Základní psychologické směry • Sigmund Freud (1856-1939) – metoda volných asociací Sigmund Freud, v roce 1920 PSYCHOANALÝZA Další psychologické směry? Další psychologické směry? - historicky: vydělení z filozofie ASOCIANIZMUS - navazuje na britský empirizmus - „atomistický“ výklad vnímání, myšlení – řetězení asociací na základě styčnosti (v prostoru, v čase), podobnosti, příčiny-následku, (např. David Hume) - atomizmus GESTALT Evropa – gestalt psychologie (W. Köhler, K. Koffka, M. Wertheimer) „tvarová psychologie“ – „celostní“ výklad vnímání a myšlení; Asocianizmus – „atomistický“ výklad vnímání, myšlení – řetězení asociací na základě styčnosti (v prostoru, v čase), podobnosti a kontrastu Gestaltizmus (tvarová psychologie) – „celostní“ výklad vnímání a myšlení; základní vztah figura-pozadí; zákon dobrého tvaru (pregnantnosti) na principu blízkosti, podobnosti, uzavření … • Soubor:Gradient-optical-illusion.svg Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí Fakulta sociálních studií - vstupní strana Fakulta sociálních studií - vstupní strana Fakulta sociálních studií - vstupní strana Fakulta sociálních studií - vstupní strana ANd9GcSwHikIl1VSCpNs7Ve3YjQa35wlVZpVGLyuCCUGYcJP9Ma7ssa2 Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí • DALŠÍ PŘÍKLAD: melodie BEHAVIORIZMUS John B. Watson (1878-1958) NEOBEHAVIORIZMUS Edward C. Tolman (1886-1959) Kognitivní mapy Po 2. světové válce: HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE - Carl Rogers (1902-1987) Po 2. světové válce: KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE ASOCIANIZMUS GESTALT BEHAVIORIZMUS NEOBEHAVIORIZMUS HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE Kognitivní psychologie – historické zdroje Lat. cognoscere – vědět, znát Asocianizmus, gestal Behaviorizmus (S-R; J.B. Watson) E.C. Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) Od 50. let – „kognitivní obrat“ – zaměření na střední článek „O“ - inspirace informatikou,kybernetikou, umělou inteligencí, lingvistikou, … Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU • Atkinsonová a kol. (vydání z r. 2012) – s. 24-36 (historické základy psychologie a její hlavní směry) •Psychologie jako experimentální věda http://www.youtube.com/watch?v=HRAKt0GakJM http://www.brainbugs.org/Demos/flowplayer/example/priming.html