Environmentální vzdělávání SZ7BP_BiEV •Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. •Katedra biologie, PdF MU, Poříčí 7, 603 00, Brno •Dr. Vodová – kat. biologie (Poříčí 7., přízemí) – •Dr. Ptáček – kat. fyziky, chemie a odborného vzdělávání (Poříčí 7, 2. p.) •Doc. Sládek – kat. fyziky, chemie a odborného vzdělávání (Poříčí 7, 1. p.) •Doc. Hofmann – kat. geografie (Poříčí 7, 2. p.) •Vyučující pPožadavky k ukončení: •Ukončení předmětu: kolokvium •Prověření znalostí a dovedností – test •Pro absolvování kolokvia je třeba získat 70 % •Při zisku 60-69 % následuje ústní rozprava •U vyučujícího, ke kterému studenti náleží dle rozpisu p (rozpis bude zveřejněn v ISu) p. Na rozpravu se přihlašuje během zkouškového přes IS p pRozdělení studentů k vyučujícím: p pstudenti s příjmením na A -D (včetně): Doc. Sládek pstudenti s příjmením na F-L (včetně): Dr. Vodová pstudenti s příjmením na M-P (včetně): Dr. Ptáček pstudenti s příjmením na S-Ž (včetně): Doc. Hofmann p pPožadavky k ukončení: •účast na přednáškách + studium •studijní materiály předmětu phttps://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2015/SZ7BP_BiEV/ p •Literatura Ø Jeřábek, J. a Tupý, J. (2016):Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VVP, 164 s. Ke stažení na adrese: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani Ø Kol.: Státní program environementálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR, MŽP 2002. Ke stažení zde ØZákon o ochraně přírody a krajiny. Ke stažení zde ØVyhláška 395/1992 Sb. Ke stažení zde Ø Øhttp://educoland.muni.cz/biologie-a-geologie/novinky-z-oboru/ Ø •Literatura •Laštůvka, Z., Krejčová, P., 2000: Ekologie. Konvoj Brno, 185 s. • •Primack, R. B., Kindlmann, P. a Jersáková, J. (2001): Biologické principy ochrany přírody. Praha: Portál, 352 s. • •Primack, R. B., Kindlmann, P. a Jersáková, J. (2011): Úvod do biologie ochrany přírody. Praha: Portál, 472 s. • • •Další literatura •Diner, V. a kol.: Ochrana životního prostředí. MŽP Praha, 1998. • •Ganguly, P.: Trvale udržitelný rozvoj. TUO 1997. • •Gore, Al: Země na misce vah. Argo Praha, 2000. • •Gore Al: Nepříjemná pravda. (Naše planeta v ohrožení – Globální oteplování a co s ním můžeme udělat). Argo Praha, 2007, 328 s. • •Gralla, P.: Jak pracuje životní prostředí. Unis Brno, 1995. • •Kol.: Národní strategie udržitelného rozvoje ČR. Praha 2001. • •Kopecká, V., Vanilová, D. (eds.): Seznam zvláště chráněných území ČR k 31. 12. 2002. Ústřední seznam ochrany přírody. AOPAK ČR, Praha, 2003. •Harmonogram přednášek Datum Přednáška: úterý 10:15-11:00 hod, úterý 19:25-20:10 hod , učebna 50 26. 9. 3.10. 10.10. 17.10. 24.10. Úvod, podmínky studia, požadavky, zakončení předmětu. Úkoly a cíle environmentalistiky, Bi (Dr. Vodová) Envi ve školství, RVP pro ZV Bi (Dr. Vodová) Základní ekologické pojmy Bi (Dr. Vodová) Toky látek a energií, antropogenní změny, globální problémy Bi (Dr. Vodová) TUR (předpoklady), ochrana přírody a krajiny v ČR 31.10. 7.11. 14. 11. Ch (Dr. Ptáček) Polutanty Ch Toxicita, prevence Ch Odpadní látky 21.11. F (Doc. Sládek) Světová energetická bilance 28. 11 . 5. 12. 12.12. G (Doc. Hofmann) Životní prostředí obecně – úvod G Životní prostředí České republiky G Krajina • •Ekologie – věda o vzájemných vztazích mezi organismy a prostředím, ve kterém žijí (o struktuře a funkci přírody) • •Environmentalistika – věda o problematice životního prostředí a jeho praktických aspektech. Þvlivy techniky (vstupy, výstupy) Þsociální vztahy (celou problematiku lidské společnosti) Þ a společenské aspekty (ochrana přírody) • - vychází z přírodních i sociálních věd • •TUR= trvale udržitelný rozvoj •– rozvoj uspokojující potřeby současné lidské společnosti bez ohrožování potřeb generací budoucích •Ekologie x environmentalistika •= SPEVVO - odborným garantem EVVO je MŽP - spolu s MŠMT má MŽP podporovat osvětu, výchovu a vzdělávání v oblasti ochrany ŽP (= EVVO) •=> Cíl: zvýšit povědomí a znalostí obyvatel o ŽP •(základ všeobecného vzdělání a výchovy ve školách) • •EVVO má vést k: • myšlení a jednání v souladu s principem TUR • k vědomí odpovědnosti za udržení kvality ŽP • k úctě k životu ve všech jeho formách • •Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR -nedostatečná odborná připravenost většiny pedagogů • •řešení: Ø systematická a komplexní implementaci environmentálních aspektů do vzdělávacích programů ve všech úrovních školství, včetně VŠ • Ø naučit další generace žít podle principů TUR • •Situace ve školství s ohledem na EVVO •=> EVVO nedílná součást všeobecného vzdělávání i odborné přípravy – začleněno do kurikulárních dokumentů (RVP a ŠVP) jako průřezové téma • • děti v předškolním věku (MŠ): o kontakty s přírodou o vytváření pozitivního vztahu k ŽP o návyky zdravého životního stylu • • děti a mládež ZŠ, SŠ a VOŠ o pochopení principů TUR o znalosti, dovednosti a návyky pro ochranu ŽP • • vysokoškolští studenti - studenti učitelství pro MŠ, ZŠ, SŠ • • pedagogičtí pracovníci o učitelé MŠ, ZŠ, SŠ o pedagog. pracovníci připravující učitele pro EVV o pedagog. pracovníci v mimoškolní výchově o řídící pracovníci ve školství • •Cílové skupiny EVVO: EVVO v kurikulárních dokumentech Økurikulární dokumenty = pedagogické dokumenty vymezující legislativní a obsahový rámec potřebný pro tvorbu školního vzdělávacího programu (ŠVP) p Ø jsou vytvářeny a uplatňovány na dvojí úrovni: Ø Státní úroveň Ø Národní program vzdělávání Ø Rámcové vzdělávací programy Ø Ø Školní úroveň Ø Školní vzdělávací programy Ø Ø Ø • •ŠKOLNÍ ÚROVEŇ •STÁTNÍ ÚROVEŇ • • •RVP PV •RVP ZV •příloha •RVP ZV-LMP •RVP G RVP GSP • RVP ZŠS • RVP ZUV •RVP JŠ •NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ • předškolní •vzdělávání • základní •vzdělávání • RVP SOV • střední •vzdělávání • ostatní •vzdělávání •RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY • ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY ZPRACOVANÉ PODLE RVP • ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY, PRO NĚŽ NEBYL VYDÁN RVP RVP obr • EVVO v RVP ZV •aktuální znění RVP ZV (platné od 1.9.2013) • •CO RVP ZV obsahuje: • pojetí a cíle základního vzdělávání (ZV) • klíčové kompetence • vzdělávací oblasti (celkem 9) a jejich vzdělávací obory • průřezová témata (celkem 6) Ø Osobnostní a sociální výchova Ø Výchova demokratického občana Ø Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Ø Multikulturní výchova Ø Environmentální výchova Ø Mediální výchova Průřezová témata • okruhy aktuálních problémů současného světa • jdou napříč předměty •představují formativní prvek základního vzdělávání => pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot • pZpracování průřezových témat v RVP ZV •Charakteristika průřezového tématu •Obsah •Realizace p p o význam a postavení PT v základním vzdělávání ovztah ke vzdělávacím oblastem opřínos pro rozvoj žákovy osobnosti n(jaké vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty mohou u žáka rozvíjeny) •Příklad: Charakteristika průřez. tématu Environmentální výchova • Environmentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, tj. k pochopení nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání významu odpovědnosti za jednání společnosti i každého jedince. Umožňuje sledovat a uvědomovat si dynamicky se vyvíjející vztahy mezi člověkem a prostředím při přímém poznávání aktuálních hledisek ekologických, ekonomických, vědeckotechnických, politických a občanských, I. charakteristika průřezového tématu (PT): •hledisek časových (vztahů k budoucnosti) i prostorových (souvislostí mezi lokálními, regionálními a globálními problémy), i možnosti různých variant řešení environmentálních problémů. Vede jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků. • Na realizaci průřezového tématu se podílí většina vzdělávacích oblastí. Postupným propojováním, rozšiřováním, upevňováním i systematizací vědomostí a dovedností získávaných v těchto oblastech umožňuje Environmentální výchova utváření integrovaného pohledu. Každá z oblastí má svůj specifický význam v ovlivňování racionální stránky osobnosti i ve vlivu na stránku emocionální a volně aktivní. Ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět poskytuje průřezové téma ucelený elementární pohled na okolní přírodu i prostředí. Učí pozorovat, citlivě vnímat a hodnotit důsledky jednání lidí, přispívá k osvojování si základních dovedností a návyků aktivního odpovědného přístupu k prostředí v každodenním životě. V maximální míře využívá přímých kontaktů žáků okolním prostředím a propojuje rozvíjení myšlení s výrazným ovlivňováním emocionální stránky osobnosti jedince. •Ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda zdůrazňuje pochopení objektivní platnosti základních přírodních zákonitostí, dynamických souvislostí od nejméně složitých ekosystémů až po biosféru jako celek, postavení člověka v přírodě a komplexní funkce ekosystémů ve vztahu k lidské společnosti, tj. pro zachování podmínek života, pro získávání obnovitelných zdrojů surovin a energie i pro mimoprodukční hodnoty (inspiraci, odpočinek). Klade základy systémového přístupu zvýrazňujícího vazby mezi prvky systémů, jejich hierarchické uspořádání a vztahy k okolí. Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost téma odkrývá souvislosti mezi ekologickými, technicko-ekonomickými a sociálními jevy s úrazem na význam preventivní obezřetnosti v jednání a další principy udržitelnosti rozvoje. Ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se téma dotýká problematiky vlivů prostředí na vlastní zdraví i na zdraví ostatních lidí. V souvislosti s problémy současného světa vede k poznání důležitosti péče o přírodu při organizaci masových sportovních akcí. •Ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie umožňuje průřezové téma aktivně využívat výpočetní techniku (internet) při zjišťování aktuálních informací o stavu prostředí, rozlišovat závažnost ekologických problémů a poznávat jejich propojenost. Komunikační technologie podněcují zájem o způsoby řešení ekologických problémů možností navazovat kontakty v této oblasti a vyměňovat si informace v rámci kraje, republiky i EU a světa. Vzdělávací oblast Umění a kultura poskytuje Environmentální výchově mnoho příležitostí pro zamýšlení se nad vztahy člověka a prostředí, k uvědomování si přírodního i sociálního prostředí jako zdroje inspirace pro vytváření kulturních a uměleckých hodnot a přispívá k vnímání estetických kvalit prostředí. Propojení tématu se vzdělávací oblastí Člověk a svět práce se realizuje prostřednictvím konkrétních pracovních aktivit ve prospěch životního prostředí. Umožňuje poznávat význam a role různých profesí ve vztahu k životnímu prostředí. •rozpracován do tématických okruhů a ty dále do témat •výběr témat a způsob zapracování do ŠVP závisí na škole •tématické okruhy jdou napříč vzdělávacími oblastmi a propojují vzdělávací obory => komplexní vzdělávání žáků, utváření integrovaného pohledu na věc + rozvíjení klíčových kompetencí •Tématické okruhy průřezového tématu Environmentální výchova •Ekosystémy (např. témata: les, pole, vodní zdroje, moře) •Základní podmínky života (např. voda, ovzduší, půda, ochrana biologických druhů) Lidské aktivity a problémy životního prostředí (např. zemědělství a životní prostředí, doprava a životní prostředí, průmysl a životní prostředí atd.) •Vztah člověka k prostředí (např. naše obec, náš životní styl, aktuální ekologický problém, prostředí a zdraví, nerovnoměrnost života na Zemi) II. Obsah průřezových témat (PT): •Jednotlivá témata v les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa) v pole (význam, změny okolní krajiny vlivem člověka, způsoby hospodaření na nich, pole a jejich okolí) v vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii) v moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslík, cyklus oxidu uhličitého) v tropický deštný les (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam pro nás) v lidské sídlo – město – vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na místní podmínky) v kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek) •Tématický okruh: Ekosystémy •Jednotlivá témata • v voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení) v ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás) v půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině v ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů) v ekosystémy – biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás); v energie (energie a život, vliv energ. zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky) v přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí) •Tématický okruh: Základní podmínky života vzemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství v doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace) v průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti) v odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny) v ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV) změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); v dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti Státní program EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.) •Tématický okruh: Lidské aktivity a problémy životního prostředí v naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace, lidé) v náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí) v aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace) v prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví) v nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás). •Tématický okruh: Vztah člověka k prostředí III. Realizace průřezových témat •povinná součást základního vzdělávání p => škola musí do vzdělávání na 1. i 2. stupni zařadit všechna průřezová témata (dále jen PT) uvedená v RVP ZV p • všechna PT nemusí být zastoupena v každém ročníku p • v průběhu základního vzdělávání musí škola žákům postupně nabídnout všechny tematické okruhy jednotlivých PT, jejich rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP. III. Realizace průřezových témat •PT je možné využít jako: ointegrativní součást obsahu vyučovacího předmětu osamostatné předměty, projekty, semináře, kurzy apod. n •Podmínkou účinnosti PT je: jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu. Kurikulární dokumenty – shrnutí: pTypy kurikulárních dokumentů •Národní program vzdělávání – jeden pro všechny •Rámcové vzdělávací programy (RVP) – dle typu školy •Školní vzdělávací program – každá škola má svůj p •Základní vzdělávání upravuje RVP ZV •cíle, klíčové kompetence, vzdělávací obsah: •Vzdělávací oblasti – vzdělávací obory („předměty“) •Průřezová témata – tématické okruhy - témata • §Zákon č. 17/1992 Sb o životním prostředí §Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny § + prováděcí vyhláška č. 395/1992 §Zákon č. 123/1998 o právu na informace o životním prostředí §Zákon č. 242/2000 Sb. o ekologickém zemědělství §Zákon č. 100/2001 o posuzování vlivů na životní prostředí §Zákon č.185/2001 o odpadech a o změně některých dalších zákonů §Vyhláška č.352/2005 o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi §Zákon č.106/1999 o svobodném přístupu k informacím •Dokumenty týkající se environmentální problematiky •Zákony a vyhlášky §Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR § § Státní politika životního prostředí • §Meziresortní dohoda o spolupráci v oblasti environmentální osvěty, vzdělávání a výchovy mezi MŽP a MŠMT •Další dokumenty Schéma ekosyst • = ekosystém •Základy ekologie: Jedinci, populace, společenstva = strukturální celky •= soubor všech jedinců téhož druhu (homotypický soubor) v určitém prostoru a čase včetně vývojových stádií •- věda: populační ekologie = demekologie) •Populace PICT2831_zm •Velikost populace a její určování • (početnost, hustota, pokryvnost) •Struktura populace •(prostorová struktura - rozptyl jedinců v prostoru) •Složení populace •(dle pohlaví, věkové struktury, s. hmotnosti, sociální s.–etol.) •Vztahy uvnitř populace • (vnitrodruhová konkurence – o zdroje) •Dynamika populace • (množivost – počet nových jedinců za čas, • úmrtnost – počet uhynulých za jednotku času) •Rozptylování (Disperze – rozšiřování jedinců na nové lokality) •Růst populace •Charakteristiky (atributy) populace p= soubor všech populací, které sdílejí společný biotop p např. společenstvo lesa, louky p- věda: synekologie p=> Společenstva jsou heterotypické soubory p -komplexní společenstva (všechny organismy) – biocenózy p pPrimární (přirozené) biocenózy pSekundární biocenózy p p •Společenstvo - společenstvo rostlin = fytocenóza - společenstvo živočichů = ? - společenstvo hub = ? - společenstvo mikroorganismů = ? •- ekosystém = ekologický systém (Tansley 1935) •= geobiocenóza (Sukačev 1945 – biogeocenóza) •=………………………………………………………………………. • •strukturální a funkční celek biosféry •- příklady:………………………………………………………………………. • •Ekosystém 1.biotop (stanoviště) •= soubor abiotických faktorů včetně anorganických látek • •2. producenti (produkce organických látek z anorganických a energie= fotosyntéza) => autotrofní organismy • •3. konzumenti • příjem organických látek – výživa – jako zdroj energie: fytofágové, zoofágové, saprofágové •=> heterotrofní organismy • •4. destruenti (reducenti, dekompozitoři = rozkladači) • (mineralizace: rozklad organických látek na anorganické) • •Kde mineralizace probíhá? Kdo se jí účastní? •Nezbytné složky ekosystému: •Kde probíhá? •K čemu dochází? •Kdo může fotosyntetizovat? •Kdy fotosyntéza probíhá? •Čím je rychlost fotosyntézy ovlivněna? • •Souhrnná rovnice oxygenní fotosyntézy • 6 CO2+ 12 H2O → C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O • •Zjednodušená rovnice fotosyntézy: • 6 CO2+ 6 H2O + energie → C6H12O6 + 6 O2 • Þ energie sluneční se mění na energii chemickou (chem. vazeb) za současného rozkladu vody a uvolňování kyslíku Þ v rostlinách se tvoří cukry (zdroj energie, podílí se na syntéze dalších organických sloučenin) fotosynteza_natr •Fotosyntéza •„vstupní brána“ energie do ekosystému -množství organické hmoty (=ORG.H) vytvořené ekosystémy p pProduktivita = produkční potenciál ekosystému p (kolik organických látek je ekosystém schopen vyprodukovat za jednotku času) p pProdukce = realizovaná produktivita p (kolik organických látek za jednotku času ekosystém skutečně vyprodukuje) p p Produktivita a produkce p Primární produkce p = kolik organické hmoty vyprodukují primární producenti p (= celková primární produkce = hrubá primární produkce) p p – část se spotřebovává ( ztráty dýcháním: 30-40 %) p => po odečtení ztrát – čistá primární produkce – využitelná ve vyšší trofické úrovni (živočichy, bakteriemi, houbami) p p - biomasu vytvořenou producenty využívají heterotrofní organismy, konzumenti a dekompozitoři => sekundární produkce Primární a sekundární produkce potrava2 •http://001.wz.cz/lesy%202/potrava.html • • • • •P •K1 •K2 •D •K3 • •D •P….. producenti K1 …. konzumenti 1. řádu •K2 …. konzumenti 2. řádu •K3 …. konzumenti 3. řádu D ……dekompozitoři •Potravní řetězec •Na které trofické úrovni bude nejvíce jedinců? Na které nejméně? Proč? • •D •D Ekologická pyramida pyramida_ekologicka •= grafické vyjádření potravních vztahů v ekosystému •=> počet jedinců (hmotnost biomasy) na jednotlivých trofických úrovních - mezi jednotlivými úrovněmi se velká část energie se ztrácí - živočichové na každé trofické úrovni využívají asi 10 % energie a látek z úrovně předchozí Potravní síť 2012-10-17_182009 •Potravní síť v půdě autor: Josef Štrefl •http://biom.cz/cz/obrazek/obr-potravni-retezec-v-pude - vyjadřuje složité potravní (trofické) vztahy v ekosystému • - čím složitější a propojenější vztahy, tím vyšší autoregulační schopnost a pružnost ekosystému (jednotlivé články nahraditelné) •- prvky kolují v ekosystémech (biosféře) => biochemické cykly • •ANORG.L – AUTOTROFNÍ ORG. – TĚLA ROSTLIN – TĚLA ŽIVOČICHŮ-ORGAN. L. – DEKOMPOZICE- ANORGAN.L. • •- vstupy anorgan.l. činností producentů, max. 20 % (5 – 10 %) fytomasy pro živočichy (potravní závislosti) •- zbytek do dekompozičních procesů, stejně i u živočichů •- rozdílná rychlost dekompozicí (ovlivňuje rychlost koloběhu látek) • •Dekompozice 1)Humifikace = tvorba humusu 2)Mineralizace = úplný rozklad ORG.H. až na anorganické látky •(uvolňuje se energie a CO2) • • nejdůležitější cykly: cyklus vody, uhlíku, dusíku, fosforu síry, draslíku, vápníku a hořčíku •Koloběh látek, tok energie image010 •http://www.thalikovo.xf.cz/geologie4.htm •Koloběh vody na Zemi •Čím je množství vody ovlivňováno? •Kteří složky oběhu vodní bilanci navyšují a které snižují? image010 •Koloběh vody na Zemi + - Srážky - vertikální Sv - horizontální Sh Intercepce = I = zachycení srážek na zeleni Přítok = P Výpar z půdy= Es Transpirace = T Odtok -povrchový Op -podzemní Oz pCO2 •fotosyntéza •biomasa •mrtvá organická hmota •C organický v půdě a sedimentech • •respirace •uhlí •ropa a zemní plyn •C organický v metamorfovaných horninách •Cyklus uhlíku (podle Laštůvka a Krejčová, 2000) •Trvání: dny až tisíce let •Trvání: milióny let kol S •Přirozený cyklus síry (S) •7 •88 •40 •Σ 135 mil. tun kol S antrop •Antropogenně ovlivněný koloběh síry S •135 + 67 •67 • • • • Přírodní produkce Antropogenní produkce S: bakterie (H2S) moře vulkanická činnost 88 40 7 spalování fosilních paliv (SO2) technologické procesy (SO2) 60 7 C (CO2): dýchání a vulkanická činnost 72.10³ spalování fosilních paliv 14.10³ • •Hlavní látkové zdroje S a C (v mil. t za rok) • pSO2 a H2O -> H2SO4 pNOx a H2O -> HNO3 p pZdroje: •SO2 (viz výše) •NOx (přirozené: rozkladné procesy v půdě, požáry, el. výboje; antropogenní: spalování uhlí • Kyselé deště •normální déšť: pH 5-6 •kyselý déšť: pH 3,5-4,5 pDOPADY: p 1)Okyselení půd: pvyplavení nezbytných živin (Ca, Mg, Na, K) puvolnění Al (buněčný jed) z nerozpustných sloučenin p->otrava Al, blokace příjmu Mg=> chloróza (žloutnutí) jehlic => opad jehlic; + mělčí kořeny => náchylné vůči suchu, větru, mrazu 1) p2) Okyselení jezer a potoků: hl. v horských oblastech p- do vod se dostával toxický Al a srážel se na žábrách ryb Kyselé deště •= schopnost ekosystému přetrvávat i za působení rušivého vlivu a reprodukovat své podstatné charakteristiky • -disturbance: § přírodní – vichřice, záplavy, požáry, sopečná činnost, • přemnožení organismů, ničení vegetace organismy § antropogenní – těžba surovin, znečištění půd, vod a ovzduší, terénní zásahy, regulace toků, odvodňování, používání pesticidů, vypalování vegetace, pastva, vysazování cizích druhů •=> Rušivý faktor působí jednorázově, opakované, trvale •Stabilita ekosystému •Projevy stabilního ekosystému: •1) během působení rušivého vlivu nedojde k žádné nebo minimální změně •2) jakmile změna ustane ekosystém se vrátí do původního stavu p= společenstva velkých oblastí Země s jednotnou fyziognomií (vytvořila se především díky klimatickým a edafickým podmínkám) p= zonobiomy, „vegetační pásy, rostlinné formace“ p p pJaké typy biomů znáte? p •Biomy •tropické deštné lesy, tropické sezónní lesy (= střídavě vlhké lesy), savany, pouště a polopuště, stepi, vždy zelené tvrdolisté lesy středomořského typu, opadavé listnaté lesy mírného pásu (= temperátní opadavé lesy), boreální jehličnaté lesy = tajgy, tundry, mrazové pustiny biomy Země •http://www.zatlanka.cz/vyukove-materialy/zemepis/prirodni_oblasti_zeme.html biomy_sveta biomy a t p= azonální biom p= společenstvo, které se odlišuje od normálu daného vegetačního pásu Þvzniklo díky unikátním půdním nebo klimatickým podmínkám celek_pk •Azonální společenstva moravska-sahara-008 skala_1 •Znáte příklady takových společenstev z ČR? • I. Pedobiomy p= azonální biom p= společenstva vznikající v rámci 1 biomu v důsledku výškového a expozičního klimatu p=> s měnící se nadmořskou výškou se mění společenstva biomu •II. Orobiomy •Výškové vegetační stupně narodni-prirodni-rezervace-habruvecka-bucina-4 source-Perialpidske-bazifilni-teplomilne-doubravy JAN205fe3_pro87911a 1280px-Vegetacni_stupne_CR •Výškové vegetační stupně v ČR •- Dle Zlatníka (1976) na území ČR celkem 8 vegetačních stupňů •- pojmenovány podle převažujících dřevin: •Výškové vegetační stupně v ČR 1.Dubový – 3 % ČR: nejsušší a nejteplejší oblasti, do 300 m n. m. (např. NPR Pouzdřanská step a Kolby, NPR Křivé jezero). • •2. Bukodubový – 12 % ČR: teplé suché až mírně vlhké oblasti do 400 m n.m. (např. NP Podyjí, CHKO Křivoklátsko, CHKO Bílé Karpaty - komplexy karpatských květnatých luk) • •3. Dubobukový – 18 % ČR: mírně teplé oblasti, 300 - 500 m n.m., • (např. NPR Habrůvecká bučina v Moravském krasu, NPR Kohoutov v CHKO Křivoklátsko, údolní zářez Dyje v NP Podyjí) • •4. Bukový – 36 % ČR: mírně teplé oblasti, 400 - 700 m n.m., • (např. PR Sidonie v Bílých Karpatech, PR Pod Sýkořskou • Myslivnou ve Svratecké hornatině) •5. Jedlobukový – 22 % ČR, 1. horský stupeň: chladné oblasti, 600-800 m n. m. (např. NPR Žákova hora ve Žďár. Vrších) • •6. Smrkojedlobukový – 3 % ČR, vyšší polohy hornatin 900-1200 m n. m. (např. v NPR Boubín, NPR Žofínský prales) • •7. Smrkový – 1 % ČR, vyšší polohy hornatin 900-1200 m n. m. (např. PP Trojmezná hora v NP Šumava, prales Bílá Opava v • NPR Praděd v Hrubém Jeseníku) • •8. Klečový - nejvyšší polohy Krkonoš, Králického Sněžníku a Hrubého Jeseníku, nad 1300 m n. m. (např. PR Prameny Labe a Prameny Úpy v Krkonoších) • •9. Alpinský – extrémní stanoviště nejvyšších poloh ČR (Krkonoše, Jeseníky, vrcholy nad 1500 m n. m) • pI. Znečišťování díky produkci odpadů: plynné (emise), tekuté (odpadní vody), tuhé (toxické a radioaktivní a jiné látky) p pII. Změny přirozených planetárních systémů: nHydrologický cyklus nÚplný klimatický systém (interakce atmosféra – oceán) natmosféra: změny složení (znečištění atmosféry), skleníkový efekt, ozónová vrstva ve stratosféře, n pIII. Nadměrné čerpání neobnovitelných i obnovitelných zdrojů p pIV. Změny v pedosféře: zvýšená eroze, zasolování, desertifikace, degradace půd p pV. Ohrožení biodiverzity: počet druhů, ekosystémů, genová základna p •Hlavní environmentální problémy •(dle konference OSN roku 1972) •Složení vzduchu: N2 78%, O2 20,9%, Ar 0,9%, • O3 0,000 002-7%, CO2 0,03%. •-znečišťování atmosféry (smog, skleníkový efekt, ozónová díra). § § Smog –> „smoke“ + „fog“ •Ad II) Změny přirozených planetárních systémů: • A) Změny v atmosféře Zimní „londýnský“ smog Letní „losangelský“ = fotochemický smog -> v zimě v podmínkách inverzního zvrstvení atmosféry -> v létě (vysoká teplota, sluneční záření) - spalování fosilních paliv - automobilová doprava - na okolí má redukční účinky na okolí má oxidační účinky - SOx, tuhé částice NOx, CO, O3, nespálené uhlovodíky - dráždí dýchací cesty a sliznice - slzení, dýchací obtíže, snížení imunity • Skleníkový efekt •– přirozený jev, podmínka života (bez něj by průměrná teplota na Zemi byla o 33 °C nižší cca – 18°C) •Skleníkové plyny: • vodní pára – nejvýznamnější, ale člověk její množství neovlivňuje • CO2 (60 % - podíl na růstu sklen. efektu) • CH4 (15 %) • N2O (5 %) • O3 (troposférický ozón; 8 %) • freony (12 %) •http://www.esrl.noaa.gov/gmd/outreach/carbon_toolkit/basics.html greenhouse1 •Růst koncentrace CO2 •- počátek 20.století 280 ppm - spalování fosilních paliv a biomasy,+ ničení lesů nárůst na 360 ppm => oteplování zemského povrchu povrchu + tání polárních ledovců => zvýšení hladiny oceánů => záplavy přímořských oblastí (Nizozemsko) •Prognóza klimatologů pro rok 2080 : • - bezsněžné Alpy – srážky pouze v podobě dešťů • - z toho rezultují problémy celé jižní Evropy s pitnou vodou • - Skandinávie: největší producent citrusových plodů (!Golf. proud) •http://vytapeni.tzb-info.cz/ochrana-ovzdusi/6123-emise-co2-v-souvislostech 006123o1 •Důležitější: změny klimatu (aridizace a desertifikace střední Evropy) • ozon d •- množství ozónu: D.U. - Dobsonova j. •- množství ozonu 250-380 D.U., ø 300 D.U. - význam: zachycuje UV-A a UV-B zář. - úbytek ozonosféry – rozklad ozonu ( díky FREONŮM)→ ozónová díra → nemoci - FREONY= fluorované uhlovodíky 2 typy: úplně halogenované freony - CFC • neúplně halogenované freony HCFC •zdroj: hnací plyny, chladicí zařízení, hasicí pr. - ČR úbytek ozonu o 4-5 % •http://www.geology.cz/mujkousekzeme/veda/dira-do-sveta/skodlive-latky § Narušení ozónové vrstvy „ozonová díra“ 6400238 •Cl + O3 -> ClO + O2 •ClO + O -> Cl + O2 •O3 -> ozonosféru (ve stratosféře, max 20-25 km) •http://www.gmes-atmosphere.eu/pressroom/MACC_ozone_hole_1.png MACC_ozone_hole_1 •Změny v hydrosféře aral_sea_2006 pvysychání Aralského jezera •Příčiny: zavlažování pouště vodou z řek Amudarja a Syrdarja (plán: pěstování bavlny – na vývoz; důsledky: rozpad jezera na 3 části, pokles hladiny i rozlohy, růst koncentrací solí (100g/l), změna mikroklimatu – horká a prašná léta, mrazivé zimy); do malého jezera na severu obnoven přítok (úsilí kazašské vlády) pHospodaření vodou -odhad zásob: populaci uživí dalších padesát let -nedostatkem trpí každý 3. člověk •Hospodaření v lesích -spotřeba roste redukce tropického deštného lesa (ve prospěch půdy) - mimoprodukční funkce lesa: důležitost pro ovzduší, vodu, ochranu půdy, pro organismy, sociální život člověka aj.). • •Drancování Amazonie •* 80 % dřeva těženo ilegálně •* selektivní těžba: těžba 10 - 40 % stromů poškodí dalších 14- 50 %. •* až 70 % vytěžené dřevní hmoty končí jako odpad •* V letech 1995-2004 vytěženo 589 tisíc km2 pralesa (rozloha Francie). •* celkem odlesněno, poškozeno a osídleno 47 % původní Amazonie •Ad III) Nehospodárné využití zdrojů •http://ekopunks.blog.cz/0802/kaceni-a-vypalovani-destnych-pralesu •BIODIVERZITA = biologická rozmanitost všech živých organismů na Zemi •- diverzita: v rámci druhů • mezi druhy • diverzita ekosystémů •=> rozmanitost života ve všech jeho formách, úrovních a kombin. - vztahujeme ji k určitému území : např. celosvětová biodiverzita, evropská biodiverzita, čeká biodiverzita apod. • •Čím je biodiverzita ovlivňována? - přírodními procesy - činností člověka (těžba surovin, rybolov, špatné hospodaření, • nadměrný lov, průmyslová činnost, změny klimatu, degradace • biotopů, zavlékání a rozšiřování nepůvodních druhů) •Ad V) Ohrožení biodiverzity • =>odhad úbytku biodiverzity díky činnosti člověka: •100 – 1000x rychlejší, než úbytek pouze přírodními procesy strnad_big -probíhá na různé úrovni -základní globální problém - dle Evropské agentury pro životní prostředí ohroženo: 52 % sladkovodních ryb • 45 % motýlů a plazů • 42 % savců •- hlavní příčina: přímý lidský vliv (používání pesticidů nebo hnojiv, urbanizace, znečištění půdy, meliorace, změny kultivační praxe, rozvoj a infrastruktura, zemědělství a lesnictví a další) běl ovoc 060625 Slo Cerk j ouklejka pruhovaná •Snižování biodiverzity p p Mezi lety 1600 - 2000 vymřelo asi 500 druhů živočichů a asi 600 druhů rostlin. Popsáno je asi jen 10 % druhů, skutečný počet vyhynulých druhů činí asi 10 000. p p Dle Červeného seznamu IUCN je celosvětově asi 17 tisíc druhů ohroženo vyhynutím. nZ toho je 21% savců, 12 % ptáků, 31 % plazů, 30 % obojživelníků a 37 % ryb n V Evropě je to dle evropského červeného seznamu ohroženo 23 % obojživelníků, 19 % plazů, 15 % savců a 13 % ptáků. n p Rozloha tropických deštných pralesů a mokřadů: nna počátku 20. století 16 milionů km2 a 8,9 milionů km2. nDnes je jejich rozloha menší než poloviční. nKaždoročně ztrácíme asi 0,4 % tropických deštných pralesů a 0,2 % mokřadů. •Zdroj dat: ekologický institut Veronica •Účel zákona: Øudržení a obnova přírodní rovnováhy v krajině, Øochrana rozmanitosti života a přírodních hodnot, Øšetrné hospodaření s přírodnímu zdroji (§ 1) • •Ochrana přírody a krajiny = vymezená péče státu o: §volně žijící organismy, jejich společenstva, §nerosty, horniny, §geologické celky, §ekosystémy a krajinu vůbec (§ 2) • •Ochrana přírody a krajiny v ČR •Zákon o ochraně přírody a krajiny - Z. 114/1992 Sb. •Nástroje zajišťující ochranu přírody a krajiny v ČR • 1)ochrana a tvorba územního systému ekologické stability 2)obecná ochrana rostlin a živočichů •3) zvláštní ochrana rostlin a živočichů •4) ochrana nalezišť nerostů, paleontologických nálezů a geomorfologických a geologických jevů •5) ochrana dřevin rostoucích mimo les •6) vytváření sítě zvláště chráněných území •7) lesní hospodářský plán •8) spoluúčast na územním plánování a stavebním řízení •9) ochrana půdního fondu •10) hospodaření s vodou v krajině •11) obnova přírodně hodnotných ekosystémů •12) ochrana krajiny pro ekologické formy využívání, turistiky a rekreace •ÚSES = vzájemně propojený soubor přirozených i pozměněných, avšak přírodě blízkých ekosystémů, které udržují přírodní rovnováhu • • - vytváření ÚSES je veřejným zájmem, podílejí se na něm vlastníci pozemků, obce i stát. •1) Územní systém ekologické stability (ÚSES) 003984_05_015244 •Skladebné části v biocentra v biokoridory v interakční prvky •http://www.casopis.ochranaprirody.cz/zvlastni-cislo/aktualizace-vymezenych-skladebnych-casti-uses. html v Biocentra = biotopy nebo soubory biotopů, které svým stavem a • velikostí umožňují trvalou existenci přirozeného či pozměněného, • avšak přírodě blízkého ekosystému v v Biokoridory – lineární úseky krajiny, které propojují biocentra a • umožňují migraci, šíření a vzájemné kontakty organismů • v Interakční prvky – zprostředkují příznivé působení biocenter a •Biokoridorů na okolní méně stabilní krajinu b5_0401 •http://www.mzp.cz/www/dav.nsf/rocenka_06/b5.htm •=> všechny volně žijící druhy jsou chráněny před zničením a poškozováním • •Ad 3) zvláštní ochrana volně žijících organismů •=> ohrožené nebo vzácné druhy jsou chráněny zvlášť (§ 5) =zvláště chráněné • •vyhlašovány ve 3 kategoriích: kriticky ohrožené (KO) • silně ohrožené (SO) • ohrožené (O) • •Ad 2) obecná ochrana volně žijících organismů •- seznam a stupeň ohrožení zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů stanoví MŽP - viz vyhláška 395/1992 Sb. •Kapraďorosty: přeslička větevnatá, plavuň pučivá, vranec jedlový, pérovník pštrosí Krytosemenné • dvouděložné: brambořík nachový, dřín obecný, dřípatka horská, dub pýřitý, kozinec dánský, oměj pestrý, plamének přímý, tařice skalní, tolije bahenní, třemdava bílá, upolín evropský, vrba plazivá • jednoděložné: aron plamatý, bělozářka liliovitá, bledule jarní, kavyl Ivanův, lilie zlatohlávek, sněženka předsněžník, prstnatec májový •Houby: holubinka olšinná, prášivka bažinná, šupinovka Henningsova •Příklady ohrožených rostlin a hub: dřípatka zm 2 brambořík_zm •brambořík nachový •dřípatka horská •pérovník pštrosí perovnik_orez pPříklady: obratlovci •třída: obojživelníci •ropucha obecná •ve vyhlášce: ohrožený druh ropucha obecná užovka hladká •třída: plazi •užovka hladká •ve vyhlášce: silně ohrožený druh Skupina KO SO O Celkem Brouci 16 14 23 53 Motýli 8 18 8 34 Ostatní bezobratlí 14 10 5 29 Bezobratlí celkem 38 42 36 116 Kruhoústí, ryby 2+4 0+4 0+10 20 Obojživelníci 6 12 1 19 Plazi 6 4 1 11 Ptáci 35 58 30 123 Savci 12 11 3 26 Obratlovci celkem 65 89 45 199 Živočichové celkem 103 131 81 315 Rostliny cévnaté 246 142 92 480 Houby 27 13 6 46 •Přehled zvláště chráněných organismů •dle vyhlášky 395/1992 Sb. •3) ochranou vybraných nalezišť nerostů a geologických jevů • •4) ochranou dřevin rostoucích mimo les • •5) tvorbou sítě zvláště chráněných území (ZCHÚ) •Ad zajišťování ochrany přírody a krajiny •Velkoplošná qNárodní park (=NP) qChráněná krajinná oblast (CHKO) •Maloplošná q Národní přírodní rezervace (NPR) q Přírodní rezervace (PR) q Národní přírodní památka (NPP) q Přírodní památka (PP) • •= rozsáhlá území jedinečná v národním nebo mezinárodním měřítku s málo ovlivněnými ekosystémy •- vyhlašovány Parlamentem ČR formou zákona • - v ČR celkem 4: NP Krkonoše (36 300 ha, -> 17.5.1963) • NP Šumava (68 064 ha, -> 20.3.1991) • NP Podyjí (6 259 ha, -> 20.3.1991) • NP České Švýcarsko (7 900 ha, -> 1.1.2000) •- ? výhledově snad také Křivoklátsko •Velkoplošná zvláště chráněná území •I. Národní parky (NP) •http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/Dyje2.JPG/1280px-Dyje2.JPG 1280px-Dyje2 •http://www.novinky.cz/cestovani/169759-narodni-park-ceske-svycarsko-se-jako-prvni-pysni-titulem-ed en.html 169131-gallery1-1sy23 • •= rozsáhlá území s harmonicky utvářenou krajinou a významným podílem přirozených ekosystémů lesních a trvalých travnatých porostů •- vyhlašovány nařízením vlády •- v ČR celkem 25: •II. Chráněné krajinné oblasti (CHKO) •Beskydy •Bílé Karpaty •Blaník •Blanský les •Broumovsko •České Středohoří •Český kras •Český ráj •Jeseníky •Jizerské hory •Kokořínsko •Křivoklátsko •Labské pískovce •Litovelské Pomoraví •Lužické hory •Moravský kras •Orlické hory •Pálava •Poodří •Slavkovský les •Šumava •Třeboňsko •Žďárské vrchy •Železné hory •Český les (2005) •http://www.ceskehory.cz/morava/img-n-macocha-4.html n-macocha-4 CHKO+NP_Czech_map •Zdroj: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/CHKO%2BNP_Czech_map.png • •= menší území mimořádných přírodních hodnot s významnými ekosystémy jedinečnými z národního či mezinárodního hlediska vázané na přirozený reliéf •- vyhlašovány MŽP vyhláškou -v ČR celkem 110 - přehled NPR •Maloplošná zvláště chráněná území •I. Národní přírodní rezervace (NPR) •Příklady: •Adršpašsko-teplické skály •Boubínský prales •Božídarské rašeliniště Broumovské stěny •Býčí skála •Černé a Čertovo jezero •Čertoryje •Dářko •Děvín-Kotel-Soutěska •Habrůvecká bučina •Hádecká planinka •http://www.isumava.cz/storage/200910201336_Cerne%20jpg.jpg 200910201336_Cerne jpg • •= přírodní útvar menší rozlohy, naleziště vzácných a ohrožených • druhů (nebo nerostů) ve fragmentech ekosystémů s národním • nebo mezinárodním ekologickým, vědeckým, či estetickým • významem (i formované člověkem) •- vyhlašovány MŽP vyhláškou -v ČR celkem 113, přehled NPP •II. Národní přírodní památka (NPP) •Příklady: •Babiččino údolí •Bozkovské dolomitové jeskyně •Hojkovské rašeliniště •Hojná voda •Jeskyně Na Pomezí •Jeskyně Pekárna •Komorní hůrka •Kozákov •Zlatý vrch •http://cs.wikipedia.org/wiki/Hojn%C3%A1_voda_(n%C3%A1rodn%C3%AD_p%C5%99%C3%ADrodn%C3%AD_pam%C3%A1t ka) Národní_přírodní_památka_Hojná_voda_(01) • •= menší území soustředěných přírodních hodnot s ekosystémy • typickými a významnými pro příslušnou geografickou oblast - mimo území NP, CHKO (včetně ochranných pásem) a mimo • vojenské újezdy je vyhlašuje rada kraje a to formou nařízení -v ČR celkem 809, přehled PR •III. Přírodní rezervace (PR) •Příklady: •Amerika •Babí lom •Dívčí kámen •Divoká Šárka •Dřínová •Údolí Brtnice •Údolí Doubravy •Údolí Říčky •Velký a Malý Kamýk •http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Divok%C3%A1_%C5%A0%C3%A1rka,_sout%C4%9Bska_D%C5%BEb%C3%A1n_02. jpg 1280px-Divoká_Šárka,_soutěska_Džbán_02 • •= přírodní útvar menší rozlohy, naleziště vzácných nerostů a • ohrožených druhů ve fragmentech ekosystémů s regionálním • významem •- mimo území NP, CHKO (včetně ochranných pásem) a mimo • vojenské újezdy je vyhlašuje rada kraje a to formou nařízení - v ČR celkem 1347, přehled PP •IV. Přírodní památka (PP) •Příklady: •Borová lada •Brožova skála •Černá Desná •Dominova skalka Holásecká jezera •Hora Říp •Koryto řeky Ostravice •Labská soutěska •Malinská skála •http://www.mistopis.eu/mistopiscr/zapadoceske_lazne/hornoslavkovsko/dominova_skalka.htm image014 •Zvláště chráněná území v ČR - přehled Kategorie Počet Výměra [ha] Podíl na území ČR [%] Národní park 4 119 489 1,51 Chráněná krajinná oblast 25 1 086 737 13,77 Národní přírodní rezervace 110 28 138,5 0,35 Národní přírodní památka 113 4 522 0,05 Přírodní rezervace 809 41 021 0,52 Přírodní památka 1 347 26 619 0,33 ZCHÚ celkem 2 408 1 254 565,7 15,88 •Zdroj dat: http://drusop.nature.cz/ost/chrobjekty/sumarizace/index.php?frame 6)účastí na tvorbě lesních hospodářských plánů, na ochraně půdního fondu, ovlivňováním územního plánování, vodního hospodaření 7) 7) Obnovou a vytvářením přírodně hodnotných ekosystémů • 8) Ochranou krajiny pro ekologicky vhodné formy hospodaření, rekreace a turistiky •Ad zajišťování ochrany přírody a krajiny • • - cíl: ochrana krajinného rázu s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami • - zřizuje: orgán ochrany přírody (krajský úřad) vyhláškou, ve které omezují využití, které by vedlo ke zničení, poškození anebo rušení stavu tohoto území • - předchůdce: klidové oblasti •Přírodní park •Další kategorie územní ochrany •Příklady: •Balinské údolí •Halasovo Kunštátsko •Řehořovo Kořensko •Bohdalovsko •Česká Kanada •Javořická vrchovina •Králický Sněžník •Rakovecké údolí •Svratecká hornatina •http://www.dedictvivysociny.cz/priroda/natura_2000-12/?id=639 dsc_0103 • •= velkoplošné chráněné území vyhlašované v rámci programu • MAB (Man and Biosphere) Člověk a biosféra pod patronací UNESCO • -cíl: vytvořit celosvětovou síť rezervací, která by zahrnovala reprezentativní ukázky krajin jednotlivých biomů •Biosférická rezervace •http://www.sevcikphoto.com/velky_tisy_2_trebonsko.jpg.html velky_tisy_2_trebonsko •ČR: 6 biosférických rezervací: Křivoklátsko (1977) • Třeboňsko (1977) • Pálava (1986) • Šumava (1990) • Krkonoše (1992) • Bílé Karpaty (1996) • • • • •= soustava chráněných území evropského významu • •- vytváří ji: jednotlivé státy EU na svém území • •- tvorba se ve všech státech řídí stejnými pravidly • •Cíl: zabezpečit ochranu živočichů, rostlin a typů přírodních stanovišť, které jsou z evropského pohledu nejcennější, nejvíce ohrožené, vzácné či omezené svým výskytem jen na určitou oblast (endemické) •Natura 2000 •Zdroj loga: http://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 natura_2000_logo • -východiska - 2 právní předpisy: • 1) směrnice 2009/147/ES o ochraně volně žijících ptáků („směrnice o ptácích“) => na základě této směrnice vyhlašovány ptačí oblasti = PO, účel: ochrana ptáků • • 2) směrnice 92/43/EHS, o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin („směrnice o stanovištích“) •=> na základě této směrnice vyhlašovány evropsky významné lokality = EVL • účel: ochrana přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin •Tvorba soustavy Natura 2000 natura_2000_logo •Ptačí oblasti a evropsky významné lokality společně vytváří soustavu chráněných území Natura 2000. •Zdroj loga: http://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 • - spolupráce Agentury ochrany přírody a krajiny s Českou •ornitologickou společností => dle počtu a rozšíření druhů uvedených v příloze II ke směrnici navrženo 41 ptačích oblastí • -2004 – novela zákona ochraně přírody a krajiny (samostatný zákon č.218/2004 Sb.) •=> PO novou kategorií chráněného území • PO jsou zřizovány nařízením vlády • •- ptačí oblasti navrhovány pro tyto druhy I.Ptačí oblasti (PO) natura_2000_logo •Zdroj loga: http://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 •Zdroj: http://kvmuz.cz/typ/priroda-karlovarska/coje-natura-2000-a-ptaci-oblasti 364-original-mapka-ptacich-oblasti-v-cr •Ptačí oblast: Střední nádrž Vodního Díla Nové Mlýny •(CZ0621030) 1.047,17 ha • •Popis: Střední nádrž vodního díla Nové Mlýny leží na soutoku tří jihomoravských řek: Dyje, Svratky a Jihlavy. Přestože stavbou nádrže došlo k nenávratnému zničení rozsáhlých lužních biotopů, lokalita se postupně stala cenným územím pro hnízdění, tah a zimování některých druhů ptáků v ČR. Střední nádrž VDNM je nejvýznamnějším hnízdištěm rybáka obecného (Sterna hirundo), zrzohlávky rudozobé (Netta rufina) a racka chechtavého (Larus ridibundus) v ČR, zároveň i jediným pravidelným hnízdištěm pro racka černohlavého (Larus melanocephalus), racka bělohlavého (Larus cachinnans) a racka bouřního (Larus canus) v ČR. Ještě donedávna představovala i největší hnízdiště pro husu velkou (Anser anser - do r. 1995), a v první polovině 80. let také jediné hnízdiště kormorána velkého (Phalacrocorax carbo) v ČR. Početně zde hnízdí také běžnější druhy našich kachen. Je třeba také zdůraznit význam lokality jakožto tahové zastávky a zimoviště vodních ptáků. Tato nádrž představuje největší pravidelné zimoviště morčáka bílého (Mergus albellus), husy polní (Anser fabalis), husy běločelé (Anser albifrons) a orla mořského (Haliaeetus albicilla) v ČR. Početnost obou druhů severských husí i orla mořského dosahuje evropského významu. •Příklad ptačí oblasti • - EVL chrání: evropsky významná stanoviště • evropsky významné druhy • • - princip: 1) mapování druhů rostlin, živočichů a stanovišť • => 2) seznam navržených lokalit = národní seznam • 3) projednání Evropskou Komisí: po schválení zápis do evropského seznamu • •evropsky významné lokality v ČR – celkem 1082 lokalit • • •II. Evropsky významné lokality (EVL) natura_2000_logo •Zdroj loga: http://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 • •- 29 chráněných území (rozloha 373 ha - 1,5% rozlohy města) •zasahuje sem: §CHKO Moravský Kras §2 přírodní parky: Baba a Podkomorské lesy §2 NPP: Stránská skála (16,6 ha): vápencové bradlo s teplomilnou květenou • Červený kopec (0,6 ha): čtvrtohorní profil spráší §7 PR §20 PP §1 přechodně chráněná plocha •Chráněná území města Brna §Bosonožský hájek (21.12.1985):46,8 ha – chráněné rostliny, houby §Brenčák (10.12.1987):28,1 ha – lesoskalní společenstva §Černovický hájek (28.7.1977):11,7 ha – lužní les §Kamenný vrch (23.3.1978):13,9 ha – teplomilná stepní květena §Krnovec (10.12.1987):8,5 ha – suťový lipový les §Babí doly (27.3.1997):0,8 ha – niva s rybníčky, obojživelníci §Velký Hornek •7 Přírodních rezervací: §Augšperský potok (20.4.1989):1,8 ha – vlhké louky, vstavače §Bílá hora (28.11.1991):0,7 ha – vápencový podklad s teplomilnou květenou §Holásecká jezera: 2,2 ha – slepá ramena Svitavy, obojživelníci §Jelení žlíbek (10.12.1987): 12 ha – bukový porost §Junácká louka (20.4.1989):5 ha – luční společenstva §Kavky (22.6.2000): 6,4 ha – lada s teplomilnou květenou §Kůlny (20.4.1989):10,4 ha – rozvolněná doubrava §Medlánecké kopce (10.12.1987):10,3 ha – lada s teplomilnou květenou §Na skalách (28.11.1991):0,7 ha – vápencový výchoz s teplomilnými rostlinami •20 Přírodních památek: Zdroje obrázků a tabulek phttp://kfrserver.natur.cuni.cz/globe/others-CZ.htm phttp://001.wz.cz/lesy%202/potrava.html phttp://beckotc.webnode.cz/prirodoveda/spolecenstva-lesu/ phttp://leccos.com/index.php/clanky/pyramida-ekologicka phttp://biom.cz/cz/obrazek/obr-potravni-retezec-v-pude phttp://001.wz.cz/lesy%202/potrava.html phttp://www.thalikovo.xf.cz/geologie4.htm phttp://kfrserver.natur.cuni.cz/globe/materialy/03Ruzne/CCdiagram-cesky.jpg phttp://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 phttp://www.mistopis.eu/mistopiscr/zapadoceske_lazne/hornoslavkovsko/dominova_skalka.htm phttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Divok%C3%A1_%C5%A0%C3%A1rka,_sout%C4%9Bska_D%C5%BEb%C3%A1n_02. jpg phttp://www.casopis.ochranaprirody.cz/zvlastni-cislo/aktualizace-vymezenych-skladebnych-casti-uses. html phttp://www.mzp.cz/www/dav.nsf/rocenka_06/b5.htm phttp://www.zatlanka.cz/vyukove-materialy/zemepis/prirodni_oblasti_zeme.html phttp://cs.wikipedia.org/wiki/Hojn%C3%A1_voda_(n%C3%A1rodn%C3%AD_p%C5%99%C3%ADrodn%C3%AD_pam%C3%A1t ka) phttp://www.isumava.cz/storage/200910201336_Cerne%20jpg.jpg phttp://www.novinky.cz/cestovani/169759-narodni-park-ceske-svycarsko-se-jako-prvni-pysni-titulem-ed en.html phttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/Dyje2.JPG/1280px-Dyje2.JPG phttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/CHKO%2BNP_Czech_map.png phttp://www.ceskehory.cz/morava/img-n-macocha-4.html phttp://www.sevcikphoto.com/velky_tisy_2_trebonsko.jpg.html phttp://www.dedictvivysociny.cz/priroda/natura_2000-12/?id=639 phttp://kvmuz.cz/typ/priroda-karlovarska/coje-natura-2000-a-ptaci-oblasti phttp://www.nature.cz/natura2000-design3/web_lokality.php?cast=1805&akce=karta&id=1000068557 phttp://www.gmes-atmosphere.eu/pressroom/MACC_ozone_hole_1.png phttp://biom.cz/cz/obrazek/obr-potravni-retezec-v-pude phttp://www.esrl.noaa.gov/gmd/outreach/carbon_toolkit/basics.html Zdroje obrázků a tabulek phttp://kfrserver.natur.cuni.cz/globe/others-CZ.htm phttp://001.wz.cz/lesy%202/potrava.html phttp://beckotc.webnode.cz/prirodoveda/spolecenstva-lesu/ phttp://leccos.com/index.php/clanky/pyramida-ekologicka phttp://biom.cz/cz/obrazek/obr-potravni-retezec-v-pude phttp://001.wz.cz/lesy%202/potrava.html phttp://www.thalikovo.xf.cz/geologie4.htm phttp://kfrserver.natur.cuni.cz/globe/materialy/03Ruzne/CCdiagram-cesky.jpg phttp://www.nature.cz/natura2000-design3/sub-text.php?id=2102 phttp://www.mistopis.eu/mistopiscr/zapadoceske_lazne/hornoslavkovsko/dominova_skalka.htm phttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Divok%C3%A1_%C5%A0%C3%A1rka,_sout%C4%9Bska_D%C5%BEb%C3%A1n_02. jpg phttp://www.casopis.ochranaprirody.cz/zvlastni-cislo/aktualizace-vymezenych-skladebnych-casti-uses. html phttp://www.mzp.cz/www/dav.nsf/rocenka_06/b5.htm phttp://www.zatlanka.cz/vyukove-materialy/zemepis/prirodni_oblasti_zeme.html phttp://cs.wikipedia.org/wiki/Hojn%C3%A1_voda_(n%C3%A1rodn%C3%AD_p%C5%99%C3%ADrodn%C3%AD_pam%C3%A1t ka) phttp://www.isumava.cz/storage/200910201336_Cerne%20jpg.jpg phttp://www.novinky.cz/cestovani/169759-narodni-park-ceske-svycarsko-se-jako-prvni-pysni-titulem-ed en.html phttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/Dyje2.JPG/1280px-Dyje2.JPG phttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/CHKO%2BNP_Czech_map.png phttp://www.ceskehory.cz/morava/img-n-macocha-4.html phttp://www.sevcikphoto.com/velky_tisy_2_trebonsko.jpg.html phttp://www.dedictvivysociny.cz/priroda/natura_2000-12/?id=639 phttp://kvmuz.cz/typ/priroda-karlovarska/coje-natura-2000-a-ptaci-oblasti phttp://www.nature.cz/natura2000-design3/web_lokality.php?cast=1805&akce=karta&id=1000068557 phttp://www.gmes-atmosphere.eu/pressroom/MACC_ozone_hole_1.png phttp://biom.cz/cz/obrazek/obr-potravni-retezec-v-pude phttp://www.esrl.noaa.gov/gmd/outreach/carbon_toolkit/basics.html