SMKDC_DDCH Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky Diagnostické domény žáků s poruchami chování Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · PhDr. Mgr. Jarmila Matochová Konzultace: via e-mail (pátek po předchozí domluvě) Anotace předmětu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy při speciálněpedagogické diagnostice pro edukaci dětí v riziku, s problémy a s poruchami chování. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů vycházejících z ICF klasifikace WHO. Platformou pro téma je teorie inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku na systémové a individuální úrovni. Oporu budou hledat v katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Osnova kurzu · Diagnostické domény v kontextu inkluzivních posunů v přístupech k lidem s postižením/ s PCH · Podpůrná opatření · Diagnostika na úrovni školy/instituce · Diagnostika na úrovni individuálního dítěte Literatura Literatura VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Vojtová, V. a K. Červenka et al. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978-80-210-6645-8 Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) Vojtová, V. a K. Červenka et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. Felcmanová, L., Habrová, M., Katalog podpůrných opatření PRO ŽÁKY S POTŘEBOU PODPORY VE VZDĚLÁVÁNÍ Z DŮVODU SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn/katalog-szn.pdf Výstupy kurzu jsou: (1) prostudovat knihu VOJTOVÁ, V. a K. ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7 (2) prostudovat vybrané kapitoly z knihy Miková, S., Stang, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál. 2015. ISBN_978-80-262-0874-7 (4) Zpracovat případovou studii rozsah 3 - 5. (5) Ústní zkouška. Informační zdroje seminární práce: Termín odevzdání do odevzdávárny v isu je: Ad4) – 30.1.2017 - zavěsit do odevzdávárny k předmětu do Tištěnou verzi založit do portfolia jako podmínku ke zkoušce. Práce bude zahrnuta do hodnocení předmětu do 50%, bodové hodnocení odpovídá stupnici A – F.