Informační příprava výzkumu Informační příprava výzkumu. Typy textů. Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza, nejvýznamnější pedagogické časopisy. Rešerše, databáze, deskriptory. K. Vlčková, přednášky Základy pedagogické metodologie, JS 2004/05, PS 2015 Tento text je podkladovým materiálem k přednáškám, neprošel jazykovou korekturou. Více k tématu naleznete v knize Gavora, P. (2002). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. S. 16-23. Informační příprava výzkumu · = studium dosud publikované literatury, · umožní orientovat se v problematice (co se o problematice již ví a jak se to zkoumalo – metody, zpracování a interpretace výsledků), · získání teoretických základů (potřebné pro upřesnění problému, vymezení základních pojmů, ochrana před chybami v pochopení problému a jeho zpracování), · význam pro teoretické uchopení problematiky a metodologické zvládnutí výzkumu, · šetří čas, který bychom ztratili zkoumat vše od začátku. Typy textů o empirickém výzkumu v pedagogice · články v časopisech – nejfrekventovanější, rozsah 5 až 10 stran, časopisy jsou dostupné v knihovnách, · knihy (i učebnice, sborníky); monografie (řeší 1 problém) bohaté na zdroje literatury a poznatky – lze se o ně dále opřít, · výzkumné zprávy - velmi podrobný popis výzkumu, · disertace – velmi podrobný popis výzkumu, výzkum se dá opakovat/replikovat a ověřit jeho výsledky. Dle původu poznatků rozlišujeme: a) Primární pramen – jsou v něm původní empirická data. b) Sekundární pramen – autor popisuje a zpracovává údaje jiných, méně podrobný a obsahuje méně technických údajů o výzkumu, rychleji získáte přehled, uvádí citace konkrétních výzkumů, je dobré nezůstat jen u sekundárních zdrojů. · Přehledové studie k problematice – souhrn vícera výzkumů z určité problematiky za určité období, · metaanalýza – srovnávání a vyhodnocování výzkumů o určité problematice – využívá tzv. míru účinku vyjadřující velikost experimentálního „zisku“ při každém výzkumu, · existují specializované časopisy na přehledové studie (Review of Educational Research), · přehledové příručky výzkumu – přehled dosavadních výzkumů + hodnocení problematiky za určité období (př. Handbook of Research on Teaching, M. C. Wittrock, 1986 – souhrny výzkumů z jednotlivých oblastí výchovy a vzdělávání; The International Encyclopedia např. of Curriculum, of Evaluation, of Teaching and Teacher Education atd.), · při čtení pomáhají cizojazyčné odborné slovníky (př. Anglicko-český pedagogický slovník (Mareš & Gavora, 1999), atd.), · učebnice – uvádí výzkumy, aby podpořily teorie; přináší přehled, ale často zaostávají za rychlým pokrokem ve vědě (aktuální jsou spíše články a výzkumné zprávy). Vyhledávání literatury · Využívat knihoven a různých institucí, nejen v ČR!, · ročně vychází 20 000 článků o výchově, v 750 časopisech; další druhy publikací: knihy, sborníky, encyklopedie, příručky, zpravodaje – statisíce, · „neexistuje téma“, o kterém by se nepsalo – problém je, jak se k němu dostat a vybrat to správné, · potřeba naučit se rychle a efektivně vyhledávat literaturu a informace. Knihovny a informační střediska · největší zdroj pramenů, · pokud knihovna vámi nalezenou publikaci nemá, existuje meziknihovní výpůjčková služba; pokud se jedná o nedostupný článek, lze napsat autorovi a požádat o xerokopii či zaslání v el. podobě e-mailem. Katalogy · Vyhledáte v nich knihy apod., obvykle i přístup přes Internet (př. www.mzk.cz), existuje i jednotný vyhledávací portál v ČR, · 2 druhy katalogů: a) autorský/jmenný – literatura uspořádána podle příjmení autorů, b) předmětový – podle oblastí, např. podle Mezinárodního desetinného třídění – MDT – část 37 se týká výchovy. MDT 37.0 Základy a druhy výchovy a vzdělávání 371 Organizace výchovné a vzdělávací soustavy. Školství 372 Obsah a formy činnosti v předškolní výchově a v počátečním vyučování. Vyučovací předměty všech stupňů a typů škol 373 Všeobecně-vzdělávací soustava 374 Mimoškolská výchova a vzdělávání 376 Výchova, vzdělávání a vyučování zvláštních skupin osob Každá část se dále dělí, např. 37.004.1 Efektivnost školy z didaktického hlediska 37.001.76 Inovace, novátorství v pedagogice 37.047.3 Výzkumné zprávy Časopisy · Studia paedagogica · Orbis Scholae (databáze Scopus) · Pedagogika · Pedagogická orientace · E-pedagogium · Komenský – popularizace výzkumu pro učitele · Speciální pedagogika · Andragogika · Český jazyk a literatura · Cizí jazyky · Odborná výchova · aj. Slovensko: · Pedagogická revue – Slovensko, 1 za 2 měsíce, mívá monotematická čísla, články i o výzkumech · Technológia vzdelávania – měsíčně, příloha Slovenský učiťel – vyhlášky atd. · Psychológia a patopsychológia dieťaťa · Efeta · Mládež a spoločnost · Pedagogické rozhľady · Předškolská výchova · Vychovávateľ · Naša škola - pro MŠ a 1.st. ZŠ · Vzdelávanie dospelých · Slovenský jazyk a literatúra v škole ------------ · Current Contents – časopis, CD-ROOM, on line; seznam článků vybraných časopisů, v angličtině, pro pedagogiku svazek Social and Behavioral Sciences – část Education. Bibliografie · = soupis literatury, · přehledy literatury vydávají knihovny a informační střediska – obsahují tzv. anotované bibliografické záznamy o knižní a časopisecké literatuře vydávané doma a v zahraničí, · v ČR vychází: Přehled pedagogické literatury, Výběrová bibliografie českých článků a knih, Výběrová bibliografie zahraničních článků a knih. Anotace · stručný souhrn obsahu, · anotovaná bibliografie = soupis literatury vybavený anotacemi. Př. Finck,W. & Hogau, H. (1990). Das Bild des Schülers von sich selbst – wichtige Determinante für den Lernerfolg. (Žákovo sebepojetí – důležitý předpoklad učebního úspěchu). Pädagogik, 45(6), 482 – 486. Otázka individuality školní osobnosti. Hlavní zdroje informací o sobě. Obraz osobnosti (sebepojetí) a náročně prostředí. Deskriptory: osobnost; žák; rozvoj osobnosti; sebehodnocení; sebepoznávaní; sebekritičnost; sebepojetí; individualita; psychologie osobnosti; rozvoj Rešerše · = výběrová bibliografie (obvykle sestavená knihovnou pro konkrétního čtenáře), · je třeba zadat klíčová slova anebo deskriptory. Databáze · soubor bibliografických údajů zpracovaných počítačem, slouží i ke zhotovování rešerší, · česká databáze DPS, slovenská DATAPED, · největší světová ERIC – Educational Resource Information Centre (anglicky psaná literatura), · British Educational Index – data z asi 300 pedagogických časopisů, · Proquest - fulltexty článků www.proquest.cz - licence v ČR koupena (dostupně v knihovnách apod.). · RIV · WoS Deskriptory a klíčová slova · Deskriptory jsou obvykle hlavní pojmy, je třeba zadat je správně a odhadnout jejich počet, · příliš obecné deskriptory vedou k zobrazení mnoha údajů (stovky, tisíce), naopak příliš úzké k málo bibliografiím, · př. široké deskriptory: škola, žáci, aktivizace, kladení otázek; užší: bilingvální škola, záškoláctví, · existují příručky s deskriptory (Český pedagogický tezaurus aj.), systém deskriptorů má i ERIC, UNESCO-IBE aj. Práce s literaturou · relevantní literatura se shromáždí, zpracuje (xerokopie, výpisky), utřídí a vyhodnotí, · výpisky mohou mít užší či širší rámec, obvykle obsahují vaše hodnocení a komentář (co je cenné, zajímavé, co můžete využít), · výpisky se píší na kartotéční lístky nebo se ukládají do kartotéky počítače, · z literatury vypracujeme teoretický úvod práce – nejedná se o mechanické výpisky! a parafráze jiných autorů!, je třeba dodat úvodu hodnotící nadhled – dobře se zorientovat v problematice, jinak bude povrchní nejen teoretický úvod, ale i hypotézy (povrchní, nesystematické, odtažité) a interpretace dat, · ihned si zaznamenávat bibliografické údaje podle platné citační normy (jméno autora, název publikace, rok vydání atd. (viz citační norma), později se to špatně dohledává, · Jak číst vědecký text? Má pevnou strukturu – článek má nadpis, anotaci na 8 – 10 řádků a klíčová slova, které umožní rychlou první orientaci. Úvodní část uvádí výzkumný problém a hodnotí podobné výzkumy, poté jsou uvedeny cíle výzkumu, hypotézy, metody výzkumu, popis výzkumného souboru, průběhu výzkumu, výsledků a jejich interpretace a závěr. Chyby začínajících při informační přípravě · Povrchní, malý vhled do problematiky; důvod: nepochopení problematiky, · nedostatečná orientace v literatuře (prostudování malého množství knih apod.); důvody: neznalost zdrojů, jejich nedostupnost, špatné naplánování času na výzkum, podcenění této etapy výzkumu apod., · nesystematické zpracování literatury; důvod: nesystematické prostudování literatury, autor něco prošel, něco ne, · prostudování jen české literatury; důvody: neznalost cizích jazyků, · prostudování pouze zahraniční literatury a podcenění domácí; důvod: domněnka, že se dané téma u nás nezkoumá/nezkoumalo, nedostatečná informovanost o domácím dění, · nepořádek v bibliografických údajích – neúplné, nejsou podle normy. Použitá literatura Gavora, P. (2002). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. (s.. 16 – 23) Další možná literatura pro zájemce Kahn, N. B. (2001). Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha: Portál. (s. 150) Čmejrková, S., Daneš, F., & Světlá, J. (1999). Jak napsat odborný text. Praha: Leda. (s. 255) Rowntree, D. (b.r.). Naučte se studovat. B.m. : Etna. (s. 214)