17. 6. 2016 1 Mentální postižení Vzdělávání a podpora dospělých osob s mentálním postižením SPAMK_S4g1 (2016) PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. Mentální postižení • snížené rozumové schopnosti • dělení (dle WHO): lehká, středně těžká, těžká, hluboká mentální retardace • dělení podle dosavadního života… 17. 6. 2016 2 Vymezení cílové skupiny 1 • mají kognitivní omezení, někdy i omezení v jiných oblastech (např. motorika) • navštěvovali speciální školy • dokáží přečíst či napsat jednoduchý text • znají hodnotu peněz, základní čísla, čas • umí se dorozumět, jsou relativně samostatní • dnes v chráněných dílnách, pomocné práce • žijí u rodičů, sami nebo v institucích Vymezení cílové skupiny 2 • schopnost vzdělávat se zpochybňována • silná omezení v oblasti učení • malá či žádná schopnost se (verbálně) dorozumět • vnímání spojeno s tělesnou stránkou • přidružená postižení, onemocnění, odlišnosti v chování, symptomy hospitalismu • školu navštěvovali jen někteří; prac.uplatnění nebylo • dříve psychiatrické léčebny, ústavy • dnes … … …? 17. 6. 2016 3 Vymezení cílové skupiny 3 • rovněž mimo pozornost… • v dnešní době již starší lidé s postižením • „institucionální biografie“ • zájmy a potřeby se značně liší od představ, životních cílů a situací (dnešních) osob v mladém a středním věku • dnes … … …? Dospělí lidé s mentálním postižení • V literatuře o nich dříve nic, i nyní málo • lidé s mentálním postižením byli považováni za nevzdělavatelné • neuvažovalo se o začlenění do společnosti (práce, samostatné bydlení…) • lidé s mentálním postižením se dožívali nižšího věku než nyní • řada lidí s mentálním postižením nepřežila období nacismu • Změny až od 80. let 17. 6. 2016 4 Důvody změn • Nárůst počtu dospělých s mentálním postižením • Nárůst množství pomáhajících profesí, služeb a specifických metod práce • Přebírání příkladů ze zahraničí • Práva lidí s mentálním postižením: právo na důstojný život, na nevyčleňování, na sebeurčení, respekt a úcta k názorům druhých, uznání potřeb Principy přístupu k dospělým lidem s mentálnímpostižením • Vhodné oslovování • Partnerský způsob jednání • Dobrovolnost, možnost volby, sebeurčení • Zaměření na subjekt, individualizace • Integrativní princip celistvosti • Vztah k realitě a učení na to zaměřené • Časová kontinuita a pravidelnost • Princip vývojovosti • Neuropsychologický princip učení (Theunissen, G. 2003) 17. 6. 2016 5 Principy přístupu k dospělým lidem s mentálním postižením1/4 • Vhodné oslovování – respektovat dospělost a věk „…akceptovat jako dospělé osobnosti s obzvlášť vyhraněnými zkušenostmi, přáním a potřebami…“ (Carroll, V. 2000) • Partnerský způsob jednání • i přes určitá omezení třeba akceptovat takové, jací jsou, uznání a respektování jejich osobnosti • zapotřebí sociálně komunikativní kompetence, empatie, trpělivost, respekt, otevřenost, aktivní účast na prožívání druhých, opravdovost v jednání Principy přístupu k dospělým lidem s mentálnímpostižením 2/4 • Dobrovolnost, možnost volby, sebeurčení, spolurozhodování • i v oblasti dalšího vzdělávání • Zaměření na subjekt, individualizace • individuální přístup • lidé s MP nejsou objektem opatření či péče • pestrost a rozmanitost nabídek 17. 6. 2016 6 Principy přístupu k dospělým lidem s mentálnímpostižením 3/4 • Integrativní princip celistvosti • tělesná-duševní-mentální jednota člověka • rozmanitý a komplikovaný vztah individua a jeho prostředí • Vztah k realitě a učení na to zaměřené • zaměření na reálné životní situace jedince a z toho vyplývající potřeby a zkušenosti Principy přístupu k dospělým lidem s mentálnímpostižením 4/4 • Časová kontinuita a pravidelnost • obsahová souvislost vzdělávání, delší pauzy (prázdniny) mohou být problém, opakování • Princip vývojovosti • i přesto, že jsou mentálně na úrovni dětí, NELZE volit stejné přístupy • Neuropsychologický princip učení • vychází se ze základní schopnosti učení a vývoje i v dospělém věku (Theunissen, G. 2003) 17. 6. 2016 7 Význam • Celková aktivizace jedince • Zvýšení pocitu vlastní hodnoty, sebedůvěry, uvědomění vlastní identity, rozvoj osobnosti, schopnosti rozhodovat… • Podpora psychické či fyzické pohody • Prožívání naplněné přítomnosti • Vytváření pozitivního sociálního chování O čem je třeba hovořit? POKROKY vs. NEDOSTATKY (už se změnilo) (ještě je třeba) 17. 6. 2016 8 I MY potřebujeme znát svá práva – Kampaň za práva lidí s mentálním postižením Současná situace – bydlení • s rodinou, rodiči, příbuznými • v domově pro osoby se zdravotním postižení (DOZP) • v chráněném bydlení • samostatně? • Transformace sociálních služeb Příklad: paní Helena, „A bude líp“ Barevné Domky Hajnice v Královehradeckém kraji 17. 6. 2016 9 Současná situace– práce, rozvíjení kompetencí • volný trh práce • chráněný trh práce • sociálně terapeutické dílny • stacionář • bez zaměstnání (doma, v domově) People First Movement • založeno 1968 ve Švédsku • „We want others to know that we are people first and our disabilities come second.“ • dnes – „People First“ a „the self-advocacy movement“ se staly mezinárodním hnutím ve 43 zemích (ca. 17.000 členů) 17. 6. 2016 10 Organizace • Sdružení pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice (SPMP) • Společnost DUHA – integrace osob s mentálním postižením (Praha) • Portus Praha (Praha, Slapy nad Vltavou) • Proutek (Kardašova Řečice) – pořad Klíč • Máme otevřeno? (Praha) • Modrý klíč (Praha) • Diecézní charita Brno • Diakonie ČCE • Domov pro mne (Brno) Doporučená literatura – rozvoj dovedností 17. 6. 2016 11 Témata k prohloubení studia • Sexualita lidí s mentálním postižením • Petr Eisner • Článek • Přístup zaměřena na člověka – M. Pörtner • Plánování zaměřené na člověka – QUIP • Deinstitucionalizace • Transformace sociálních služeb – Manuál • Milan Cháb – texty • Sebeobhájci – SPMP pan Ivan, „Domek v Nádražní ulici“ DOZP Slatiňany v Pardubickém kraji