1. K významným psychologům, kteří se podíleli na profilování pedagogické psychologie jako svébytného oboru, nepatří A. A. Binet B. B. Bloom C. S. Freud D. J. Piaget 2. Napište nejméně dva české odborné časopisy, ve kterých byste hledali informace z oblasti pedagogické psychologie 3. Když učitel o žákovi pronáší věty typu: „To je náhoda, že to má dobře. Kdoví, kde to opsal. Že se mu jednou něco povede, to ještě nic neznamená...“ – o jaký psychologický jev se pravděpodobně jedná? A. učitelův profesionální úsudek B. moralizování C. projev negativního očekávání vůči žákovi D. povrchový styl výuky 4. Současné teorie učení a vyučování (např. RVP) přímo vycházejí z jaké skupiny teorií učení? 5. Zde jsou některé charakteristiky stylů učení. Z níže uvedeného výčtu vyberte a označte ten, které mezi ně nepatří: A. jde o jemné projevy individuality člověka v mnoha situacích učení B. jsou svébytné svou hloubkou (povrchový, hloubkový styl) C. jsou svébytné svou strukturou (lze odlišit strategie a taktiky učení) D. jsou to svébytné postupy při učení, které jedinec v daném období preferuje E. jsou vrozené, jen velmi obtížně se tedy mění F. představují metakognitivní potenciál člověka 6. Psychosociální jevy týkající se žáků i učitelů ve školní třídě, které jsou krátkodobé, mění se i v průběhu dne, označujme jako: A. prostředí třídy B. klima třídy C. atmosféra třídy D. kultura školní třídy 7. Thorndikův pokus s hladovou kočkou v „problémové skříňce“ ilustruje učení a. klasickým podmiňováním b. metodou pokus-omyl c. observační d. vhledem 8. Mezi základní dimenze výchovných stylů nepatří a. emoční vztah b. motivace c. řízení 9. Název mezinárodního výzkumu realizovaného i v ČR a zaměřeného na výsledky edukace žáků, jehož výsledky jsou předmětem opakovaných diskusí v médiích i mezi učiteli je A. Kalibro B. OECD C. PISA D. CVIDOS 10. Mezi vnější determinanty stylů učení nepatří A. učitel B. podmínky pro žákovo učení C. sociální situace učení D. koncepce výuky E. zájem žáka o učivo F. způsob zkoušení a hodnocení 11. Jaká výuková aktivita z níže uvedených vychází z konstruktivistických teorií učení a. praktický nácvik manuálních dovedností (např. nácvik stehu) b. krátký výklad a série otázek ověřujících zapamatování učiva c. řízené objevování v projektové výuce d. doplňování pracovního listu 12. Psychosociální jevy ve školní třídě, které jsou dlouhodobé, typické pro danou třídu a učitele, kteří tyto žáky vyučují, označujme jako: e. prostředí třídy f. klima třídy g. atmosféra třídy h. kultura školní třídy 13. V Čápově typologii výchovných stylů je jako nejproblematičtější hodnocena i. kombinace rozporného řízení a kladného vztahu j. kombinace rozporného řízení se záporným vztahem k. kombinace záporného vztahu se silným řízením l. kombinace slabého řízení se záporným vztahem 14. Skinnerovy experimenty s potkany v bludišti jsou příkladem jakého typu učení? a. klasického podmiňování b. memorování c. operantního podmiňování d. senzomotorického učení