SZ2BP_DUP2 Seminář k nástinu dějin pedagogiky a úvodu do pedagogiky: Garant: Mgr. Radek Pospíšil Vyučující: Mgr. Radek Pospíšil (pospisil@ped.muni.cz) Rozsah: 0/1/0, (4 x 2 hodiny / semestr) Počet kreditů: 1 Forma výuky: seminář Způsob ukončení: zápočet Předmět má studentům učitelství sloužit ke vstupu do rozsáhlé problematiky pedagogické teorie. Mají se naučit chápat strukturu, obsah a terminologii pedagogiky a jejích jednotlivých disciplín a rozumět jim tak, aby je mohli používat v navazujících předmětech (např. Teorie a metodika výchovy). Předmět je základem pro další teoretické i praktické studium pedagogiky. Obsah předmětu: Předmět SZ2BP_DUP2 Seminář k nástinu dějin pedagogiky a úvodu do pedagogiky zahrnuje seznámení s teoretickými základy metodických postupů a jejich použití v praxi. Praktickou částí předmětu je prezentace a vedení diskuse na téma zpracovaných seminárních úkolů studentů v trvání 10 - 15 min. na téma vybraných problémů části úvodu do pedagogiky. Student odevzdá zpracovaný seminární úkol v rozsahu min. 3 strany (plus úvodní strana a strana s literaturou) nejpozději do 19.11.2015 23:59. Součástí seminárního úkolu je také osnova prezentovaného tématu (v rozsahu 1 strany, příp. na slidech v programu PowerPoint), dle které student prezentuje a vede diskusi ostatních studentů. K prezentaci doporučujeme využít dataprojektor a PowerPoint. Struktura předmětu: úvodní hodina – organizace, podmínky zápočtu, literatura další hodiny – prezentace zpracovaných seminárních prací studentů Podmínky zápočtu: - aktivní účast v semináři (případné absence musí být nahrazeny) - zpracování seminárního úkolu (seminární práce) - prezentace a vedení diskuse na téma seminárního úkolu vlastními slovy s využitím připravené osnovy Tématické okruhy: · Pedagogika jako vědecká disciplína (pojem, využití, význam) · Problémy a specifika pedagogiky · Systémové pojetí výchovy · Struktura pedagogiky, vztah k jiným vědám · Obecná pedagogika (zařazení do systému pedagogických věd, definice, obsah) · Předmět pedagogiky - výchova (definice výchovy, význam v životě člověka) · Pojetí výchovy a její hlavní rysy · Proces výchovy (etapy výchovy) · Základní pedagogické kategorie a pojmy · Pedagog - požadavky, kompetence · Vychovávaný jedinec - předpoklady, rozvoj, postavení ve výchově · Cíle výchovy · Výchovné prostředky · Podmínky výchovy · Pedagogické principy (vývoj, charakteristika, uplatnění ve výchově) · Formy výchovně vzdělávací práce Základní literatura: Seznam studijní literatury je umístěn na webu katedry pedagogiky www.ped.muni.cz/wedu v sekci Studium - Ke stažení - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky · Svobodová, J., Šmahelová, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-86633-81-7. · Pospíšil, R. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2009. ISSN 1802-128X. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/index.html