ETOPEDIE Mgr. Kateřina Šimčíková Podzim 2016 371305@mail.muni.cz fotolia_21995387_xs.jpg Okruh etopedie —vznik – 60. léta 20. století (vydělila se z psychopedie) —cílová skupina – děti v riziku, děti s problémy v chování, děti s poruchami chování —oblasti – prevence, intervence, rehabilitace (resocializace) — —zabývá se edukací, reedukací a profesní přípravou jedinců s PCHE - děti, mládež a dospělí s poruchami chování — —v popředí osobnost jedince v kontextu jeho životní perspektivy (Vojtová, 2004) — —bio-psycho-sociální model Porucha emocí a chování — —reakce žáka se liší od norem — —nepříznivý vliv na školní výkon — —vyskytuje se nejméně ve 2 prostředích (jedno z nich je škola) — —je víc než běžnou reakcí na stres — —přetrvává i přes intervenci 5 charakteristik dle Bowera — —neschopnost učit se — —neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy — —nepřiměřené chování a reagování v běžných podmínkách — —celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese — —tendence vyvolávat somatické symptomy ve spojení se školními problémy Vývoj PCH dle Bowera — —chování jedince reaguje na problémy denního života — —chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace — —chování, jímž se jedinec vymyká očekávání; problematicky se přizpůsobuje změnám podmínek — —zafixované a opakované nevhodné chování — —zafixované nevhodné chování s tak výraznými symptomy, které vyžaduje segregaci Dítě v riziku — —rizika spojená s — —osobností — —rodinou — —společností — —školou Dítě s problém v chování x dítě s poruchou chování —motivace —žák o problému ví a často jej chce řešit, ale neví jak —nepřijímá normy, často nevnímá dopad — —čas a intenzita —krátkodobé, náhodné, důsledek konfliktu —dlouhodobě, opakovaně — —podpora —cílená opatření —speciální intervence Charakter nepřiměřeného chování — — —disociální – např. odmlouvání – zvládnutelné učitelem — — —asociální – např. útěky, závislosti – potřeba specializované péče — — —antisociální – trestné činy Dokumenty, legislativa — — —Úmluva o právech dítěte — —Listina základních práv a svobod — —Zákon o rodině — —Zákon o sociálně-právní ochraně dětí Šikana – stádia (Kolář, 2011) — —zrod ostrakismu – mírné, převážně psychické formy násilí; okrajový člen skupiny se necítí dobře - neoblíbený, neuznávaný — —fyzická agrese a přitvrzování manipulace – v zátěžových situacích, kdy ve skupině stoupá napětí ostrakizovaní žáci jako hromosvod; spolužáci si odreagovávají nepříjemné pocity; manipulace přitvrzuje – první náznaky fyzické agrese — —vytvoření jádra - klíčový moment – vytváří se skupina agresorů = „úderné jádro“; spolupráce a systematičnost, nikoliv pouze náhodně, šikana nejvhodnější oběti Šikana – stádia (Kolář, 2011) — — —většina přijímá normy – normy agresorů přijaty většinou třídy, neformální tlak ke konformitě - málokdo se dokáže postavit, i mírní a ukáznění žáci se chovají krutě — — —totalita neboli dokonalá šikana – násilí jako norma pro všechny žáky - šikanování skupinovým programem - jedni mají všechna práva, ti druzí nemají práva žádná Ústavní výchova — —nařízena soudem, když je výchova dítěte (3 - 18 let) vážně ohrožena nebo vážně narušena a jiná výchovná opatření nevedla k nápravě —důvody – sociální i výchovné —návrh k soudu podá sociální pracovník —funkce – preventivní, nápravná, výchovná — —zařízení —dětský domov (rodinná skupina 6-8 dětí) —dětský domov se školou —diagnostický ústav (pobyt zpravidla na 8 týdnů) —výchovný ústav (středisko výchovné péče) Ochranná výchova —uložena soudem pokud o výchovu není náležitě postaráno — —spáchá-li dítě mezi 12. - 15. rokem věku čin, za který lze dle trestního zákona uložit výjimečný trest — —uložena v trestním řízení mladistvému mezi 15. - 18. rokem tehdy, jestliže ochranná výchova podle rozhodnutí soudu splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody — —zařízení —dětský domov se školou —výchovný ústav Poradenský systém — — —poradenství ve škole – školní metodik prevence, výchovný poradce, popř. školní psycholog — — —poradenská zařízení – středisko výchovné péče (SVP) Děkuji za pozornost J