Metodologie 1 Organizační informace • materiály v ISu • Literatura (prezentace jsou pouze orientační osnovou) • e-mail z ISu Požadavky k ukončení předmětu • test • Odkud čerpáte informace, abyste si na něco utvořili názor? • Vytvořte seznam z věcí, které vás napadnou jako první: • … • … • ... • ... Odkud čerpáme informace…. • Intuice / víra • Obecná shoda (konsensus) názor – chybí důkaz • Autorita • Prosté pozorování předpojaté/neobjektivní • Neformální logika • Vědecké poznání Věda x zdravý rozum Každodenní znalosti • Uspořádány podle subjektivní důležitosti • Rutinní jednání • Neorganizované poznávání • Vyhýbání se pochybnostem • Zaměření se na jeden význam • Ústí forma Vědecké poznání • Uspořádány podle určitých kritérií / objektivní • Systematizované vědění • Organizované poznávání • Systematizace pochybností • Uznání plurality významů • Písemná forma Co je to věda? • Věda znamená dvojí: • Soubor systematicky setříděných poznatků o určité oblasti • Proces vytváření těchto poznatků pomocí určitých pravidel • „…věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru“ (Disman: 1993, s. 13) • „Sociální jevy jsou vzájemně propojeny. Často se zdá, že vše souvisí se vším.“ Věda jako metoda zkoumání a vytváření znalostí • Věda přijímá autoritu empirických dat – otázky ve vědě zodpovídáme pomocí dat a její představy jsou prostřednictvím dat testovány. • Pro vysvětlení dat vytváří věda teorii, kterou testuje pomocí dalších dat 6 principů vědecké metody: • Empirická ověřitelnost • Studie a její závěry jsou opakovatelné • Studie je objektivní (nezávislá na osobě výzkumníka) • Studie je transparentní – otevřená kontrole • Hypotézu je možné falsifikovat • Logicky koherentní • (Scholten, 2016, online) • Pro vysvětlení dat věda vytváří teorii…. • Co znamená teorie? • … • ... • ... Pozorování Hypotéza Teorie zákon V běžném životě X Ve vědeckém zkoumání Teorie Hypotéza Poz. Poz. Poz. Hypotéza Poz. Poz. Poz. Hypotéza Poz. Poz. Poz. Teorie Teorie je soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definicí a výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, s cílem vysvětlit a předpovědět tyto jevy.“ (Kerlinger, 1972: 2) Ve vědeckém zkoumání neexistuje jistota! Paradigma • „..je způsob pohledu na svět. Je to názor, jak se má dělat věda.“ (Punch, 2006: 52) • „Konsensus mezi vědci o tom, jak by měly být problémy chápány a zkoumány.“ (Kuhn, 1962) • Vědci se v rámci jednoho paradigmatu shodnou na tom: • Že určitý problém existuje • Jakými způsoby může být zkoumán • ROZDÍL: • V tom, na jakých teoretických východiscích staví: • Epistemiologie vs. Ontologie • Filozofie Paradigma • Má vliv na to: • Co považujeme za problematické? • Jaké otázky si položíme? • Jaká data a jakým způsobem budeme sbírat? • Jak budou zkoumané koncepty operacionalizovány a analyzovány? • VÝZKUMNÁ METODOLOGIE Přírodní vs. sociální věda Přírodní vědy • Deterministické závěry • Universální platnost závěrů • Kauzalita Sociální vědy • Pravděpodobnostní závěry • Omezená platnost závěrů • Obtížné nalezení důkazů o kauzalitě Kauzalita a korelace A způsobuje B A a B jsou pozorovány současně • Korelace = statistický vztah mezi proměnnými • Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínku kauzálního vztahu) Dovoz citrónů z Mexika snižuje počet úmrtí na silnici Kauzalita • Abychom mohli prohlásit, že vztah mezi dvěma proměnnými má kauzální charakter: • Musí existovat souběžné změny v obou proměnných • Musíme vyloučit existenci další, vnější příčiny • Změny v obou proměnných musí nastat v logickém časovém pořadí (Disman, p. 28) Kauzalitu může prokázat pouze experiment • Co na to vědci? • Výzkumníci z Juan March institutu v Madridu varují: • - Muži, kteří doma zastávají domácí práce, mají méně sexu s partnerkou. • - Muži, kteří uklízejí, jsou pro ženy sexuálně méně přitažliví. • - Muži, kteří se ženským pracím v domácnosti nevěnují, mají sexu téměř dvakrát tolik. www.blesk.cz Zkreslení Značka vozu ovlivňuje sex! Řidiči vozů Porsche mají sex častěji než řidiči vozů Škoda. Zavedení uniforem ve školách zlepšuje morálku dětí – půl roku po zavedení uniforem ve škole xy klesla absence o 47 % a snížil se počet násilných incidentů o 71 %. Manželství tlumí deprese – lidé žijící v manželství mají o 48 % méně depresivních stavů než singles. Děti, které navštěvovaly jeden ročník přípravné třídy mají horší skóre v testu zralosti než děti, které navštěvovaly dva ročníky – přípravná třída zlepšuje školní zralost. CO JE TO INTERVENUJÍCÍ PROMĚNNÁ? • Rozsáhlost přirozených systémů v sociálních vědách • Riziko zkreslení: Nelze dosáhnout úplného popsání přirozeného systému, vždy pracujeme s redukovaným popisem reality. redukce počtu analyzovaných vztahů mezi proměnnými redukce populace na vzorek redukce časového kontinua na jeden časový bod Pomůže nám experiment? Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) Klasický experiment 1. Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2. Měření 3. Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4. Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? Limity experimentu • Retenční test • Hawthornský efekt Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum Kvantitativní číslo Kvantifikace dedukce nestrannost, odstup ověřování hypotéz/teorie standardizované metody sběru dat víme přesně, jaká dat sbírat Lineární výzkumný plán Kvalitativní slovo Interpretace indukce vcítění se, ponoření se vytváření teorie nestandardizované metody sběru dat sbíráme všechna data cirkulární výzkumný plán Lineární výzkumný plán Oblast výzkumu Téma Výzkumné otázky Design Sběr dat Analýza dat Odpověď na otázky Cirkulární výzkumný plán Teorie Formulace hypotéz Operacionalizace Vzorkování Sběr dat Analýza dat Interpretace Validizace Sběr, interpretace, případ Sběr, interpretace, případ Sběr, interpretace, případ Předpoklady Teorie Flickův model (2006) in Švaříček, R. a Šeďová, K., 2007 • Vlaďka: Kluci mlátí holky. • někteří kluci: Né, holky mlátí kluky. • Jura: Je to tak, holky nás taky mlátí. • Bořek: Ne, holky kluky nemlátí, to není pravda. • výzkumnice: Diano, a co ty si myslíš, kdo víc zlobí? Holky nebo kluci? • Magda: Vona jen o přestávkách sedí a nic neříká. • Jura: No ta fakt nezlobí. Tý se neptejte. (Terénní poznámky, 3. listopadu 2005, hodiny výtvarné výchovy) V této pasáži vidíme opět práci na zachování kategorie, kterou v tomto případě vykonává Bořek. Ten si uvědomil, že pokud v pomyslném souboji „holky proti klukům“ bude použit určitý argument, vedl by vlastně k uznání holek jako rovnocenných partnerek. Genderový řád stojí krom jiného na předpokladu, že fyzickou silou disponují chlapci/muži. Tato víra v jejich fyzickou převahu je součástí maskulinní dominance. Přiznání rovnocenné kompetence použití fyzického násilí ženám by zpochybnilo legitimitu tohoto řádu. Za Bořkovým prohlášením samozřejmě nestojí vědomí tohoto faktu, ale pocit potupy, obava ze snížení pozice chlapců na úroveň dívek. (Jarkovská, L. 2009. Genderová reprodukce v každodennosti školní třídy: Etnografický výzkum. Disertační práce. Brno: MU) r = 0,5 Kdy zvolit jaký přístup? Kvantitativní • Fenomén, o kterém máme nějaké informace • Aplikace teorie • Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné • Ambice zobecňovat závěry na populaci Kvalitativní • Nové téma, neexistuje teorie, je těžké identifikovat proměnné • Je třeba studovat aktéry v jejich přirozeném prostředí • Zájem o význam a interpretace, porozumění z pohledu aktérů • Nemáme ambice zobecňovat závěry na populaci Příklady: • Postoj veřejnosti k lidem s postižením • (Re)produkce genderu v každodennosti školní třídy • Profesní orientace u žáků se specifickými poruchami učení • Kvalita života pečovatelů onkologicky nemocných dětí • Postoj veřejnosti k lidem s postižením • Cílem tohoto šetření bylo (1) popsat, jaké postoje zaujímá česká společnost vůči lidem s různými druhy postižení; (2) přispět k poznání, na základě jakých demografických charakteristik je možné předpokládat vyšší, nebo nižší míru sociální distance. • Hypotézy: • Mladší lidé mají pozitivnější postoje k osobám s postižením než lidé starší. • Vzdělanější lidé mají pozitivnější postoje k osobám s postižením než lidé méně vzdělaní. • Ženy mají pozitivnější postoje k osobám s postižením něž muži. (Pančocha, K. 2013. postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MUNI Press) • (Re)produkce genderu v každodennosti školní třídy • Cílem práce je analýza (re)produkce genderu ve školní třídě. Jak již bylo řečeno, výzkum je zakotven v paradigmatu interpretativní sociologie, konkrétně využívá etnografickou metodologii. Těžiště interpretativní sociologie spočívá v důrazu na detaily každodenního života a tvorbu kulturních významů prostřednictvím mechanismů odehrávajících se v každodennosti sociálních aktérů…. • Výzkum byl pojat jako případová studie (case study) jedné školní třídy. Tato případová studie využívá etnografického designu. Je založena na dlouhodobém pozorování (Jarkovská, L. 2009. Genderová reprodukce v každodennosti školní třídy: Etnografický výzkum. Disertační práce. Brno: MU) Induktivní a deduktivní přístup • Indukce – metoda usuzování, v níž závěr obsahuje informaci, která přesahuje informace (empirického původu) ve východisku - Závěry na základě opakování mají pravděpodobnostní charakter • Dedukce - Obsahuje informace menší nebo shodné s informacemi v předpokladech - přijaté/zamítnuté hypotézy