‹#› 1 Dotazník Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie Sem přidejte logo společnosti Logo vaší společnosti vložíte na snímek následujícím způsobem: •V nabídce Vložit vyberte příkaz Obrázek. •Najděte soubor s logem své společnosti. •Klepněte na tlačítko OK. Velikost loga změníte následujícím způsobem: •Klepněte tlačítkem myši uvnitř loga. Na obvodu loga se objeví čtverečky nazývané úchyty. •Pomocí těchto úchytů lze změnit velikost objektu. •Pokud před použitím úchytů podržíte stisknutou klávesu SHIFT, budou zachovány poměry objektu. 000_0815 ‹#› 2 Dotazník •Způsob písemného kladení otázek • •Zjišťování písemných odpovědí • •Určen především pro hromadné získávání údajů => •velký počet odpovídajících => ekonomický nástroj (malá časová investice) • •Nejfrekventovanější metoda • •Zdánlivě lehká metoda => mnoho špatných dotazníků • ‹#› 3 Terminologie •RESPONDENT osoba, která dotazník vyplňuje • •POLOŽKY otázky, jednotlivé prvky dotazníku • •ADMINISTRACE zadávání dotazníku • •NÁVRATNOST DOTAZNÍKU ‹#› 4 Cíl dotazníku – nutné přesně formulovat cíl a úlohu dotazníku ve vztahu ke zkoumanému výzkumnému problému – Þ jasná celková koncepce dotazníku Þ orientace na hlavní body Þ jasné zaměření jednotlivých položek ‹#› 5 Struktura dotazníku •Promyšlená •Základní otázka je rozdělena do několika okruhů / podproblémů •Okruhy se naplňují položkami – –=> Nezačínejte bez promyšlení hned vymýšlet nějaké otázky ‹#› 6 Tři části dotazníku –1/ Vstupní část – –2/ Položky – –3/ Poděkování za spolupráci • ‹#› 7 Vstupní část dotazníku –Hlavička •název a adresa instituce a/nebo jména autorů –Vysvětlení cíle •zdůrazní se význam respondentových odpovědí pro řešení problematiky •motivujeme tak respondenta k pečlivému vyplňování, vrácení dotazníku a –Pokyny •ilustrativní příklad vyplnění ‹#› 8 2. část dotazníku POLOŽKY •Pořadí odpovídá psychologickým požadavkům • –Začátek: otázky lehčí, přitažlivější = neodradit respondenta –Uprostřed: těžší otázky, méně zajímavé –Konec: faktografické otázky (nejsou náročné) <= respondent může být unavený • ‹#› 9 Jak tvořit položky dotazníku •1/ Věnujte velkou pozornost každému slovu v položce • •Př. (špatný) • •Kolik šálků kávy vypijete denně? • 1 2 3 4 5 a více • •Šálek kávy nevyjadřuje intenzitu kávy •Denně X co když pije i v noci (zkouškové) X co když o prázdninách nepije ‹#› 10 Základní pravidla tvorby položek •2/ Formulujte jasné otázky/položky • –všichni jim budou rozumět stejným způsobem –jasná otázka pro autora dotazníku nemusí být jasná pro respondenty ‹#› 11 Základní pravidla tvorby položek •3/ Příliš široké znění vede k příliš volným odpovědím • –Př. (špatný) –Jaký je Váš názor na nejnovější učební osnovy? Þ Které osnovy? Þ Osnovy ze kterých předmětů? – ‹#› 12 Základní pravidla tvorby položek •4/ Výrazy jako • několik obyčejně někdy •interpretují respondenti různě • •=> vyhýbat se jejich používání ‹#› 13 Základní pravidla tvorby položek •5/ Vyhněte se dvojitým otázkám •bývají se spojkou a • •Př. • Školní psychologové tráví mnoho času vypracováváním výkazů, a proto nemají dost času na vlastní poradenství. • souhlasím – nesouhlasím • •Respondent Vám může odpovídat pouze na jednu z nich ‹#› 14 Základní pravidla tvorby položek •6/ Dávejte jen takové otázky, na které respondenti dovedou odpovědět • •7/ Otázky musí být pro respondenty smysluplné –Když dáte otázky, ke kterým nemají vztah, odpoví povrchně ‹#› 15 Základní pravidla tvorby položek •8/ Tvořte jednoduché otázky • –Otázky mají být lehce pochopitelné, jednoduché, lehce zodpovídatelné • –Dlouhým jde hůře rozumět –Znechucují respondenty –Zpomalují vyplňování dotazníku ‹#› 16 Základní pravidla tvorby položek •9/ Vyhněte se záporným výrazům –Často se přehlédnou –Často se nesprávně interpretují •Př. Tento vyučovací předmět NENÍ můj oblíbený. ano ne –Pokud je nutné použít záporné slovo, zvýrazněte ho tiskem –Zcela vylučte dvojitý zápor •Př. Nedomnívám se, že by se mi v učitelské profesi nedařilo. Ano - ne ‹#› 17 Základní pravidla tvorby položek •10/ Vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost – •týkají se obvykle nějaké osoby nebo instituce –Př. (špatný) •Souhlasíte nebo nesouhlasíte s návrhem ředitele vaší školy o … ? • •Na některé otázky respondent odpovídá tak, jak je to společensky žádoucí, i když je dotazník anonymní – Př. (špatný) – Zesměšňuje své žáky při výuce? Ano – ne Þ nechat zadní dvířka, důstojnost člověku – ano - někdy ano, někdy ne – záleží to na situaci - ne ‹#› 18 Základní pravidla tvorby položek •11/ znění položek ověřte v předvýzkumu –obvykle pomocí interview –respondent vysvětlí, jak rozumí otázce –nejasné položky se upraví –zjistí se, proč respondenti na některé otázky neodpovídali nebo odpovídali nevím •podíl takových otázek by měl být max. 5% ‹#› 19 Tvorba položek •Některé položky se tvoří snadno –zejména faktografické otázky •věk, pohlaví, bydliště, zaměstnání, vzdělání – •Obtížněji se tvoří položky zjišťující •názory, postoje, osobnostní rysy – ‹#› 20 Tvorba položek •Formulujte položky tak, aby byl respondent ochoten odpovídat, •A když odpovídá, aby odpovídal nezkresleně (nevylepšoval se, nezhoršoval údaje) •Na důvěrné otázky lidé neradi odpovídají • •Př. (špatný) Váš věk? • •Př. (opravený – dostatečné pro odhad věku) •Rok ukončení studia…. •Počet roků ped. praxe…. ‹#› 21 Tvorba dotazníku pro děti •Položky musí být velmi jednoduché •Velkou pozornost věnujte výběru slov •Své myšlenky převeďte na myšlení a jazyk dítěte •V předvýzkumu ověřte, zda dítě rozumí ‹#› 22 Typy položek •Podle stupně otevřenosti • •Uzavřené • •Polouzavřené • •Otevřené – ‹#› 23 Uzavřené položky •Nabízí hotové alternativní odpovědi •Respondent zaznačí (zakroužkuje, podtrhne) vhodnou odpověď •Varianty odpovědí se připraví na základě poznání problematiky a předvýzkumu (dotazník, interview) •Výhoda – lehké zpracování ‹#› 24 Příklad uzavřené položky • Myslíte si, že pro nadané děti je potřeba zřizovat speciální školy? a)ano b)ne c)neumím se vyjádřit • –Dichotomická položka •nabízí odpovědi ano – ne •Přináší jen základní informaci na položenou otázku –Typ odpovědi neumím se vyjádřit, nevím, neumím se rozhodnout, nedovedu posoudit je velmi důležitý •Kdyby byl respondent donucen vyjádřit se ANO - NE, zkreslilo by to výsledky ‹#› 25 Příklad uzavřené položky s více alternativami odpovědí •Zřizování speciálních škol pro nadané děti považuji za a)Vhodné b)Vhodné jen pro jisté druhy nadání (např. pohybové, výtvarné) c)Vhodné jen tehdy, když to nepoškodí výuku anebo vybavení běžných škol d)Nevhodné e)Neumím se vyjádřit a) ‹#› 26 Otevřené položky •Respondent má velkou volnost odpovědí •Otázka jen nasměruje, neurčuje alternativní odpovědi •Nevnucují volbu •Zdroj nových, neznámých údajů •Odpovídá se však obtížněji – časově pomalejší, náročnější • • • ‹#› 27 Příklad Otevřené položky •Jaký je Váš názor na zřizování speciálních škol pro nadané děti? • •Užší zaměření otázky: • •Vysvětlete, proč souhlasíte se zřizováním speciálních škol pro nadané děti ve vašem městě. ‹#› 28 Zpracování otevřené položky •Obtížně se zpracovává – dodatečně se kategorizuje •Př. •Dotazník se 20 otevřenými otázkami •Zadán 150 respondentům •Na každou položku cca. 20 možných variant odpovědí •=> celkem 400 variant!!! • X •Tentýž dotazník s uzavřenými odpověďmi –cca. 5 variant na položku –Celkem 100 variant - navíc již kategorizovaných • ‹#› 29 Polouzavřené položky •Nabízejí nejprve alternativní odpověď •Potom žádají o vysvětlení, objasnění •v podobě otevřené otázky •Př. • Souhlasíte se zřízením speciálních škol pro nadané děti? –Ano – ne. Pokud ano, proč? ………….. ‹#› 30 Příklad polouzavřené položky •K učení se cizímu jazyku mne motivuje a)Jazyk mne baví b)Cestování c)Povinná maturita z CJ d)Kamarádi v zahraničí e)Budoucí zaměstnání f)Dělám v CJ na počítači g)Učitel h)Rodiče i)Jiné, co? ………………………………………….. a) ‹#› 31 Škálované položky •Škála poskytuje odstupňované hodnocení jevu •Př. •Z kolika skript a učebnic jste se připravovali na danou zkoušku? • 1 2 3 4 5 a více • ‹#› 32 Variabilita typů položek v dotazníku •Nemusíte používat jen jeden typ •Vystřídají-li se dva typy zlepšuje to pozornost, vyvádí ze stereotypu • •Typy položek se ale nesmí stále střídat –rozptyluje to respondenta, musí se přelaďovat ‹#› 33 Validita jednotlivých typů položek •Vysokou validitu mají faktografické položky –Věk, pohlaví •Položky vyžadující odhad nebývají přesné, je třeba údaje v mysli rekonstruovat –Kolik času věnujete týdně studiu? –Jakým způsobem jste se dozvěděli o nové knize? •Nižší validitu mají také položky týkající se názorů, postojů, zájmů ‹#› 34 Validita položek •Správnost odpovědí respondentů nezáleží jen na znění otázky/položky, ale i na respondentech samotných –Někdo odpovídá pečlivě, pravdivě –Někdo k vyplňování přistupuje volně, přibarvuje si – •Počítat s povrchním odpovídáním zejména –u neanonymních dotazníků –u anonymních, když respondent považuje dotazník za nedůležitý – ‹#› 35 L-otázky •Lži- otázky, lži-skóre •Zaměřené na chování, které neodpovídá společenské normě, nicméně se ho lidé dopouští •Př. •Míváte občas myšlenky anebo nápady, o kterých byste si nepřáli, aby je měli jiní lidé? ANO NE ‹#› 36 Reliabilita dotazníku •Závisí na více vlastnostech •Jednou z nich je vnitřní konzistence •Je tím vyšší, když obsahuje více otázek, které se ptají na tutéž informaci • ‹#› 37 Délka dotazníku •Taková, abyste získali všechny potřebné údaje, NE DELŠÍ •Dlouhý dotazník unavuje, odrazuje, vyplnění je odbýváno •Max. 30 min. •Poštou zasílané – max. 15. min. •U mladších dětí ještě kratší •Délku určíte na konkrétním vzorku respondentů – předvýzkum •Když dotazník respondenty velmi zajímá,vyplňují i dlouhý lehce •Délka závisí i na schopnostech respondentů => různá ‹#› 38 návratnost •Poměr počtu odeslaných dotazníků k počtu vyplněných a vrácených •Min. 75% •Uvažovat o složení respondentů, kteří dotazník vrátili ‹#› 39 Průvodní dopis •Dobře ho naformulovat •Zdůraznit důležitost tématu a odpovědí respondenta Psát o výzkumu, ne o diplomové práci •Uvést, že vyplnění trvá 15 min. a musí tolik také trvat (ne více) •Dát poštovní známku do obálky – zvyšuje to návratnost X dnes se dotazníky administrují přes internet •