nadpis

  1. INTRODUCTION TO PARTICIPATION
  2. SOCIAL INCLUSION AND EXCLUSION
  3. CONCEPTUALIZING PARTICIPATION
  4. MEASURING PARTICIPATION
  5. SUPPORTING PARTICIPATION BY REHABILITATION AND THERAPIES
  6. AUTHORS, SOURCES AND LITERATURE

9. SOURCES AND LITERATURE

 

This chapter has been prepared by Karel Pančocha

 

Commission of the European Union (CEU). 2003. Point Report on Social Inclusion. Brussels: Council of the European Union. [accessed 29. 3. 2011]. <http://europa.eu/legislation_summaries/employment_and_social_policy/situation_in_europe/c10616_en.htm>.

Dijkers, Marcel. 2010. Issues in the Conceptualization and Measurement of Participation: An Overview. Archives of physical medicine and rehabilitation 91 (1): S5-16 .

Lister, R. 2000. Strategie for Social Inclusion: Promoting Social Cohesion or Social Justice? Pp. 37 - 54 in Peter Askonas, Argus Steward (eds.). Social Inclusion: Possibilities and Tensions. Houndmills: Macmillan.

Heinemann, Allen W. 2010a. Measurement of Participation in Rehabilitation Research. Archives of Physical Medicine and rehabilitation 91 (9): S1 – S4.

Heinemann, Allen W. 2010b. Issues in Participation Measurement in Research and Clinical Applications. Archives of Physical Medicine and rehabilitation 91 (9): S72 – S76.

Mitchell, David. 2003. Research methodologies and the quandary of over-analysed populations. Using Emancipatory Methodologies in Disability Research, proceedings of the first NDA Disability research Conference. Dublin: NDA.

Ministry of Education, Youth and Sports. National action plan for inclusive education (Národní akční plán inkluzivního vzdělávání). [online]. Praha: MŠMT [accessed 15. 11. 2011]. http://www.msmt.cz/socialni-programy/narodni-akcni-plan-inkluzivniho-vzdelavani

Národní rada osob se zdravotním postižením ČR. UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením. [online]. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením [accessed 29. 11. 2011]. http://www.nrzp.cz/images/PDF/umluva-osn.pdf

Pančocha, Karel, Vaďurová, Helena. 2010. Analýza inkluzivního prostředí v základních školách prostřednictvím Indexu Inkluze. Pp. 25-40 in Miroslava Bartoňová, Marie Vítková, et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Brno: Masarykova univerzita

Švestková, Olga, Angerová, Yvona. 2006. Rehabilitace v České republice. Florence: časopis moderního ošetřovatelství 2 (3): 23-25.

Švestková, Olga, Pfeiffer, Jan, Kupková, Jana, Matlasová Hana. 2008. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví WHO jako nástroj moderní rehabilitace. Praktický lékař 88 (3): 161-164.

Vaďurová, Helena, Pančocha, Karel. 2010. Předpoklady inkluzivního vzdělávání na úrovni pedagogických pracovníků. Pp. 15-32 in Bartoňová, Miroslava, Vítková, Marie et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita

Vaňásková , Eva. 2005. Testování v neurorehabilitaci. Neurologie pro praxi [online] 6 (6): 311-314. [accessed 29. 11. 2011]. http://www.solen.cz/pdfs/neu/2005/06/06.pdf

WHO. 2008. International Classification of Functioning, disability and Health. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Praha: Grada