NARUŠENÝVÝVOJ ŘEČI Z POHLEDU SOUČASNÉ LOGOPEDIE  variabilní spektrum  etiologie  patogeneze  symptomatologie  zastřešující pojem CHARAKTERISTIKA NARUŠENÉHOVÝVOJE ŘEČI  hledisko etiologické  hledisko stupně  hledisko věku  hledisko průběhu vývoje řeči - opožděný vývoj řeči - omezený vývoj řeči - přerušený vývoj řeči - odchylný (scestný) vývoj řeči - specificky narušený vývoj řeči SOUČASNÁTERMINOLOGIE specificky narušený vývoj řeči vývojová dysfázie specific language impairment (SLI) specific language disorder developmental language disorder VYMEZENÍ  vývojová dysfázie - specificky narušený vývoj řeči  projevující se ztíženou schopností nebo neschopností naučit se verbálně komunikovat, i když jsou podmínky pro rozvoj řeči přiměřené ZAHRANIČNÍ POJETÍ  závažná porucha expresivní a/nebo receptivní stránky jazyka  s běžným výkonem v jiných dovednostech v neverbální inteligenci  (Love,Webb, 2009) ZAHRANIČNÍ POJETÍ trvalý deficit verbálního výkonu ve srovnání s normou stanovenou pro jednotlivá stadia vývoje řeči ZAHRANIČNÍ POJETÍ  těžká vývojová porucha  narušen vývoj strukturalizace řeči a jazyka – produkce a porozumění  obtíže v oblasti fonologie, lexika, syntaxe, sémantiky a pragmatiky KLASIFIKACE DLE MKN  kategorie – poruchy psychického vývoje  (F.80 – 89)  konkrétně – specifické poruchy vývoje řeči a jazyka – F.80  F 80.1 expresivní poruchy vývoje jazyka  F 80.2 – receptivní poruchy vývoje jazyka ETIOLOGIE  bilaterální difúzní kortikální léze  atypické asymetrie CNS  změny objemu mozkových hemisfér  snížený regionální průtok krve v mozku  porucha centrálního zpracování řečového signálu  genetické mechanismy  nízká porodní hmotnost  předčasný porod CENTRÁLNÍ PORUCHA ZPRACOVÁNÍ ŘEČOVÉHO SIGNÁLU CAPD – CENTRAL AUDITORY PROCESSING DISORDER Soubor obtíží – narušení procesu naslouchání typicky normální sluch zkoumaný tradiční tónovou nebo řečovou audiometrií neschopnost interpretovat nebo zpracovat řeč pokud není okolní prostředí zcela klidné CHARAKTERISTIKA OBTÍŽÍV SAMOSTATNÉM SOUBORU SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  narušení hloubkové i povrchové struktury řeči SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  Oslabení sluchové percepce  Deficity v oblasti fonologie!  Obtíže v percepci distinktivních rysů  Obtíže v orientaci ve struktuře slova  Obtíže v identifikaci slov  deficity v procesu fonologického ukládání v pracovní paměti SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  Obtíže v oblasti artikulace  Deficity v oblasti oromotoriky  Snížená srozumitelnost projevu  Nekonstantní chybovost  Užívání prozodických faktorů SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  Obtíže v oblasti porozumění mluvenému projevu!!  Obtíže v identifikaci klíčových slov  re-auditizace SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  Obtíže v pojmové výbavnosti – „chybění slov“  Užívání kompenzačních mechanismů  Cirkumlokuce, parafráze, nadužívání zájmen  Obtíže v organizaci slovní zásoby  Diskrepance pasivní a aktivní složky  Obtíže v koncipování projevu SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  Obtíže v osvojování, fixaci a aplikaci gramatických pravidel  Dysgramatismy  Koncipování projevu – obtíže v oblasti syntaxe  Narušený vývoj syntaxe  Redukovaný projev  Nekompletní větné celky SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  Obtíže v dekódování komunikačního záměru ostatních osob  Specifika neverbální komunikace  Obtíže v rozvoji konverzačních dovedností  neschopnost udržet dějovou linii při vyprávění, přeskoky SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  Obtíže v oblasti paměti  Obtíže v utváření pojetí o čase a prostoru  obtíže praxického typu  poruchy lateralizace funkcí SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  nezralost motorických dovedností, zručnosti  poruchy hrubé motoriky  poruchy jemné motoriky  poruchy grafomotoriky – kresba SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  Nestabilita koncentrace pozornosti  Nestabilita pracovního tempa  Obtíže v oblasti emocí, navazování vztahů SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE  únava  deprese  nespavost, předčasné buzení  zpomalení/zrychlení psychomotorického chování RIZIKOVÉ FAKTORYVÝVOJOVÉ DYSFÁZIE Obtíže se zvládáním řízené komunikační situace Snížená verbální spontaneita Obtíže s informativitou Obtíže s vybavováním pojmů Obtíže v syntaktickém kódování Poruchy porozumění DIAGNOSTIKA  interdisciplinární spolupráce  logopedie  psychologie  neurologie  foniatrie DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA  dyslalie  opožděný vývoj řeči prostý  dysartrie  mutismus  mentální postižení  syndrom Landau-Kleffner  autismus  diagnostika per exclusionem DŮSLEDKY V.D. DÍTĚ RODIČE ŠKOLA VZTAHY DŮSLEDKYVÝVOJOVÉ DYSFÁZIE DÍTĚ  Zátěž v řečovém vývoji  Zvýšené úsilí v komunikaci  Porozumění projevu ostatních x srozumitelnost vlastního projevu  Komunikační selhávání – frustrace, nepochopení…  Projevy obtíží v jiných oblastech a chování  Uvědomování si vlastních obtíží  Úsilí o kompenzaci Vstřícný a přívětivý přístup DŮSLEDKYVÝVOJOVÉ DYSFÁZIE RODIČE  Sledování vývoje dítěte a obava z obtíží  Komunikační proces a jeho úprava  Průběh vzdělávání  Informovanost a možnosti podpory  Akceptace obtíží – různá úroveň a přístup  Potřeba aktivní spolupráce  Rozvoj komunikační schopnosti – se stavem lze pracovat DŮSLEDKYVÝVOJOVÉ DYSFÁZIE ŠKOLA – OBTÍŽEVEVZDĚLÁVÁNÍ  Propojení narušení komunikační schopnosti se zvládáním školních dovedností  Obtíže v oblasti fonologie  Obtíže v jazykových rovinách  Obtíže v dílčích složkách  Osobnostní specifika a zvládání zátěže  Spolupráce s žákem a rodiči TERAPIE široké spektrum příznaků nelze stanovit univerzální terapeutický postup spolupráce s rodiči - hlavní komunikační partneři vytváření „nového“ vztahu k dítěti spolupráce s dalšími odborníky spolupráce s učiteli dítěte PRINCIPY TERAPIE rozvoj celé osobnosti Řečová složka 1. hloubková 2. povrchová Dílčí složky osobnosti percepce motorika orientace apod. CÍLE INTERVENCE ZAMĚŘENÉ NA INTENZIVNÍ ZAPOJENÍ RODIČŮ DOTERAPEUTICKÉHO PROCESU  rozvoj pozorovacích schopností rodičů  omezování tendencí k direktivnosti  učit se adaptovat komunikaci a řeč potřebám dítěte  učit se vytvářet aktivní komunikační situace  eliminovat negativní chování METODY A POSTUPY LOGOPEDICKÉ INTERVENCE  imitace normálního vývoje řeči  „provokování“ ke spontánnímu řečovému projevu  preferování obsahové stránky před výslovností METODY A POSTUPY LOGOPEDICKÉ INTERVENCE  metoda self talking  metoda paralell talking  metoda korekční zpětné vazby – recasting  metoda rozšířené imitace OBTÍŽE A JEJICH ŘEŠENÍ  obtíže se zpracováním informací přicházejících sluchovým kanálem  hledání kompenzační strategie  obtíže v oblasti identifikace, diskriminace a zapamatování sdělení  porozumění informacím  snížená informativní hodnota sdělení OBTÍŽE A JEJICH ŘEŠENÍ  postupy aplikované v zahraničí i v naší praxi  zařazení specifických prostředků  aplikace prvků alternativní a augmentativní komunikace  umožní integraci informace  propojení smyslových kanálů  DÁLEVIZ SAMOSTATNÝ SOUBOR – K DYSFÁZII VIZUALIZACE INSTRUKCÍ VIZUALIZACE PŘEDLOŽEK VIZUALIZACE PŘEDLOŽEK, PŘÍSLOVCÍ… SLOVNÍ ZÁSOBA Z NAUKOVÝCH PŘEDMĚTŮ ORIENTACEV ČASE 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ORIENTACEVTĚLESNÉM SCHÉMATU