava jednoduchých jídel) • Kancelářské práce (kopírování, zařazování) • Skladové práce (doplňování zboží) • Úklidové práce • Specifikum: jedinci s Aspergerovým syndromem – mohou mít i vyšší vzdělání, třeba podpora sociálních kompetencí 17. 6. 2016 10 Pracovní uplatnění • Zaměření na schopnosti, dovednosti, potenciál • Úkol: Jaké schopnosti a dovednosti lidí s autismem/AS lze využít na trhu práce? • Např. schopnost zapamatovat si věci zpaměti, zaměření na detail, pečlivost, schopnost soustředěné práce po delší dobu, loajalita, spolehlivost, čestnost… T. Attwood – Aspergerův syndrom 17. 6. 2016 11 Příklady ze zahraničí • Specialisterne, dánský projekt s působností v 11 dalších zemích – vzdělávání a podpora pracovního uplatnění lidí s autismem, Thorkill Sonne • AspIT, Dánsko – vzdělávací program pro mladé lidi s AS s následným pracovním uplatněním, oblast IT, od r. 2005 • SAP, světový softwarový koncern – nabízí vybrané pracovní pozice jedincům s autismem a školí, nově i v ČR Bydlení • Domov se zvláštním režimem, NAUTIS, z.ú. (dříve APLA Praha), Libčice nad Vltavou • Chráněné bydlení (pro osoby s AS), NAUTIS, z.ú, Praha • Chráněné bydlení, Vítej… o.p.s., Hřebeč u Kladna • Chráněné bydlení sv. Michaela, Oblastní charita, Brno • Chráněné bydlení, Středisko Lahovice, AUTISTIK, Praha 17. 6. 2016 12 Pravidla • Úkol: • Vytvořte pravidla vhodného přístupu k lidem s Aspergerovým syndromem. 10 pravidel jednání s lidmi s AS (T. Attwood) • 1. Žádný small talk. • 2. Vyjadřujte se přesně. • 3. Žádné dvojsmyslné (nejednoznačné) výrazy. • 4. Argumentujte logicky. • 5. Dávejte návody. • 6. Hlaste doteky dopředu. • 7. City jsou slabá stránka. • 8. Naučte se zacházet se vztekem. • 9. Konflikty řešte. • 10. Využívejte speciální záliby. 17. 6. 2016 13 Obecné zásady – výběr • Důstojné zacházení • Aktivity musí být jasné, předvídatelné a smysluplné • Nacházet vhodné pracovní činnosti • Organizovat volný čas (přání klientů) • Podporovat rozhodování jich samotných • Chránit před zneužíváním, zanedbáváním Organizace • APLA – 5 organizací v ČR • AUTISTIK (Praha) • Jdeme autistům naproti (JAN-Olomouc) • Rain-Man (Ostrava) • Modrý klíč (Praha) • Effeta, Oblastní charita (Brno) • … • Úkol: Dohledejte další. Jaké služby nabízí? 17. 6. 2016 14 Doporučená literatura • ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-979-8. • ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. • GILLBERG, Ch., PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Výchova a vzdělávání dětí s autismem. 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2. • HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých : Cesta k soběstačnosti. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-041-0. • JELÍNKOVÁ, M. Autismus IV. Péče o dospělé klienty s autismem. Praha: IPPP ČR, 2000/2001. • SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. Doporučená literatura • Kniha pro všechny kluky a holky, kteří mají sourozence s autismem BLEACH, F. Každý jsme jiný. APLA Praha, 2011 • De CLERQ, H. Mami, je to člověk nebo zvíře? Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-235-5. • THOROVÁ, K., JŮN, H. Vztahy, intimita a sexualita lidí s mentálním handicapem nebo s autismem. APLA Praha. Střední Čechy, 2012