PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Nenadaní žáci. Školní úspěšnost. Téma (ne)nadání v historii pedagogické psychologie poprvé spojujeme s prvním vývojovým obdobím (1890-1920) a A. Binetem ¨Francouzský lékař a psycholog A. Binet vnesl do pedagogické psychologie metodu experimentálního zkoumání lidského učení (při výzkumech používal i kontrolní skupiny) a studoval podmínky, za nichž učení ve škole probíhá. Zpočátku se zajímal o psychopatologii, zejména o tzv. abnormální děti. Pro zkoumání jejich kognitivních schopností vypracoval speciální zkoušky a tím se zařadil mezi zakladatele psychologického testování. Nešlo mu však o identifikaci mentálně znevýhodněných dětí proto, aby mohly být separovány od běžné populace. Naopak: snažil se je identifikovat proto, aby jim mohla být poskytnuta zvýšené péče s přihlédnutím k jejich potřebám. Výrazně ovlivnil hnutí moderní výchovy tím, že studoval zvláštnosti dětí; vyvracel představu, že dítě je pouhá zmenšenina dospělého člověka. ¨ Současní praxe ¨Od segregace k integraci (děti se specifickými výchovně vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu) ¤Zásadní změna v chápání „modelu žáka“ (od uniformity „průměrného žáka“ k diverzitě) ¨ ¨Psycholog pro školy vs. psycholog ve škole ¨Etablování semiprofesí a přesun některých diagnostických činností mimo profesní rámec psychologie Model determinant školního výkonu dle K. Plocka ¨ ¨Karel Plocek (1983) formuloval základní okruhy činitelů podmiňujících jeho vzdělavatelnost a vychovatelnost, kterými je nutné se diagnosticky zabývat: ¨Dítě a jeho ¤osobnost ¤zdravotní stav ¨Prostředí dítěte ¤užší (rodina) ¤širší ¨Vlastní výchovně vzdělávací proces Dítě ¨1) Vlastní kognitivní předpoklady vzdělavatelnosti, a to zejména dispoziční. V praktické ¨ diagnostice nutno přihlížet zejména k následujícím stránkám: ¤a) úroveň nadání (kvantitativní hledisko), ¤b) struktura nadání, ¤c) průběhové (funkcionální) zvláštnosti psychických funkcí (kognitivních procesů - myšlení, pozornosti, paměti atd.). ¨2) Osobnostní faktory podmiňující duševní práce - schopnost žáka ve škole a při domácí přípravě, zde zejména schopnost koncentrace pozornosti (tenacita, oscilace, fluktuace), odolnost vůči únavě, rušivým vlivům (vnějším, vnitřním), úroveň rozvoje pracovních návyků, motivace atd. ¨3) Struktura osobnosti dítěte, zejména těch stránek osobnosti, jež jsou rozhodující pro přizpůsobení ev. nepřizpůsobení dítěte ve školním prostředí, případně v dalších dvou okruzích prostředí pro vývoj osobnosti dítěte rozhodujících (rodina, dětská společnost – vrstevnická skupina). Sociální prostředí dítěte ¨Vývojově primární místo náleží rodině, teprve po ní přistupují další, sekundární sociální skupiny (škola, vrstevnická skupina). ¤struktura rodiny, její početnost, míra integrace, dynamika vývoje rodiny a postavení dítěte v ní, výchovný typ rodiče ve vztahu k danému dítěti a neprospěchu, kulturní úroveň rodiny, vývojová podnětnost rodinného prostředí atd. Vyučovací proces ¨1) Organizačně technické podmínky výuky: např. hluk, osvětlení, rušivé vlivy, početnost tříd, směnování, internátní pobyt provázený separací, mimořádné formy výuky (v ozdravovnách, léčebnách) atd. Tyto faktory se uplatňují vždy zejména s ohledem na výše uvedené osobnostní předpoklady dítěte. ¨2) Osobnost učitele (typ učitele): patří sem zejména negativně působící učitelé ve vztahu k danému žákovi. ¨3) Dosavadní průběh výuky: změny didaktických postupů, změny vyučujících, přerušení výuky, různé typy výuky, např. v průběhu pobytu v léčebně, ozdravovně, nemocnici, při změně bydliště atd. - mohou být vysoce významné při získání výukových deficitů atp. ¨4) Vztahy ve třídě, klima třídy: interakce žák- učitel a žák-spolužáci. ¨5) Charakter vztahů mezi rodinou a školou: (ne)spolupráce, konflikt atd. ¨ Zdravotní stav žáka ¨1) Přechodná onemocnění s rekonvalescencí ¨2) Trvalé somatické obtíže přímo nebo zprostředkovaně ovlivňující práceschopnost a přizpůsobivost dítěte ve škole (vady ev. nemoci různých orgánů ev. orgánových systémů). ¨3) Smyslové vady ¨4) Některé typy onemocnění provázené vyjádřenou psychickou symptomatologií, která je školsky významná (endokrinopatie, záchvatová nemocnění atd.). ¨5) Vývojové fáze se zvýšenými nároky na metabolismus (např. růstová akcelerace a její důsledky). ¨ Faktory širšího sociálního prostředí ¨Např. ¨1) Subkulutury určitého typu a jejich přímý, resp. skupinami zprostředkovaný vliv (např. městského prostředí). Mohou dalekosáhle ovlivňovat motivační oblast, aspirační úroveň, postoje ke vzdělání atd. ¨2) Specifické charakteristiky některých etnických skupin (etnické minority podmiňující mj. bilingvismus, trilingvismus atd.). ¨3) Vrstevnické skupiny mimo školu. ¨ Intervence ¨požadavky n uspořádání vyučování, ¨použití přiměřených forem výuky, ¨uplatňování zásad plánování vyučování, ¨poskytnutí adekvátních organizačních podmínek, ¨spolupráce při medicínsko-terapeutických opatření . ¨ Intervence – okolnosti edukace ¨Edukační proces je výrazně ovlivněn pomalým tempem vývojových změn. ¨Specifika procesu učení vyplývají z postižení. ¨Rozvíjení osobnosti začít co nejdříve, nejlépe ihned po identifikaci postižení. ¨Mimořádná důležitost důkladné a dlouhodobé funkční speciálně pedagogické dianostiky (detailní identifikace problémů). ¨Ve většině případů se nejdříve soustředíme na rozvoj motoriky, senzoriky a sebeobsluhy. ¨Nevyhnutelná provázanost speciální edukace s procesem speciální stimulace. ¨Úkoly speciální edukace uskutečňujeme v souvislosti s uspokojováním základních životních potřeb žáka. ¨Musíme si uvědomit, že speciální edukační a stimulační aktivity často nevyvolají zpětnou vazbu. ¨ ¨Edukační proces je výrazně ovlivněn narušenou a omezenou komunikační interakcí. ¨Zdravotním stavem a aktuálním stavem práceschopnosti. ¨Orientací na krátkodobé cíle. ¨Realizací na základě individuálních tzv. „krokových programech“. ¨Využíváním speciálních pomůcek, často vysoce individualizovaných. ¨Komplexní rehabilitací v souladu se společným cílem. ¨Především kompetencemi speciálního pedagoga. ¨Osobností speciálního pedagoga. ¨Týmovou spoluprací. ¨Překonáváním negativních názorů na potřebu edukace. ¨ Školní úspěšnost žáka – definice ¨Zvládnutí požadavků kladených školou na jednotlivce, které se projevuje v pozitivním hodnocení žákova prospěchu. ¨Výsledkem je dosažení vzdělávacích cílů. ¨Není pouze dílem žáka a jeho schopností nebo píle, ale také dílem učitele, resp. součinností učitele a žáka a dalších faktorů. ¨základem je školní výkonnost (objektivně měřitelný školní výkon) ¨formu měřitelného výkonu však nemají všechny činnosti, kterými žák plní požadavky školy ¨ ¨Terminologie a související témata (angl.) ¤school success, academic success (školní úspěšnost) ¤academic achievment (školní výkon, školní prospěch) ¤academic ability (studijní schopnosti), ¤academic aptitude (studijní způsobilost), ¤academic aspiration (studijní aspirace) ¨ Výkon žáka a jeho souvislosti s cíli školy a vztahy v ní (psychosociální klima) ¨cílem může být: ¤dosažení individuálně rozdílného maxima dokonalosti u žáků ¤dosažení pouze relativní dokonalosti vzhledem ke spolužákům Hodnocení úspěšnosti ¨Celková / dílčí výkonnost ¤1 či více předmětů ¤ ¨V případě úspěchu / neúspěchu indikátor „závažnosti“: ¤Ojedinělé selhání nDůvody – nutnost informací; atribuce nebezpečím ¤ ¤vs. ¤ ¤Celkový trend nDůvody… ¤ Škála žákovského výkonu ¨Relativně neúspěšní ¤pracující pod své možnosti ¤(„underachievement“) ¤tzv. podvýkon (starší lit.) ¤ ¨Optimální výkon ¨ ¨Relativně úspěšní ¤pracující nad své možnosti (vůle, píle, snaha) ¤„overachievement“ ¤tzv. nadvýkon (starší lit.) ¨ Školní úspěšnost a individuální faktory ¨osobnostní charakteristiky žáka ¨sociální dovednosti ¨jazyková kompetence ¨vývojové stádium ¨struktura nadání ¨kognitivní charakteristiky ¨případné zdravotní potíže ¨ ¨aktuální psychický stav ¨ ¨učební charakteristiky žáka ¤studijní motivace ¤studijní styl ¤studijní schopnosti ¤studijní způsobilost ¤studijní aspirace ¤(...) ¨ Školní úspěšnost a sociální faktory ¨Rodina ¤rodinná situace ¤hodnotová orientace ¤jazyková úroveň ¤kulturní úroveň ¤výchovný styl ¤aspirace rodičů ¤sourozenci ¤(...) ¤ ¤ ¨ ¨ ¨Škola ¤interakce učitele a žáka ¤organizace výuky ¤fyzikální prostředí ¤klima třídy ¤klima školy ¤vzdálenost od bydliště ¤(...) ¤ •+ Kulturní a společenské vlivy •Například? Nejčastější souvislosti ¨školní výkon, školní schopnosti ¨úspěšnost v přijímacím řízení ¨studijní motivace ¨studijní návyky, autoregulace ¨ADHD, SPU ¨handicapovaní, nadaní a jejich integrace ¨integrace minorit a imigrantů ¨evaluace ¨sociální klima školní třídy, klima školy ¨reformy, ŠVP ¨úspěšnost v běžném životě Rozšiřující literatura ¨Knihy ¤GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žáka. Bratislava: Práca, 1999. 121 s. ISBN 80-7094-335-1 ¤HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. 240 stran. ISBN: 80-7178-888-0 ¤HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. 199 s. ISBN 80-246-0319-5 ¤VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-488-8 ¤SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9 ¨Internet ¤http://www.skolaonline.cz/scripts/detail.php?id=4735 ¤http://www.ceskaskola.cz/Slovnik/slovnik.asp?page=S ¤http://www.ped.muni.cz/wpsy/koh_uv_ped_ps.htm ¨Ebrary Education ¤ALDERMAN, M. KAY. Motivation for Achievement : Possibilities for Teaching and Learning. Lawrence Erlbaum Associates, Incorporated. 2004. ¤aj. ¨Knihy ¨OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3819-5. ¨PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. 2., rozšířené a přepracované vydání. ISBN 80-7315-120-0. ¨VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. ¨ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. ¨Internet ¨K psychologii neprospěchu žáka [online]. Zdravie a správanie človeka. Kaplan, R. M., Sallis, J. F., Patterson, T. L. (1996), [cit. 4. dubna 2006]. Dosupné na World Wide Web: http://www.arcana.cz/cz/texty.php?art=38&cat=14 ¨Mentální retardace [online]. J. Raboch - Psychiatrie - Doporučené postupy psychiatrické péče, [cit. 4. dubna 2006]. Dosupné na World Wide Web: http://www.vodopad.cz/c39.htm ¨Nové způsoby učení [online]. Marilyn Fergusonová, [cit. 5. dubna 2006]. ¨Dosupné na World Wide Web: http://www.baraka.cz/baraka/Baraka/b_3/b_3_nove_zpusoby_ueeni.html ¨