koktavost a breptavost KOKTAVOST - BALBUTIES Syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickým nedobrovolným (tonickým, klonickým) přerušováním procesu mluvení. Etiologie Složité vymezení faktorů Orgánové odchylky Dědičnost další příčiny celá řada názorů poruchy metabolismu vegetativní labilita Výskyt  Různé údaje  0,5 – 4,5%  70% vzniká mezi 3.-5. rokem  20% se zahájením školní docházky  10% později  https://www.youtube.com/watch?v=Po- WMo8vXRY Geneze koktavosti asynchronní koordinace mozkových hemisfér + další komponenty opakované zážitky z nerealizovaného nebo zmařeného komunikačního záměru opakované zážitky ztráty kontroly nad řečí výsměch subjektivně prožívaný pocit extrémního časového tlaku při komunikaci, atd. fixující mechanismy  GENEZE KOKTAVOSTI A OBTÍŽE V JEDNOTLIVÝCH FÁZÍCH NAJDETE V SAMOSTATNÉM SOUBORU (SCAN) Prediktory možného vzniku dysfluence Prediktory dysfluence biologické psychické sociální lingvistické prediktory možného vzniku koktavosti biologické přetrvávání problémů (3 měsíce) predispozice, mužské pohlaví, odchylky CNS, příznaky námahy Prediktory možného vzniku koktavosti psychické – náznaky tenze, úzkostnost, netrpělivost sociální – nevhodná interakce, reakce okolí lingvistické – kvalita a kvantita dysfluence, opožděný vývoj fonologických dovedností Diagnostika  analýza symptomů koktavosti  sledování okolností souvisejících se vznikem koktavosti  analýza symptomů v řeči  postoj ke komunikaci  projevy narušeného koverbálního chování  zohlednit věk vyšetřované osoby diagnostika  spontánní řečový projev  řízený rozhovor  nahrávka provedeného rozhovoru  týmová interdisciplinární spolupráce – foniatr, neurolog, psychiatr, logoped, psycholog specifické anamnestické údaje  prostředí  patogeneze  současný stav  UKÁZKY Z DIAGNOSTICKÝCH MATERIÁLŮ NAJDETE V SAMOSTATNÉM SOUBORU (SCAN) Diferenciální diagnostika  neplynulá řeč na podkladě organického poškození centrálního nervového systému – CMP  breptavost  fyziologická neplynulost a incipientní koktavost Terapie koktavosti  celá řada postupů  individuální a skupinová forma  modifikace řečového vzorce – Demosthenes  sugesce, psychoterapie  relaxace cvičná léčba narušení koordinace respirace, fonace a artikulace dechová cvičení fonační a artikulační cvičení asociační cvičení – spojování vokálů s konsonanty rytmická cvičení čtení krátké věty a vyprávění příběhů Seeman, Sovák, Bubeníčková behaviorální techniky  systematická desenzibilizace  operační podmiňování techniky založené na sluchové zpětné vazbě opožděná sluchová zpětná vazba delayed auditory feedback DAF opoždění vede ke zpomalení tempa Logohelp  PODROBNOSTI K JEDNOTLIVÝM FÁZÍM TERAPIE KOKTAVOSTI NAJDETE V:  LECHTA, V. KOKTAVOST. PRAHA: PORTÁL, 2010.  ZDE NÁSLEDUJE JEN OSNOVA PRO ORIENTACI Incipientní koktavost terapeutické postupy  Tenze – preventivní terapie  Námaha – behaviorální techniky – prvky systematické desenzibilizace, prvky dětské jógy  Neplynulost – fonograforytmika – terapie tvoření plynulosti  https://www.youtube.com/watch?v=rw04IXYpQgQ Incipientní koktavost psychická tenze  Snaha předejít tenzi  Snaha zabránit, aby u dítěte vzniklo vědomí handicapu  Doporučení  Eliminace tlaku, stresových situací Incipientní koktavost nadměrná námaha  Cíl – narušené koverbální chování – pod vědomou kontrolou  Sledování záznamu vlastního narušeného koverbálního chování  Vytipování zátěžových situací  Stav relaxace – hraní rolí  Prvky dětské jógy  Pantomima Incipientní koktavost dysfluence  Fonograforytmika  Podpora integrace pravohemisférového a levohemisférového systému Fonograforytmická metoda podle Lechty východisko – koktavost je výsledkem asynchronnosti pravohemisférového a levohemisférového systému vzniká z normálních vývojových neplynulostí a zážitku časového tlaku a ztráty kontroly nad způsobem realizace vlastní promluvy 1. fonologická analýza slov na slabiky – rytmické vytleskávání 2. přičlenění grafických ekvivalentů slabik – obloučky 3. přičlenění grafických ekvivalentů slov – úsečka (slova, věty, dialog) 4. pragmatizace – používání fonograforytmiky v dialogu, laserový pointer 5. imaginace – představa písma bez konkrétní realizace 6. fixace – fluentní komunikace v konkrétních komunikačních situacích, přítomno více účastníků konverzace 7. transfer ve hře s různými rolemi Fixovaná koktavost  6.-13. rok života  Strach před koktatovstí – uvědomění si obtíží v řeči  Nadměrná námaha – bloky a tlačení  Dysfluence – převažující repetice a prolongace  Spolupráce - rodiče – učitel – logoped – balbutik fixovaná koktavost PROLAM-GM  Cullata a Golgberg (1995) 1.fyziologická adaptace 2.manipulace rychlosti řeči 3.operační podmiňování 4.manipulace délky a složitosti projevu 5.změna postoje 6.sebemonitorování a kontrola 7.generalizace a fixace  ověřován i v našich podmínkách – děti předškolního věku 1. fyziologické úpravy  fonační regulace – lehký hlasový začátek  redukce stresu – progresivní relaxace  opožděná sluchová zpětná vazba – Lee-efekt  farmakoterapie  eliminace sekundárních charakteristik – narušené koverbální chování 2. manipulace rychlosti řeči  používání pomalé řeči zvětšuje prostor k časování artikulačních pohybů  koordinace respirace, fonace a artikulačních systémů  motivace – želví mluvení, hlemýždí tempo, pomalé a lehké mluvení  opožděná sluchová zpětná vazba – využití  fonograforytmika – zpomalení řeči – navození fluence 3. operační podmiňování  součást behaviorálních přístupů  trest? 4. manipulace délky a složitosti projevu  narůstání délky projevu – zvýšení náročnosti  koordinace dýchání, fonace, artikulace  vzrůstá sémantická a syntaktická složitost  začíná se plynulou výslovností izolovaných souhlásek a samohlásek  dvojslabičná a víceslabičná slova  logický postup k delším projevům  věty, souvětí, příběh podle obrázku, konverzace...  postup podle lingvistické hierarchie 5. změna postoje  pocity a postoje  rozvoj pozitivních postojů ke komunikaci a k sobě jako ke komunikátorovi  přecházet k činnostem zaměřeným přímo na koktavost až tehdy, kdy dítě akceptuje rozhovory o dysfluenci  vybudování otevřeného vztahu ke koktavosti  reagovat méně emotivně na neplynulost – desenzibilizace  posměch spolužáků – „Ano, koktám!“  hraní rolí, modelové situace – skupinové aktivity  eliminace vyhýbavého chování 6. sebemonitorování a kontrola  zvýšení koncentrace pozornosti  převzetí kontroly nad vlastní řečovou produkcí  sladění „zručnosti“, které je třeba k mluvené řeči 7. generalizace a fixace (maintenance)  přenos výsledků terapie do přirozených komunikačních situací  transfer aktivity  použití osvojených strategií  definice hierarchie ohrožujících situací  využití různých prostředí k transferu  využití změny počtu posluchačů  fixace  realizace domácích aktivit  redukce sezení – týdenní/dvoutýdenní/měsíční  pravidelný kontakt s logopedem – týdenní/měsíční telefonické konzultace  videozáznamy konverzace v přirozeném prostředí – hodnocení s dítětem BREPTAVOST TUMULTUS SERMONIS  Není izolovanou nozologickou jednotkou – syndrom  Kombinace narušení:  psychických (koncentrace pozornosti, chaotičnost myšlení)  lingvistických (neplynulost řeči, dysgramatismus)  fyziologických (respirační dysrytmie) různorodost obtíží https://www.youtube.com/watch?v=LfXgh3dQH1M&list= PLyI3P7xTuJi0LF66zjxndMriojDS-bTLh https://www.youtube.com/watch?v=eVtkox3KwWc&inde x=3&list=PLyI3P7xTuJi0LF66zjxndMriojDS-bTLh BREPTAVOST – TUMULTUS SERMONIS  NKS, kterou si daná osoba neuvědomuje  má malý rozsah pozornosti  narušena je:  percepce  artikulace  formování výpovědi breptavost  narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic  breptavost je projevem centrálních poruch řeči (central language disbalance)  působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování Etiologie  dědičnost  organický podklad  neurotický podklad  polyfaktoriální příčiny Etiologie…  Dříve – kategorie řečových neuróz  Postupný posun k názoru – organický podklad  Využití zobrazovacích metod – EEG  Drobné patologické změny  Centrální porucha na organickém podkladě  Porucha zpětnovazební regulace ve striopalidární oblasti bazálních ganglií Etiologie globus pallidus (pallidum) – fylogeneticky starší část bazálních ganglií (paleostriatum) Symptomatologie  Interverbální akcelerace  Jejich počet narůstá s délkou slov  Polykání, opakování slabik (podezření na koktavost)  Nejčastěji v ustálených rčeních, obratech  Vlivem rychlosti promluvy a oslabené preciznosti artikulace dochází k redukci souhláskových skupin Symptomy v chování  Nápadnost  Pohyby, chůze, celková motorika zbrklá, překotná a zrychlená  Nápadně neklidný spánek Další symptomy  časté vdechy při řeči (inspirace)  poruchy dýchacího rytmu (respirační dysrytmie)  motorická nejistota v gestikulaci  zastřený hlas až funkční dysfonie  narušení jemné motoriky  poruchy pravolevé orientace  poruchy senzomotorické koordinace  SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE V ŘEČI MÁTE V SAMOSTATNÉM SOUBORU Komplexní diagnostika  provádí tým odborníků  foniatr, psycholog, logoped, neurolog  důležitá vyšetření  EEG – elektroencefalografické  EMG – elektromyografické  EEG – organický podklad breptavosti  EMG – odlišení od koktavosti – spasmy Diagnostika  pátrání po příčinách  analýza symptomů  sledování okolností  analýza symptomů na řeči a v postoji ke komunikaci  analýza koverbálního chování  vyhodnocení úrovně mentálního vývoje  zhodnocení jazykové schopnosti  vymezení korelace mezi mentálním a řečovým vývojem  stanovení případné disproporce mezi inteligencí a lingvistickou schopností Diagnostika intelekt osoba s breptavostí má normální intelekt odlišení od MP – sémantická úroveň při MP – chudé myšlení při breptavosti – dezintegrované myšlení – intelekt v normě Míra jazykových a intelektových schopností Klíčová kritéria při diagnostice  Výskyt symptomů neplynulosti  Normální intelekt  Výrazná disproporce mezi intelektuálními možnostmi a jazykovou schopností  Nespastický základ symptomů neplynulosti řeči další postupy  rozhovor, hlasité čtení  psaní  reprodukce vět  zpěv a recitace  vyšetření motoriky a muzikálních schopností  testová vyšetření  testy inteligence  testy jazykového vývoje Diferenciální diagnostika  Mentální postižení  Schizofrenie  Afázie  Balbuties  Koktavost – narušení dynamiky řeči  Breptavost – narušení tempa řeči Terapie breptavosti obnovení akustické a motorické zpětné vazby korigování vlastního projevu dýchání – artikulace – tempo – uvědomění redukce extrémně rychlého tempa řeči – rytmizované čtení nácvik správného čelistního úhlu – většinou je extrémně malý nácvik čtení a psaní – nácvik elementárních grafomotorických vzorců odstraňování dysprozódie – řečnická cvičení – zdůrazňování rytmu a melodie cvičení koncentrace Stabilizace správného tempa řeči  porovnávání zvukových záznamů výpovědi osoby s breptavostí se správnou výpovědí  slabikování  společné čtení textu  čtení textu s cloněním  současné čtení a psaní Rozvoj hudebních schopností rozpoznávání stále složitějších hudebních struktur přehnané akcentování náležitých slabik zpěv Odstraňování potíží se čtením  tendence k povrchnímu čtení  čtení textu cloněním - okénko  současné psaní a čtení  dokonalejší percepce textu a zpomalení řeči Rozvoj vyjadřovací „zručnosti“ hlasité a zřetelné čtení textu recitace dotváření a tvorba textu např. popis obrázku, dotvoření nebo odpovědi na otázky dle vyslechnutého textu návyk - „rozmysli se, než něco povíš“ Další informace můžete najít:  Lechta, V. (2003).Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.  Lechta, V. (2003).Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. 2003  Jedná se o kapitoly: Diagnostika/Terapie breptavosti – Z. Tarkowski