GEOGRAFICKY VZDĚLANÝ ČLOVĚK SI OSVOJÍ: JAK LIDSKÁ ČINNOST OVLIVŇUJE PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (návrhy pro 2. stupeň ZŠ) GEOGRAFIE a ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (Vybráno z geografických standardů - NGS) Přírodní vs. životní (nahradit všude?) Téma 1: Změny přírodního prostředí —Příklady toho, co by se žáci měli naučit: —Popsat a vysvětlit, jak konstrukce přehrady a hráze na řece v jednom regionu ovlivňuje místa po jejím proudu (např. dostupnost vody pro lidskou spotřebu a zemědělství, ochrana před povodněmi, výroba elektřiny, vodní a pobřežní ekosystémy). —Popsat, jak změny uskutečněné lidmi ve využití ploch mohou mít negativní dopad na jiná území (např. odlesňování a povodně, zanášení řek, půdní eroze). —Vysvětlit, jak průmyslové aktivity (např. produkce továren, výroba elektrické energie spalováním rostlin) ovlivňují jiné aspekty (např. kyselé deště, teplotní inverze, smog). — Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat a vysvětlit, jak konstrukce přehrady a hráze na řece v jednom regionu ovlivňuje místa po jejím proudu (např. dostupnost vody pro lidskou spotřebu a zemědělství, ochrana před povodněmi, výroba elektřiny, vodní a pobřežní ekosystémy). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg http://www.pmo.cz/%20/download/vn-brno-008.jpg%20 Příklad – přehrada na řece Svratce, Brno —Úkol: jak výstavba přehrady ovlivňuje životní prostředí před i za hrází? Kdy a proč je na přehradě nejvíc odpadků? Momentálně z Přehrady mizí nečistoty a odpadky, které se tu za zimu nashromáždily. http://1url.cz/N66S http://1url.cz/e66v Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat, jak změny uskutečněné lidmi ve využití ploch mohou mít negativní dopad na jiná území (např. odlesňování a povodně, zanášení řek, půdní eroze). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg http://img7.rajce.idnes.cz/d0702/8/8221/8221729_146adca725db65e19b1ac539d9b8139b/images/panoram023. jpg?ver=0 Příklad - odlesňování Úkol: k jakým závažným změnám dochází po odlesnění značné části území, jako vidíme třeba na fotografii? (Kralický Sněžník, 5.2013) http://1url.cz/h66n Příklad – půdní eroze —V ČR je až 40% zemědělsky obdělávaných půd dotčeno erozí. — —Úkol: co je hlavním faktorem půdní eroze? Jaké nevhodné zacházení s půdou může podpořit rozšiřování eroze? (Pomoz si fotografií, která vznikla u Přerova nad Labem, 2009.) Eroze půdy http://1url.cz/7666 Příklad – zanášení řek —Úkol: jaké procesy způsobují zanášení řek? Čím jsou řeky zanášeny? Jaký to může mít dopad na biotop řeky? (Pomoz si fotografií tůní řeky Svratky, z kterých se snadno stávají bažiny. Proč myslíš, že je tomu tak?) http://projekty.krizanky.eu/sites/default/files/imagecache/foto_view/nodes-img-main/Rozvodn%C4%9Bn% C3%A9%20rycht%C3%A1%C5%99ky.jpg http://1url.cz/4668 Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Vysvětlit, jak průmyslové aktivity (např. produkce továren, výroba elektrické energie spalováním rostlin) ovlivňují jiné aspekty (např. kyselé deště, teplotní inverze, smog). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – kyselé deště http://ziva.avcr.cz/img/ziva/art2/lrg/kde-prezit-v-tezkych-casech-refugia-epifytickych-l-6.jpg —Úkol: popřemýšlej, jak vzájemně souvisejí všechny 3 fotografie. http://1url.cz/966x http://safe4work.org/wp-content/uploads/2011/09/Volcano-from-space-5.jpg http://autozacek.cz/img/press/emise.jpg http://1url.cz/266A http://1url.cz/Y68L http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2013/12/10/1386679419690/Smog-in-Lianyung ang-008.jpg Příklad – smog ve městech —Čína je jedním z největších znečišťovatelů ovzduší na Zemi. Na fotografii je čínské město Lianyungang ponořené do smogu. — — — —Úkol: Odkud smog pochází a kdy během dne je ho nejvíc? Proč? http://1url.cz/t68r Téma 2: Využívání technologií —Příklady toho, co by se žáci měli naučit: —Popsat a vysvětlit, jak těžební technologie využívané v povrchových lomech mění přírodní prostředí ve Spojených státech (např. odstranění vrcholu hory v Západní Virginii, antracitové kaly v regionu severovýchodní Pensylvánie, hluboký kráter v povrchovém lomu Powder River Basin). —Popsat, jak změny technologií mohou ovlivnit způsoby a význam dopravy a také dopady na přírodní prostředí (např. výfukové emise, výstavba silnic, letiště – exhaláty a hluk letadel). —Popsat a vysvětlit, jak „zelené technologie“ mohou zvýšit úroveň udržitelnosti a redukovat míru dopadu lidské činnosti na přírodní prostředí (např. redukce využívání energie, využívání nových, trvalejších stavebních materiálů). Najít vhodné příklady pro těžbu v ČR. Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat a vysvětlit, jak těžební technologie využívané v povrchových lomech mění přírodní prostředí ve Spojených státech (např. odstranění vrcholu hory v Západní Virginii, antracitové kaly v regionu severovýchodní Pensylvánie, hluboký kráter v povrchovém lomu Powder River Basin). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Najít vhodné příklady pro těžbu v ČR. Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat, jak změny technologií mohou ovlivnit způsoby a význam dopravy a také dopady na přírodní prostředí (např. výfukové emise, výstavba silnic, letiště – exhaláty a hluk letadel). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – exhaláty letadel —Na schématu je vidět, kolik letů najednou se uskutečňuje nad Západní a Střední Evropou a také nad celou Zemí v pondělí v 10 hodin dopoledne. — —Úkol: jaký vliv má stoupající objem vzdušné dopravy na atmosféru a poté i na zdraví lidí? (zamysli se také nad novým fenoménem – znečištění hlukem) http://www.flightradar24.com/25.97,49.93/2 Příklad – exhaláty z výfuků automobilů —Ne všechno směruje pouze k horšímu. Nové technologie jsou mnohem šetrnější k životnímu prostředí. — —Úkol: pomocí fotografií porovnej situaci exhalátů z automobilové dopravy v minulosti, současnosti a budoucnosti a zhodnoť význam tohoto druhu dopravy. https://www.ceskaposta.cz/documents/10180/0/Elektromobil-web.jpg/2dbe29cd-5c6e-479d-8547-469b0a86f0 e3?t=1343026442989 http://img.mediacentrum.sk/gallery/600/2179751.jpg http://1url.cz/668u http://1url.cz/Z681 http://im.novinky.cz/mynews/296/12966-top_foto1-4mfhq.jpg Příklad – typy silnic —Úkol: dle fotografií porovnej dopravní situaci na různých typech silnic (dálnice, rychlostní silnice, silnice I., II. a III. třídy, místní komunikace, veřejně přístupné účelové komunikace) z hlediska vlivu na ovzduší – objem exhalátů. http://i.idnes.cz/13/092/cl6/KHR4dee1b_dalnice.jpg http://www.top-expo.cz/domain/top-expo/files/cds-2011/fota-projekty-2011/28.jpg http://1url.cz/T68J http://1url.cz/d68e http://1url.cz/K68Q Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat a vysvětlit, jak „zelené technologie“ mohou zvýšit úroveň udržitelnosti a redukovat míru dopadu lidské činnosti na přírodní prostředí (např. redukce využívání energie, využívání nových, trvalejších stavebních materiálů). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Nějaké nápady na fotografie a příklady? http://euroavia.eu/media/12951/windturbine.jpg —Úkol: uvažuj nad výhodami i nevýhodami „zelených technologií“, které vidíš na fotografiích. Jaké další znáš? http://www.hybrid.cz/i/auto/SEAT-solarni-elektrarna-strecha-tovarny-martorell.gif http://1url.cz/z68i https://40.media.tumblr.com/tumblr_m7cyh040041rwpca4o1_500.jpg http://1url.cz/b68w http://1url.cz/U68N Téma 3: Využívání technologií —Příklady toho, co by se žáci měli naučit: —Analyzovat pozitivní a negativní efekty lidské činnosti na litosféru (např. degradace a eroze půdy, zasolování půdy, acidifikace). —Analyzovat, jak zastavěná plocha mění a ovlivňuje přírodní prostředí (změna hydrického režimu, degradace půd, úbytek zeleně) a identifikovat tyto změny. —Analyzovat pozitivní způsoby lidské činnosti na přírodní prostředí (např. ochrana zeleně, obnovování mokřadů, zalesňování). Najít vhodné příklady pro těžbu v ČR. Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Analyzovat pozitivní a negativní efekty lidské činnosti na litosféru (např. degradace a eroze půdy, zasolování půdy, acidifikace). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg http://www.lowes.com/images/LCI/Planning/HowTos/Soil_Hero.jpg http://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/kourici_kominy01.jpg Příklad – okyselování půd —Úkol: jak mohou škodliviny vypouštěné továrnami ovlivnit půdu, když půda je na zemi a škodliviny stoupají do ovzduší? — — Jak souvisí fotografie zničeného lesa s půdou a vypouštěním emisí? — Obr. 2 Důsledky acidifikace – les v Jizerských horách zasažený kyselými dešti ? http://1url.cz/W68p http://1url.cz/r68G http://1url.cz/o68l Příklad – půdní eroze —Úkol: jaké činitele vplývají na rozrušování půdy? Zohledni jak lidskou činnost, tak i vnější podmínky. http://www.casopisstavebnictvi.cz/clankytop-foto/54_plosna-eroze-hl.jpg http://www.ekobydleni.eu/i/kuku%C5%99ice1-517x690.jpg http://1url.cz/L68R http://1url.cz/A68a http://1url.cz/l683 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Koppen_World_Map_BWh.png/1920px-Koppen_Wo rld_Map_BWh.png http://www.earthonlinemedia.com/ebooks/tpe_3e/images/lithosphere/eolian/desertification_africa_fao_ 11638.jpg Příklad – salinizace půdy —Zasolování půdy snižuje její kvalitu a tedy i úrodnost. — — — — — — —Úkol: pomocí fotografií a obrázků uvažuj —JAK, KDE a PROČ k tomuto jevu dochází. http://1url.cz/H68D http://1url.cz/Y68Z http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/js10/antropog/web/img/obr124.jpg http://1url.cz/j68U http://monda.eu/images/modules/environment/soil/4.jpg http://1url.cz/268I http://www.vari.cz/res/data/049/005948_05_028326.gif?seek=1284698729 http://1url.cz/e68v Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Analyzovat, jak zastavěná plocha mění a ovlivňuje přírodní prostředí (změna hydrického režimu, degradace půd, úbytek zeleně) a identifikovat tyto změny. C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – betonové kolosy —V Soulu (hlavním městě Jižní Koreje, vlevo) žije kolem 24 milionů lidí. Podobně je tomu v Sao Paolu (vpravo), největším městě Jižní Ameriky, kde jich žije přes 21 milionů. — —Úkol: již z fotografií je vidět, kolik prostoru zabírá zástavba a kolik bylo ponecháno zeleni. Jaké důsledky to má na ovzduší (počasí), půdu, přítomnost živočichů (ptáky, hlodavce,...), lidské aktivity apod. — http://www.globaltravelerusa.com/wp-content/uploads/2013/02/SaoPauloMar1.jpg http://1url.cz/8685 http://cdn3.benzinga.com/files/imagecache/1024x768xUP/images/story/2012/screen_shot_2015-02-28_at_7 .30.48_pm.png http://1url.cz/D689 Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Analyzovat pozitivní způsoby lidské činnosti na přírodní prostředí (např. ochrana zeleně, obnovování mokřadů, zalesňování). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg http://bohemiaorientalis.cz/wp-content/uploads/2013/05/Halin-IMG_8155.jpg Příklad – zalesňování —Úkol: jakými způsoby se pečuje o les? Je vhodné vyčistit les od všech větví a padlých stromů? Proč? http://www.pardubice.eu/runtime/cache/images/lightbox/dsc_0067-kopie.jpg http://1url.cz/068c http://1url.cz/668Y Příklad – čištění jezírek —Projekt přeshraniční spolupráce pomohl vyčistit jezírko u obce Rudice. —Úkol: navrhni způsoby pozitivního zacházení s různými jinými biotopy. http://g.denik.cz/67/3a/5326074-rudice-projekt-human_galerie-980.jpg http://1url.cz/168n Premýšľam nad slovníkom pojmov, ktoré by mohli byť vysvetlené buď pod každým snímkom (napr. ako tu – čo je biotop), alebo až na konci prezentácie jako jeden slide s poznámkami.