ü Pro každý obor vzdělání v předškolním, základním, středním, základním uměleckém a jazykovém vzdělání. Stanovují: * Vzdělávací obsah. * Formy, délku vzdělání. * Klíčové kompetence, vzdělávací oblasti. * Podmínky vzdělávání a jeho ukončení. * Organizační uspořádání, profesní profil. * Zásady pro tvorbu ŠVP. * Podmínky pro vzdělávání žáků se SVP. * Materiální, personální, organizační podmínky. ü Musí odpovídat poznatkům pedagogiky, psychologie a dalších disciplín. ü Vydávány Ministerstvem ð MŠMT. • Dvě úrovně – státní a školní • Státní úroveň: Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílá kniha) RVP • Školní úroveň ŠVP – podle nich se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách. ŠVP ü Musí být v souladu s příslušným RVP. Stanovují: * Identifikační údaje školy (název, zřizovatel). * Charakteristika školy (velikost, vybavení školy, spolupráce s jinými školami, s rodiči, projekty), * Charakteristika ŠVP (zaměření školy, výchovně vzdělávací strategie, zabezpečení výuky žáků se SVP, zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných, začlenění průřezových témat. * Učební plán. * Učební osnovy (charakteristika a obsah vyučovacích předmětů). * Hodnocení a autoevaluace školy. ü Vydávány ředitelem školy, školského zařízení. Základní vzdělávání žáků s MP * pro žáky od 6- 8 let až do max. 26 let, Ø Základní škola: ü inkluze ü skupinová integrace Ø Základní škola speciální RVP • Školy nebo třídy, jejichž školní vzdělávací program byl vydán v souladu s RVP ZV LMP – přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, uvedou tyto školní vzdělávací programy do souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, ve znění tohoto opatření, nejpozději do 1. září 2018. RVP ZV LMP • Platnost skončila 31. 8. 2016 • Žáci druhého stupně ZŠ dokončí vzdělání podle RVP ZV LMP, pokud rodiče nepožádají o vzdělávání podle RVP ZV. • Klíčové kompetence Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. K jejich utváření a rozvíjení musí směřovat a přispívat veškerý vzdělávací obsah i aktivity a činnosti, které ve škole probíhají. K učení K řešení problémů Komunikativní Sociální a personální Občanské Pracovní vz oblasti.png • Charakteristika vzdělávací oblasti • Cílové zaměření vzdělávací oblasti • Vzdělávací obsah Očekávané výstupy činnostní povaha, prakticky zaměřené Závazné na konci 5. a 9. ročníku Učivo Úprava očekávaných výstupů dne podpůrných opatření – upravené očekávané výstupy. Doplňující vzdělávací obory • Nejsou povinné • Dramatická výchova • Etická výchova • Filmová/audiovizuální výchova • Taneční a pohybová výchova Průřezová témata • Okruhy aktuálních problémů současného světa. • Důležitý formativní prvek. Povinná součást základního vzdělávání. • Osobnostní a sociální výchova • Výchova demokratického občana • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech • Multikulturní výchova • Environmentální výchova • Mediální výchova Vzdělávání žáků se SVP • 1. stupeň – PLPP • 2. – 5. stupeň – IVP • Na úrovni IVP je možné upravit očekávané výstupy stanovené ŠVP, případně upravit vzdělávací obsah tak, aby byl zajištěn soulad mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi žáků a vzdělávání směřovalo k dosažení jejich osobního maxima. • K úpravám vzdělávacích obsahů stanovených v ŠVP dochází v IVP žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně (týká se žáků s lehkým mentálním postižením) • Možné také zařazení předmětů speciálně pedagogické péče (č. 27/2016 Sb.) Předměty speciálně pedagogické péče – příklad: • Třetí stupeň: • zraková stimulaca, bazální stimulace, práce s optickými pomůckami, logopedická péče; • u žáků, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, se věnuje rozvíjení sluchového vnímání, odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci, českému znakovému jazyku, • dále se věnuje prostorové orientaci