Jaký má být učitel? Pedagogická psychologie – seminář č.2 VÝVOJ UČITELSKÉ PROFESE Starověk Středověk J. A. Komenský Reformy 18.st. 19. st. První republika Do r. 1989 současnost UČITEL Usměrňování osvojovacího procesu Zprostředkování poznatků, zkušeností, dovedností, schopností Kontrolní a hodnotící funkce Inspirace Kooperativní funkce Poradenská funkce Regulativní funkce TYPOLOGIE UČITELE  Sangvinik – cholerik – flegmatik – melancholik  Introvert – extrovert  Egoista – altruista  Optimista – pesimista  Tradicionalista – chameleon – enthuziasta  Manažer – facilitátor - pragmatik TYPOLOGIE UČITELE 1) Podle vztahu k žákům a jejich vedení – 3 typy: A. Autoritativní typ řízení B. Liberální typ řízení C. Demokratický styl řízení TYPOLOGIE UČITELE 2) Caselmanova typologie Filozoficky orientovaný logotrop Odborně- vědecky orientovaný logotrop Individuálně psychologicky orientovaný paidotrop Obecně psychologicky orientovaný paidotrop TYPOLOGIE UČITELE 3) E. Spranger popsal šest základních typů osobností:  Náboženský typ  Estetický typ  Aktivně tvořivý typ  Pasivně receptivní typ  Sociální typ  Teoretický typ  Ekonomický typ  Mocenský typ TYPOLOGIE UČITELE 4) E. Vorwickel Striktně věcný typ Oduševněně věcný typ Naivně osobní typ Uvědoměle osobní typ TYPOLOGIE UČITELE 5) Learyho typologie VSTUP DO ŠKOLY Volba učitelské profese „Učitel – začátečník“ Profesní adaptace „Učitel – expert“ (zkušený učitel) Konzervativní („vyhasínající“) učitel Průcha – Moderní pedagogika UČITEL ZAČÁTEČNÍK  Šok z reality  Sebedůvěra  Ambice vs. Možnosti  Uvádějící učitel  Vztahová síť školy  Poradenské pracoviště školy  Dokumentace ÚKOL NA DALŠÍ SEMINÁŘ  3 kazuistiky – vyberete jednu  Zamyslete se, proč reakce učitele nebyla vhodná a jak byste situaci řešili vy.  1 A4 Děkuji za pozornost…