Teorie a metodika výchovy
1. V čem spočívá teorie a metodika výchovy?
Video: Mezi řádky (Freedom writers, 2007)
Úkol: Je učitel také vychovatelem? Zamyslete se nad tím, jaký je podle vás podíl výchovných a vzdělávacích úkolů v práci učitele? |
Co je výchova?
Výchova je proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji (Průcha, Walterová, Mareš, 2003, s. 277).
Výchova v širším slova smyslu (někdy označována jako edukace, srov. Průcha, 2005) bývá vymezována jako každé záměrné a cílevědomé působení na člověka, zahrnuje tedy jak složku vzdělávací, tak výchovnou. Výchova v širším slova smyslu zahrnuje jednak výchovu v užším slova smyslu, jednak vzdělávání. Vzdělávání je proces záměrného a organizovaného osvojování vědomostí, dovedností, návyků, poznávacích schopností aj., realizovaný prostřednictvím edukačního procesu, naproti tomu výchova je zaměřena na vlastnosti člověka, zájmy, postoje, hodnoty atd.
Výchova v užším slova smyslu bývá chápána jako vytváření osobnostních kvalit člověka (rozumových, citových a volních), případně osobnostní orientace (mravní, světonázorové, estetické apod.). Složky výchovy bývají vymezovány jednotlivými autory různě: základ obvykle tvoří tři složky výchovy: rozumová, citová a volní; někdy jsou přidávány: výchova rozumová, pracovní, mravní, estetická a tělesná. Setkáváme se však také s výchovou světonázorovou, technickou, právní, politickou, dramatickou, ekologickou či environmentální, vědeckou, jazykovou, informační, mediální, sexuální aj. Výchova v užším slova smyslu je předmětem Teorie a metodiky výchovy. |
Úkol: Jaký je rozdíl mezi výchovou v užším a širším pojetí? Zhodnoťte možnosti a meze rozlišování mezi výchovou v užším a širším pojetí v praxi? |