Základní informace Specializace: Specifické poruchy učení sp4mp / sp7mp / spsmp_sspu Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou specifických poruch učení. Představení jednotlivých oblastí, terminologie, metod, postupů a strategií využívaných při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení v základních školách. Důraz je kladen na oblasti vztahující se úzce k profilaci studentů – tj. vzdělávání na 1. stupni ZŠ. Osnova předmětu 1. Základní terminologie (specifické poruchy učení + vymezení jednotlivých termínů) 2. Historie oboru 3. Etiologie SPU 4. Projevy SPU (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspraxie, dyspinxie) + LMD/ADHD/ADD 5. Depistáž a diagnostika SPU 6. Legislativa a poradenství – děti, žáci a studenti s SPU, poradenský systém 7. Specifika vzdělávání žáků s SPU - podmínky vzdělávání, charakteristika obtíží v třídním kolektivu 8. Metody výuky ve vybraných předmět – důraz na cizí jazyk 9. Hodnocení žáka se specifickými poruchami učení 10. Specifické poruchy na 2. stupni ZŠ 11. Faktory ovlivňující edukaci žáků s SPU – sociální, osobnostní 12. Vzdělávání žáků s SPU na střední škole 13. Stimulace dílčích funkcí a úvod do reedukace 14. Reedukace dyslexie 15. Reedukace dysgrafie 16. Reedukace dysortografie 17. Reedukace dyskalkulie 18. Podpora a stimulace dílčích funkcí 19. Alternativní přístupy ke vzdělávání 20. Specifické poruchy učení v dospělosti Absence/Přítomnost Předmět je vyučován formou semináře. Z tohoto důvodu mají studenti dovoleny dvě neomluvené absence. Jakékoliv další absence musí být omluveny. Omluvenku doručí student na studijní oddělení. Větší počet absencí přesahující dvě povolené bude nutné nahradit. Individuální vzdělávací plán Povinností studenta v rámci semináře je vytvořit návrh individuálního vzdělávacího plánu pro žáka se specifickými poruchami učení. Věk žáka a charakter jeho obtíží je zcela na volbě studenta. V rámci návrhu individuálního vzdělávacího plánu budou popsány základní kategorie vztahující se k úpravě vzdělávání v předmětech nejvíce ovlivněných zvolenými obtížemi (dyslexií, dysgrafií, apod.). Vzor individuálního vzdělávacího plánu je součástí přílohy vyhlášky č. 27/2016 Sb. Lze jej využít jako podklad ke zpracování práce, či pouze vycházet z jeho struktury. Práce bude obsahovat vymezení zdůvodnění IVP (tedy charakteristiku obtíží žáka), předměty, jejich výuka bude dle IVP realizována a vymezení podpůrných opatření v daných předmětech (dle vzoru IVP – v. č. 27/2016 Sb.). Rozsah práce: 2 – 5 normostran A4, Times New Roman, velikost 12, uspořádání do bloku, 0 b. mezery před/za odstavci + úvodní strana (logo MU, název práce, název semináře, informace o autorovi). Odevzdání v písemné formě do odevzdávárny – otevřena do 4. 12. 2016, 23:59. Odevzdání práce do 4. 12. je podmínkou k účasti na závěrečném testu Zkouška Písemný test. K úspěšnému absolvování nutných 70 % správných odpovědí. Termín dle domluvy na semináři.