Nadaný žák ve třídě Bílá kniha: „Nadaní žáci jsou ti, kteří vykazují mimořádně vysokou úroveň své činnosti, ať už v celém spektru nebo v omezené oblasti, ale i ti, jejichž potenciál nebyl ještě pomocí testů, ani experty rozpoznán.“ Talent a nadání lTalent lstarověk = jednotka hmotnosti (více než 26 kg) lvlastnit talent stříbra = velmi bohatý člověk l1.st.n.l. = duchovní bohatství (křesťanství – dar Boží) ldnes - oblast nadprůměrných schopností a dovedností člověka (získaných) l lNadání lmladší pojem (20. stol.) lčlověk je něčím nadán, angl. gifted = „obdarovaný“ lsoubor vloh (vrozené) k úspěšnému rozvíjení schopností, tzn. jedinci podávající nadprůměrné výkony v určité oblasti lidského konání l lněkdy bývá talent vnímán jako synonymum slovu nadání > Gaussovo rozložení obr1 > „Nadání“ v dějinách lstředověk: kvalitativně vyšší výkon jedince v určité profesi l19. stol.: Charles Darwin – teorie o původu druhů (evoluce) l20. stol.: nadání = inteligence l pole psychologie l Alfred Binet – standardizované inteligenční testy l William Stern – porovnání inteligence s jeho věkem, zavádí „IQ“ inteligence = schopnost individua vědomě orientovat vlastní myšlení a uzpůsobovat na nové požadavky (= přizpůsobit se) l2. pol. 20. stol.: Lev Vygotsky – úloha společnosti (pedagogiky) l David Wechsler – testy inteligence (Wechsler Intelligence Scale for Children – WISC) > Vícenásobná inteligence lHoward Gardner „multiple intelligences“ lInteligence = schopnost řešit problémy, nebo vytvářet produkty, které jsou hodnotné v rámci společensky nastavené hodnoty l7 (9) typů inteligence: lingvistická, logicko-matematická, prostorová, hudební, kinestetická, intra-personální, inter-personální + přírodní a existencialistická Gardner > Model nadání podle Josepha S. Renzulliho (1986) •NADÁNÍ > Současnost - Joan Freemanová lECHA (European Council for High Ability = Společnost pro talent a nadání (STaN), dr. Eva Vondráková) lnadané děti nejsou homogenní skupinou rozdíly: učební styl, kreativita, rychlost vývoje, osobnost, sociálního jednání, pohlaví lemoční problémy mohou zabraňovat v projevu talentu lučitelé by měli hrát roli průvodce a pomocníka (zaměřit se na potřeby, zájmy a cíle samotných dětí a respektovat je) > Specifické projevy v oblasti: lPaměť a znalosti – vynikající paměť a používání informací lAutoregulace – schopnost sebeřízení, řízení a kontrola učení lRychlost myšlení – více plánování a následné rychlejší rozhodování lZpracování problémů – doplňování informací, výběr podstatných informací a proniknutí k podstatě věci lPružnost – schopnost uvědomovat si a přijmout i jiný možný způsob učení a řešení problémů (divergence) lSložitost – tendence dělat hry a úkoly složitějšími (-> zajímavější) lSoustředění – od raného věku schopnost záměrného a dlouhodobého soustředění lČasná symbolická aktivita – velmi brzy se naučí mluvit, číst a psát (podle dr. Vondrákové, E.: http://www.talent-nadani.cz) > Nejčastější problémy: lporuchy spánku, související s nadměrnou vzrušivostí nervové soustavy, lporuchy emocionality, lproblémy v sociálních vztazích, lporuchy chování, vyplývající z špatných sociálních vztahů, lnedostatečně rozvinutá grafomotorika, lporuchy výslovnosti, ldalší problémy spojené s jakýmkoliv postižením (zrakové, sluchové, tělesné, poruchy učení...) – též nazývané „dvakrát výjimečné dítě“ l(podle prof. Dočkala) > Co s nadaným žákem? lidentifikovat lzačít spolupráci s PPP lvytvořit IVP nadaného žáka lvyužít maximálně legislativních podmínek a materiálně technických podmínek lvynechání ročníku lúčast ve výuce některých předmětů se staršími žáky lvytváření speciálních tříd lpřechod na specializovanou školu (/víceleté gymnázium) lneustále vyhodnocovat l lvést kvalitní výuku(!) (= mít zájem o žáky) > Možnosti školy lVyhlášky (48 a 73/2005): lpřestup do vyššího ročníku lrozšířená výuka předmětu či skupiny předmětů (musí obsahovat i ŠVP!) lspolupráce s PPP ltvorba IVP l lRVP o4. část: žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – kap. 9: mimořádně nadaní opříklady pedagogicko-organizačních úprav: lIVP ldoplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu lzadávání specifických úkolů lzapojení do samostatných rozsáhlejších prací a projektů lvnitřní diferenciace žáků v některých předmětech lobčasné vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka lúčast ve výuce některých předmětů se staršími žáky > Možnosti práce učitele lpozorovat práci dětí lsnažit se porozumět žákům lsvé postřehy konzultovat s kolegy lspolupracovat s pracovníky PPP lvytvářet dobré klima třídy lvyužívat vhodné (a různé) techniky motivace ludržovat kontakt s rodiči lzvládnout strategie řízení třídy a metody výuky lkaždému dítěti se věnovat i individuálně > Konkrétní prvky výuky ldoplňovat, rozšiřovat a prohlubovat vzdělávací obsah výuky lzadávat specifické úkoly (mít zásobu) lzapojit žáky do samostatných a rozsáhlejších prací a projektů lzprostředkovat soutěže, projekty, technologie atd. lvést pestrou výuku svého oboru a znát jeho možnosti lvyužívat metody alternativních pedagogik l lakcelerace (urychlování učiva) lenrichment (obohacování učiva) > Zdroje informací lLiteratura lMACHŮ, E.: Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy lLAZNIBATOVÁ, J.: Nadané dieťa. Jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie lJURÁŠKOVÁ, J.: Základy pedagogiky nadaných lHŘÍBKOVÁ, L.: Nadání a nadaní lDOČKAL, V.: Psychológia nadania l lLegislativa lRVP ZV lVyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky lVyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných lZákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání l lInternet lviz prezentace >