HVO) Jak studenti učitelství vnímají ustavování mocenského uspořádání ve třídě, v níž realizují svoji praxi? 1. Proč jste se stal učitelem? SVO1) Jak studenti učitelství vnímají vstup do třídy, v níž realizují svoji praxi? 1. Jak vypadala první hodina? 2. Jak jste se žákům představil? 3. Jací jsou žáci v téhle třídě? 4. Stalo se během první hodiny něco, co Vás překvapilo? 5. Jak by se podle vás měl učitel připravit na první den? Na co by si měl dát pozor? 6. Jak jste po první hodině v této třídě cítil? 7. Jak na Vás působí nová škola? 8. Jak jste se ve škole zabydlel? SVO2) Jak studenti učitelství vnímají své působení při ustavování mocenského uspořádání ve třídě, v níž realizují svoji praxi? 1. Jak žáky oslovujete? 2. Co děláte, když potřebujete získat pozornost žáků? 3. Co děláte, když se žáci tváří znuděně? 4. Máte nějaké finty, kterými žáky získáváte na svou stranu? 5. Co děláte, když potřebujete žáky rozmluvit? 6. Jakým způsobem vyvoláváte žáky? 7. Máte nějaká pravidla, která chcete, aby žáci dodržovali? 8. Jak tato pravidla vznikala? 9. Jakým způsobem se o nich žáci dozvídají? (ptát se po jednotlivých pravidlech, kde to bude vhodné) 10. V jakých situacích je zásadní, aby o věcech rozhodl výhradně učitel? 11. Kdy se ve třídě cítíte pevný/á v kramflících? Můžete tuto situaci popsat? 12. Stalo se Vám, že jste měl pocit, že třídu nemáte pod kontrolou? Můžete tuto situaci popsat? 13. Používáte ve třídě humor? Kdy a k čemu? / Stalo se Vás, že jste se se žáky ve třídě společně zasmáli? 14. Doprovázel jste žáky na exkurzi? Jak se proměnil způsob práce v této výukové situaci? 15. Jak se proměnil způsob práce při – řešení kázeňských problémů, návštěvě cizí osoby ve třídě… 16. Jak se na výuku připravujete? 17. Vnímáte se jak odborníka? 18. Stalo se Vám, že jste si nebyl jistý/á učivem? 19. Stalo se Vám, že se Vás žáci zeptali na něco, co jste nevěděl? SVO3) Jak studenti učitelství vnímají postupy a strategie, jimiž do mocenského uspořádání vstupují jejich žáci? 1. Mohou se žáci podílet na rozhodování o tom, jaké aktivity budete ve třídě dělat? 2. Mohou se žáci podílet na rozhodování o tom, jak budou probíhat? 3. Mohou se žáci podílet na rozhodování o tom, jak se budou aktivity ve třídě hodnotit? 4. Mají možnost žáci rozhodovat o činnostech ve třídě? Jak takový proces vypadá a jak do něj zasahujete? 5. Máte ve třídě žáka, který chce mít konečné slovo? Jak s ním pracujete? 6. Stane se Vám, že žáci nedodrží pravidlo XX? (zde reagovat na všechny pravidla, která zazněla) 7. Jak to probíhá? 8. Jak na to reagujete? (opakují se) 9. Stalo se vám, že měli žáci „navrch“? Proč k tomu došlo? Jak jste to řešil? SVO4) Jak studenti učitelství vnímají působení školy na mocenské uspořádání ve třídě? 1. Jak se cítíte v kolektivu učitelů na této škole? 2. Mluvíte s některými z učitelů o situacích ve třídě? Kdy? O jakých? 3. Jak spolupracujete s učitelem, který Vás má na starost? 4. Seznámil jste se s ředitelem školy? Co jste se od něj o škole dozvěděl? 5. Četl jste školní řád? (Je k něčemu užitečný školní řád? Pracujete s ním?) 6. Dovedete si představit, že byste tady v budoucnu působil jako učitel? __________________________ 20. Naučila Vás praxe v této třídě doposud něco nového? S láskou Katka a Zuzka