LILLI NIELSEN Metodika Lilli Nielsen Aktivní učení – koncept - autorkou je Lilli Nielsen, dánská psycholožka - základní myšlenky Pouze to, co se dítě naučí samo, se stane součástí jeho osobnosti Děti trénované neprospívají Nejdůležitější je pozorovat, co dítě může dělat - podporuje využití aktivity dítěte a jeho vlastní zkušenosti v učení - smyslová integrace - využívány speciální pomůcky a úprava prostředí Hračky a pomůcky Little room – malý pokojíček - pomáhá pochopit prostorové vztahy - Eliminuje hluk - Podporuje auditivní percepci Little Room: https://www.youtube.com/watch?v=X7_S4dfN_-U Support bench – podpůrná lavice - Nahrazuje sed a hru - Na břiše, uvolní se ruce a nohy - Umístění předmětů pod končetiny Essef board – pružinová deska - Vykonávání pohybů nohama - Posílení svalstava Aktivní učení – tipy - učení se od úrovně, které dítě dosáhlo - pozorujme dítě, co dokáže, nabídněme podobné předměty a aktivity - komunikujme na jeho úrovni a sdílejme jeho zájem - aby se dítě činnosti naučilo, je nutné je mnohokrát zopakovat, pokud možno s obměnami. - nabídněme dítěti několik aktivit a předmětů, které lehce přesahují jeho vývojový stupeň. Dítěti ukážeme, jak na to. - nevyrušujme dítě ze hry, dítě se zrakovým postižením musí přerušit aktivitu, aby nás slyšelo. - dejme dítěte dostatek času na reakci, zpomalme – buďme trpěliví. - dovolme dítěti, aby samo kontrolovalo své ruce. Než dítěti s těžkým zrakovým postižením povedeme ruce, předveďme mu předmět dotekem materiálu, vytvářením zvuků pomocí předmětu apod. Nielsen, 1998 Diagnostická škála Pozorovací (Hodnotící) archy pro děti s kombinovaným postižením - úroveň vývoje: 0- 48 měsíců - osobní a rodinná anamnéza - segmenty: hrubá motorika, jemná motorika, oromotorika, vizuální vnímání, auditivní vnímání, hapticko-taktilní vnímání, čuch, chuť, vnímání prostoru, vnímání objektů, verbální a neverbální komunikace, porozumění řeči, sociální kompetence, emocionální kompetence, hra, výchova k čistotě, oblékání a svlékání, hygiena, jídlo - každá oblast pozorována v 3 nebo 6 měsíčních intervalech. Zhodnocení diagnostické škály Literatura k metodice: NIELSEN, L. 1998. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. 119 s. ISBN 80-85866-26-9. NIELSEN, L. 2000. Der FIELA-Förderplan-730 Fördervorschläge. Würzburg: Edition Bentheim, 2000. 137 S.. ISBN 3-934471-05-2. NIELSEN, L. 2002. Beobachtungsbogen für mehrfachbehinderte Kinder: Entwicklungsniveau: 0-48 Monate. Würzburg: Edition Bentheim, 2002. 266 S. ISBN 978-3934471337.