POŽADAVKY NA DÍTĚ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM PŘED ZAHÁJEMNÍM POVINNÉŠKOLNÍ DOCHÁZKY (pro interní potřeby zpracovala: Jana Barvíková) Sledované oblasti · sledujeme zvládání s dopomocí nebo bez, aktivní dovednosti, rychlost, samostatnost, unavitelnost, · poslední tři oblasti - informace od rodičů, MŠ Zrakové vnímání a zraková paměť · zásadní význam pro komunikaci a poznávání světa 1. Barvy: pojmenuje odstíny barev 2. Figura a pozadí:Sleduje linii mezi ostatními liniemi, vyhledá tvar na pozadí. 3. Zrakové rozlišování:Odliší obrázek lišící se vertikální polohou, vyhledá dva shodné obrázky v řadě, odliší shodné a neshodné dvojice lišící se vertikální polohou. 4. Část a celek: složí tvar z několika částí podle předlohy, doplní chybějící části v obrázku. 5. Zraková paměť: pozná viděné obrázky, umístí obrázky na místo 6. Pohyb očí na řádku: jmenuje obrázky zleva doprava, vyhledá zadaný první objekt zleva doprava Vnímání času a prostoru 1. Čas: seřadí obrázky podle posloupnosti, jmenuje, co se stalo nejdříve a co potom; začíná se orientovat ve dnech v týdnu, přiřadí činnosti obvyklé pro roční období, chápe pojmy včera, dnes a zítra (6) 2. Prostor: před, nad, pod vedle mezi (4-5); hned před, hned za (5); vpravo - vlevo na vlastním těle (5); dvě kritéria - vpravo nahoře (6) - pasivně i aktivně; Matematická představivost 1. porovnávání, vztahy- méně - více stejně (5 - 5,5); o jeden více a o jeden méně (5-6); · z důvodu SP a malé slovní zásoby děti často umí krátký x dlouhý, úzký x široký, ale je již obtížné kratší x delší, uzší x širší ….(pro věk 4 roky) 2. třídění, tvoření skupin:pozná, co do skupiny nepatří (5 - 5,5); třídění podle 2 a 3 kritérií (např. malé červené kruhy) 3. řazení - seřadí 5 prvků podle velikosti; obtížnější je úkol seřazení a pojmenování malý - střední - velký, vysoký - vyšší - nejvyšší, málo - méně - nejméně (5) 4. množství - do 5, do 6 …. (5-6) 5. tvary- kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník Motorika a grafomotorika 1. hrubá motorika:poskoky na jedné noze, chůze po mírně zvýšené ploše, stoj na špičkách, přejde po čáře 2. jemná motorika:otevírání dlaně po jednom prstu (4) dotkne se bříškem každého prstu na ruce bříška palce (5) 3. hmatové vnímání : pozná hmatem geometrické tvary, rozliší různé povrchy, materiály 4. spontánní kresba: postava (hlava, trup, končetiny) (4-5); postava s detaily (5-6) 5. grafomotorikcé prvky: vlnovka, šikmá čára, „zuby“, horní smyčka a spodní smyčka (5,5 - 6) 6. návyky při kreslení: držení tužky, postavení ruky, uvolnění ruky, tlak na podložku, plynulost tahů 7. vizuomotorika: čára mezi dvěma liniemi; obtahování jedné linie (nepřerušovaně); překreslení obrázku s několika detaily 8. lateralita ruky:navlékání korálků, zvonění zvonečkem, hod míčkem, šroubování matičky, zatloukání kladívkem,……. 9. lateralita oka: dívání se do kukátka, do lahvičky,… Sluchové vnímání a sluchová paměť · narušena sluchová diferenciace z důvodu sluchové vady hierarchie sluchových dovedností 1. orientační zkouška sluchu: s kompenzační pomůckou a bez; s možností odezírat a bez; v uzavřeném souboru slov a v otevřeném souboru (použití DPT 1 - 10) 2. detekce - přítomnost a nepřítomnost zvuku 3. diskriminace - zaměření na porozumění řeči ; slova lišící se počtem slabik (král - králík), délkou (dům - pes), samohláskou (kus - kos), souhláskou (kos - nos) 4. identifikace -uzavřený soubor (např. DPT), polootevřený (barvy, hračky) a otevřený (s ohledem na osvojenou slovní zásobu - reakce na otázky „Kde je…?; Kdo dělá…?“§ 5. porozumění řeči - reakce na řečové podněty, odpovědi na otázky, pokyny rozšiřujeme o větné členy 6. fonematické uvědomování -Škodová, Michek, Moravcová : Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí. Sleduje znělost-neznělost, kontinuálnost - nekontinuálnost, nosovost - nenosovost, kompaktnost - difůznost. Provádíme u dětí s lehkou sluchovou vadou. 7. sluchová analýza a syntéza - slabiky a hlásky, izolace první slabiky a hlásky 8. opakování slov a vět - 4 - 5 slov nesouvisejících nebo ve větě. 9. vydrží poslouchat pohádku Úroveň dosažených dovedností v oblasti sluchového vnímání je individuální - neukazuje připravenost dítěte pro školní docházku! Úroveň komunikace · Ovál: AAK Ovál: český znakový jazyk Ovál: totální komunikace Ovál: mluvená řeč je závislá na míře sluchového postižení, jazykovém citu, případném dalším postižení dítěte 1. orientační vyšetření řeči: výslovnost, obsahová stránka, úroveň slovní zásoby, reakce na otázky, artikulační obratnost 2. lexikálně sémantická rovina: umí zpaměti kratší text (říkanku), tvoří nadřazené pojmy, pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku, správně posoudí pravdivost a nepravdivost tvrzení, interpretuje pohádky 3. morfologicko - syntaktická rovina:užívá čas minulý, přítomný a budoucí, mluví gramaticky správně, do příběhu správně doplní slovo v požadovaném tvaru 4. pragmatická rovina: smysluplně vyjádří myšlenku , vyjádří své pocity, (spontánně informuje o zážitcích a pocitech a přáních), řekne své jméno a příjmení i jména sourozenců a rodičů, svoji adresu; dokáže zformulovat otázku a adekvátně odpovědět na otázku 5. neverbální prvky komunikace : · úroveň odezírání (oční kontakt), · přirozené posuňky, · globální čtení, · prstová abeceda · Sociální dovednosti U těžce sluchově postižených dětí oslabení v této oblasti, učí se zrakovou cestou, napodobováním, ale neslyší reakce na chování - mylné závěry, schází mimovolní učení sluchovou cestou · zdvořilostní chování (pozdraví, poděkuje) · samostatně plní úkoly a zhodnotí své výsledky · zná základní pravidla chování na ulici · dokáže odmítnout nesprávné chování, lež,… · odliší vhodné a nevhodné chování · udržuje pořádek ve vlastních věcech · rozlišuje rozdíl mezi hrou a úkolem · … Hra · hry pohybové (jízda na kole, lyžování, bruslení,, plavání), · hry konstruktivní (stavebnice) · hry převlekové, · hry námětové (na školu, na obchod) · společenské hry · didaktické hry · rukodělné činnosti · akceptuje pravidla her · daří se vyrovnat s prohrou, · je iniciativní Sebeobsluha · samostatně udržuje hygienu (použije toaletní papír, umyje si ruce) · pozná, kdy je třeba si umýt ruce, pusu · pozná svoje oblečení, · pokouší se zavazovat tkaničku, zapíná zip · začíná používat příbor, nalije si vodu ze džbánu, s pomocí si namaže chleba, · krájí jídlo nožem · samostatně prostře a sklízí ze stolu Zdroje informací: · hodnotící tabulky inBednářová,J.; Šmardová,V.;Diagnostika dítěte předškolního věku. 1. vydání. Brno:ComputerPress, a.s., 2011, 217.s. · další info : http://www.hanaotevrelova.cz/index.php Další doporučená literatura: · BEDNÁŘOVÁ, Jiřina; ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. 1. vydání. Brno: Computer Press,a.s., 2011. 217 s. ISBN 978-80-251-1829-0. · COGNET,Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Přel. K. Bodnárová. Praha: Portál, 2013. 208 s. ISBN 978-80-262-0499-2. · JANOTOVÁ, Naděžda. Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. 1. vydání. Praha: Septima, 1996. 48 s. ISBN 80-85801-84-1. · JANOTOVÁ, Naděžda; SVOBODOVÁ,Karla. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 1. vydání. Praha: Septima, 1996. 64 s. ISBN 80-85801-72-8. · JANOTOVÁ,Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Septima, 1999. 51 s. ISBN 80-7216-82-6. · KLENKOVÁ,Jiřina. Logopedie. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 228 s. ISBN 978-80-247-1110-9. · KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1996. 218 s. ISBN 80-7184-239-7. · KUBOVÁ, Libuše; ŠKALOUDOVÁ, Renata. Řeč rukou, komunikační systém tvořený znaky - Znak do řeči. 1. vydání. Praha: Parta, 2012. 64 s. ISBN 978-80-7320-178-4. · POTMĚŠIL,Miloň. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Fortuna, 1999. 72 s. ISBN 80-7168-744-8. · ŠEDIVÁ,Zoja. Rozvíjení sociálních dovedností 1.1. vydání. Praha: Septima,1997. 23 s. ISBN 80-7216-034-6. · ŠEDIVÁ,Zoja. Rozvíjení sociáních dovedností 2. 1. vydání. Praha: Septima, 1998. 35s. ISBN 80-7216-048-6.