1 Přehled výzkumných metod Kateřina Vlčková Přednášky k Základům pedagogické metodologie PdF MU Brno 2 Definice výzkumné metody •Výzkumná metoda •Obecný metodologický nástroj k získávání a zpracování dat •Systematický postup k shromáždění faktů, •Systém záměrných poznávacích úkonů, zkoumání a myšlení • •Výzkumná technika •Užší pojem •Dílčí, operační nástroj, který cíleně realizuje strategický záměr vymezený zvolenou metodou • •Př. •Metoda: explorativní metoda •zaměřena na zjišťování údajů prostřednictvím výpovědí • •Technika: dotazník, interview, beseda, anketa • • 3 Dělení metod •1/ Metody objevovací, metody zjišťování faktů –Např. pozorování, experiment, testy, obsahová analýza textu – •2/ Metody zpracování údajů a)metody kvalitativního hodnocení získaných údajů –zjišťování vztahů – analytické, porovnávací a generalizační postupy –b) metody kvantitativního hodnocení (statistické postupy) • •Nelze striktně rozdělit (př. testy – zjišťovací, ale obsahují i stanovené metody vyhodnocování a zpracování). 4 Dělení metod zjišťování faktů •1/ empirické metody •pozorování •experiment •dotazník •rozhovor •obsahová analýza dokumentů •testy •aj. •2/ teoretické metody •analýza, syntéza + dedukce, indukce •modelování (myšlenkový experiment) •3/ historicko-srovnávací metody •m. genetická, srovnávací, historicko-srovnávací •m. historická 5 Dělení metod empirického výzkumu •Metody kvalitativního výzkumu –Participační pozorování –Etnografické interview –Aj. – •Metody kvantitativního výzkumu –Experiment –Standardizované testy, testy, didaktické testy –Strukturované pozorování –Dotazníky –Strukturované interview –Atd. 6 Metody empirického kvantitativního výzkumu •Explorativní metody –např. dotazník, anketa, interview •Ratingové metody –např. posuzovací stupnice; expertní šetření •Metoda Q-třídění •Psychosémantické metody •Obsahová analýza •Testy •Projektivní metody a techniky –např. slovní asociační experiment, testy nedokončených vět, analýza dětské kresby •Metody měření sociálních vztahů –např. sociometrie •Pozorování •Experiment 7 Explorativní metody •Dotazník •vymezený výzkumný vzorek •Anketa •oslovují se lidé jakkoli, snížena možnost využití výsledků pro vědu •Autobiografie •popsání průběhu života •Interview •Beseda •více účastníků rozhovoru najednou • •Explorativní metody jsou v pedagogice nejvíce používané, ale měly by být více používány i jiné metody a techniky. •Jejich výhodou je snadná dostupnost. 8 Ratingové metody •posuzovací stupnice (škály) –= Posuzovací otázky – základ pro vyjádření názoru odborníků na hodnotu posuzované kvality na stupnici -Zajišťují objektivnost -Umožňují kvantitativní zachycení jevu -Neplést se škálovanými položkami dotazníku – tam jsou škály jako baterie otázek, které tvoří obsahový celek •expertní šetření –Zjištění stanoviska odborníků k určitému problému –Výsledky lze statisticky zpracovat 9 Metoda Q-třídění -Někdy považována za jednu z variant ratingových metod -Zkoumají se postoje -Je založena na balíčku karet (60 -120) s napsanými postoji k nějakému problému -Karty se třídí do hromádek na základě normálního rozložení (nucená volba) -Př. Třídí typy respondentů podle postojů -Výhoda: respondenti jsou více nuceni k vyhraněnějším postojům než v dotazníku 10 Psychosémantické metody •Zkoumají individuální významy, interpretace slov apod. •Používáno zejm. v psychologii •Př. Testy nedokončených vět, metoda slovních asociací atd. •V ped. výzkumu používána technika sémantického diferenciálu •Soubor 12 posuzovacích sedmibodových škál •póly škály tvoří protichůdná adjektiva (těžký – lehký) • 11 Obsahová analýza •analýza osobní dokumentace •a. školské a školní dokumentace •a. školních ukazatelů • •Způsoby provádění analýzy –Nekvantitativní –Kvantitativní •Obsahové prvky se kvantifikují •Vyjadřuje se jejich frekvence, pořadí nebo stupeň 12 Testy •psychologické testy •Nejčastěji se používají testy inteligence a testy osobnosti •psychomotorické testy •Zkoumají předpoklady pro pohybové činnosti a jejich osvojení •didaktické testy •Především zaměřeny na měření školního výkonu žáka • •Přesné, objektivizované měření osobnostních kvalit, činnosti osobnosti, výkonů (zejm. znalostí) •Dobrá možnost statistického zpracování dat 13 Projektivní metody a techniky •verbální metody –slovní asociační experiment –testy nedokončených vět •Můj otec je … •Mám rád …. •Když mám volný čas, tak … –projektivní interview •Např. se dětem ukazují obrázky zaměřené na dětský svět •Rorschachův test - skvrny •grafické –analýza dětské kresby (kresba rodiny, postavy) •manipulační techniky –Ohýbání drátu (praktická inteligence, manuální zručnost) –Lüscherův test – barvy – zkoumá se osobnost –Pantomima, hraní rolí 14 Metody měření sociálních vztahů •Měření mezilidských vztahů, vztahy mezi žáky, učiteli, žákem a učitelem, rodičem a dítětem,… • •sociometrické techniky –Zkoumají např. žákovu preferenční stupnici lidí, se kterými komunikuje –Sociogram – grafické schéma komunikace, vztahů – •techniky zkoumající preferenční postoje –Měření preferencí učitele k žákům apod. • 15 Pozorování •pozorování jako výzkumná metoda •pozorování jako východisko interakční analýzy –Interakční analýza je technika používaná pro zjištění stavu struktury a činností ve skupině –Př. Interakce ve výuce – co dělá učitel a žák a jak často, apod. 16 Experiment -Přesněji: Experimentální metoda -Dvě skupiny (kontrolní a experimentální) -Manipuluje se s proměnnými -Odhalují se kauzální souvislosti (příčina – následek) -V rámci experimentu se používají různé metody a techniky sběru údajů (dotazník, škálování, testy atd.) 17 Volba výzkumných metod ve výzkumu •Závisí na cíli výzkumu •Výzkumná metoda se ověřuje v předvýzkumu (validita, reliabilita atd.) – zejména nová technika nebo adaptovaná •Nepracovat jen s 1 metodou nebo technikou •Zvážit + a – každého vybraného nástroje •Bereme v úvahu i své zkušenosti s danou metodou •Materiální vybavení, zda potřebujeme instruované pomocníky, zda je metoda standardizovaná a je k ní manuál •V jaké kombinaci budeme metody používat • 18 Příklady použití metod Literatura •GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. • •PELIKÁN, J Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. • •GALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational Research. An introduction. N. Y. : Longman, 1996. • 19